Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Silmät auki, lässytyskulttuuri ja seuraukset vaan pahenevat...

Vierailija
12.03.2010 |

"ei jäähypenkkejä, ei pakotettua anteeksipyytöä, ei saa sanoa ei", kiertäen, kaartaen ja vaikka miten. Ja mihin onkaan sitten tultu, kun ei lapsille saa kunnon komentoa enää pitää? Tulokset puhuvat puolestaan, kun opettajatkaan eivät voi koulussa enää keskittyä opettamiseen vaan lapset hyppivät siellä nenille pienestä pitäen...

Lässytyskasvatus ei kasvata kivoja lapsia, vaan sellaisia, jotka luulevat olevansa maailman napa ja komento on heillä, kun aikuiset eivät saa pitää kurissa. Mitä hyvää teidän mielestänne on vapaa "meidän perheen rajat" -tyylinen kasvatus? Se, että vanhempien täytyy muka osata selittää ja keskustella lasten kanssa asioista eikä saa enää sanoa, että nyt tehdään näin, kun äiti/isi sanoo ja piste. "liirum, laarum, plaa, plaa...."

Ja kun joku sinkkonen sanoo, että enpäs nyt suosi sitä tai tätä, niin johan mammat kumartaa gurua... Hohhoijaa, kyse on kuitenkin vain yhden ihmisen mielipiteestä...

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että nekin on joskus täytynyt perustella.

Vierailija
22/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiellot ja käskyt on pystyttävä perusteleen :) Ei kai niillä nyt niin suurta eroa ole. Ole hiljaa! Miksi? Koska isi sanoo niin! Voisko tän keskustelun käydä toisin?

tottakai voisi käydä toisin. Oletan, että isällä on kuitenkin perustelu, miksi haluaa lapsen olevan hiljaa. Isä haluaa kuunnella uutiset radiosta/televisiosta, isä puhuu puhelimessa, isän ottaa meteli korviin, isä yrittää nukuttaa vauvaa jne. Ei kai jokaista asiaa tarvitse erikseen perustella? Ei meillä ainakaan lapset läheskään joka asiasta kysy, miksi pitää tehdä näin ja miksi ei saa tehdä näin.

En vieläkään keksi mitä käskyjä tai kieltoja käytetään yleisesti jolle ei ole perustelua, vaikkei sitä perustelua aina ääneen sanotakaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

iskä vois sanoo sitten:" Koska katson telkkaria".

Mun mielestä on vaan typerää sanoo "koska mä sanon".

Vierailija
24/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kielto/ käsky on silti mielestäni perusteltu, vaikkei sitä erikseen sanokaan. Eikö kukaan nyt ymmärrä, mitä tarkoittaa sana "perusteltu". Se ei tarkoita pelkästään sitä, että joku oikeasti joka kerta sanoo ne perustelut käskyn/ kiellon perään, vaan esim älä lyö voi olla perusteltu kielto, koska lapsi tietää, että toiselle tulee kipeää.

Vierailija
25/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle. Aikuiselle ei, koska aikuiset ne jo tietävät ja pitävät niitä turhan usein itsestään selvyyksinä. Unohtavat, että lapset eivät välttmättä tiedä tai hoksaa, miksi ei. Lapsi tahtoo tietää miksi ei saa tehdä jotain tai miksi pitää tehdä jotain. Mielestäni hänen kuuluukin saada tietää. Jos joku vaatii sinulta jotain, etkä ymmärrä miksi, kai haluat perustelut?

Toki jäähypenkki on hyvä käytäntä (mun mielestäni) jos sitä ei "kuluta puhki" eli käytä ihan koko ajan, milloin se tietenkin menettää tehonsa.

Tuosta pakotetusta anteeksipyynnöstä taas.... Onko joku ollut susta joskus mukava tehdä, kun se on pitänyt tehdä väkisin? Vai onko siitä jäänyt vain paha maku suuhun? Tietenkään anteeki pyytäminen ei läheskään aina tunnu kivalta, mutta sen jälkeen pitäisi tuntua. Kun saa anteeksi ja kaikki on hyvin taas. Sitten taas jos anteeksi pyyntö on otettu toiselta väkisin, ei siinä ole mielestäni mitään hvyää. Anteeksipyyntöä ei ole tarkoitettu eikä sitä osaa antaa heti anteeksi, kun on vielä kiukkuinen siitä, että se piti pakottaa ulos.

Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Koskee myös niitä omia rakkaita lapsia. =)

Vierailija
26/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapselle. Aikuiselle ei, koska aikuiset ne jo tietävät ja pitävät niitä turhan usein itsestään selvyyksinä. Unohtavat, että lapset eivät välttmättä tiedä tai hoksaa, miksi ei. Lapsi tahtoo tietää miksi ei saa tehdä jotain tai miksi pitää tehdä jotain. Mielestäni hänen kuuluukin saada tietää. Jos joku vaatii sinulta jotain, etkä ymmärrä miksi, kai haluat perustelut? Toki jäähypenkki on hyvä käytäntä (mun mielestäni) jos sitä ei "kuluta puhki" eli käytä ihan koko ajan, milloin se tietenkin menettää tehonsa. Tuosta pakotetusta anteeksipyynnöstä taas.... Onko joku ollut susta joskus mukava tehdä, kun se on pitänyt tehdä väkisin? Vai onko siitä jäänyt vain paha maku suuhun? Tietenkään anteeki pyytäminen ei läheskään aina tunnu kivalta, mutta sen jälkeen pitäisi tuntua. Kun saa anteeksi ja kaikki on hyvin taas. Sitten taas jos anteeksi pyyntö on otettu toiselta väkisin, ei siinä ole mielestäni mitään hvyää. Anteeksipyyntöä ei ole tarkoitettu eikä sitä osaa antaa heti anteeksi, kun on vielä kiukkuinen siitä, että se piti pakottaa ulos. Kohtele muita niin kuin haluaisit itseäsi kohdeltavan. Koskee myös niitä omia rakkaita lapsia. =)

sen anteeksipyytämisen pitäisi olla erityisen mukavaa? Elämässä on asioita, jotka pitää tehdä halusit tai et. Miksi tuo anteeksipyyntö on kohtuuton vaatimus? Eikö ole yhtä vielä kohtuuttomampaa sitä lyötyä lasta kohtaan, jos äiti vaan sanoo, että eipäs veli nyt haluakaan pyytää anteeksi, kun se ei ole kivaa.

Ja luitko muuten noita tarkentavia kommenttejani noihin muihin ketjuihin, miten se alkuperäinen tilanne meni? Olen siis se kamala äiti, joka "pakotti" lapsensa pyytämään anteeksi.

Vierailija
27/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjuhan mukavasti sulautu johonkin ihan toiseen ketjuun. Selvennykseksi täällä väitellään turhista käskyistä ei niinkään anteeksipyytämisestä (onko toi yhdyssana).

Paitsi jos käskee lapsensa pyytään anteeksi, muttei osaa perustella miksi :D

Vierailija
28/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ketjuhan mukavasti sulautu johonkin ihan toiseen ketjuun. Selvennykseksi täällä väitellään turhista käskyistä ei niinkään anteeksipyytämisestä (onko toi yhdyssana). Paitsi jos käskee lapsensa pyytään anteeksi, muttei osaa perustella miksi :D

uudelleen ensimmäinen lause, jonka ap on kirjoittanut. Puhutaanko siinä anteeksipyynnöistä vai perustelluista käskyistä?

Vierailija
29/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n idea on, että vanhempi on auktoriteettina ehdoton ja sitä ei tule kyseenalaistaa.

No okei puhuttiin siä anteeksipyytelystäkin.

Vierailija
30/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

Se, että vanhempien täytyy muka osata selittää ja keskustella lasten kanssa asioista eikä saa enää sanoa, että nyt tehdään näin, kun äiti/isi sanoo ja piste. "liirum, laarum, plaa, plaa...."

[/quote]

Vierailija
31/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ Se, että vanhempien täytyy muka osata selittää ja keskustella lasten kanssa asioista eikä saa enää sanoa, että nyt tehdään näin, kun äiti/isi sanoo ja piste. "liirum, laarum, plaa, plaa...."

ja tuo anteeksipyytäminen on oiva esimerkki aiheesta. Sekin oin joidenkin mielestä vain vanhempien mielivaltainen käsky, jolla ei ole mitään perusteluja.

Vierailija
32/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksipyyntöhän ei ole perusteetonta jos se on perusteltu.

Ihan niinkuin kaikki muutkin käskyt ja kiellot. Se, miksi lapsen pitää oyytää anteeksi, on pystyttävä perusteleen. Eikäperusteluiksi riitä "koska minä sanon niin".

Vierailija
33/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksipyyntöhän ei ole perusteetonta jos se on perusteltu. Ihan niinkuin kaikki muutkin käskyt ja kiellot. Se, miksi lapsen pitää oyytää anteeksi, on pystyttävä perusteleen. Eikäperusteluiksi riitä "koska minä sanon niin".

kukaan käskekään lasta pyytämään anteeksi ilman perusteluja?

Vierailija
34/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin voin kuvitella, että jokunen lapsi pyytelee anteeksi vaikkei tiedäkkään mistä syystä pitäisi olla pahoillaan.

Vierailija
35/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimiiko lapsi tietyllä tavalla miellyttääkseen vanhempia. "Mä pyysin anteeksi, jotta äiti ei huutais mulle" tai "pyysin anteeksi, niin en saa muita rangaistuksia".

Vierailija
36/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin voin kuvitella, että jokunen lapsi pyytelee anteeksi vaikkei tiedäkkään mistä syystä pitäisi olla pahoillaan.

Kyllä meillä ainakin niissä tilanteissa, joissa vanhemmat käskevät pyytämään anteeksi, sanotaan myös miksi pitää pyytää anteeksi. En ole kyllä kenenkään vanhemman tai lapsenkaan kuullut sanovan pelkästään "pyydä anteeksi".

Vierailija
37/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kerran katselin sellaista "lasten kasvatus-ohjelmaa" ja siinä oli tuosta kieltämisen perusteluista, että se ei ole tarpeen. Perustelun tekee kuulemma hyvin moni vanhempi nimenomaan ITSEÄÄN varten. Itse olen joskus sanonut lapsilleni, että ihan jokaista asiaa ei minun tarvitse heille perustella, joitakin asioita vaan uskotaan. Minusta se, että lapsi kysyy aina "miksi?" tuo sellaisen mielikuvan, että asia ehdollistetaan eli totteleminen riippuu perustelun vakuuttavuudesta. Mitäpäs sitten jos perstelu ei lapselle kelpaakaan?

Ehkäpä nämä kaikkipitääperustella-vanhemmat kasvattavat vielä hyvin pieniä lapsia ja oppivat huomaamaan vielä, että aina lapset eivät niele perusteluja, heillä kun on omiakin näkökulmia asioihin ja saakin olla, mutta aikuinen on se joka päättää ja kaikesta ei edes keskustella.

Vierailija
38/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, jos et moisiin tilanteisiin ole törmännyt. Silloinhan vanhemmat perustelevat toimintansa lapselle, juuri kuten kuuluukin.

Vierailija
39/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

toimiiko lapsi tietyllä tavalla miellyttääkseen vanhempia. "Mä pyysin anteeksi, jotta äiti ei huutais mulle" tai "pyysin anteeksi, niin en saa muita rangaistuksia".

tuonhan voi liittää ihan mihin tahansa muuhunkin käskyyn. "Mä puin kintaat, jotta äiti ei huutais mulle". "Mä söin salaatin, jotta äiti ei huutais mulle". "Mä pidin äitiä kädestä, jotta äiti ei huutais mulle". Eihän tuo anteeksipyyntö ole mikään erityistilanne.

Vierailija
40/60 |
12.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä, jos et moisiin tilanteisiin ole törmännyt. Silloinhan vanhemmat perustelevat toimintansa lapselle, juuri kuten kuuluukin.

te muut törmäätte jatkuvasti tilanteisiin, joissa lapsia käskytetään ja pakotetaan esim anteeksipyyntöihin ihan turhaan ja mielivaltaisesti? Missä maailmassa te oikein elätte?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi