Huoh, mikään kiinteä ei sovi vauvalle...
Ollaan tässä meidän neidin kanssa aloteltu kiinteiden maistelua, mutta aikas huonolla menestyksellä. Kaikki mitä olen antanut niin jokaisesta on tullut iho-oireita, mahakipua, ripulia, oksentelua ym. eikä niitä ole voinut antaa pidempään. Nyt alkaa neiti kyllästyä eikä tykkää yhtään kiinteiden maistelusta.
Tämä tuli vähän yllätyksenä, koska täysimetyksellä on menty tähän asti ilman mitään näitä oireita, vaikka olen itse noita samoja syönyt.
Tuntuu toivottomalta, kun en vielä ole löytänyt edes yhtä sopivaa kiinteää, jota voisi antaa tytölle.
Kommentit (20)
Koita jaksaa,mutta jos lapsi ei ole vielä kovin vanha niin ei kai sillä niin kiirettä ole,eli etene todella hitaasti ihan rauhassa :)
koska neuvolan täti on sellainen, että hän viivyttelis lähetteen laittoa ja yksityinen on nopeampi kuitenkin ja kun meidän neiti on kuitenkin 7kk (kiinteitä alotettiin vähän ennen 6kk ikää) niin haluan tietää mm. että riittääkö tämän ikäiselle vielä pelkkä maito, jos siis ei nyt ala löytyä jotain sopivaa kiinteää lähipäivinä. Ja muutenkin haluaisin tietoa allergioista ym, koska minulla ei niistä ole pahemmin kokemusta.
Kiitos tuosta vinkistä, mistä kannattaa kysellä.
ap
Koita jaksaa,mutta jos lapsi ei ole vielä kovin vanha niin ei kai sillä niin kiirettä ole,eli etene todella hitaasti ihan rauhassa :)
Meiltä löytyy neljä allergista lasta ja vasta nuorimmainen reagoi mun maidon kautta, onneksi!! Eli kyllä ne allergiat voi löytyä vasta, kun kiinteitä aloittelee. Kuulostaa hyvältä, että olette menossa yksityiselle allergialääkärille. Me ollaan saatu kunnalliselta puolelta ihan kauheeta kohtelua... Oon ollut vaan ylihysteerinen äiti... Yksityiselle kun siirryttiin, niin en ollutkaan ylihysteerinen, vaan lapsilla on oikeesti pahat allergiat. Isommilla rupee nyt pikkuhiljaa helpottaan, mutta edelleen löytyy monta, mitkä ei sovi. Histamiinin sivuilla on tosi paljon samojen asioiden kanssa eläviä vanhempia. Oon saanu sieltä aina vertaistukea, kun oma jaksminen on ollu kortilla!! Aina saa kannustusta sieltä!! Jaksamista sinne!!
mutta silti ottaa kupoliin nämä iänikuiset lauseet "ei mikään sovi..." Grrrr!
Ensinnäkin maailma on täynnä ruoka-aineita. Ja toisekseen niitä voi kokeilla allergisilla ehkä vain yhtä ainetta kahdessa viikossa. Jotta en tosiaankaan usko ettei mikään sovi. Sori vaan, mutta IHAN VARMANA jonakin päivänä te löydätte vaikka sen amarantin joka sopii, se on vaan on niin sika hidasta hommaaa. Jotta kärsivällisyyttä peliin myös. Ja lääkäriltä saatte varmaan erilaisia korvikkeita kokeiltavaksi ja niillä pärjää ihan hyvin pitkään.
"Mitä kaikkea olette kokeilleet?"
Ja miten olette kokeilleet? Eli oletteko pitäneet taukoa edellisen kokeilun jälkeen, vai kokeilleet uuden ruoka-aineen jo seuraavana päivänä? Oletteko tehneet soseet itse vai ostaneet kaupasta?
Jotta voisi antaa jotakin vinkkiä, pitäisi tietää yllä olevat asiat.
t. moniallergisen lapsen äiti
Parsakaalia
Maissia
Kauraa
Sianlihaa
Kukkakaalia
Eli oli "jopa" 5 ruoka-ainetta, jotka sopi. Sitten pikkuhiljaa ruoka-valio laajeni. Nyt 3vuotiaana allergisoivaa on enää (tietääkseni) vain porkkana.
mutta silti iskee välillä epätoivo
En nyt siis ajatellutkaan niin, ettei mikään sopisi vauvalle vaan tuntuu toivottomalta, että kaikki tähän mennessä kokeillut eivät ole sopineet.
Kokeiltu on perunaa, porkkanaa, banaania, vadelmaa, mustikkaa, mangoa, persikkaa, parsakaalia, kauraa.
Olen tehnyt soseet itse. Sosetta on annettu yhden kerran ja kun on ilmaantunut oireita niin sen antaminen on lopetettu ja odotettu, että oireet katoaa ja sen jälkeen on kokeiltu uutta ruoka-ainetta. Tähän mennessä oireet on tulleet jo ekalla kerralla. Osaa olen testannut myöhemmin ja on tullut samat oireet sillonkin.
Mutta kuten totesin niin testattavia on vielä paljon ja varmasti löytyy ainakin jokunen sopiva, mutta eipä se tässä vaiheessa lohduta. Tytöllä alkaa selvästi olla jo enemmän nälkäkin ja siksikin toivois, että edes joku kiinteä sopis, niin se sitten veis sitä nälkää ehkä paremmin kun pelkkä tissimaito.
En nyt tiedä onko korvikkeille sinänsä tarvetta. Tissimaitoon kun neiti ei reagoi, minä saan syödä siis mitä tahansa eikä neiti oireile. Siinä vaiheessa ehkä niitä korvikkeita tarvinnee kun imetys loppuu, mutta haaveissa on imettää tuonne vuoden ikään.
ap
"Mitä kaikkea olette kokeilleet?"
Ja miten olette kokeilleet? Eli oletteko pitäneet taukoa edellisen kokeilun jälkeen, vai kokeilleet uuden ruoka-aineen jo seuraavana päivänä? Oletteko tehneet soseet itse vai ostaneet kaupasta?
Jotta voisi antaa jotakin vinkkiä, pitäisi tietää yllä olevat asiat.
t. moniallergisen lapsen äiti
Mutta kannattaa aloittaa niistä mitkä sopivat monille. Tuossa edellä joku mainitsikin mitkä ruoka-aineet hänen lapselleen olivat sopineet. Meillä sopi kaksivuotiaaksi hirssi, riisi, kesäkurpitsa, parsakaali, kukkakaali, vesimeloni, possu, poro, banaani, kaura ja mustikka(ne kolme viimeistä ei sitten teille käyneet). Aluksi tavoitteeksi otetaan tietääkseni että saatais joku sopiva joka ruoka-aineryhmästä esim. yksi liha, yksi kasvis, yksi öljy jne.
Jos vauvasi ei reagoi rintamaidon kautta mihinkään niin ei kai mikään superallerginen ole sentään? tai meillä ainakin 2 lasta on reagoinut rintamaidon kautta esim. maitoon, soijaan ja suklaaseen. Minkälaisia oireita tulee?
Itse imetin pitkään siksi että se mielestäni takasi parhaiten kasvun ja tarvittavat ravintoaineet lapselle. Osahan ei pysty edes imettämään kun lapsi reagoi niin vahvasti kaikkeen rintamaidon kautta ja äidinkin pitää jollain elää. Pelkällä rintamaidollakin pötkii pitkälle ja kyllä te varmasti jotain sopivia alatte vähitellen löytämäänkin. Imetystä ei kannata äkisti lopettaa ainakaan sillä korvikkeistakaan ei tiedä montaako joutuu kokeilemaan tai löytyykö niistä täysin sopivaa ollenkaan. Itse olen ymmärtänyt ettei yli 1-vuotiaalle välttämättä enää korviketta tarvitsekaan (ainakin jos on hyvin kiinteitä löytynyt). Meillä oli sen verran kiinteitä että allergologin mielestä jos imetys olisi loppunut niin kalkkilisä ja reilummin proteiinia ruokavalioon riittäisi.
"Kokeiltu on perunaa, porkkanaa, banaania, vadelmaa, mustikkaa, mangoa, persikkaa, parsakaalia, kauraa. Olen tehnyt soseet itse."
Ensinnäkin, kannattaa kokeilla kaupan valmissoseita siis lastenruokapurkkeja aina, jos sopiva vain löytyy. Niissä korkea hygieniataso, mikä takaa ettei vieraita ruoka-aineita pitäisi olla. Näin sanoi meille sairaalan ravitsemusterapeutti, kun kävin siellä lapseni kanssa.
Kokeilitko kauran puhtaana, esim. Puuppolan AitoKaura? Tavallinen kaurahiutale sisältää jäämiä muista viljoista, vaikka sitä ei erikseen mainita.
Tässä muutama ehdotus kokeiltavaksi:
-Muksun riisipuurojauhe (maidoton, gluteeniton).
-Bataatti (keitettynä).
-Nestle Bonan maissia soseena.
-Piltin omenaa soseena.
-Muksun kukkakaalia soseena (mikäli riisipuurojauhe sopii).
-Puuppolan AitoKaura (puurona, mikäli kokeilit tavallisella kauralla).
Tiedän, sitkeyttä vaatii löytää oikea ruokavalio. Itsellä moniallerginen lapsi.
Nyt varmaan kannattaisi kyllä pitää viikon rauhoitustauko, jotta suolisto ehtisi parantua ja sitten ottaa se 1 lusikallinen/vko uutta ainetta eikä mitään muuta.
Eikö mustikka ja vadelma ole yleensä varsin monelle sopivia, oletko varma että nekin aiheuttivat selkeät oireet?
Tsemppiä
"Eikö mustikka ja vadelma ole yleensä varsin monelle sopivia, oletko varma että nekin aiheuttivat selkeät oireet?"
Meidän moniallergiselle ei käynyt kumpikaan. Nyt lapsi 3-vuotta, ja mustikka on siedätyksessä. Vadelma ei käy edelleenkään. Ei ole mitään varsin monelle allergiselle sopivia ruoka-aineita. Allergiat on hyvin yksilöllisiä. En lähtisi ensimmäisenä kokeilemaan marjoja. Mielummin puhdas riisi, puhdas maissi, puhdas kaura, bataatti, kukkakaali jne.
käyttämään kaupan soseita juuri sen kontrollin takia. Riisi tuntuu aika monelle sopivan, mutta niin kuin sanottiin, se on todella yksilöllistä. Meidän allergikolle kävi vain riisi, ruis, puolukka, persikka, päärynä ja kurkku.
Pieni punoitus poskissa ei muuten ole aina automaattisesti allergiaa. Uutta ruoka-ainetta kokeillessa ei siis kannata lopettaa ihan heti siihen, että posket vähän alkaa punoittaa. Se on monelle tyypillistä ja johtuu vain siitä, että on uusi aine. Samoin se, että esim. pierettää, ei tarkoita välttämättä allergiaa... oksennuskin saattaa johtua soseen koostumuksesta, jos on liimamaista...
Eli kannattaa mennä allergialääkärille ja seurata lääkärin ohjeita.
(meillä siis 2 allergikkoa ja 2 jotka oli vain maissille allergisia vauvoina)
Iho on osasta (ei ihan kaikista) lehahtanut laikuille ja sen lisäksi on ollut ripulia ja kakka haissut tosi pahalle ja oksennus on lentänyt kaaressa vähän aikaa antamisen jälkeen.
En tiedä onko tyttö mikään superallerginen(siis kun joku sanoi siitä, ettei oireile tissimaidon kautta), nuo ei ainakaan ole sopineet, mutta monia on vielä testaamatta joten aikaista sanoa tuohon mitään.
Kiitos kaikille uusista vinkeistä mitä kokeilla seuraavaks ym.
ap
käyttämään kaupan soseita juuri sen kontrollin takia. Riisi tuntuu aika monelle sopivan, mutta niin kuin sanottiin, se on todella yksilöllistä. Meidän allergikolle kävi vain riisi, ruis, puolukka, persikka, päärynä ja kurkku.
Pieni punoitus poskissa ei muuten ole aina automaattisesti allergiaa. Uutta ruoka-ainetta kokeillessa ei siis kannata lopettaa ihan heti siihen, että posket vähän alkaa punoittaa. Se on monelle tyypillistä ja johtuu vain siitä, että on uusi aine. Samoin se, että esim. pierettää, ei tarkoita välttämättä allergiaa... oksennuskin saattaa johtua soseen koostumuksesta, jos on liimamaista...
Eli kannattaa mennä allergialääkärille ja seurata lääkärin ohjeita.
(meillä siis 2 allergikkoa ja 2 jotka oli vain maissille allergisia vauvoina)
Meille kokenut lasten allergologi suositteli ekaksi kokeiluks riisiä, Kousaa tai Muksua. Ainakin itselläni olo helpotti, kun löytyi edes se ensimmäinen kiinteä!
oksennus voi hyvin tulla siitä että se sose on ollut koostumukseltaan limaista tms.
Ja tosiaan, monet vähän turhan herkästi lopettavat sen ruoan antamisen, josta tulee oireita. Eihän se elimistö totu, jos heti lopetetaan ko. ruoan antaminen. Ei ihme että allergiat on lisääntyneet.
et päärynä sopii monelle aloitussoseeksi. Varsinkin se jossa on tapiokaätrkkelys,ei riisit.
Meillä lapsi on nimenomaan allerginen näille mistä saa kuulla usein et "No SILLE ei ainakaan oo allerginen...."
Meillä vähän päälle 1v:lle sopii siis päärynäsose (pari krt vkossa käytettynä),kukkakaali ja parsakaali pakasteina,bataatti pakastettuna pari krt vkossa,broileri ja kaura.
kun siinä, että oireita aiheuttavan kiinteän antaminen lopetetaan. Pitäiskö vauvan antaa vaan kärsiä, koska joku idiootti on sitä mieltä, että äiti on vaan hysteerinen??
Meidän poika ei myöskään koskaan oireillut rintamaidon kautta. Kiinteitä kun aloteltiin niin vasta reilu 10kk iässä löytyi eka sopiva kiinteä. Ja ekan 4v aikana pojan ruokavalioon kuului 4eri ruoka-ainetta. Eli kyllä voi olla moniallergikko sellainenkin, joka ei oireile rintamaidolla.
oksennus voi hyvin tulla siitä että se sose on ollut koostumukseltaan limaista tms.
Ja tosiaan, monet vähän turhan herkästi lopettavat sen ruoan antamisen, josta tulee oireita. Eihän se elimistö totu, jos heti lopetetaan ko. ruoan antaminen. Ei ihme että allergiat on lisääntyneet.
Ihan kaikelle voi tosiaan olla allerginen. Itselläni on tällainen moniallerginen lapsi, jolla nyt 1v4kk ikäisenä ei ole vielä löytynyt yhtään sopivaa kiinteää ruokaa. Reagoi myös äidinmaidon kautta lopulta ihan kaikkeen (edes kahden ruoka-aineen imetysdieetti ei enää toiminut) ja imetys piti sen vuoksi lopettaa, kun lapsi oli 8kk. Sopiva kiinteä saattaisi teille löytyä (ellei ole jo löytynyt) kokeilemalla niin eksoottisia ruokia, että lapsi ei ole niille edes äidinmaidon kautta koskaan altistunut esim. jamssi, maniokki, eddo, teff, quinoa ja amarantti, joista ainakin neljä viimeiseksi mainittua ovat erittäin ravinteikkaita.
ruoka-ainetta (quinoa, ananas, riisi), jotka sopii. Monen monia on testattu ja testaus jatkuu yhä, mutta moniin allerginen reaktio on sen verran paha, ettei sitä voi antaa pientäkään määrää, osasta saa/sai anfylaktisen shokin.
ap
Ihan kaikelle voi tosiaan olla allerginen. Itselläni on tällainen moniallerginen lapsi, jolla nyt 1v4kk ikäisenä ei ole vielä löytynyt yhtään sopivaa kiinteää ruokaa. Reagoi myös äidinmaidon kautta lopulta ihan kaikkeen (edes kahden ruoka-aineen imetysdieetti ei enää toiminut) ja imetys piti sen vuoksi lopettaa, kun lapsi oli 8kk. Sopiva kiinteä saattaisi teille löytyä (ellei ole jo löytynyt) kokeilemalla niin eksoottisia ruokia, että lapsi ei ole niille edes äidinmaidon kautta koskaan altistunut esim. jamssi, maniokki, eddo, teff, quinoa ja amarantti, joista ainakin neljä viimeiseksi mainittua ovat erittäin ravinteikkaita.
Tiedän, että tuo on todella raskasta. Meillä sentään sopi jokunen aine, mutta siltikin alkoi jossain vaiheessa epätoivo iskeä. Kannattaa rekisteröityä sivulle histamiini.com