Missä iässä alkaa KESKI-IKÄ?
Kommentit (36)
Kivahan se, on kun nuoremmat ystävät päivittelevät, että yhtään ei uskois niiin vanhaksi, mutta onhan se tosiasia, että ei tästä nuorruta. Ja että nämä nuoret osaaavt imarrella :-)
Jostain luin, että keski-ikä alkaa, kun lakkaa opettamasta ja alkaa oppimaan. Allekirjoitan! Tässä iässä tiedän paljon ja erityisesti tiedän, että en tiedä kaikkea ja olen usein väärässä. Tiedän, etten ole yhtä notkea mieleltäni enkä ruumiiltani kuin nuorempana. Jaksan yhä valvoa myöhään, mutta se sekä näkyy että tuntuu aamulla.
Kärsivällisyys on lisääntynyt, se on ehkä levottoman ihmisen suurin lahja ajankululta.
Hyväksyn ja ymmärrän muita ihmisiä paremmin.
Olen siis aika onnellinen keski-iässäni. En toivo, että minua määritelään ikäni kautta, mutta ymmärrän, että aika ja ikä muokkaavat ihmistä.
Kyllä se alkaa aikaisintaan nelikymppisenä, mieluummin lähemmäs viisikymppisenä, ja päättyy 60-65-vuotiaana.
Jotenkin kuvittelen, että keski-ikä alkaa joskus siinä 44-vuotiaana.
Itse olen 44v. ja omasta mielestäni olen keski-ikäinen aikuinen nainen.
Mutta se ei suinkaan tarkoita että olisin jotenkin "vanha ja väsynyt" ;)
Minä olen ainakin vanha :D Joka kohtaan koskee lasten kaa valvominen ja mustat silmänaluset ei auta asiaa.34 on ikää ja kaikkien sairauksien jälkeen olo on kuin kehäraakilla(astma,endometrioosi,kystia ja kasvain kohdussa,aivoverenvuoto ja aivohalvaus ja toisessa silmässä näköpuutos!)Kyllä ja tässä vain osa ns ongelmista.Päällepäin musta ei uskoisi mitään näistä,ylipainoa ei ole ja pukeudun ei-mummosti.Tukkaa pitää värjätät ahkeraan kun on kilpirauhasen vajis ja aloin harmaantumaan jo 19vuotiaana joten repikää siitä ;D Usein mietin onko tää mun keski-ikä kun isäkin kuoli jo 52vuotiaana sairauskohtaukseen(oli koitua munkin kohtaloksi!)
No,kunhan saisin ees esikoisen aikuiseksi luotsattua.Haaveet on pienet kun on paljon sattunut ja tapahtunut..Älkää murehtiko,oikeesti,kaikki me madonruuaksi päädytään,ihan turhaan murehtia jotain kurttuja,bonuksena pitäisin jossei koske mihinkään vaikka olisikin vakaviakin sairauksia.Mutsilla MS-tauti ja oireita on tässä muutama vuosi ollut siihen suuntaan mullakin,en vaan jaksa uusia kokeita kun alta vuosi sitten oli se aivoverenkiertohäiriö ja sektio lähes heti perään.Haluu vähän aikaa olla rauhassa ja 'nuolla haavojaan'
35-40. Elämäntilanne vaikuttaa siihen vähäsen.
on varhaiskeski-ikäinen, 45-55 keskikeski-ikäinen ja 55-65 myöhäiskeski-ikäinen. Vastaavasti 65-75 on nuori vanhus, 75-85 keski-ikäinen vanhus ja yli 85 vanha vanhus.
Ja se sijoittuu siihen välille kun lapset ovat kotoa lentäneet/lentämässä pois ja eläkeiän väliin.
Ja tuohan tarkoittaa eri ihmisille eri asiota. Joku saa lapsensa 20-v ja tavallaan se "keski-ikä" (huom: MINUN määritelmäni mukaan!) alkaisi jo n. 40-vuotiaana.
Toinen saa lapsensa 40-v ja hänen "keski-ikänsä" alkaisi vasta n. 60-v.
Minulle keski-iällä ei ole mitään tekemistä sen kanssa miten vanhalta/nuorelta näyttää eikä ikäänkään, vaan se on sidottu enemmän siihen elämäntilanteeseen. Toki omassa lähipiirissä n. samanikäisinä kaikki saaneet lapsia jne. eli aika samoissa mennään, toki muutama poikkeuskin on.
Ja samoin kun muutenkin ikäjaksot heittävät häränpyllyä ajan mittaan Esim:
-Ennen lapsuus/nuoruus oli siinä mielessä lyhyempi, että töihin mentiin nuorempina. Nykyään moni "venyttää nuoruuttaan" opiskelujenkin vuoksi lähelle 30-vuotta.
-Ennen lapset saatiin nuorempina, nykyään esikoinen saadaan keskimääräisesti vasta liki 30-vuotiaana. Eli se "keski-ikäkin" siirtyy samaan tahtiin-
-Ennen ihmisten elämä oli raskaampaa, ja helposti erotti kuka on mummo ja kuka teini. Nykyään kuviot muuttuneet, 60-v voi näyttää paljon nuoremmalta ja käyttää samoja vaatteita mitä 20-v olematta silti mikään "ikiteini pelle".
Varmasti myös hiusvärit ym. vaikuttaneet asiaan, nykyään harva isoäiti on harmaahiuksinen, kulkee liina päässä ja pitsiessu edessä, vaan olemus on paljon nuorekkaampi.
0-12 Lapsuus
13-19 nuoruus
20-40 aikuisikä
40-60 keski-ikä
60- vanhuus, eläkeikä
suurimman osan elämästään vanhuutta, esim molemmat isoäitini ovat eläneet yli 90v, 96v ja 93v, mieheni isoäidit samoin.
Ei 60v ole vielä mikään vanhus, oletus nykyisin on että työelämässä ollaan lähes 70v. Eiköhän se vanhuus ala vasta sen jälkeen.
Keski-ikäinen on mielestäni 50-70v
näin kuulin olevan, itsellä siihen aikaa vielä puoli vuotta. Apua, en halua vanheta!
40v kohdalla elämä on suomalaisen elinikä-odotuksen mukaan tasan puolivälissä.
alan olla keski-ikäinen. Täytän seuraavaksi 47v.
Lapsista kaksi vielä teini-ikäisiä monta vuotta eli ei mulla sillai kiire ole olla mikään keski-ikäinen tantta vieläkään.
asiayhteydestä. Jos keskimääräistä elinikää ajattelee, niin tasan puolivälihän on 35-45. Kuitenkin jos ajattelee keski-ikää ihan elämänvaiheena eikä tilastollista puoliväliä, niin keski-ikäinen on n. 45-60-vuotias.
Kyllä noita pitäisi laittaa uusiksi. Nykyään ihmiset elävät kauemmin ja ovat sekä henkisesti että ruumiilisesti paremmassa kunnossa kuin aikaisemmin. Harrastuksetkin niin erilaisia, jotka vaativat enemmän henkisesti ja ruumiillisesti ja ajatusmailam erilainen kuin ennen.
Ennen jo 40-vuotias oli vanhahko, mutta ei nykyään. Nykyään 55-vuotiaskin on yleensä hyvässä kunnossa eikä mikään ikäihminen, joka saa seinäkellon lahjaksi jo 50-vuotiaana.
Entisajan 40-vuotiaat on nykyajan 30-vuotiaita.
Minusta keski-ikä alkaa 55-vuotiaana ja vanhuus alkaa 70-vuotiaana.
Ja päättyy jossain kuudenkympin paikkeilla.