Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapset ja alkoholi Suomessa.

Vierailija
10.03.2010 |

Miksi on niin hyvaksyttya etta 12-17 vuotiaat juovat alkoholia holtittomasti? Miksi yleinen mielipide ei tuomitse sita?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarin juoda lasillinen viinia jos on lapsia talossa mutta aivan normaalia etta 12v. pyorivat kylilla rakakannissa.

Ei nakojaan ketaan kiinnosta.

Vierailija
2/35 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi veikkaan että harva on odottanut siihen asti että täytti 18-vuotta.

18-vuotias joka ei ole juonut ikinä alkoholia, ei kestä sitä sen paremmin kuin nuorempikaan, ei se osaa edes tajuta miten alkoholi vaikuttaa häneen, varsinkin kun se ei kaikilla toimi samoin.

Mun mielestä olis hirveetä jos mun lapset ei olis koskaan juoneet ennen 18-vuotispäiväänäsä. Niin kauan kun he ovat alaikäisiä mä pystyn vaikuttamaan heihin ja jos en niin saan apua, mutta minkäs teet 18-vuotiaan kanssa?

Ihan typeriä myöskin noi jutut että joka kerta menee sossuun ilmoitus. Mun mielestä poliiseille pitäis antaa harkintaoikeus tossa asiassa. Sossut sais tehdä sitä tärkeeä työtä oikeesti ongelmaisten nuorten tai perheiden kanssa, eikä tarttis kysellä 17-vuotiaalta nuorelta "miksi olet juonut, tiedätkö mitä se tekee aivoille"? ja länttää sen jälkeen vinonpinon lappusia käteen ja toivottaa hyvää jatkoa. Varmaan nekin tuntee oikeesti kaiken kiireen alla turhautumista kun joka helvetin teinin kännit pitää käydä läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisoitumisen riski on aina suurempi, mitä nuorempana aloittaa. Tutkittu juttu. Sitäpaitsi se on jo henkiselle kehitykselle haitaksi touhuta päihteiden kanssa murrosikäisenä. Pahimmassa tapauksesa jää vielä henkisesti 16-vuotiaan tasolle, kun oikein innostuu juopottelusta. Alkoholi kun on haitaksi henkiselle kasvulle. Mä en siis näe MITÄÄN syytä miksi aloitta juopottelu aikaisin.

Vierailija
4/35 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisoitumisen riski on aina suurempi, mitä nuorempana aloittaa. Tutkittu juttu. Sitäpaitsi se on jo henkiselle kehitykselle haitaksi touhuta päihteiden kanssa murrosikäisenä. Pahimmassa tapauksesa jää vielä henkisesti 16-vuotiaan tasolle, kun oikein innostuu juopottelusta. Alkoholi kun on haitaksi henkiselle kasvulle. Mä en siis näe MITÄÄN syytä miksi aloitta juopottelu aikaisin.

USA:ssa ikaraja on 21v. ja sita tosiaan valvotaan tarkasti, oletetaan etta siina iassa edes olisi jonkinlainen aly paassa.

Vierailija
5/35 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarin juoda lasillinen viinia jos on lapsia talossa mutta aivan normaalia etta 12v. pyorivat kylilla rakakannissa. Ei nakojaan ketaan kiinnosta.

Tata makin jaksan ihmetella!!!

Vierailija
6/35 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarin juoda lasillinen viinia jos on lapsia talossa mutta aivan normaalia etta 12v. pyorivat kylilla rakakannissa. Ei nakojaan ketaan kiinnosta.

Me asutaan Helsingissä ja ikinä en ole nähnyt 12-vuotiasta kännissä. Harvemmin tietty tulee enää nykyään kyllä liikuttua ulkona myöhään, mutta joskus kuitenkin ja en ole tollaiseen törmännyt. Toki teinejä näkee mutta ei noin nuoria.

Mutta kotoa se varmasti lähtee. Tekin sanotte että on ihan ok juoda lasi viiniä, mitä jos se teidän lapsi ajattelee samoin? Oletteko jutelleet asioista?

T: 15-vuotiaan äiti joka ei osta lapselleen juotavaa

Vierailija
7/35 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue viesteja vahan tarkemmin.

Vierailija
8/35 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kulttuurissa on ihan kummallisesti päälaellaan asiat. Pidän ihan normaalina itse sitä, että ruuan kanssa voi ottaa viinilasillisen, aikuiset voi ottaa muutaman grogin tai esim. perhejuhlissa voidaan nostaa muutama malja ja nauttia vaikkapa kesäillasta ja viinistä sen kummemmin humaltumatta tai ahdistumatta. Siis lapsuudenkodissakin oli tällainen turvallinen ilmapiiri ja hieman erilainen kulttuuri.

Samat asiat ei ole kuitenkaan hyväksyttyjä alaikäisille ja aikuisille eli en ikipäivänä itse ajattelisi, että on normaalia ostaa alaikäiselle juomia tai että hyväksyisin esim. jonkun alle 17-vuotiaan kaljanmaistelun.

Jos vanhemmat alistuu siihen, että on muka normaalia ryypätä teininä eikä yläkoululaisten juomiselle "voi mitään", niin ei varmasti voikaan. Vanhempien ei pitäisi hyväksyä tällaisia juttuja eikä pitää niitä normaaleina, sillä todellakaan kaikki 13-15-vuotiaat ei juo, eikä ole edes kokeilleet alkoholia.

Vierailija
9/35 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue viesteja vahan tarkemmin.

Ei oo aikaa notkua täällä hirveesti enkä tosiaankana rupea kahlaamaan kaikkia ketjuja tai aloituksia läpi!

Vierailija
10/35 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asutaan Helsingissä ja ikinä en ole nähnyt 12-vuotiasta kännissä. Harvemmin tietty tulee enää nykyään kyllä liikuttua ulkona myöhään, mutta joskus kuitenkin ja en ole tollaiseen törmännyt. Toki teinejä näkee mutta ei noin nuoria. Mutta kotoa se varmasti lähtee. Tekin sanotte että on ihan ok juoda lasi viiniä, mitä jos se teidän lapsi ajattelee samoin? Oletteko jutelleet asioista? T: 15-vuotiaan äiti joka ei osta lapselleen juotavaa

Olen nahnyt noin 12-14 vuotiaita ymparipaissaan kesaisin juuri Helsingissa (ja myoskin Tampereella), koska naissa paikoissa kesaisin liikun.

Sellainen pussikaljalla istuva jengi on todella surullinen naky.

Jos sinulla on (tai tulee olemaan) sen ikaisia lapsia suosittelisin joskus liikkumaan iltaisin ja oisin kaupungilla...

Tosiaan - meilla juodaan viinia ihan kotona viikonloppuisin ja joskus viikollakin ruuan kanssa, ravintolassa, illalla jne ja mielestani on ihan hyva malli lapsille - voi juoda pati lasia viinia tai olutta. Se on hyvaa (jos siis itse tykkaa, jos ei, niin voi juoda jotain muuta). Humaltuminen ei ole tarkoitus, eika myoskaan suotavaa .

Joo, olen jutellut alkoholista ja sen kaytosta lapseilleni ( 6 ja 8 vuotiaat talla hetkella). Enka todellakaan harmistu jos seuraavat meidan neuvoja alkoholin kaytossa.

Vierailija
11/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä ole vielä integroitunut ja kuvittelet, että nuoret ei juo, koska eivät ei näy katukuvassa. Voin kertoa, että siinä vaiheessa kun pääsevät eroon vanhempien välttävän silmän alta, tekevät kaiken sen minkä olet heiltä kieltänyt:)

Täälläkin kaikki tehdään vanhemmilta salaa, käydään leffassa, syömässä ystävien kera, urheilemassa etc. ja mitä todellisuudessa tekevät onkin jotain ihan muuta, mutta onnea vaan siihen sokeana oloon. Kai sulla on jo opaskoira?

Vierailija
12/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus siis siihen viestiin

T; ulkomaan elävä minäkin, mutta koneesta löytyy ä&ö

Vierailija
13/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etkä ole vielä integroitunut ja kuvittelet, että nuoret ei juo, koska eivät ei näy katukuvassa. Voin kertoa, että siinä vaiheessa kun pääsevät eroon vanhempien välttävän silmän alta, tekevät kaiken sen minkä olet heiltä kieltänyt:) Täälläkin kaikki tehdään vanhemmilta salaa, käydään leffassa, syömässä ystävien kera, urheilemassa etc. ja mitä todellisuudessa tekevät onkin jotain ihan muuta, mutta onnea vaan siihen sokeana oloon. Kai sulla on jo opaskoira?

etkä ole vielä integroitunut ja kuvittelet, että nuoret ei juo, koska eivät ei näy katukuvassa. Voin kertoa, että siinä vaiheessa kun pääsevät eroon vanhempien välttävän silmän alta, tekevät kaiken sen minkä olet heiltä kieltänyt:) Täälläkin kaikki tehdään vanhemmilta salaa, käydään leffassa, syömässä ystävien kera, urheilemassa etc. ja mitä todellisuudessa tekevät onkin jotain ihan muuta, mutta onnea vaan siihen sokeana oloon. Kai sulla on jo opaskoira?

Olen asunut nykyisessa kotimaassani jo 15 v ja toki tiedan etta nuoret (ja vanhat juovat taallakin - ja jotkut ihan liikaa.

Mutta yha olen sita mielta, etta alkoholikulttuuri on Suomessa kovin kieroutunutta. En suinkaan sano , etta se olisi ongelmatonta missaan muullakaan, mutta en haluaisi Suomen alkoholikulttuuria tanne.

Kiva , etta sa voit kertoa mita takalaiset nuoret tekevat - uskomaton kyky - olisipa minullakin yhta syvaaluotaavat silmat ja avara katse :-D!!!!

Vierailija
14/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaus siis siihen viestiin T; ulkomaan elävä minäkin, mutta koneesta löytyy ä&ö

Jos sinua tuo ä&ö-puutos hairitsee, niin siihen on helppo laake - ALA LUE KOKO VIESTIA!

Mita turhaan rasitat itseasi ja usko pois - emme kuole ilman komenttiasi!

Vierailija
15/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pysytaan vanhempien valvovan silman alla paljon kauemmin ja tiukemmin kuin Suomessa. Taalla pitaa lapsia tuoda ja vieda, ei siina salateot onnistu.

Vierailija
16/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jee!! Tällä tyypillä on opaskoira, joka vainuaa siis nuorison alkoholinkäytön kaikkialla!

Toivottavasti koiras saa pian pentuja. Sustahan tulee rikas kun kaikki vanhemmat sellaisen haluaa!!!!

PAras vitsi!

Ps. Nuorten juominen Suomessa on kamalaa ja tää tekopyhyys vielä pahempaa !

Vierailija
17/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siita aina syytetaan muita kansoja (lue:amerikkalaisia) mutta kylla Suomessakin osataan juuri taman alkoholiasian puitteissa.

Vierailija
18/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan , että itsekin aloitin juomisen n 12-13 v ja olin ihan tavallinen nuori, hyvästä perheestä.

Asuin pikkukaupungissa ja tuo juominen oli ihan tavallista...

En ole todellakaan kovin ylpeä noista nuoruuden toilailuista.

Vierailija
19/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä pienet perässä.

Vierailija
20/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä pienet perässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme kuusi