Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapset ja alkoholi Suomessa.

Vierailija
10.03.2010 |

Miksi on niin hyvaksyttya etta 12-17 vuotiaat juovat alkoholia holtittomasti? Miksi yleinen mielipide ei tuomitse sita?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarin juoda lasillinen viinia jos on lapsia talossa mutta aivan normaalia etta 12v. pyorivat kylilla rakakannissa. Ei nakojaan ketaan kiinnosta.

Tata makin jaksan ihmetella!!!

Me asutaan Helsingissä ja ikinä en ole nähnyt 12-vuotiasta kännissä. Harvemmin tietty tulee enää nykyään kyllä liikuttua ulkona myöhään, mutta joskus kuitenkin ja en ole tollaiseen törmännyt. Toki teinejä näkee mutta ei noin nuoria. Mutta kotoa se varmasti lähtee. Tekin sanotte että on ihan ok juoda lasi viiniä, mitä jos se teidän lapsi ajattelee samoin? Oletteko jutelleet asioista? T: 15-vuotiaan äiti joka ei osta lapselleen juotavaa

Olen nahnyt noin 12-14 vuotiaita ymparipaissaan kesaisin juuri Helsingissa (ja myoskin Tampereella), koska naissa paikoissa kesaisin liikun. Sellainen pussikaljalla istuva jengi on todella surullinen naky. Jos sinulla on (tai tulee olemaan) sen ikaisia lapsia suosittelisin joskus liikkumaan iltaisin ja oisin kaupungilla... Tosiaan - meilla juodaan viinia ihan kotona viikonloppuisin ja joskus viikollakin ruuan kanssa, ravintolassa, illalla jne ja mielestani on ihan hyva malli lapsille - voi juoda pati lasia viinia tai olutta. Se on hyvaa (jos siis itse tykkaa, jos ei, niin voi juoda jotain muuta). Humaltuminen ei ole tarkoitus, eika myoskaan suotavaa . Joo, olen jutellut alkoholista ja sen kaytosta lapseilleni ( 6 ja 8 vuotiaat talla hetkella). Enka todellakaan harmistu jos seuraavat meidan neuvoja alkoholin kaytossa.

Eipä ole tarttenut yöllä puistoissa päivystää. Me ei juoda kotona. Jos juodaan niin silloin lapsilla on valvoja ja me ei olla kotona.

Vierailija
22/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaarin juoda lasillinen viinia jos on lapsia talossa mutta aivan normaalia etta 12v. pyorivat kylilla rakakannissa. Ei nakojaan ketaan kiinnosta.

Me asutaan Helsingissä ja ikinä en ole nähnyt 12-vuotiasta kännissä. Harvemmin tietty tulee enää nykyään kyllä liikuttua ulkona myöhään, mutta joskus kuitenkin ja en ole tollaiseen törmännyt. Toki teinejä näkee mutta ei noin nuoria. Mutta kotoa se varmasti lähtee. Tekin sanotte että on ihan ok juoda lasi viiniä, mitä jos se teidän lapsi ajattelee samoin? Oletteko jutelleet asioista? T: 15-vuotiaan äiti joka ei osta lapselleen juotavaa

Olen nahnyt noin 12-14 vuotiaita ymparipaissaan kesaisin juuri Helsingissa (ja myoskin Tampereella), koska naissa paikoissa kesaisin liikun. Sellainen pussikaljalla istuva jengi on todella surullinen naky. Jos sinulla on (tai tulee olemaan) sen ikaisia lapsia suosittelisin joskus liikkumaan iltaisin ja oisin kaupungilla... Tosiaan - meilla juodaan viinia ihan kotona viikonloppuisin ja joskus viikollakin ruuan kanssa, ravintolassa, illalla jne ja mielestani on ihan hyva malli lapsille - voi juoda pati lasia viinia tai olutta. Se on hyvaa (jos siis itse tykkaa, jos ei, niin voi juoda jotain muuta). Humaltuminen ei ole tarkoitus, eika myoskaan suotavaa . Joo, olen jutellut alkoholista ja sen kaytosta lapseilleni ( 6 ja 8 vuotiaat talla hetkella). Enka todellakaan harmistu jos seuraavat meidan neuvoja alkoholin kaytossa.

Eipä ole tarttenut yöllä puistoissa päivystää. Me ei juoda kotona. Jos juodaan niin silloin lapsilla on valvoja ja me ei olla kotona.

Mutta kaydaan ravintolassa illalla syomassa, elokuvissa jne...

Ymmarran kylla, ettei se kuulu teidan elamaan eika sellainen kiinosta.

Ja kun kaupungilla illalla ja yolla liikun en laita silmia kiinni.

Mut hei, hyvaa jatkoa sinne vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaydaan ravintolassa illalla syomassa, elokuvissa jne... Ymmarran kylla, ettei se kuulu teidan elamaan eika sellainen kiinosta. Ja kun kaupungilla illalla ja yolla liikun en laita silmia kiinni. Mut hei, hyvaa jatkoa sinne vaan.

Ilmeisesti et osaa lukea kun vedit johtopäätöksen että ei käydä missään?

Hietsu iän olen käynyt läpi jo 20 vuotta sitten, samoin espalla en pyöri tai koffin-puistossa saati ruttiksessa. Mut hei, jokainen viettää iltansa siellä missä haluaa.

Vierailija
24/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kaydaan ravintolassa illalla syomassa, elokuvissa jne... Ymmarran kylla, ettei se kuulu teidan elamaan eika sellainen kiinosta. Ja kun kaupungilla illalla ja yolla liikun en laita silmia kiinni. Mut hei, hyvaa jatkoa sinne vaan.

Ilmeisesti et osaa lukea kun vedit johtopäätöksen että ei käydä missään? Hietsu iän olen käynyt läpi jo 20 vuotta sitten, samoin espalla en pyöri tai koffin-puistossa saati ruttiksessa. Mut hei, jokainen viettää iltansa siellä missä haluaa.

Vierailija
25/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni tässä ketjussa puhuttiin lasten alkoholinkäytöstä, ei siitä käydäänkö me ulkona ja kuinka paljon?

Mutta jos ei mitään muuta enää keksi järkevää sanottavaa, niin kyllä mä ymmärrän että pitää tarttua kiinni sivulauseen sivulauseeseen.

Vierailija
26/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippumatta siitä näkeekö ne kotona kaljapullon vai ei. Omalla esimerkillä ja asiasta keskustelemalla voi tietysti vaikuttaa sitten siihen, jääkö kokeiluksi ja näkeekö nuori kotona vanhempien örvellystä vai muutaman sauankaljan saunan jälkeen/muutaman lasin viiniä ruoan kanssa.

Vierailija
27/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pata kattilaa soimaa jne.." Mitenkas se suomalainen sanonta nyt menikaan.

Takaisin asiaan siis.

USkon , etta lapsia voi kasvattaa vastuulliseen alkoholinkayttoon monella tavalla. Mina olen tosiaan taman "keski-eurooppalaisen alkoholikulttuurin " kannattaja. Minusta on hyva etta alkoholia ei mystifioida . Tarkoitan siis , etta kotona ei voi ottaa lasillista viinia.

Mutta tapoja on monia ja kaikki saavat tehda niinkuin tykkaavat.

Mukavaa paivaa sinne vaan!

Vierailija
28/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pata kattilaa soimaa jne.." Mitenkas se suomalainen sanonta nyt menikaan. Takaisin asiaan siis. USkon , etta lapsia voi kasvattaa vastuulliseen alkoholinkayttoon monella tavalla. Mina olen tosiaan taman "keski-eurooppalaisen alkoholikulttuurin " kannattaja. Minusta on hyva etta alkoholia ei mystifioida . Tarkoitan siis , etta kotona ei voi ottaa lasillista viinia. Mutta tapoja on monia ja kaikki saavat tehda niinkuin tykkaavat. Mukavaa paivaa sinne vaan!

Mutta ei mun tee mieli ja mä en rupea sen takia viiniä lipittämään tai saunakaljaa että meidän lapset näkee miten alkoholia kuuluu juoda. Mun lapset tietää että äiti ja isä käy välillä viihteellä se saa riittää. Joulua vietetään suvun kanssa ja silloin on sitä viiniä tarjolla sitä haluaville.

Silti meidän 16-vuotiasta ei tartte käydä puistoista hakemassa kotiin. Kaikki teinit ei todellakaan juo päätään sekaisin puistoissta joka viikonloppu. Mä tiedän että mun lapsi on maistanut alkoholia, mutta oli sitä mieltä että se oli pahaa ja krapula ei ollut kiva olotila.

Mun mielestä on turha syyllistää aikuisia siitä jos he eivät viinejä kotona juo ja näin "opeta" sitä lapsia miten pitää juoda. Kaikille se ei yksinkertaisesti maistu.

Vierailija
29/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pata kattilaa soimaa jne.." Mitenkas se suomalainen sanonta nyt menikaan. Takaisin asiaan siis. USkon , etta lapsia voi kasvattaa vastuulliseen alkoholinkayttoon monella tavalla. Mina olen tosiaan taman "keski-eurooppalaisen alkoholikulttuurin " kannattaja. Minusta on hyva etta alkoholia ei mystifioida . Tarkoitan siis , etta kotona ei voi ottaa lasillista viinia. Mutta tapoja on monia ja kaikki saavat tehda niinkuin tykkaavat. Mukavaa paivaa sinne vaan!

Mutta ei mun tee mieli ja mä en rupea sen takia viiniä lipittämään tai saunakaljaa että meidän lapset näkee miten alkoholia kuuluu juoda. Mun lapset tietää että äiti ja isä käy välillä viihteellä se saa riittää. Joulua vietetään suvun kanssa ja silloin on sitä viiniä tarjolla sitä haluaville.

Silti meidän 16-vuotiasta ei tartte käydä puistoista hakemassa kotiin. Kaikki teinit ei todellakaan juo päätään sekaisin puistoissta joka viikonloppu. Mä tiedän että mun lapsi on maistanut alkoholia, mutta oli sitä mieltä että se oli pahaa ja krapula ei ollut kiva olotila.

Mun mielestä on turha syyllistää aikuisia siitä jos he eivät viinejä kotona juo ja näin "opeta" sitä lapsia miten pitää juoda. Kaikille se ei yksinkertaisesti maistu.

jos näkee kotona aikuisen juovan vaikka sitä viiniä ruoan kanssa. Sitä ei tarvitse ehdoin tahdoin juoda jos ei tykkää, mutta ei myöskään tarvitse mennä komeroon piiloon juomaan.

Vierailija
30/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei mun tee mieli ja mä en rupea sen takia viiniä lipittämään tai saunakaljaa että meidän lapset näkee miten alkoholia kuuluu juoda. Mun lapset tietää että äiti ja isä käy välillä viihteellä se saa riittää. Joulua vietetään suvun kanssa ja silloin on sitä viiniä tarjolla sitä haluaville. Silti meidän 16-vuotiasta ei tartte käydä puistoista hakemassa kotiin. Kaikki teinit ei todellakaan juo päätään sekaisin puistoissta joka viikonloppu. Mä tiedän että mun lapsi on maistanut alkoholia, mutta oli sitä mieltä että se oli pahaa ja krapula ei ollut kiva olotila. Mun mielestä on turha syyllistää aikuisia siitä jos he eivät viinejä kotona juo ja näin "opeta" sitä lapsia miten pitää juoda. Kaikille se ei yksinkertaisesti maistu.

jos näkee kotona aikuisen juovan vaikka sitä viiniä ruoan kanssa. Sitä ei tarvitse ehdoin tahdoin juoda jos ei tykkää, mutta ei myöskään tarvitse mennä komeroon piiloon juomaan.

Mutta ei sen vastakohta ole se että kotona sitten vedettäisiin päätäyteen kun ei muka sivistyneesti osata juoda.

Vierailija
31/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei mun tee mieli ja mä en rupea sen takia viiniä lipittämään tai saunakaljaa että meidän lapset näkee miten alkoholia kuuluu juoda. Mun lapset tietää että äiti ja isä käy välillä viihteellä se saa riittää. Joulua vietetään suvun kanssa ja silloin on sitä viiniä tarjolla sitä haluaville. Silti meidän 16-vuotiasta ei tartte käydä puistoista hakemassa kotiin. Kaikki teinit ei todellakaan juo päätään sekaisin puistoissta joka viikonloppu. Mä tiedän että mun lapsi on maistanut alkoholia, mutta oli sitä mieltä että se oli pahaa ja krapula ei ollut kiva olotila. Mun mielestä on turha syyllistää aikuisia siitä jos he eivät viinejä kotona juo ja näin "opeta" sitä lapsia miten pitää juoda. Kaikille se ei yksinkertaisesti maistu.

Ei todellakaan kannata syyllistya, en minakaan syyllisty. Juurihan sanoin etta tapoja on monia.

Mina kannatan yhta tapaa ja sina toista -simpla as that.

Vierailija
32/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei sen vastakohta ole se että kotona sitten vedettäisiin päätäyteen kun ei muka sivistyneesti osata juoda.

Vierailija
33/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoutua voi ilman alkoholia, ruoka maistuu ilman alkoholia, skoolata voi vaikka kivennäisvedellä jne. Humalaiset ihmiset on ällöttäviä ja monet tulee känniin jo siitä sivistyneestä parista lasillisesta.

Ja lapsilleni en ikinä aio ostaa kaljaa, en siideriä, en yhtikäs mitään.

Mutta minusta pippuripihvin kylkeen kuuluu lasillinen täyteläistä punkkua ja saunan jälkeen maistuu kylmä olut.

Vierailija
34/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aina ne alaikäiset jostain saa ostajan. 13-17 vuotiailta löytyy aina joku tuttu tai tutuntuttu joka on täysi-ikäinen ja joka hakee heille juomista.

Tuskinpa _kaikki_ taivastelijatkaan ovat olleet lain mukaan täysi-ikäisiä kun ovat alkoholia maistaneet.

Ja fakta on myös se että liiallinen alkoholin käyttö on pahaksi, oli sitten minkä ikäinen tahansa. Jos alkoholi keksittäisiin nyt, se olisi yhtälailla laiton kuin huumeetkin.

Itse koen asian niin että mieluummin itse tiedän mitä ja paljonko teinit (sitten kun ovat sen ikäisiä) juovat ja missä ovat. Meillä on ollut tapana että ensimmäiset kokeilut juodaan kotona valvotussa tilassa. Vanhemmat olivat selviä ja huolehtivat ettei juo liikaa ja että ei satuta itseään. Tämä tapa oli otettu käyttöön vanhimman veljeni aikana, jolloin yksi hänen kavereistaan oli ollut kaupungilla niin humalassa että oli ulostanut housuihinsa..

Kivittäkää vain jos sille tuntuu.

Ja vielä voin sanoa sen että baarihommia tehneenä ne 18 vuotta täyttäneet on todella rasittavia asiakkaita. Syljeskelevät ympäriinsä, oksentelevat pitkin ja poikin, tappelevat, rikkovat tuoppeja jne. Eli alkoholin käytön voi opettaa kotona ja samalla vähän kertoa että miten sitten aikanaan baarissa käyttäydytään. (ja eipä ne keski-ikäisetkään mitään hienosti käyttäytyviä ole. Napsuttelevat sormiaan työntekijöille, vislaavat heille, tytöttelevät, pojuttelevat ja käyttäytyvät kuin maailmanomistajat. Eräs arvon rouva sai ikuisen porttikiellon työpaikkaani sen jälkeen kun ensin huoritteli kaikki työntekijät ja huorittelun jälkeen heitti minua tuopilla. Kyseessä ei ole mikään räkälä, eikä sinne päästetä ketä tahansa. Eli voisi jotkut vanhemmatkin ihmiset kerrata sitä baarikäyttäytymistään.) Anteeksi avautuminen.

Vierailija
35/35 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rentoutua voi ilman alkoholia, ruoka maistuu ilman alkoholia, skoolata voi vaikka kivennäisvedellä jne. Humalaiset ihmiset on ällöttäviä ja monet tulee känniin jo siitä sivistyneestä parista lasillisesta.

Ja lapsilleni en ikinä aio ostaa kaljaa, en siideriä, en yhtikäs mitään.