Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Läheltä piti tilanne, miten toimia?

Vierailija
10.03.2010 |

Olin tänään valitettavasti tollasessa tilanteessa, että ruoka juuttui lapsen kurkkuun, ja ei saanut henkeä. Yritin selkään taputtelemalla ja kääntämällä lasta ylösalaisin irrottaa ruokaa, mutten saanut ja sitten paniikissa kaivoin ruoan lapsen kurkusta pois ja oksensi loput. Nyt mietin etten varmaankaan toiminut "oikein", mutta vaistojen varassa oli pakko saada se ruoka tukkimasta henkeä pois. Muita joilla käynyt näin?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

käsikirjaa ole!

Vierailija
2/7 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät yksinkertaisesti kykene tekemään mitään. Kävithän kuitenkin tarkastuttamassa lapsesi tapahtuneen jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen voi myös kääntää pää alaspäin (tai kumaraan asentoon) ja lyödä napakasti muutaman kerran lapaluiden väliin. Sama se miten ruoan saa pois kurkusta, kunhan lapsi saa henkeä. Jos ei näytä onnistuvan, pitää äkkiä huutaa joku soittamaan ambulanssi paikalle ja yrittää samalla itse poistaa palaa, ja mahdollisesti elvyttää lasta puhaltamalla ja painelemalla mikäli tilanne menee niin pahaksi. Isommalla lapsella Heimlichin manööveri myös voi toimia, jolloin asetetaan takaapäin molemmat kädet yhdessä pallean kohdalle ja nykäistään voimakkaasti taaksepäin, jolloin äkillinen paine voi sysätä ruokapalan ylös.

Vierailija
4/7 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja olen lukenut myös ohjeet miten "pitäisi" toimia... Selkään napakasti taputtaminen kämmenen alasyrjällä, pienen lapsen maatessa polviesi päällä pää hiukan alakanttiin on kuulemma se oikea tapa; jos kaivat sormilla kurkusta, voi pahimmassa tapauksessa käydä niin että työnnät ruuan syvemmälle. Mutta itsekin olen kaivellut tavaraa suusta (yritän kuitenkin kaivaa sivusta päin, ei suoraan edestä, etten työntäisi sitä alaspäin) onni onnettemuudessa että teilläkin päättyi hyvin, tuon takia pikkulasten syömistä pitäisi aina valvoa.

Vierailija
5/7 |
10.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidän lapsi ahmii ruoan, 1,5 v ja siis voisi muistaessaan purra, mutta tuppaa aina ahmimaan, eli pitää tosi tarkkaan valvoa syömistä. Koitan antaa ns. helposti pureskeltavaa tai sitten pienennettyä ruokaa, mutta ilmeisesti sekään ei nyt sitten aina auta. Ihan hirveä olo jäi tosta tänäsestä.

Esikoisen kanssa ei ollut näin hankalaa tuo syöminen, ja silloin ei näin pahasti koskaan onneksi käynytkään.

Vierailija
6/7 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täsmälleen samalla lailla, parikin kertaa. Kummallakin kerralla jouduin kaivamaan palan ulos sormin, oksennuksen kera se tulikin. Kyllä siinä ei mitkään ohjeet muistu mieleen ku hätä paistaa lapsen kasvoilla ja pakko on saada ilmatiet auki. Kyllä itse tietää, että pieniä palasia kerrallaan pitäsi syödä, mutta ei vaan aina muista. Vaikka kuinka yrittää vahtia, niin välillä ehtii haukata leipää liian ison palasen. Kuin vanhaksi asti sitä pitäisi leipäkin pilkkoa ihan muusiksi...Ruokailu tilanteet kauheita stressin aiheita minulle.

Vierailija
7/7 |
11.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä aikuisillakin käy.

itellä käynyt kerran niin että ei henki liikkunut mihinkään, mutta jotenkin sain "yskittyä" palan pois.

yhden miehen tiedän jonka kaveri pelasti kaivamalla palan kurkusta.