LA marraskuu 2011?
Kommentit (620)
kun mulla on varattuna np-ultra 21.4. muuta siihen on niin kovin pitkä aika... Aika monta viikkoa aikaa stressata.
Elikkäs täällä laskettuaika ilmeisesti 16.11. eli taitaa olla viikot 5+1. viides yrityskerta natsat ja onnellisia ollaan :D Edellisestä raskaudesta onkin 13 vuotta, joten oli jo aikakin. :)
Kamala väsy, ihan uskomaton. Ja tänä aamuna oksennettukin ekan kerran... :/ Näyttää siis pahasti siltä, että taas oksentelen pari kuukautta (näin esikoisen aikana). Mutta kyllä se kannattaa. :D
Nyt vaan toivoo, että masuasukki pysyy matkassa. :)
Onnittelut kaikille muillekin onnellisille odottajille ja pahoittelut keskenmenon uhreille.
-Kokis-
Kun tulee uusia lisää:)
mulla oli ekassa raskaudessa mies mukana ekalla neuvolakäynnillä ja silloin käytiin rakenneultrassa myös yhdessä.
Nyt mennään varhaisultraan yhdessä, koska meillä on mahdollisuus monikkoraskauteen ja mä haluan sekä hyvät että huonot uutiset jakaa jonkun kanssa heti. Saattaa olla, että menen ekaan neuvolaan yksin:) hyvin siellä selviää. saatan silti pyytää mukaankin...
tapir
Heippa! Ilmoittaudun mukaanne :) Plussa tuli testiin viikko sitten maanantaina ja huomenna meno varhaisultraan tarkistaan viikot. (epäsäännöllinen kierto ja siksi raskauden kestosta ei mitään hajua)
Mulla ennestää jo kotona 6kk ikäinen poika ja tää pikkunen pääsi todellakin yllättään, mutta iloisesti
NöpönÄiti: Musta se ei ainakaan ole rahan tuhlausta. Jos sellaiseen kerran on mahdollisuus ja siitä olo helpottaa niin mä ainakin menisin :D 21.4. asti on pitkä aika odottaa.
kokonainenäitipuoli: Onnittelut ja tervetuloa!
tapir: Koska teillä on se varhaisultra?
mammeli: Onnittelut. Sinähän nopeasti ultraan pääsit! Teillä tulee sitten pienet ikäerot lapsille.
ON: Eilen sain varattua sen neuvolan, kun oli kiven alla hankkia se numero, mistä joku vastasi. Sitten en oikein tiennyt mitä sinne pitää sanoa. Noh asia tuli sitten selväksi ja kun minäkään en tiedä tosiaan kierrosta ja edellisistä kuukautisista mitään niin sain sitten ekan neuvolan yhteyteen myös sen ultran, että katsotaan missä mennään. Nyt siis odoteltava reilu viikko, 29.3. on se hui. Mies tulee mukaan :) Lupasivat lähettää sieltä ne lomakkeet kotiin, että voi valmiiksi täytellä. Hankala vaan tietää kauan siinä menee? Käski olla syömättä vakuumipakattua kalaa ja tuorejuustoa?!? oh no. Tänä aamuna tein vielä raskaustestin, ja rävähti kyllä sellaset punaset viivat, että alkaa loputkin epäilykset kadota (se oli ny järjestäen neljäs)
Nuuhkis: joo meillä on neuvolassa ultra niin pääsen sinne. (raskauden kesto pitäisi saada selville koska minulla sairautena perinnöllinen veren hyytymishäiriö johon pitää aloittaa verenohennuslääkkeet mahdollisimman pian)
Meinaa VÄHÄN pelottaa että miten kahen pikkusen kanssa oikeen pärjää, mutta ei kait se auta ku koittaa vaan pärjätä. Ennen esikoista ollaan miehen kans juostu useampi vuosi lapsettomuushoidoissa joista ei mitään apua kuitenkaan ollut. Hoitojen lopetuksen jälkeen ilmoitti esikko tulostaan :) Noh en voinu kuvitellakkaan että meille toista lasta kovinkaan helposti tulis (5 vuotta yhteensä esikoinen antoi odottaa) joten tässä ollaan.. Mutta se täytyy sanoa että jos kaikki menee hyvin loppuun saakka niin sitten kyllä pakko jokin ehkäisy hommata. :/
Kamalaa tämä välteltävien ruoka-aineiden tiedostaminen. Olinhan minä huomannut nuo pastoroimattamat maitotuotteet, mutten ollenkaan huomannut noita pehmeitä juustoja. plääh, mitähän muuta en ole huomannut. Tuorejuustoa tulee usein syötyä lounaaksi ja myös homejuusto on lemppareiden joukossa, mutta nyt on kait paras lopettaa niiden syöminen.
No niin, ihana viikonloppu!
Mulla on varhaisultra 31.3 yksityisellä. Ja neuvolassa sitten sanottiin,että ottavat mielellään heti sielläkin vastaan, kun ultra on ollut.
Toisaalta munkin tekis mieli tehdä vielä kolmas testi, mutta toisaalta, jos apteekin oma ja CB näytti plussaa niin mä pinnistelen sinne ultraan; sieltähän sit tietää missä mennään:) vaikka tämä on toinen raskaus mua jännittää:)
Noita ruoka-aineita olen itsekin alkanut vähän miettimään. Aamulla juon kyllä kahvia mutta colaa en enää, enkä aio niitä pakastettuja vihanneksia tms. ilman kuumentamistakaan syödä, tai tyhjiöpakattuja kaloja...Miten ihmeessä ihmiset ovat selvinneet aikojen saatossa?:)
Olikos jollain muulla ultra 31.3? Vielä siis 13 pv...
Ultrassa käyty ja kohdussa näkyi raskauspussi ja sen sisällä "jotain" :) Sykkeet ei vielä näkyneet (huono laite, lääkäri meinasi että herkemmällä laitteella olisi saattanut jo näkyä)
Keskiviikkona sitten gynen polille vielä varmistamaan sykkeet
tapir: Meillä myös varhaisultra 31.3. Tuntuu, että päivät menee niin hitaasti. Mulla ei mitään merkkejä raskaudesta ja siksi aika pelokas olo. Syön myös hormonilääkkeitä (meillä lapsettomuushoidot takana) eli vaikka raskaus menisi kesken niin vuotoa tuskin tulisi. Mutta kuten sanoit, 13 päivää vielä
Mulle kans mainitsivat puhelimessa vakuumpakatusta kalasta ja tuorejuustosta, kun varasin ajan neuvolasta. Mut onko jotain muuta, mitä nykyohjeistuksen mukaan tulisi välttää? Mainitsiko joku colan...?
Aluksi juustoista:
Valion ja Arlan kaikkia juustoja (myös tuore- ja home-) saa kyllä syödä ihan hyvällä omallatunnolla, jos vaan ovat tehty pastöroimattomasta maidosta (esim. Aura on). Ja Jos vielä kuumentaa päälle 74 asteen (eli käytännössä kaikki ruuanvalmistus) niin listeria kuolee kyllä ihan takuulla.
(Kuumentamattakin kotimaisia itse uskaltaisin)
Ulkomaisiin ja pienten juusloloiden tuotteisiin kannattaa suhtautua vältellen.
Kala:
Tyhjiöpakattu kala on kiellettyjen listalla, mutta raakakin kotimainen kala on sallittua, jos voi olla aivan takuuvarma, että kylmäketju ei ole pettänyt ja kala on tuoretta.
Isot hauet ja Itämeren lohet ovat kerenneet pitkän elinikänsä aikana kerätä ympäristömyrkkyjä -> ei suositeltavia
A-vitamiini ja maksa:
Suurina annoksina voi aiheuttaa epämuodostumia. Maksaruokia ei suositella, mutta maksamakkaraa voi syödä pienen määrän (olikohan 1 voileivällinen päivässä, tjsp).
Ei vitamiinilisiä, joissa on A-vitamiinia
Keinotekoiset makeutusaineet:
Asesulfaami, aspartaami ja sukraloosi = sallittuja
Syklamaatti, sakariini ja kaikki muutkin = kiellettyjä
Kahvi (kofeiini):
Korkeintaan 300mg/pv (= 3dl kahvia, 9dl kolaa)
Merilevä:
Kiellettyjen listalla jodin takia, mutta joku laski, että ihmisen on mahdotonta syödä niin paljon sushia, että merilevästa tulevan jodin määrä ylittäisi raja-arvot
Olikos vielä muita? Yöaivot ei jaksa muistaa.. Mutta ihan googlettamallakin löytyy joidenkin kaupunkien neuvoloiden sivuilta tuota listaa. Itse olen sitten kaivanut tietoa miksi joku sillä listalla on, ja sitten taas jatkoselvittänyt asian taustoja ja kartoittanut vaaraa (esim. nuo juustot)
Plaah, kun on huono olo. Suoranaisesti ei okseta, mutta kovottaa ja turvottaa ja on kaikin puolin hankala olla. Mutta vielä en suostu valittamaan tämän pahemmin, hyvä vaan, että pikkuinen ilmoittaa olostaan. (Ainakin vielä vähän aikaa..)
-Aveena, rv 6+5
Olen muutaman kerran selaillut jo täällä keskustelua ja ajattelin rohkaistua mukaan ;) Kolmannella kierrolla tärppäsi (yllätyin miten äkkiä!), plussatesti tuli 12.3. Ensimmäistä odotellaan... UÄ reilun kahden viikon päästä, koska kierto on niin epäselvä, niin tarkistetaan laskettu aika. Nyt on luultavasti jotain 5+ viikko menossa. Todennäköisesti la on jossain marraskuun puolessavälissä. Sen verran pessimisti, että ei uskalla hirveästi innostua, ennen kuin pääsee sinne ultraan, kaksi viikkoa tuntuu nyt ihan ikuisuudelta!!! :D
Minä edelleen täällä pähkäilen sitä varhaisultraan menoa. Kuten jo aiemmin mainitsin, esikoisesta olin, mutta kakkosesta en. Tästäkään en menisi, MUTTA kun ei ole mitään raskausoireita, niin on alkanut epäilyttää että onkohan siellä yhtään mitään.
Neuvolan varasin, mutta se on vasta huhtikuun puolivälissä.
Meillä on vielä matka varattuna huhtikuun alussa, sitä ennen olisi kyllä hyvä tietää, ollaanko tässä ihan oikeasti raskaana vai ei. Tein jopa uuden raskaustestin alkuviikolla, kun rupesi niin kovasti epäilyttämään. Siihen kyllä tuli niin vahva viiva, että ei vahvemmaksi paljoo varmaan voi tullakaan.
Martta: pääsitkö lääkäriin? Mitä siellä sanottiin?
Nöpönäiti pähkäili varhaisultraa kuten myös Mimmimami. Itse varasin ultran ihan puhtaasti oman mielenrauhan takia. Kyllä siitä kannattaa se 100 euroa maksaa, jonka ultra yksityisellä täällä kustantaa. Itsellänikin kun on se keskenmeno ilman ennakko-oireita takana niin en näe tuota ultraa rahan tuhlauksena.
Meitä oli tässä pinossa useampikin kenellä on keskenmeno takana. Itse olen tehnyt periaatepäätöksen, että edellisestä ikävästä kokemuksesta huolimatta aion nauttia tästä raskaudesta. Kieltäydyn pelkäämästä jatkuvasti pahinta ja pyörittelemästä ikävää kokemusta mielessäni ja PISTE. Sitä ultraa kyllä odotan pienellä jännityksellä. Enää 12 päivää. :)
Raskaudesta tulin kertoneeksi jo lähimmilleni. Äitini ja siskoni tietävät. Sen laajemmalle ei tieto ole vielä levinnyt ja kielsin äitiä vielä eteenpäin kertomasta. Anopillekin, joka on muuten aivan ihana ihminen ja on ollut suureksi avuksi ja tueksi kaikissa vastoinkäymisissä, pitää kertoa ihan ensitilassa, mutta kivempi kertoa kasvotusten kuin puhelimessa.
adalat 6+0
Olo siis koko ajan huononee, tuntuu että koko ajan pitäisi laittaa jotain suuhun että pysyis ees kohtuullisena. Oksentamaan en sentään ole joutunut.
Oltiin yökylässä kavereilla, jotka tiesivät yrityksestä, ja hetihän arvasivat raskauden kun viinistä kieltäydyin ;-) no eipä tuo haittaa. vanhemmille ei kyllä kerrota ennenkun tämä alkaa olla varmemmalla pohjalla. Sitä vauvaa odotetaan molemmilla puolilla 'vähän liiankin paljon' eli turhia toiveita ei mielellään nosta. samalla kai itsekin haluaa vielä vähän etäisyyttä asiaan.
laikku 5+6
Alva!
Marjuska: vaihdetaan sit 31.3 kuulumiset ja uutiset:)
Pienestä arkuudesta huolimatta, mä niin nautin tästä!
iloa kaikille.
Ai niin, onko muita himourheilijoita joukossa? Mä käyn täällä itseni kanssa nyt keskustelua siitä, mikä on liikuntaa kohtuudella:)
meillä ei oo neuvolassa puhuneet koskaan mitään noista että mitä saa/ei saa syödä. Söinkin esikoiselta oikeestaan kaikkea mutta kohtuudella. Maksalaatikkoakin oli välillä "pakko" saada :)Mutta tottakai jokainen tekee omat päätökset näissäkin asioissa.
Yritin puolustella kaikille syömisiäni että onhan ennenkin saanu odotusaikana kaikkea syödä kun ei oo ollu mitää suosituksia ja terveitä lapsia on syntynyt. (kaverit ei ollu asiasta samaa mieltä) Tässäkin raskaudessa aion syödä kaikkea mitä mieli tekee ja niitä ns. kiellettyja sitten kohtuudella jos on pakko saada :D
Täällä olo on tällä hetkellä jotenkin ihan hirveä.
Huono,turvonnut olo koko ajan. Vähän väliä pitäisi syödä jotain että ei heikottaisi, mutta sitten ku syö, alkaa närästää. Ihan kuin vatsa ei vetäisi niin paljon kun syö, vaikka en hirveitä määriä kerrallaan syökään. Kaiken lisäksi olo on koko ajan todella uupunut, nukkuminen on ainoa mitä jaksaisi tehdä. Normaalisti olen hyvin energinen, kodinhoidon lisäksi teen välillä kymmentuntisia työpäiviä, käyn koiran kanssa lenkillä kolme kertaa päivässä ja urheilen vähintään kahtena päivänä viikossa. Siksi tällainen nuutunut, turvonnut etova olo tuntuu ihan kauhealta :( No kai se tästä ajan kanssa,energista keskiraskautta odotellessa (loppuraskautta en uskalla edes ajatella...) Jotenkin tuntuu vaan että nuo edelliset raskaudet parikymppisenä oli paljon helpompia, kai se ikä sitten vaan painaa nyt enemmän.
Vali vali, teille onneksi saa valittaa kun muille ei vielä voi ;)
Parempia vointeja muille!
Lipstikka ja Ryyni rv 7+2
Olen 29v. tamperelaisodottaja ja ajattelin uskaltautua liittyä marraskuisten joukkoon. :) Pikkukakkosta tässä nyt odotetaan vuoden yrityksen jälkeen LA on 1.11. Isoveli on 3,5v.
Olo on ollut 24/7 huono, mikä oli minulle yllätys, sillä ensimmäisestä ei pahoinvointia ollut lainkaan. :( Mutta kaippa tuo helpottaa ajan kanssa. :)
Monet on sitä mieltä, että varhaisultraan meno on ihan turhaa ja rahojen tuhlausta... Ehkä saisi ainakin mielenrauhan. :)
Minulla on ollut mies mukana, ekassa neuvolassa, ultrissa, sekä neuvolalääkäreissä. Ne muut käynnit on aika turhia miehen kannalta. (verenpaine, hemoglobiini, paino, pissa)