1-vuotias potalle?
Joko kannattaisi ostaa potta 1v.lle ja ruveta harjoittelemaan vai onko vielä liian aikaista?Kiirettä ei ole mutta neuvolassa sanottiin että vasta 1,5v.voidaan pottailla ja talon lapsoset ovat harrastaneet sitä jo alle vuoden ikäisinä.
Kommentit (10)
tutustumisen pottaan. Leikin varjolla, vaikka joka kerta kun käyt itsekin vessassa. Lelu tai kirja mukaan, ei stressiä.
Onnistumisista hurjat hurraukset. Siitä se lähtee!
Meidän neuvolassa taas terveydenhoitaja kehoitti osatmaan 1 vuotiaalle potan. Pottailu aloitettiin niin, että se oli lelu. 1,2 veenä lapsi istuu jo siinä ja tekeekin välillä suorituksia.
kun tytöllä oli niin säännöllinen suoli, teki isot hädät aina aamulla, eikä voinut sietää kakkia vaipassaan. Opittiin nopeasti tunnistamaan että "nyt se tulee" ja mentiin potalle. Mutta emme siis varsinaisesti istuttaneet potalla, ja tuskin olisi tullut hankittua niin nuorena koko pottaa jos ei siis olisi ollut niin säännöllistä tuo toimitus.
tytöllä näkee ilmeestä milloin on kakkahätä :) paljon helpommin saa kakan tehtyä pottaan.
no kuivaksi lapsi oppi 2 v 3 kk ikäisenä, ihan samoin kuin minun poikani, jolle potta esiteltiin 2 vuoden iässä.
Eli se ja sama. Mutta vaippakuluissa voi säästää jonkun kolikon.
kun jo 10 kk neuvolassa kehotti pottailuun?? Jos muille on sanottu että vasta 1,5 v aloitettais. Jo on noissa neuvoissa eroja siinä tapauksessa.
Ei siinä mitään estettä, kakanhan voi oppia aika helposti ennakoimaan. Usein lapset siitä jotain merkkiä antavat. Voi kuitenkin käydä niin, että lapsi jossain vaiheessa kieltäytyy touhusta. Pakottaa ei siis kannata yhtään.
Lapsen valmiutta kuivaksiharjoitteluun voi testata sillä, että kuinka usein hän tekee pissat. Jos pissaa niinkuin vauva, pieni liraus monta kertaa tunnissa, niin ei vielä kannata harjoitella. Jos taas pissoja tulee harvemmin, niin sitten on hyvät edellytykset.
Toki saa lapsen kuivaksi silläkin, että opettelee ennakoimaan pissat ja vie lapsen potalle vaikka kerran kymmenessä minuutissa.
meillä aloittiin pottailu kun lapsi itse siinä osasi istua.
Ihan vaan vaipan vaihdon yhteydessä vähän aikaa käytettiin. joskus tuli jotain, joskus ei.
Nykyisin 1,5-vuotias ei kakkaa vaippaan ollenkaan ja pissakin utlee useimmiten pottaan ja välillä on vaippa kuivana koko päivänä kun pottailurytmi osuu kohalleen :-)
Jos vaan lapsi suostuu siinä situmaan, niin mun mielestä ihan ok aloittaa. Pakolla en lähtis.
Meillä viihtyi tosi hyvin istumassa. Joku lelu tai kirjoja siihen, niin homam toimi liiankin hyvin.
Kakka kun tuli säännölleen aina ruoan jälkeen.
Meidän 1-vuotiaalla on potta, mutta ei suostu istumaan ollenkaan joten ollaan annettu olla. Ehtii myöhemminkin sitten kun lapsi on valmiimpi.
Lapsestahan se on kiinni, voihan hyvinkin pieni jo istua mielellään potalla ja tehdä tarpeensa siihen vaikka ei vielä itse pysty hallitsemaan rakkoa ja suolta.