Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko kahden keskimittaisen aikuisen lapsesta tulla tosi pitkä?

Vierailija
07.03.2010 |

minä 163 ja mies 178 ja poikamme kasvuennuste 198..? Ollut koko ajan ikäisiään huomattavasti pidempi, puolivuotiaana jo 1-vuotiaan pituinen.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka vanhemmat ovat keskimittaisia, he voivat perimässään kantaa pitkän ihmisen geenejä. Esim. minun serkuillani on pituuseroa varmaan 20 cm, vanhemmat keskipituisia. Toinen serkku lyhyt, toinen pitkä.

Vierailija
2/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kyllä kaiki lapset lyhyitä, koska me vanhemmatkin ollaan lyhyitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko miehelläsi varhainen puberteetti?

Vierailija
4/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

varhaisella puberteetillä? Ja suvun pituudesta, ainakin omassa suvussani on kyllä joo muutama pitkä mies, isoisäni ainakin oli yli 2metriä.

Vierailija
5/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietyssä vaiheessa murrosikää.

Esim. veljeni oli aina luokan pienimpiä mutta murrosikä alkoi vasta 15-16-vuotiaana ja siksi hän "ehti kasvaa" kauemmin kuin ne, joilla murrosikä alkoi jo joskus ala-asteella. Veljestäni tuli 190 cm ja luokkakaverista, joka oli ala-asteella pidempi mutta äänenmurros jo 12-vuotiaana jäi 175-senttinen.

Vierailija
6/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pitkiä geenejä", jotka jostain syystä eivät tulleet esille hänessä.

Vierailija
7/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"pitkiä geenejä", jotka jostain syystä eivät tulleet esille hänessä.

Aika hassu juttu sitten, että voi ominaisuudet tuolla tavoin hypätä sukupolvien ylitse. Omat vanhempani tosiaan ihan keskimittaisia, mutta ukki oli joo piiitkä.

Vierailija
8/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on selkeästi suvussa ne pitkät ja pätkät...

Ja sitä myöten perheen tytöistä toinen tulee näillä näkymin olemaan reippaasti yli 170cm, vaikka murrosikä alkaisikin suht ajoissa ja toinen saa olla onnellinen, jos koskaan saavuttaa 160cm rajapyykin :P

Esim mun setäni ovat melkein 2-metrisiä ja äitini alle 160cm. Äidin äiti ja isän serkut (naiset) ovat kaikki yli 170cm. Mä ite olen 164cm ja mies 176cm. Noi hongankolistajageenit on vaan loikanneet jotenkin meidän esikoistyttöön, joka jo nyt eskari-ikäisenä on melkein 130cm pitkä... Siskonsa on nyt melkein vuoden vanhana saman kokoinen kuin isosisko ½-vuotiaana... XD

Vierailija
9/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on selkeästi suvussa ne pitkät ja pätkät... Ja sitä myöten perheen tytöistä toinen tulee näillä näkymin olemaan reippaasti yli 170cm, vaikka murrosikä alkaisikin suht ajoissa ja toinen saa olla onnellinen, jos koskaan saavuttaa 160cm rajapyykin :P Esim mun setäni ovat melkein 2-metrisiä ja äitini alle 160cm. Äidin äiti ja isän serkut (naiset) ovat kaikki yli 170cm. Mä ite olen 164cm ja mies 176cm. Noi hongankolistajageenit on vaan loikanneet jotenkin meidän esikoistyttöön, joka jo nyt eskari-ikäisenä on melkein 130cm pitkä... Siskonsa on nyt melkein vuoden vanhana saman kokoinen kuin isosisko ½-vuotiaana... XD

Miksihän se on sitten näin, ettei ole sitä tasaavaa kultaista keskitietä, vaan sitten joko tosi pitkiä tai pätkiä? Otetaan kanssa vaikka dominoiva piirre, iso nenä, miksei se tasaannu ja tule "sekoitukseksi" vaan tulee isoksi nenäksi? Ihmettelen vain, mitään en genetiikasta (jos edes sitä oppiainetta on) tiedä :)

Vierailija
10/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mun siskojen ja veljien lapsilla ainakaan ole kasvuennusteet menneet ihan nappiin. Nyt ennustetaan mun tytöstä tulevan tosi pitkä, hän on nyt 3v.

Tosin lasten pituuteen vaikuttaa myös muiden sukulaisten eli suvun pituus, ei yksistään vanhempien pituus. Meillä esimerkisksi mieheni puolelta (sekä isänsä että äitinsä) ollaan keskimittaisia. Mun puolelta isän suku on keskimittaista mutta äidin puolelta tosi pitkitä ja hoikkia. Äitini puolelta tulee myös punatukkaisuutta ja esim. mun veljistä nimenomaan ne, joilla on punertava tukka ovat myös tosi pitkiä eli selvästi on sieltä tulleet geenit vaikuttaneet.

Sama juttu kun sekä mun että mieheni isien puolelta tulee ruskeasilmäisyys joka on ihan harmillisen jyräävä ominaisuus.

Vierailija
11/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun sisarussarjassani lyhimmän ja pisimmän pituusero on melkein 30 cm.

Geenit ovat vähän kuin ottaisi laatikosta palloja. Keskimittaisella vanhemmalla on "laatikossa" esim. 5 punaista ja 5 sinistä palloa. Samoin toisella vanhemmalla. (Punaiset tekevät pitkän ja siniset lyhyen.) Kun molemmilta "nostetaan" lapselle 5 palloa, todennäköisimmin lapselle osuu 4-6 sinistä ja 4-6 punaista eli hänestäkin tulee jokseenkin keskimittainen. Mutta sattumalta sieltä laatikoista voi onnistua noukkimaan molemmilta viisi sinistä eli yhteensä pelkkiä sinisiä 10 kappaletta ja siten pelkkiä "lyhyysgeenejä". Tai pelkkiä punaisia, eli "pituusgeenejä".

Näin siis periaate reippaasti yksinkertaistettuna.

Dominoivat ja resessiiviset geenit sitten toimivat eri tavalla esim. silmien värissä, mutta se onkin eri juttu.

Vierailija
12/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne ainakaan mun tyttöjen kohdalla pitäneet alkuunkaan paikkansa. Tytöistä tuli hätäisesti 160-senttisiä, vaikka ennuste oli päälle 170 (itse olen 171). Mun omat vanhemmat on lyhyitä, äiti 164, isä 171, ja mun kaikki veljet on liki 2-metrisiä.

Vierailija
13/13 |
07.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi ap päätellä, ettei olekaan oikeasti lapsensa äiti.