Miksi joku haluaa maksaa ekstraa Valion maidosta?
Kommentit (117)
Kuinka moni luulee, että Hesburgerissä syöminen tukee suomalaista yrittäjää?
42: kuules mamma, kyllä siinä ruokaketjussa työllistyy moni muukin kuin maajussi perunannostajineen.
Elintarviketeollisuus työllistää moninkertaisesti sen määrän. Vaikka voihan nekin tietty olla vaikka virolaisia...
Toivottavasti osa sentään maksaa veronsa suomeen, että saadaan meitin lapsilisät ja kotihoidontuet jostakin maksettua.
Suomi ei pysy tulevaisuudessa pystyssä, jos meillä ei ole myös muualta tullutta työvoimaa, joka maksaa veronsa suomeen.
Oletkos koskaan kuullut väestön ikääntymisestä. Suomessa muhii oikein melkoinen työvoimapula tulevina vuosina.
joutsenlippu kotimaisuudesta ja Hämeenlinnan osuusmeijerin tuotantoa. Onko hämeenlinnalaiset vähemmän kotimaisia?
ja suomalaista firmaa, siis Valiota. Siksi en käy Lidlissä enkä Ikeassa jne, vaan käytän suomalaisten omistamia huonekaluliíkkeitä, vaateliikkeitä jne. Minulla on varaa maksaa maidosta muutama sentti enemmän.
mitä nämä suomalaiset vaateliikkeet ja huonekaluliikeet ovat?
Et varmaan muuten käy ulkomaillakaan vaan matkustat kotimaassa.
ja suomalaista firmaa, siis Valiota. Siksi en käy Lidlissä enkä Ikeassa jne, vaan käytän suomalaisten omistamia huonekaluliíkkeitä, vaateliikkeitä jne. Minulla on varaa maksaa maidosta muutama sentti enemmän.
Kotimaassa riittää todella paljon nähtävää ja koettavaa.
Kenelle se sentti menee, kun Ingmanillla on varaa maksaa suomalaisille maitotilallisille enemmän kuin Valiolla ja Ingmanin suomalainen maito on silti halvempaa kuin Valiolla?
Kuljetuskustannuksiin, kun Valio tuo omalla autolla maidot kauppaan kun muut toimittavat muiden tavaroiden mukana?
Kenelle ne eurot menee kun Valio jakaa osinkoja?
Jos sama tuote on halvempi ulkomailla niin paljon, että vaikka sen tuo tänne asti myyntiin niin hinta pysyy halvempana kuin Valiolla...niin minun puolestani Valion pitää joko a.) laskea hintoja, b.) todistaa maitonsa ylivoimaisuus kilpailijoihin nähden, c.) vetäytyä markkinoilta imemään peukkua kun ketään ei voinutkaan pakottaa ostamaan juuri heidän maitoaan ;). Näin se on alalla kuin alalla; jos kiskot ylihintaa ja vieläpä vuosia, kilpailija ilmestyy kuvioihin ennemmin tai myöhemmin- ja vie osan asiakkaistasi.
2) Rahat jäävät Suomeen, eivätkä valu Ruotsiin ja Tanskaan.
3) Valio työllistää paitsi maidontuottajan, myös meijerityöntekijöitä, autonkuljettajia, laborantteja jne.
4) Kotimainen ruoka on lähiruokaa parhaimmillaan.
5) En halua, että kauppa rajaa valikoimistaan tuotteen vain hinnan vuoksi.
Kertokaa mulle oikeasti, mmiksi on järkevää raahata maitoa Ruotsista Suomeen ja pakata se Hämeenlinnassa? Se Ruotsista tullut maito on jo monta päivää vanhaa siinä vaiheessa, kun se on kauppojen hyllyllä.
Joo ja tiedän, että Arla-Ingmannin maito on suomalaista, heillä on täällä sopimustuottajia. Jos on pakko ostaa sitä Arla-Ingmannin maitoa, niin katsokaa edes, että siinä on joutsenlippu.
- Mistä tiedät, että rahat jäävät Suomeen?
- Arla Ingman ostaa maidon Suomesta eli työllistää myös suomalaisia ja mistä tiedät minkämaalaisia ne maitokuskit ovat täällä tai Ruotsissa. No ehkä Suomessa olevat maksavat veroa Suomeen.
- esim kotimainen kasvihuonetomaatti ei ole ekologista
- Mistä on tämä käsitys, että maito on ainoa tuote jossa kauppa säätelee valikoimaa? Onhan K- ja S-ryhmän kauppojen valikoimissa muitakin eroja.
Maidon rahtaaminen Ruotsista ei ehkä ole järkevää, mutta Arla-Ingman ei sitä tee, Arla tekee. Toisaalta ulkomailta rahdataan monta muutakin elintarviketta, joiden tarpeellisuudeta tai järkevyydestä voidaan olla monta mieltä.
2) Rahat jäävät Suomeen, eivätkä valu Ruotsiin ja Tanskaan.
3) Valio työllistää paitsi maidontuottajan, myös meijerityöntekijöitä, autonkuljettajia, laborantteja jne.
4) Kotimainen ruoka on lähiruokaa parhaimmillaan.
5) En halua, että kauppa rajaa valikoimistaan tuotteen vain hinnan vuoksi.Kertokaa mulle oikeasti, mmiksi on järkevää raahata maitoa Ruotsista Suomeen ja pakata se Hämeenlinnassa? Se Ruotsista tullut maito on jo monta päivää vanhaa siinä vaiheessa, kun se on kauppojen hyllyllä.
Joo ja tiedän, että Arla-Ingmannin maito on suomalaista, heillä on täällä sopimustuottajia. Jos on pakko ostaa sitä Arla-Ingmannin maitoa, niin katsokaa edes, että siinä on joutsenlippu.
- Mistä tiedät, että rahat jäävät Suomeen?
Mistä sinä tiedät, etteivät jäisi? Katsos, kun työllistät suomalaisen, niin yleensä hän maksaa veronsa Suomeen.
- esim kotimainen kasvihuonetomaatti ei ole ekologista
Eipä se ole kovin ekologista se tomaattien lennättäminenkään. Tai lentokoneet yleensäkään. Muuten olen kasvihuonetomaateista samaa mieltä. Niitä ei kannattaisi kasvattaa talviaikaan. Mutta kun suomalaiset vaativat tomaatteja myös talvella.
- Mistä on tämä käsitys, että maito on ainoa tuote jossa kauppa säätelee valikoimaa? Onhan K- ja S-ryhmän kauppojen valikoimissa muitakin eroja.
Mistä sellaisen käsityksen sait?
Minusta kotimaisuus on hyvä kilpailuvaltti. Kaikki ostamani ruoka on kotimaista muutamia poikkeuksia lukuunottamatta (esim. banaanit).
Maidon rahtaaminen Ruotsista ei ehkä ole järkevää, mutta Arla-Ingman ei sitä tee, Arla tekee.
Niin tekee. Ja kukas sen Arla-Ingmannin omistaa? Aivan, Arla.
Toisaalta ulkomailta rahdataan monta muutakin elintarviketta, joiden tarpeellisuudeta tai järkevyydestä voidaan olla monta mieltä.
Todellakin. Ulkomailta tuodut lihat jäävät ostamatta. Mutta maito on semmoinen juttu, että sen pitää olla kotimaista, koska sen pitää olla tuoretta, ei sitä voi päivätolkulla raahata maasta toiseen ilman, että se kärsii.
Mistähän se makuero voi johtua? Mulle kyllä meidän kaupan myyjä sanoi, että mulla on makuaistissa vikaa, kun sanoin, et Valion maito ja kerma maistuu paremmalle. Olen jutellut muutaman kaverin kanssa asiasta ja he olivat myös sitä mieltä, että maidoissa on makueroja riippuen valmistajasta.
Eikä se paljoa enempää maksa. Ingmaniin maito maistuu ihan vedellä lantratulle maidolle.
Flora-ruokakerma taasen tuoksuu ihan aidolle kermalle.
nähdäänhän jussit pärjäävät hyvin