Miksi annatte tytärtenne meikata ala-asteella?
Lapseni on neljännellä luokalla. Jokin aika sitten leukani loksahti, eikä ole vieläkään oikein mennyt paikoilleen, kun näin hänen luokkakaverillansa ripsiväriä ja jonkinlaista kajalin yritystä. Miksi annatte lastenne meikata jo ala-asteella? Tuntuu, että kuudennen luokan tytöistä naamaansa piirtelee jo enemmistö. Tuntuu ihan hullulta tällainen.
Kommentit (100)
Käyttäisin varmasti punaista huulipunaa itsekkin vaikka olisin todella kaunis ilmankin. Tekisin sen kuitenkin vaan siksi, jotta tuntisin oloni vieläkin kauniimmaksi-itseni ja muiden mielestä. Voimme vääntää tätä asiaa ikuisuuden, tosia asia kuitenkin se että me kaikki laittaudumme meikillä, vaatteilla, koruille jne. sekä itsemme että MUIDEN ihmisten takia.
tytöllä on niin paha akne hoidoista huolimatta, etten näe syytä kieltää finnien peittelyä. Yhdessä on opeteltu peitepuikon, meikkivoiteen ja puuterin käyttöä, ja kotona kokeiltu rajujakin meikkejä. Juhliin saattaa laittaa ripsariakin.
Tyttö osaa meikata luonnollisesti ja hyvin, enkä ole nähnyt mitään syytä pakottaa tyttö kouluun naama auki ja mätää pursuten, kun en itsekään suostuisi sen näköisenä mihinkään menemään.
Reseptilla saa hyvää voidetta merkkiä Epiduo, joka taltuttaa kovemmatkin paukamat. En toisin tiedä, sopiiko se tyttösi ikäiselle, mutta lääkäri tietää.
tytöllä on niin paha akne hoidoista huolimatta, etten näe syytä kieltää finnien peittelyä. Yhdessä on opeteltu peitepuikon, meikkivoiteen ja puuterin käyttöä, ja kotona kokeiltu rajujakin meikkejä. Juhliin saattaa laittaa ripsariakin.
Tyttö osaa meikata luonnollisesti ja hyvin, enkä ole nähnyt mitään syytä pakottaa tyttö kouluun naama auki ja mätää pursuten, kun en itsekään suostuisi sen näköisenä mihinkään menemään.
Reseptilla saa hyvää voidetta merkkiä Epiduo, joka taltuttaa kovemmatkin paukamat. En toisin tiedä, sopiiko se tyttösi ikäiselle, mutta lääkäri tietää.
Pahoittelen!
edellinen
ja kaikki on kokeiltu - mikään ei auta. Finnejä on naama, selkä ja rinta täynnä, lääkekuurit ja voiteet on kaikki menty läpi ja kukaan ei tiedä miksi ei auta
Mikään ei tehonnut. Kokeilin varmasti apteekin kaikki voiteet ja antibiottikuurit. Tätä jatkui kunnes täytin 18 ja sain ottaa roaccuttain-kuurin. Se tepsi. Meikkiä kului paljon mullakin:) Voimia teille!
Oma tyttäreni menee kuudennelle ja silloin tällöin meikkaa kotona, mutta aika harvoin pistää kouluun mitään meikkiä. Kuulemma riippuu paljon, mutta ei kauhean moni samanikäinenkään käytä meikkiä. Tyttö väittää meikkaamisen olevan out tällä hetkellä nuorten keskuudessa.
..tyttö saa meikata kotona, huulikiiltoa ja luomiväriä.Meikit naamalla ei saa lähtee mihinkään, vaikka osaakin laittaa tosi nätisti eikä mene överiksi.
On pyytänyt ripsiväriä, mutta olen sanonut että parin vuoden päästä.
Tyttöni on hyväksynyt tämän kun olen vain selittänyt että hän on liian nuori vielä meikkaamaan esim.kouluun.
kummityttöni tuli meikeissä kylään. Kuitenkin hän leikki nukeilla illalla 6-vuotiaani kanssa. Eli on vielä turvallisesti lapsi, joka haluaa kokeilla turvallisesti jotain isojen juttua.
Se, että kokeilee ripsaria, on vielä ihan eri juttua, kuin minimekkoon tai topattuihin rintsikoihin pukeutuminen.
Meilläkin kokeiltiin meikkaamisia kouluun ala-asteella, enkä näe mitään traumoja siitä kenellekään tulleen. Siinä vaiheessa, kun kokonaisuus alkaa mennä överiksi, voi puuttua. Eli jos kummityttöni olisikin halunnut meillä ollessaan vain mesettää ja karannut nurkan taakse tupakalle, olisin huolissani. Mutta hän leikki nukeilla.
Meikit eivät todellakaan kuulu alakouluikäiselle. Alakouluikäisten vanhempien kuuluu kasvattaa lapsensa niin, että heillä on sellainen itsetunto, että pystyvät hyväksymään itsensä luonnollisina.
Miksi vanhemmat eivät anna lastensa olla lapsia, vaan hyväksyvät sen, että lapset hyppäävät aikuisten maailmaan jo noin varhain? Turha hakea lyhyelle lapsuudelle syitä ympäristöstä. Kyllä ne ovat vanhemmat, jotka pidentävät tai lyhentävät lastensa lapsuusaikaa!
Käsittämätöntä!
en aio antaa hänen meikata ala-asteella enkä värjätä hiuksia alle 16-vuotiaana. Asennekasvatus on jo alkanut, moitin vahvasti ja suttuisesti meikattuja teinejä ja kauhistelen mustaksi tai muuten luonnottomaksi värjättyjä hiuksia. Samalla kehun luonnonkauniita ja hillitysti ehostettuja. Meikit ja värit vain rumentavat nuoria tyttöjä ja kuluttavat nassua. Mitä aikaisemmin meikkaamisen aloittaa, sitä hankalampi on enää esiintyä ilman. Meikki-ja pukeutumisleikit ovat asia erikseen ja ehkä joskus 6.luokkalaisena voi alkaa kokeilla huulikiiltoa tai hajuvettä juhlatilanteissa. Koristautua voi koruilla ja kauniilla kampauksillakin.
Tosin ripsari tuskin saisi vahinkoa aikaan, eihän se oikeastaan edes ole iholla...? Ainakin esikoinen osaisi kysyä perustelua sille, miten voi olla eroa esim 10vuotiaan ja 12 vuotiaan iholla (onneksi on poika!). - perusteluja kysellyt
kyllä ripsiväri huonontaa ripsiä. Tottakai ripset voivat paremmin kun saavat olla luonnontilassa ilman kökkökerrosta. Monet taiteilijat, jotka joutuvat työnsä puolesta käyttämään esiintymismeikkiä, antavat ihonsa levätä vapaa-ajalla. Meikit eivät hoida vaan kuluttavat.
Oletko itse ollut ala-asteikänen?
Vai onko siitä niin kauan ettet enää muista?
Itse ainakin halusin ihan vaan laittaa meikkiä.
Oli minulla rintaliivitkin koska rinnat kasvoi 9- vuotiaana.
Onhan se ihan kamalaa että lapsesta kasvaa varhaisnuori ja kiinnostaa tälläytyminen. Isosiskoni varasti salaa äidiltä meikkejä, joten he teki tilaa äidin käsitykselle että joskus lapsi kasvaa itsekin ulos niistä muumi-paidoista ja haluaa olla isompi.
Kyllä lapsiakin voi joskus kuulla kuin pakottaa jämähtämään johonkin asiaan. Tällöin voi lastaan opettaa laittamaan meikkiä rajotetusti ja lapsi ei ole silloin pääsiäisnoidan näkönen!
En ainakaan itse tunne vanhempia, jotka itse laittaa meikkiä, eikä lapsi halua. Kyllä halu tulee lapselta joka perustelee itseään ja siitä ympäristöstä. En tiedä sinun tuntemia vanhempia ilmeisesti.. ;)
että äiti opettaa lapsensa meikkaamaan nätisti (esim sallii ripsarit, huulikiillot jne), kun että lapsi itse rupeaa opettelemaan asiaa ja töhrii itselleen jonkun kamalan sotamaalauksen.
Minä ainakin aion opettaa omalle tytölleni meikkaamisen salat ihan heti kun hän haluaa (niin teki oma äitinikin aikoinaan). Itseasiassa 4-vuotiaani jo nykyisin ihastelee vieressä kun meikkaan ja joskus on halunut huulikiiltoa tms. kokeilla. Ja olen toki antanut, miksen.
Teini-iästä ei taida olla vielä kovin montaa vuotta. Totta kai lapset haluavat kaikenlaista. Ja murrosikäiset varsinkin. Tälläytyminen voi kiinnostaa, ei siinä mitään. Mutta kun se on vanhempien asia valvoa, että missä rajoissa sitä sitten tälläydytään. Nykyäänkö muka muumipaidan ja huulukiillon välissä ei enää ole mitään? Että lapsi on kymmenen- tai kahdeksanvuotiaana tarpeeksi vanha meikkaamaan, koska sitä on alkanut se kiinnostaa?
kun tuossa joku kirjoitti aloittaneensa asennekasvatuksen ja pahaksuu mm. värjättyjä hiuksia lapsensa kuullen. Olen ihan varma, että juuri tuollaiset lapset, joilta asiat kielletään, rupeavat herkemmin niitä kieltoja rikkomaan ja ovat ne pahimmat naamansa suttaajat.
Ja mitä pahaa on tummaksi värjätyssä tukassa?? Minulla itsellänikin on sellaiset, myös raitoja yms. ja tämä minun 4-vuotiaani on saanut myös ekat raitansa - ei tietenkään mitään oikeita, vaan yhden ohuen värikkään hiuslisäkkeen.
että äiti opettaa lapsensa meikkaamaan nätisti (esim sallii ripsarit, huulikiillot jne), kun että lapsi itse rupeaa opettelemaan asiaa ja töhrii itselleen jonkun kamalan sotamaalauksen. Minä ainakin aion opettaa omalle tytölleni meikkaamisen salat ihan heti kun hän haluaa (niin teki oma äitinikin aikoinaan). Itseasiassa 4-vuotiaani jo nykyisin ihastelee vieressä kun meikkaan ja joskus on halunut huulikiiltoa tms. kokeilla. Ja olen toki antanut, miksen.
Ai, et sitten vastaa kysymykseen? Heität takasin vastaamatta.. :)
30- vuotias olen.
Ja meikkaamaan olen alkanut 12- vuotiaana. Aikasemminkin olisin halunnut, mutten puhunut äidille asiasta silloin.
Ja oma tytär saa laittaa meikkiä (ilman sotamaalausta). En pidä yhtään viisaana että jos lapseni perustelee, minun pitää alistaa hänet tahtooni.
Kerro, 41 onko sinun vanhemmat tehnyt sinulle niin kun asia on noin kuuma peruna?
39
Minulta ei ole kysytty yhtään mitään.
Vanhempani keskustelivat kylläkin kanssani. Jos sitä tarkoitat. Meillä ei kukaan meikannut, eikä ollut kiinnostustakaan. Voin kuvitella, että jos olisin alkanut 12-vuotiaana meikkaamaan, ei äitini olisi siitä pitänyt ja nykyään ymmärrän häntä täysin.
Muistan että noin neljännellä ja viidennellä luokalla kaikilla tytöillä oli makuhuulirasvoja ja erityisesti roll-on huulikiiltoja. niitä laitettiin n. 5 minuutin välein. tukkaa kammattiin ahkerasti ym pientä.
yksi kaverini nuoli lyijyvärikyniä ja hinkkasi niistä väriä silmiinsä.. jääpuikkoja hierottiin huuliin ja poskiin, että tulivat punaisiksi.
meikit olivat kiehtovia. itselläni oli huulikiiltojen lisäksi parfyymeja :)
toivottavasti meikkiä vastustavat antavat tyttöjensä ainakin käyttää antiperspiranttia, ettei kavereilta tarvitse kuulla haisevansa hielle!
ala-asteella tytöillä oli myös hiuskihartimet ja föönit kovassa käytössä.
näin siis 1970-luvulla.
sieltä 70-luvulta; finneistä kärsivät käyttivät värillisiä finnivoiteita eli peiteaineita ja peitepuikkoja. vähän kauheaa jos sellaiset olisi kielletty. yksi kaverini kävi myös kosmetologilla ihonpuhdistuksessa jostain 5 tai 6 luokalta alkaen.
yläasteelta muistan monen pojan käyttäneen myös peitepuikkoa finneihin.
On hän tuossa samassa kastissa yläkoulussa - eli meikkaa ja pukeutuu kuin maksulliset naiset.
Oma tyttöni on vasti taapero (toinen jo teini), enka taatusti anna lasten laittaa kouluun meikkiä alakoulussa.