Saako mies tarjota varat. naiselle juotavaa ravintolassa?
Olen mies ja tiedustelen mielipidettä: Onko moraalisesti oikein, että mies tarjoaa varatulle naiselle juotavaa ravintolassa?
Itse olen siis varattu, enkä missään nimessä tekisi sellaista. Oven kyllä avaan ja olen muutoin kohtelias, mutta mielestäni tarjoaminen on väärin, sillä jollain tapaa tai edes jossain määrin jätetään nainen kiitollisuudenvelkaan. Jos ei muuta, niin ainakin pitäisi jäädä juttelemaan.
Ärsyttää, kun vaimolla edustusta, niin firman miehet (reteästikin) tarjoavat (tietävät, että vaimoni on naimisissa), tosin vaimoni ei ole ainoa. Minkä takia miehet tarjoavat? Olen sanonut, että kieltäytyy kohteliaasti, moukaksi ei tarvi heittäytyä. Kysyn, mikä on tarjoamisen tarkoitus?
Kommentit (29)
mies naiselle, nainen miehelle, ystävät toisilleen, samoin työtoverit toisilleen.
täydentää: ja varatut toisilleen. Sosiaalinen tilanne ei ole mikään lihamarkkina tai pokaustilanne ellei itse siitä sellaista tee.
muulla Euroopassa kyseessä on kohtelias tapa.
ap kommentoi:
tuntuu, että juoman saa vastaanottaa ilman omantunnontuskia, "pitää pään kylmänä". moraalittomana pidän edelleen hieman tarjoajan motiiveja?
jäi vielä askarruttamaan että miksi miehet tarjoavat? itsellä asia ei ole rahasta kiinni, mutta pidän sitä epäluottamuslauseena vaimoani kohtaan, syy tarjoamiseen kun voisi hyvinkin olla, että on kiinnostunut tästä. lisäksi kulutan yhteisiä rahoja "vieraisiin naisiin".
Ja olen varattu nainen:-) Minulla kun se ei ole rahasta kiinni, niin se on vaanihan spontaani reaktio tarjota firman miehille (siis pienelle tutulle porukalle) -- toki samalla myös naisille -- drinksut ravintolassa. Ja ei mulle todellakaan tulisi edes mieleen, että joku TUTTU yrittää iskeä mua, jos tarjoaa yhden juoman. eri asia tietysti on, jos kyseessä on täysin tuikituntematon ihminen. Niihin tarjouksiin en suostu. Mutta jos joku työpaikan ihminen tarjoaa, vaikka vain puolituttukin, niin ei siinä todellakaan mitään taka-ajatuksia ole. Luulen, että monilla miehillä se kuuluu herrasmiehen käytökseen ja on siten aivan luonnollista.
en tarjoa, koska en näe mitään syytä. Mut koko porukalle tarjoaminen on eri juttu kuin vain tietyille.
Pitäiskin joskus tarjota kierros, kun noita isompia tilaisuuksia on. voisi vaimo ihmetellä visalaskun suuruutta =).
enkä tosiaan tarjottua juomaa ole juuri koskaan pitänyt minään iskuyrityksenä. Kai siihen jotain muitakin signaaleja liittyis? Voin myös tarjota itse niin naisille kuin miehillekin, enkä iskutarkoituksessa ole niin tehnyt varmaan sit 20v sitten menneen nuoruuteni =)
Minä asun Keski-Euroopassa ja täällä on ihan normaalia ja tavallista, että mies tarjoaa naiselle juotavat - oli sitten varattu tai ei.
Naisen ei tarvitse tarjota seuraavaa kierrosta.
Miehellä ei todellakaan tarvitse olla mitään taka-ajatuksia, vaan se on ihan kohteliaisuutta.
Kyllä Suomi todella on joissakin asioissa takapajula..
Itse varattuna naisena kyllä ihan sumeilematta voin ottaa tarjotun juoman vastaan, ja ei tod. ole mitään pettämisaikeita! :D Tarjoan silloin tällöin itsekin työkavereille tai miespuolisille kavereille juomia, oltiin sitten miehen kanssa liikkeellä yhdessä tai erikseen. :)
Tuntemattomalta en juomaa ottaisi, eli jos vaikka baarissa joku tulisi ja tarjoaisi drinkin enkä tuntisi kaveria ennestään.
t. naimisissa oleva