Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä 9-vuotiaasta pojastani:

Vierailija
05.03.2010 |

Pukeutuu ainoastaan mustaan, käyttää metallican bändipaitoja, metallica-riipusta ja kuuntelee hevimusiikkia. kasvatti pitkät hiukset jo ekalla luokalla. Soittaa sähkökitaraa ja rumpuja,jollei ole kiinni kitarassa, vetää ilmakitarashowta tai rummuttaa pöytää.

Toisaalta taas tahtoo käyttää toppahaalaria koulussakin, koska "sillä on kiva rymytä hangessa", ja leikkii mielellään nuorempien sisarusten kanssa.

Koulussa on ongelmia koska ei malta olla paikallaan ja hiljaa, vaan protestoi tylsyyttä vastaan kovaäänisesti muuta luokkaa häiriten. Saa kokeista kiitettävä, vaikka tekee läksyt viidessä minuutissa ja "unohtaa" lukea kokeisiin.

Mitähän tosta kaverista tulee?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

As-diagnoosia tulee alta aikayksikön. terv as-lapsia tunteva.

Vierailija
22/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

puheista tai käytöksestä, että koulun auktoriteetteja ei tarvitse kunnioittaa. Mutta häiriköinti on ikävää muiden oppilaidenkin - ei vain opettajan - kannalta.

En koskaan kyseinalaista open auktoriteettiä, en vaikka olen eri mieltä. Ja aina on opetettu kunnioittamaan aikuisia, poika on kuitenkin sellainen, että kunnioittaa vain niitä jotka hänen mielestään sen ansaitsee. Kunnioittaa syvästi veteraaneja ja haaveilee armeija-alasta (tuolla luonteella??) ja kunnioittaa niitä, jotka pistävät hänet kuriin. Toisaalta on kohtelias tuntemattomillekin, avaa ovia kaupassa, tervehtii naapureita jne..

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on älykäs, lahjakas mutta vain niissä mistä pitää. Tulee menestymään erittäin hyvin siinä mistä pitää. Erityinen lapsi, oman tiensä kulkija.

ap

Vierailija
24/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

turhautuu tunneilla, kun oppii helposti, ja sitten ei ole enää mitään oikeaa tekemistä. En lukenut kunnolla kaikkia viestejä, mutta onko asiasta keskustelut opettajan kanssa?

Auttaisiko, jos antaisi lisää mielekästä tekemistä tunneille? Jotain mukavaa harjoitusta, toisten auttamista, tms.

Meillä tyttö, nyt kylläkin jo 9-luokkalainen, oli aivan kypsä opetukseen, kun samoja asioita toistetaan ja kerrataan ties kuinka monta kertaa.

Vierailija
25/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskot lapseesi ja pidät lapsen puolta. Että näet hänet erityisenä, sillä sitä hän onkin. Mutta VARO välittämästä lapsellesi liikaa tätä erityisyyttä! Olen nähnyt niin monta tapausta, jossa lapsi ON erityinen ja lapselle on se liian vahvasti osoitettu. Näistä lapsista tulee ylimielisiä. Miten pystyt siis tukemaan lastasi omalla tiellään, mutta silti saamaan hänet ymmärtämään, ettei muut ole häntä huonompia?

on älykäs, lahjakas mutta vain niissä mistä pitää. Tulee menestymään erittäin hyvin siinä mistä pitää. Erityinen lapsi, oman tiensä kulkija.

ap

Vierailija
26/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

aseman vuoksi, ei vasta sitten kun/jos ope ansaitsee kunnioituksen. Tämä sinun on taottava lapsesi kalloon. On olemassa paikkoja, tilanteita ja ihmisiä, joiden edessä ei voi alkaa miettiä, että onko tuo nyt sellainen jota haluan totella. Voit painottaa sitä että elämä on oikeasti helpompaa, kun tottelee koulussa kaikkia aikuisia, mutta varo vihjaamasta että jotkut koulun säännöt on tyhmiä. 9-vuotias on vielä niin pieni, että hänelle koulun auktoriteettien pitäisi olla ehdottomia.

Vierailija
27/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

koulussa laskeutuu rauha. Helpompi pysyä paikallaan.

Ei rankaistuksia, vaan palkitsemista.

Oma lapseni adhd tyyppinen lapsi ja siihen ei toimi rangaistukset, vaan palkitseminen.

Tällä viikolla ollut arestissa ja menettänyt yhden kaverin ja muisti ei vaan parane.

Vierailija
28/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa purkaa ylimääräistä energiaa.

Vierailija
29/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta luulen, ettei hän edes tiedä mitä on hevimusiikki saatika Metallica. Mistä teidän poika on nuo vaikutteet saanut? Anteeksi jos olen vanhanaikainen, mutta eikö tuollaisen musiikin kuuntelu voi lisätä levottomuutta?

Kuuluuko kaikki nuo asiat oikeasti jo 9-vuotiaan maailmaan?

Vierailija
30/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lisääkö levottomuutta, mutta ei mun mielestä musiikkimakuun voi puuttua, etenkin kun se on mielestäni ihan järkevä. Ei musta sen pahempaa,kun luokkakavereiden kuuntelema cheek ym..

ap

Vierailija
31/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta emme me vanhemmatkaan heviä kuuntele. Se varmaan vaikuttaa eniten.

mutta luulen, ettei hän edes tiedä mitä on hevimusiikki saatika Metallica. Mistä teidän poika on nuo vaikutteet saanut? Anteeksi jos olen vanhanaikainen, mutta eikö tuollaisen musiikin kuuntelu voi lisätä levottomuutta? Kuuluuko kaikki nuo asiat oikeasti jo 9-vuotiaan maailmaan?

Vierailija
32/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tiensä kulkija, hellä ja lämmin perheenisä, ammatissaan pätevä, luotettava ja vahva.

Mies oli just tollanen lapsena...

Vierailija
33/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä lisääkö levottomuutta, mutta ei mun mielestä musiikkimakuun voi puuttua, etenkin kun se on mielestäni ihan järkevä. Ei musta sen pahempaa,kun luokkakavereiden kuuntelema cheek ym.. ap

Vierailija
34/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsiisus... :D :D :D :D Meidän muksut on kuulleet heviä jo kohdussa ja ihan rauhallisia ovat kummatkin. :D

Vierailija
35/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tiensä kulkija, hellä ja lämmin perheenisä, ammatissaan pätevä, luotettava ja vahva.

Mies oli just tollanen lapsena...

elokuva-ainesta

Vierailija
36/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman tiensä kulkija, hellä ja lämmin perheenisä, ammatissaan pätevä, luotettava ja vahva. Mies oli just tollanen lapsena...

elokuva-ainesta

Ja olen aika ylpeä miehestäni. :)

(On se myös jääräpää ja osaa olla pitkävihainen, mutta en mä sitä teille kerro. :D)

Vierailija
37/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain vakavimmat adhd lapset saa lääkityksen. Keskimäärin sitä käytetään 4 vuotta. Ja se ei todellakaan poista kaikkea levottomuutta ja ylivilkkautta. Kasvatuksella hyvin suuri merkitys.

Minusta ap:n lapsi ihan normaali, ei erityisen poikkeava. En pitäisi pelkän musiikkimaun takia jotain erikoisena.

Mutta selvästi auktoriteettien kunnioittamisessa vikaa. Ja käytöksessä parantamisen varaa. Ei riitä että osaa käyttäytyä kotona alkuunkaan. Minusta jopa tärkeämpää, että lapsi osaa käyttäytyä koulussa ja muualla paremmin kuin kotona.

Koulussa myös ei mennä yhden lapsen ehdoilla niinkuin kotona voidaan tehdä. Kotona voidaan neuvotella enemmän, tehdä kompromisseja jne. Koulussa toimitaan ryhmässä ja odotetaan et lapset pystyy siihen, niinkuin kuuluukin.

Vierailija
38/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menestynyt muusikko, kehutaan kuinka hän ei alistunut koulussakaan tylsyyteen ja miten mahtavaa oli että kotona tuettiin erityiskiinnostuksia. Mutta kun lapsi on vielä noin pieni, on yhtä mahdollista, että hänestä tulee wanna-be-hevari, jota koulunkäynti kiinnostaa yhä vähemmän ja joka elättelee turhaan ja ihan liian pitkään luuloja omasta erityisyydestään. Aikuisena hän sitten törmää elämän realiteetteihin ja katuu sitä, että tuli pistettyä koulu ranttaliksi ja suljettua liian monta ovea jo peruskouluikäisenä.

Minä pitäisin pojan koulukäyttäytymistä isona ongelmana ja palaveeraisin ahkerasti opttajan kanssa aheesta, kunnes se saadaan paranemaan. Mieluummin vähän persoonnallisuuden latistamista tässä vaiheessa kuin liikaa paapomista.

Vierailija
39/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran häiriköi tunneilla jatkuvasti eikä tottele opettajaa. ihan sama kuinka "erityinen" on, koulussa pitää antaa myös muille lapsille oppimisrauha.

sanokaa pojalle, että jos ei käytös koulussa parane, häntä tullaan rankaisemaan, esim. kiellätte jonkun kivan asian (musiikin kuuntelun?) vähäksi aikaa. varmasti oppii.

Vierailija
40/45 |
05.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi ostat hänelle bändipaitoja ja -riipuksia tuossa iässä? Miksi sallit pitkien hiusten kasvattamisen? miksi taas rummut, jos kritisoit níiden soittamista? Miksi et valvo kokeisiin lukemista? Miksi et valvo että läksyt tehdään kunnolla? Miksi etä keskustele siitä, miten koulutunneilla pitää käyttäytyä? Olen sitä mieltä, että suostumalla lapsen toiveisiin, suostut siihen että hän ottaa jo lapsena teinikapinallisen roolin. Tuo omaksuttu rooli haittaa mm. koulunkäyntiä. Ennustajia emme ole, joten emme voi tietää, mikä hänestä isona tulee. Sinä itse voit päättää, mitä sallit tuonikäiselle ja mitä et. Suitsia voi laittaa kireämmällekin ilman että lapsi hajoaa.