Esikoulusta, ov
Asun pienessä kylässä jossa toimii kyläkoulu. Syksyksi olemme anoneet vanhempainyhdistyksenä esikoulun aloitusta omaan kouluun koska eskarilaisten määrä on ennätys suuri (11). Mielestämme on lapsen etu että hän saa tutustua tulevaan kouluunsa jo esikoulaisena eikä joudu matkustamaan pitkiä matkoja koulutaksin kyydissä muualle.
Eilen kävi ilmi että koulunjohtaja vastustaa ajatusta. hän vetoaa siihen että kun oppilasmäärä kasvaa niin kouluun tulee liikaa meteliä ja se hankaloittaa myös tilojen järjestelyja.
Olen pöyristynyt siitä miten koulunjohtaja ei näe lapsen parasta? Onko tällaisella rehtorilla hyvää annettavaa oppilaitokselle?
onko kenelläkään vastaavanlaista kokemusta. tämä kyseinen johtaja oli myös sitä mieltä että vanhempainyhdistys on puuttunut hänen työhönsä ja teettänyt lisätyötä puuttumalla koulussa ilmenneeseen kiusaamiseen turhaan aktiivisesti. Mitä tällaiset ihmiset tekevät lapsille? miksi tällaisia ihmisiä palkataan johtamaan kouluja?
Kommentit (44)
Mun lapsen eskarista samalle luokalle tuli yksi lapsi, joka ei edes kuulunut lapsen kavereihin. Eipä ole ollut mitään ongelmia tutustua näihin uusiin koulukavereihin vaikkei niitä eskarissa vielä tuntenutkaan. Tuo nyt on aika typerä peruste.
kaupunkilaiset vain usein sitä käyttävät saadakseen lapsensa tiettyyn eskariryhmään.
ja yhteistyö olisi helpompaa kun oltaisiin samassa rakennuksessa.
Tosiasia on, että jos sinne panee sen eskariryhmän, vaatiihan se heti ihan erilaista valvontaa tms.
ja yhteistyö olisi helpompaa kun oltaisiin samassa rakennuksessa.
Eskari kuitenkin on vielä päivähoitotoimintaa, ei koulua. Koulu on sitten ihan erikseen ja sitä ehtiikin sitten lapsi pakertaa vuosikaudet.
Miksi jo eskari-ikäisen pitäisi joutua koulun penkille, jos on mahdollisuus vielä pitää homma erillään koulusta?
Mites ne lapset jotka tarvitsevat hoitoa eskarin lisäksi?
iltapäivähoito eskarilaisille, eka- ja tokaluokkalaisille. Ja tuo järjestely toimii monessa eskarissa joka on kouluntiloissa.
päätöstä siitä, missä ja kuinka monta esikouluryhmää kunnassa on. Teidänkin kunnassanne on joku esikoulutoiminnasta vastaava henkilö (varhaiskasvatusjohtaja, sivistysjohtaja tms) joka tekee ehdotukset kunnan kokonaistilanteen perusteella ja ainakin meidän kunnassa päätös kulkee vielä sivistyslautakunnan kautta. Päätöksessä huomioidaan tietysti taloudelliset seikat, oppilasmäärät, tilakysymykset yms.
enkä näe mitään huonoa tässsä järjestelyssä. Meilä on siis kokemusta molemmista (eskarin päikyn ja eskarin koulun yhteydessä). T
Kaikki ei ole ihan niin yksinkertaista kuin
Ihan vain tiedoksi, että rehtori ei tee yksin päätöstä siitä, missä ja kuinka monta esikouluryhmää kunnassa on. Teidänkin kunnassanne on joku esikoulutoiminnasta vastaava henkilö (varhaiskasvatusjohtaja, sivistysjohtaja tms) joka tekee ehdotukset kunnan kokonaistilanteen perusteella ja ainakin meidän kunnassa päätös kulkee vielä sivistyslautakunnan kautta. Päätöksessä huomioidaan tietysti taloudelliset seikat, oppilasmäärät, tilakysymykset yms.
ja yhteistyö olisi helpompaa kun oltaisiin samassa rakennuksessa.
Eskari kuitenkin on vielä päivähoitotoimintaa, ei koulua. Koulu on sitten ihan erikseen ja sitä ehtiikin sitten lapsi pakertaa vuosikaudet. Miksi jo eskari-ikäisen pitäisi joutua koulun penkille, jos on mahdollisuus vielä pitää homma erillään koulusta?
Luulette siis että jos eskari on koulussa niin siellä ollaan jo pulpeteissa kiinni? Ihan samanlaista toimintaa on kuin päiväkodin eskarissakin. Plussana voi mainita että pääsevät koulun tapahtumiin ja retkiin yms. mukaan. Ainakin täällä meillä ei päiväkodissa ole samanlaista retkitarjontaa kuin koulussa. Ja eskarista tekevät metsäretkiä yms. Toisena plusssana voisi mainita että eskarilaiset tutustuvat myös jo koululaisiin, on helpompi aloittaa se koulu kun on jo tuttuja kavereita vanhemmissakin oppilaissa. Koulun eskarissa oleva lapsemme ei vielä ole pulpetissa istunut, toukokuussa kuulemma pääsevät kokeilemaan sitäkin.
Meillä on kokemusta molemmista "eskarimalleista", eikä niissä ollut mitään oleellista eroa! Nuo retkitarjonnat jne. ovat täysin tapauskohtaisia ja vaihtelevat eskarista toiseen.
Mitä kavereihin tulee, tärkeintä on mielestäni ollut tutustua niihin tuleviin luokkakavereihin.
33
ja yhteistyö olisi helpompaa kun oltaisiin samassa rakennuksessa.
Eskari kuitenkin on vielä päivähoitotoimintaa, ei koulua. Koulu on sitten ihan erikseen ja sitä ehtiikin sitten lapsi pakertaa vuosikaudet. Miksi jo eskari-ikäisen pitäisi joutua koulun penkille, jos on mahdollisuus vielä pitää homma erillään koulusta?
Luulette siis että jos eskari on koulussa niin siellä ollaan jo pulpeteissa kiinni? Ihan samanlaista toimintaa on kuin päiväkodin eskarissakin. Plussana voi mainita että pääsevät koulun tapahtumiin ja retkiin yms. mukaan. Ainakin täällä meillä ei päiväkodissa ole samanlaista retkitarjontaa kuin koulussa. Ja eskarista tekevät metsäretkiä yms. Toisena plusssana voisi mainita että eskarilaiset tutustuvat myös jo koululaisiin, on helpompi aloittaa se koulu kun on jo tuttuja kavereita vanhemmissakin oppilaissa. Koulun eskarissa oleva lapsemme ei vielä ole pulpetissa istunut, toukokuussa kuulemma pääsevät kokeilemaan sitäkin.
mitkä ovat koulunjohtajan perustelut. Jos koulussa on todella pulaa tiloista ja lisäluokka aiheuttaisi ahtautta ja hälyä, sen perustaminen ei varmaankaan olisi niiden eskarilaistenkaan etu. 6-vuotiaiden ei todellakaan ole hyvä joutua 12-vuotaiden tuuppimaksi ruokajonossa.
ja tosiaan, entä ne lapset, jotka tarvitsevat kokopäivähoitoa? Koululla ei yleensä voida järjestää päivähoitoa vaan esikoululaisten on siirryttävä muualle neljän tunnin jälkeen. Tai sitten heidän olisi mentävä iltapäivähoitoon 1-2-luokkalaisten kanssa. Monesti ip-paikat ovat myös levottomia ja valvojilla ei ole alan koulutusta - ei välttämättä hyvä paikka 6-vuotiaille sekään.
että koulun eskarit on koulumaisempia.
Ja minä en ainakaan haluaisi, että minun tuleva esikoululaiseni olisi tiiviisti esim. samoissa leikeissä kuin eka- ja tokaluokkalaiset.
Siinä on äkkiä kokoeroa 20 - 30 senttiä ja 20 kiloa.
Oma esikoiseni kävi ns. koulun eskaria, mutta se oli kokonaan eri rakennuksessa. Sisältö oli koulumaisempi.
koulun tapahtumiin. Ei meillä päin ainakaan näin ole. Riippuu ihan paikasta.
Meillä ei itse asiassa ollut edes kouluun tutustumista.
38
KEskustelin sen opettajan kanssa joka silloin eskaria veti ja hän sanoi ettei tuolloin ollut mitään ongelmaa, että on tahto kysymys jos eskarin koululle haluaa.
koulussa on tilat siis olemassa, mutta rehtorin perustelu on lähinne se että se häiritsee = tulee meteliä! siis eikö kouluissa saa olla ääntä?
ja lisäksi nämä rehtorin kommentit tästä koulukiusaamisesta on juuri tällainen että vanhemmat "tuppaavat" ja Teettävät hänelle töitä, kun on yritetty saada esim. Kivakoulu -kampanjaa niin se ei käynyt. ja koulussa on kiusaamis ongelma muutaman oppilaan kohdalla johon me kylän aikuiset haluamme että puututaan!
Mikä tässä on niin pahaa?
ap
pa. kaikki ei tosiaan halua asua missään KAUPUNGISSA! :/
olisi toimia yhdessä sitten sen lähikoulun kanssa. Nythän sinne ei edes kerrottu. Ei kovin aikuiselta kuulosta.
tämä rehtori ei vaan ole saanut aikaisemmin suutansa auki yhteisissä keskusteluissa. Olemme saaneet kuulla että "joku taho" vastustaa, mutta emme todellakaan ole osanneet arvata että se olisi Rehtori itse! :(
ap
haluaisi omaa eskarilaistani kouluun, jossa rehtori ei halua puuttua kiusaamisongelmiin. Mieluummin sen taksimatkan päähän päiväkodin eskariin, missä opettajilla on enemmän mahdollisuuksia luoda eskariryhmästä toimiva porukka tulevaan koulunalkua ajatellen.
Mutta kun ei ole mahdollista jos koulu on niin pieni, että 11 oppilasta toisivat liikaa meteliä ja tilojen puolestakaan ky. ei ole mahdollista. Miten se voi olla niin vi#un vaikeaa ymmärtää?Rehtori tietää varmaan koulun tiloihin, meteliin ym. liittyvistä asioista paremmin kun sinä!
Eihän sinulta vaadita kuin sitä, että puet mukulan ja tuuppaat taksiin. Onpa kovaa.
opetelkaa lukemaan arvon naiset..pointtini ja kysymykseni ei ollut eskari matkan pituus vaan:Jos on mahdollisuus järjestää esiopetus omassa koulussa, niin silloin on lapsen etu että näin tapahtuu!?
Jos mamma ajattelee lapsen etua niin se ei todellakaan ole koulussa ISOJEN kanssa jossa ei puututa kiusaamiseen!
haluaisi omaa eskarilaistani kouluun, jossa rehtori ei halua puuttua kiusaamisongelmiin. Mieluummin sen taksimatkan päähän päiväkodin eskariin, missä opettajilla on enemmän mahdollisuuksia luoda eskariryhmästä toimiva porukka tulevaan koulunalkua ajatellen.
Eikö se ole aivan sama, meneekö sinne kouluun eskarivuonna vai ekaluokalle? Samalla tavalla se koulu on vieras aluksi, tuolla logiikallahan jos lapsi menee jo eskariin ko. kouluun, sen pitäis olla siellä jo 5-vuotiaana jotta ehtisi tutustua tulevaan eskarikouluunsa. Ettei oo sit niin vierasta kun menee eskariin. Tajuskohan joku.. :)