Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan siirtyminen pääkaupunkiseudulta toiseen kaupunkiin. Mikä ongelma?

Vierailija
16.01.2009 |

Nyt on ollut puhetta lääketehtaan toiminnan siirtymisesta Kuopioon. Hirveä haloo, kun virkamiestä vaaditaan tekemään noinkin suuri päätös pakon edestä ja muuttaa työn perässä muualle. Miski ihmeessä tämä muuttamisen tuska on paljon pahempi pks-seudulla asuville kuin muualla asuville?

Miksi se on ongelma pks-seudulla asuvalle, kun samassa tilanteessa joudutaan usein olemaan tällä pks:n ulkopuolella?

mekin joudumme muuttamaan työn perässä pääkaupunkiseudulle tai toiseen kaupunkiin muualle Suomeen.

Minusta muutenkin työpaikkoja pitäisi sijoittaa juuri muualle kuin pääkaupunkiseudulle. Siinä on monia etuja: Palkkakustannukset ovta pienemmät, työntkijoiden pysyvyys paljon parempi, kaikki muutkin kustannukset paljon halvempia. Eihän se nykyajan tietotekniikalla ole ollenkaan mahdotonta. Miksi ihmeesa kaikki työpaikat pitäisi olla ahtaalla pääkaupunkiseudulla?

Kommentit (149)

Vierailija
101/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tällaista inhimillistä tragediaa ei ole sen maalta työn perässä pk-seudulle muuttavan puolison kohdalla, koska..

.. siinä tapauksessa perhe tekee itse päätöksen pk-seudulle muuttamisesta (työn perässä tai vaikka siksi että harrastavat oopperaa ja haluavat käydä maamme ainoassa oopperatalossa) eikä ketään tai kenenkään työpaikkaa PAKKOsiirretä. Avainsana tässä on vapaaehtoisuus. Onko se nyt niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
102/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan tunne ketään, joka ei olisi elämänsä aikana käynyt kotiseutuaan pidemmällä kotimaassa, asui sitten missä hyvänsä. Mutta pisteet yritteliäästä ja erilaisesta lähestymistavasta pk-seutulaisten ilkkumiseen. Joo ja mä en ainakaan usko, että autolla voi ajaa sen kuuluisan kehän ulkopuolella. xD.

Se on kyllä jännä juttu, miten kaikki muut paitsi helsinkiläiset, vantaalaiset, espoolaiset ja kauniaisista kotoisin olevat saavat rakastaa kotipaikkojaan ja olla niistä ylpeitä. Mutta me ollaan vaan itserakkaita paskoja, jotka ei tiedä mistään mitään. Kato jonkun pitää täälläkin syntyä ja kasvaa, ja jotkut eivät jopa haluaisi muuttaa täältä pois. Kummallista, kun Turkukin on olemassa, vai?

T. Espoolainen, joka ei Kuopioon muuttaisi, vaikka onkin siellä käynyt. Yllätyin muuten kovasti kun siellä oli jo pyörä keksitty, vaikka espoolainen olenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, onko se pakkosiirto sitten pahempi, kuin irtisanominen? Molemmissa on samat vaihtoehdot, joko etsit uuden työpaikan sieltä missä asut tai muutat työn perässä (tai jäät työttömäksi). Aika harvan oma valinta on joutua irtisanotuksi ja työttömäksi.

.. siinä tapauksessa perhe tekee itse päätöksen pk-seudulle muuttamisesta (työn perässä tai vaikka siksi että harrastavat oopperaa ja haluavat käydä maamme ainoassa oopperatalossa) eikä ketään tai kenenkään työpaikkaa PAKKOsiirretä. Avainsana tässä on vapaaehtoisuus. Onko se nyt niin vaikea ymmärtää?

Vierailija
104/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

68 kuvittelet vaan.

Vierailija
105/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä kaikki "maalaisetkaan" ihan vapaaehtoisesti lähde sen työn perässä pk-seudulle. Täällä maalla kun saattaa se työpaikka lähteä alta kokonaan, kun yritykset kaatuu tai muuten irtisanoo väkeä. Kyllä se pakko on siinä tilanteessa lähteä sen työn perässä, jos ei kotiseudulta työtä löydy. Siellä pk-seudulla ei kuulemma sitä ongelmaa ole, joten on ehkä vaikeampi käsittää.

eroa siinä jos ihminen vapaaehtoisesti itse tekee päätöksen lähteä työn perässä Helsinkiin tai ihan minne nyt vaan haluaa mennä ja siinä että työ siirretään sekä sanotaan mene perässä jos haluat työsi pitää.

ja on se ihan saletisiti eri asia kuin se että mut laitettaisiin muuttamaan vaikka Lappeenrantaan jos haluaisin työni pitää.

Vierailija
106/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin englanti ja saksa on, muista en ole varma. Varkaudessa on ruotsi sen tiedän.

Kaikkea ei voi saada, ei siellä pääkaupunkiseudullakaan aina kaikkea saa vaikka haluaisi, esim. just asunto asioissa.

Mä tunnen paljon pääkaunkiseudulta Kuopioon tai sen lähiympäristöön muuttaneita ihmisiä ja kaikki ovat viihtyneet todella hyvin, vaikka sukulaiset aivan muualla päin Suomea.

Vierailija
107/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö, onko se pakkosiirto sitten pahempi, kuin irtisanominen? Molemmissa on samat vaihtoehdot, joko etsit uuden työpaikan sieltä missä asut tai muutat työn perässä (tai jäät työttömäksi). Aika harvan oma valinta on joutua irtisanotuksi ja työttömäksi.

mutta tällaistahan ei tietääkseni tapahdu. Tai jos minulta on pahasti jäänyt uutisia seuraamatta, niin kerropa minulle mikä VALTIOLLINEN työnantaja on viime aikoina siirtänyt toimintansa maakunnista pk-seudulle ja antanut vaihtoehdoiksi työntekijöilleen muuton tai irtisanoutumisen?

Yrityksiä ei voi asettaa tässä(kään) asiassa samalle viivalle kuin julkishallinto.

Vierailija
108/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

68 kuvittelet vaan.

Vierailija
109/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sinä et sitten tunne, mutta minä tunsin. Ihmeissään oli kaveri, hei kato täällä on vaatekauppojakin.. Mutta hei sen verran voin korjata, että kyseisen miehen nainen, siis se mun kaveri on itse ihan syntyjään se helsinkiläinen, ja oli siis samaa mieltä mun kanssa.

Mut ihan samalla tavalla just jossain lehdessä oli juttua (meidän perhe, vauva tai kaksplus) että kun joku muutti johonkin, olikohan Kirkkonummi niin kuulemma ihan ekaa kertaa kävi Kehien ulkopuolella...

Ei ollut tarkoitus ilkkua, mä nään tuollaista muutenkin aika paljon.

En mä sanonut, ettei niistä paikoista saisi olla ylpeä tai että niistä ei saisi pitää. Mäkin pidän niistä, asuinhan mä siellä. Yhtä lailla sen työn perässä lähdettiin vaikka sinne paljon jäikin. Mä en vaan ole riippuvainen jostain paikkakunnasta ja miellä, että missään muualla ei olisi mitään.

7

Vierailija
110/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, tiedän että on paljon niitäkin, jotka vapaaehtoisesti muuttavat Helsinkiin sen työn perässä. Mutta ei se silti tarkoita sitä, että kaikki irtisanotut työttömäksi joutuneet tekevät päätöksen muuttaa työn perässä vapaaehtoisesti täysin oman valintansa mukaan. Ja jos ei millään halua muuttaa ei kukaan kuitenkaan siihen pakota.

ja on se ihan saletisiti eri asia kuin se että mut laitettaisiin muuttamaan vaikka Lappeenrantaan jos haluaisin työni pitää.

Vierailija
111/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseisen kielinen hoito/koulutus. Ja ainakin meille tämä on sen verran tärkeä asia että vaikuttaa myös asuinpaikan valintaan. Ja esimerkiksi Kuopiosta Varkauteen on 76 km, aika pitkä tarha/koulumatka :P

Ja juu, ei pk-seudullakaan todellakaan saa kaikkea, mutta esim. juuri kaksikieliselle perheelle vaihtoehtoja on moninkertaisesti enemmän kuin Kuopiossa. Ja kaikilla se toinen kieli ei ole ruotsi tai englanti, omassakin tuttavapiirissä on lapsia joiden toinen kieli on espanja, heprea tai joku muu. Ja jos oikeasti haluaa että lapsi oppii sen harvinaisemmankin kotikielen, ei siihen riitä vain se että sitä puhutaan kotona.

Ja mitä asuntoihin tulee, niin muistakaa että se omakotitalo järvenrannalla ei ole mikään kaikille mieluisin vaihtoehto ;)

Ainakin englanti ja saksa on, muista en ole varma. Varkaudessa on ruotsi sen tiedän.

Kaikkea ei voi saada, ei siellä pääkaupunkiseudullakaan aina kaikkea saa vaikka haluaisi, esim. just asunto asioissa.

Vierailija
112/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, tiedän että on paljon niitäkin, jotka vapaaehtoisesti muuttavat Helsinkiin sen työn perässä. Mutta ei se silti tarkoita sitä, että kaikki irtisanotut työttömäksi joutuneet tekevät päätöksen muuttaa työn perässä vapaaehtoisesti täysin oman valintansa mukaan. Ja jos ei millään halua muuttaa ei kukaan kuitenkaan siihen pakota.

eiköhän se ole ihan selvää, oli sitten kyseessä lääkelaitoksen tyypit tai ne jotka ovat joutuneet irtisanotuiksi.

Vierailija
113/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän uutisissa on yritysmaailmasta ihan samantyyppisiä juttuja tuon tuostakin. Esim. joku pulju keskittää toimintaansa, sulkee yhden yksikön ja kaikille siellä työskenteleville tarjotaan mahdollisuus muuttaa toiselle paikkakunnalle saman firman toiseen yksikköön töihin. Mutta kun ne tapahtuu periferiassa ja toimijana on iso yritys (jota ei voi valtiovalta määräillä), niin ei siitä haloota nouse.

Ja ei se työpaikka ole ainut asia. Vaikka mieheni saisi minkälaisen työpaikan pk-seudulta ja minun alallani on runsaasti enemmän töitä tarjolla sillä suunnalla kuin täällä periferiassa, niin en lähtisi Helsinkiin "kilon paloinakaan". Esim. meidän palkkojen pitäisi moninkertaistua, että säilytettäisiin tämä elämisen taso (hmmmm, paljonko maksaa hehtaarin tontti Helsingissä?). Ja kyllä täällä maalla/pikkukaupungeissakin on harrastusmahdollisuuksia, kauppoja ja vaikka mitä kivaa - valikoima on varmasti suppeampi kuin Hkissä, vaan niin on muuten halvemmat hinnat ja lyhyemmät jonotkin.

Kummaa kun monet pk-seutulaiset perustelevat että "kaikki on niin lähellä ja nopeasti saatavila". Helsingissä asuva siskoni (joka haikailee sieltä pois) sanoo aivan samaa verratessaan kotikontujamme Helsinkiin - mutta päinvastoin. Täällä on kaikki lähellä ja pääsee nopeasti autolla a:sta b:hen ilman ruuhkia ja jonotusta. Palvelut ovat edullisempia, yleensä palvelu on ylipäätään hövelimpää ja henkilökohtaisempaa. Absoluuttinen matka voi olla pitempi kuin Hkissä, mutta täällä sen taittaa murto-osassa siitä ajasta, joka Hkissä matkaan kuluu.

Näkökulmia on niin monenlaisia.

Vierailija
114/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli onko kyse sittenkin loppujen lopuksi julkishallinnosta ja virkamiehien asemasta, vai?

Itse en puhunut tässä mistään virkamiehestä, vaan siitä maalla asuvasta duunarista, jonka työpaikka meni nurin eikä löytänyt kotiseudultaan muuta työpaikkaa, vaan lähti työn perässä pk-seudulle puolisonsa kanssa. Hän ei missään vaiheessa valinnut itse irtisanomistaan ja työttömyyttään (niinkuin tässä on jankutettu, että oma valinta).

mutta tällaistahan ei tietääkseni tapahdu. Tai jos minulta on pahasti jäänyt uutisia seuraamatta, niin kerropa minulle mikä VALTIOLLINEN työnantaja on viime aikoina siirtänyt toimintansa maakunnista pk-seudulle ja antanut vaihtoehdoiksi työntekijöilleen muuton tai irtisanoutumisen?

Yrityksiä ei voi asettaa tässä(kään) asiassa samalle viivalle kuin julkishallinto.

Vierailija
115/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne on tätä pullamössö kansaa. Heti ollaan huutamassa apua, kun meitä kohdellaan samalla tavalla kuin muualla päin asuvia suomalaisia...

Itsekkyys huipussaan.

Töitten perässä ei ole pakko muuttaa, mutta voi muuttaa ja vanhat edut edelleen voimassa. En ymmärrä mikä mättää ja miksi on vaikeaa?

eikö siellä Helsingissä oo muka muita työpaikkoja??

Vierailija
116/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni just luin, että kun joku valtion juttu siityi Rovaniemelle, sinne muutti

vahoista työntekijöitsä erittäin pieni osa, tyyliin 20/150. Kun työpaikkoja on täälläkin tarjolla, niin miksi muuttaa? Jää vain se jo hankittu tietotaito käyttämättä, kun joudutaan kouluttamaan/perehdyttämään lähes kaikki työntekijät.

Vierailija
117/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on äärettömän kokenut ja Lääkelaitoksen vetäjä sen alusta asti. Eli tästä tämä haloo johtuu, eli hän ei ole kuka tahansa pikkuvirkamies.

Eli OIKEASTI tämä laitosten pakkosiirto maakuntiin aiheuttaa asiantuntijavajeen moneksi vuodeksi esimerkiksi lääketurvallisuuden valvomisessa.

Vierailija
118/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta nyt on pakko lähteä viemään viisivuotiasta ruotsinkieliseen alkeisuimakouluun tuohon lähelle. Pyörällä olisi kätevämpi mennä mutta nyt on niin kylmä että mennään autolla.

Terv. Pääkaupunkiseutu

Vierailija
119/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni just luin, että kun joku valtion juttu siityi Rovaniemelle, sinne muutti

vahoista työntekijöitsä erittäin pieni osa, tyyliin 20/150. Kun työpaikkoja on täälläkin tarjolla, niin miksi muuttaa? Jää vain se jo hankittu tietotaito käyttämättä, kun joudutaan kouluttamaan/perehdyttämään lähes kaikki työntekijät.

ja mun muistaakseni Rovaniemelle muutti 3 tai 4 yksikön työntekijää. Se yksikkö ei kai vieläkään toimi kunnolla :p

Vierailija
120/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki eivät halua töihin pk-seudullekaan. Monesti työt loppuvat ja myös tässä tapauksessa on pakko lähteä sinne missä niitä töitä on. Ei läheskään aina täysin vapaaehtoisesti vaan pakonsanelemana. Tässäkin tapauksessa työt loppuvat pk-seudulla ja vastaavaa työtä löytyykin sitten Kuopiosta. Sitten vaan ollaan ihan siinä samassa pakonsanelemassa tilanteessa. Eli muuttaako työn perässä muualle vai ei. EIKÖ?

Mutta tässä taitaakin olla kyse siitä, että virka on ajateltu niin lopullisesksi eduksi, ettei sen eduista halutta luopua.

Edelleenkin kyse on käsittääkseni siitä, että tuo tilanne on ollut toisin päin("maalta" pk-seudulle) jo kauan ihan sama. Miksi näin päin tilanne onkin niin iso juttu? Onhan se ollut jo kauan ok, että porukkaa siirretään koko Suomesta sinne pk-seudulle.

Toisille se on näemmä ihan ok että porukkaa

yritetään siirtää kuten aikoinaan Neuvostoliitossa.

eroa siinä jos ihminen vapaaehtoisesti itse tekee päätöksen lähteä työn perässä Helsinkiin tai ihan minne nyt vaan haluaa mennä ja siinä että työ siirretään sekä sanotaan mene perässä jos haluat työsi pitää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi