Työpaikan siirtyminen pääkaupunkiseudulta toiseen kaupunkiin. Mikä ongelma?
Nyt on ollut puhetta lääketehtaan toiminnan siirtymisesta Kuopioon. Hirveä haloo, kun virkamiestä vaaditaan tekemään noinkin suuri päätös pakon edestä ja muuttaa työn perässä muualle. Miski ihmeessä tämä muuttamisen tuska on paljon pahempi pks-seudulla asuville kuin muualla asuville?
Miksi se on ongelma pks-seudulla asuvalle, kun samassa tilanteessa joudutaan usein olemaan tällä pks:n ulkopuolella?
mekin joudumme muuttamaan työn perässä pääkaupunkiseudulle tai toiseen kaupunkiin muualle Suomeen.
Minusta muutenkin työpaikkoja pitäisi sijoittaa juuri muualle kuin pääkaupunkiseudulle. Siinä on monia etuja: Palkkakustannukset ovta pienemmät, työntkijoiden pysyvyys paljon parempi, kaikki muutkin kustannukset paljon halvempia. Eihän se nykyajan tietotekniikalla ole ollenkaan mahdotonta. Miksi ihmeesa kaikki työpaikat pitäisi olla ahtaalla pääkaupunkiseudulla?
Kommentit (149)
sitä väestöä joka on ihan oikeasti kotoisin sieltä.
7
No tässähän sitten nimenomaan on se, että ei ole pakko sen työn perässä muuttaa, jos sieltä pääkaupunkiseudulla saa niin helposti uuden työpaikan. Parempihan siinä tapauksessa sitten jäädä sinne pääkaupunkiseudulle.
...jos te muutatte pikkukaupungista pääkaupunkiseudulle niin kummankin puolison mahdollisuudet löytää työtä on aika isot. Sen sijaan jos esim. mies pakkosiirretään pikkukaupunkiin niin hänen vaimonsa ei välttämättä löydäkään uutta työtä koska - kuten itse sanoit - niitä työpaikkoja ei nyt vaan ole niin paljon siellä saatavilla.
Pääkaupunkiseudulla on todella paljon sellaisia työpaikkoja sellaisilla aloilla, joita ei ole missään muualla Suomessa. Puolison voi olla usein hankalaa löytää uusi työ joltain pienemmältä paikkakunnalta.
Toinen, joskin pienempi mietinnän kohde, ovat asuntojen hinnat. Etenkin kalliihkoa perheasuntoa voi olla nyt todella hankala myydä. Toisaalta asuntojen hinnat käyttäytyvät joskus eri tavoin pk-seudulla ja muualla. Jos nyt myisin asuntoni Helsingissä, ostaisin vastaavan Kuopiosta ja laittaisin erotuksen säästöön, pelkäisin silti, pystynkö halutessani palaamaan Helsinkiin, kun hinnat taas nousevat.
Muita, kuitenkin pienempiä syitä, voivat olla lasten koulut ja harrastukset. Kaikkia samoja koulu- ja harrastusmahdollisuuksia ei ole pienemmillä paikkakunnilla.
Sekä minä että mieheni olemme kotoisin rakastamiltamme pieniltä paikkakunnilta. Jos toisen meistä työ siirrettäisiin, emme kuitenkaan voisi muuttaa, koska toiselle ei löytyisi töitä.
Niin ja sitten taas toisin päin siellä "maaseudullakin", on se ongelma, että niiden pk-seudulle työn perässä muuttavien puolisotkin vievät kokemukset ja asiantuntemukset Helsinkiin.
Virastolle vähän huonompi homma, kun kokemus ja asiantuntemus jää Helsinkiin.
Virastolle vähän huonompi homma, kun kokemus ja asiantuntemus jää Helsinkiin.
pk-seudulla asuva luuleen näin, koska ei ole käynyt kehä kolmosen ulkopuolella.
eihän pk-seudun ulkopuolella ole yhtikäs mitään
Jos toiminnan pitäisi jatkua keskeytyksettä, niin on aika haasteellista löytää lähtevien tilalle pätevät ammattilaiset - Kuopiosta.
miksi ei haluta vaihtaa työpaikkaa, siis puolison työ, lapset, asunto, sukulaiset jne.
Mutta pakko on kommentoida, että kyllä tuntuu pk-seudun ulkopuolella olevan väärää tietoa ja kateuttakin pk-seudulla asumisesta. Itse olen kasvanut Länsi-Suomessa ja sieltä opiskelujen myötä muuttanut pk-seudulle, jonne sitten olen asettunut perheeni kanssa elämään. Ja kyllä se oma lapsuudenkaupunki vaan on paljon ahdasmielisempi paikka kuin tämä pk-seutu. Täällä saa kulkea sellaisella autolla kuin haluaa/on varaa, asua saa sellaisessa talossa mikä sopii itselle, siis saa olla sellainen kuin haluaa. Ja ollaan asuttu mieheni kanssa myös lapsuudenkaupungissani, mutta ongelmaksi tuli, että minulla olisi ollut töitä, mutta miehelleni ei. Täällä nyk. asuinpaikassa meille molemmille riittä töitä, ja lapsilla on monipuolinen mahdollisuus harrastaa. Ja loppupelissä aika vähän tulee törmättyä ihan alkuperältään pk-seutulaiseen, etenkään helsinkiläiseen.
"No voe ku o uusi hieno roppi tässä näinikkään. Voe mahtaakohan se auttaa mittään vaan pittäiskö se aspiriini vuan pittää suosituksena. Voehan se auttaa vuan voehan se olla auttamattannii. Patenttiha myö myönnettää aetomaattisesti sehän on selevää..."
Onhan paljon täällä pk-seudun ulkopuolellakin tilanteista, joissa toiselta loppuu työ ja toisella on työ. Sitten joudutaan pakon edessä tekemään päätöksiä, jos tämä työtön osapuoli löytää töitä toisesta kaupungista. Ihan samalla tavalla on tämä toisenkin puolison löydettävä töitä uudelta paikkakunnalta...
Mutta siis miksi moinen haloo, kun tämä sama tilanne on kuitenkin ihan samalla tavalla arkipäivää muuallakin Suomessa.
Ja eihän ketään pakoteta muuttamaan? Minusta se on ok, että jos ei halua muuttaa pois, niin sitten luopuu paikastaan ja antaa sen toiselle. Etenkin jos siellä PK-seudulla on paljon työpaikkoja mistä valita, niin eihän siinä pitäisi olla mitään ongelmaa? Kukaan ei muuta minnekään vaan toinen etsii( valitsee) vain sen uuden työpaikan.
a. siirrettävän työntekijän puolisolla...
VAIHTOEHTO: Onhan mahdollista tuolle avioerolle sekin, että kukaan ei muuta tai eroa vaan toinen etsii uuden työpaikan.
b. siirrettävällä työntekijällä on lapsia. Lapsilla on omat ystäväpiirinsä, harrastuksensa ja koulunsa/päiväkotinsa...
KYSYMYS: MIten tämä tilanne eroaa muualla Suomessa asuvalle, joka joutuu muuttamaan työn perässä? Ihan samalla tavalla täälläkin (yllätys, yllätys) lapset käyvät koulua, heillä on ystäviä, harrastuksia. Täällä on myös ihan päiväkoteja! Harvinaisia (?) harrastuksia ei ehkä ole, mutta en usko, että elämä siitä pahasti järkkyy. Täällä lapset asuvat kotonaan, eikä heitä anneta huostaan vaikka emme asukaan pk-seudulla.
c. siirrettävän työntekijän unelmien asunto on juuri saatu remontoitua/rakennettua...
VASTAUS: Tämä uudelleen aloittaminen on monella muullakin muualla Suomessa otettava huomioon. Täälläkin moni asuu unelmiensa talossa tai on vasta rakentanut uuden tai remontoinut. JOs työpaikka menisi alta ja joskus vaihtoehtona on myydä asunto ja muuttaa muualle töiden perässä. Siis ei kai se ole sen "vaikeampaa" pk-seudulla asuvallekaan kuin muualla asuvallekaan?
d. tälläkin palstalla valitetaan usein tukiverkkojen puutetta. Jos siirrettävällä työntekijällä ja hänen perheellään on sukulaisia, ystäviä, lasten kummeja jne (todennäköisesti on) pk-seudulla, pitäisikö hänen luopua niistä ja lähteä Kuopioon missä he eivät tunne ketään?
MITÄ LIE: Täälläkin meillä on ystäviä ja sukulaisia lähellä, kummejakin asuu ihan lähellä. Harvemmin olen kuitenkaan kuullut, että monenkaan isovanhemmat ovat muuttaneet lastensa perässä samalla paikkakunnalle, minne lapsi on joutunut työn perässä muuttamaan. Mutta siis ihan samat asiat moniakin pitäisi siellä omalla tutulla seudulla, mutta joskus on tehtävä vaikeita valintoja. Sitä en edelleenkään ymmärrä, että miksi tämä on pk-seudulla asuvan mielestä pk-seutulaiselle vaikeampi valinta kuin muualla asuvalle?
Tässäkin vaikea valinta voi olla se, että koko perhe muuttaa ja toinenkin puoliso yrittää löytää töitä ja kaikki yllä olevat asiat muuttuvat. Toisaalat vaikea valinta voi olla se, että ei ota paikkaa toisessa kaupungissa vastaan vaan antaa sen työpaikan toiselle. Silti ihan samat vaikeudet on mietittävä läpi, asui missä tahansa ja joutui sitten muuttamaan minne tahansa, eikö?
Ei ihminen ole vain työntekijä, hänellä on muutakin elämää. Se tuntuu unohtuvan tässä hajasijoitushysteriassa.
Ehkä tässä hajasijoitushysteriassa, mutta minusta on ihan hyvä, että tuodaan työpaikkoja pois sieltä ahtaasta pk-seudulta.
Periaatteeessa olen toki kanssasi samaa mieltä siinä, että työpaikkoja tulisi olla myös pk-seudun ulkopuolella enemmän, mutta silloin sinne maakuntiin pitäisi perustaa kokonaan uusia työpaikkoja eikä väkisin viedä ihmisiä sinne. Miksei esimerkiksi EU:n kemikaalivirastoa voinut perustaa vaikka jonnekin kauemmas, miksi piti päästä Helsingin keskustaan? Vaikka Hämeenlinnaan olisi ollut melkein sama matka lentokentältä.
Ihan samanlaisia ongelmia on se, että miksi työpaikkoja siirretään pk-seudulle. Tätä tapahtuu paljonkin, mutta ei siitä uutisiin päästä, koska silloin vain maalaiset joutuvat muuttamaan...
Itse voisin muuttaa jonnekin muualta pk-seudulta, jos:
saisin lapset laadukkaaseen ruotsinkieliseen kouluun (olemme kaksikielinen perhe)
vanhempani ja miehen vanhemmat muuttaisivat myös samalle seudulle (asuvat nyt alle kahden kilometrin säteellä meistä, ovat muuttaneet tänne meidän jälkeen)
meille molemmille olisi mielekästä työtä nykyisellä palkkatasolla tai paremmalla
voisimme asua laadukkaammin (nyt 4h+k rivitalo, 5-henkinen perhe)
Nämä olisivat juuri niitä bvaikeita päätöksiä sinulle ja luulisin, etä jos teillä olisi tämä muutto edessä, niin teidän perhe päättyisi jäämän pk-seudulle. Sehän on ihan ok. Sittenkin on toinen puoliso vähän aikaa työttömänä ja etsii vain uuden työpaikan, eikö?
No kai sinne Kuopioon voi mennä töihin vaikka kiinalainen jos vain haluaa sinne muuttaa.
Jos toiminnan pitäisi jatkua keskeytyksettä, niin on aika haasteellista löytää lähtevien tilalle pätevät ammattilaiset - Kuopiosta.
Mua vaan yksinkertaisesti naurattaa pääkaupunkiseudun väki. Todella suuri prosentti heistä ei ole koskaan käynyt Kehien ulkopuolella. Miten yksinkertaista voi elämä olla???
Kaveri toi kerran espoolaismiehen tänne mun kotipaikkakunnalle, Turun seutu. Ei oo mikään tuppukylä, kaupunki kuitenkin. Hän oli todella kuvitellut, että täällä ei ole edes autoja, vaateliikkeistä puhumattakaan.Tietty pk-seudulta löytyy kaikki tarvittava, mutta ihan mielenkiinnosta kävisin muuallakin.
Ja hei, olen itse asunut myös siellä muutaman vuoden, nyt taas muualla. Joten tiedän kyllä paikat :)
Minä en ainakaan tunne ketään, joka ei olisi elämänsä aikana käynyt kotiseutuaan pidemmällä kotimaassa, asui sitten missä hyvänsä. Mutta pisteet yritteliäästä ja erilaisesta lähestymistavasta pk-seutulaisten ilkkumiseen. Joo ja mä en ainakaan usko, että autolla voi ajaa sen kuuluisan kehän ulkopuolella. xD.
Se on kyllä jännä juttu, miten kaikki muut paitsi helsinkiläiset, vantaalaiset, espoolaiset ja kauniaisista kotoisin olevat saavat rakastaa kotipaikkojaan ja olla niistä ylpeitä. Mutta me ollaan vaan itserakkaita paskoja, jotka ei tiedä mistään mitään. Kato jonkun pitää täälläkin syntyä ja kasvaa, ja jotkut eivät jopa haluaisi muuttaa täältä pois. Kummallista, kun Turkukin on olemassa, vai?
T. Espoolainen, joka ei Kuopioon muuttaisi, vaikka onkin siellä käynyt. Yllätyin muuten kovasti kun siellä oli jo pyörä keksitty, vaikka espoolainen olenkin.
Ennen pk-seudulla asuneena, nyt susirajan ulkopuolella asuvana voin vain todeta, että ei täällä oikeesti ole yhtään mitään. Paitsi pimeetä, kun ei ole edes katuvaloja.
Lienette nähneen kansanedustaja Hemmingin kommentit asiasta?
Mä taas paljasjalkaisena pääkaupunkilaisena en tiedä ketään, joka EI olisi käynyt kehien ulkopuolella. Meillä on sukulaisia ja ystäviä muuallakin Suomessa, lisäksi käymme festareilla, laskettelemassa, lomailemassa ja mökkeilemässä muualla Suomessa.
Mutta en mä oikeasti lähtisi työn perässä todellakaan mihinkään pienempään kaupunkiin, jollei olisi ihan pakko. Miksi? Siksi, että viihdyn täällä ja täällä on mun perhe, ystävät ja kaikki onnellisen elämän edellytykset mulle.
Mua vaan yksinkertaisesti naurattaa pääkaupunkiseudun väki. Todella suuri prosentti heistä ei ole koskaan käynyt Kehien ulkopuolella.
yritetään siirtää kuten aikoinaan Neuvostoliitossa.
Mutta itse en haluaisi Kuopioon muuttaa. Olen asunut lähes koko ikäni Helsingissä, täällä ovat kaikki sukulaiset ja ystävät, meillä ei olisi yhtään tuttua monen sadan km päässä jos lähdettäisiin. Pikkukaupungissa olen asunut opiskelujen takia 2 vuotta, enkä tykännyt, iso kaupunki on minulle mieluisampi työpaikka.
Ongelmallista minusta näissä valtion laitosten siirroissa on se, että muuttohaluttomia ei saa potkia pois, vaan heille on löydettävä uudet, vastaavat työpaikat. Mitä siinä silloin säästää? Siksi toisekseen, ei ihmisiä myöskään voi pakottaa muuttamaan, ei Helsinkiin eikä Kuopioon. Monien laitosten ja yritysten hajasijoittamista hankaloittaa myös se, että jos sijainti on kaukana muista se väistämättä hankaloittaa asioita, sillä kaikkea ei edelleenkään voi hoitaa vain videoneuvottelujen, meilien ym. etäyhteydenpidon kautta. Monissa hommissa ovi olla esim. tietoja (aineistoa) jota ei vaan pysty lähettämään sähköisesti, ja jos sitä joudutaan siirtelemään pitkien matkojen päähän niin homma voi hidastua tarpeettomasti mikä lisää kustannuksia. Minusta paras ratkaisu olisi, jos vanhoja laitoksia, virastoja jne. ei siirrettäisi kuin kohtuu lyhyit matkoja (ehkä 1000-150 km), uusia (sillä niitäkin tulee jatkuvasti) voisi sitten perustaa sinne kauemmas.
Edelleenkin kyse on käsittääkseni siitä, että tuo tilanne on ollut toisin päin("maalta" pk-seudulle) jo kauan ihan sama. Miksi näin päin tilanne onkin niin iso juttu? Onhan se ollut jo kauan ok, että porukkaa siirretään koko Suomesta sinne pk-seudulle.
Toisille se on näemmä ihan ok että porukkaa
yritetään siirtää kuten aikoinaan Neuvostoliitossa.
Täälläkin voi joutua tilanteeseen, jossa toinen työpaikka siirretään muualle. Toisella puolisolla on myös sellainen työ, ettei vastaavaa löydy uudelta paikkakunnalta. Eikä täälläkään haluta vaihtaa työpaikkaa jne.
Mutta siis jos syyt ovat alla olevia, nin silloin valintahan on selvä. Esim. lääkelaitoksella töissä oleva ei ota paikkaa vastaan Kuopiosta vaan etsii uuden työpaikan pk-seudulta, eikö?
Siis sitä alunperin kysyin, että mikä ongelma tässä on, eihän ketään pakoteta mihinkään. Kaikki perustelee puolison työlläjen. mutta ihan samat ongelmat ne on täällä pk-seudun ulkopuolella. Eli jos puoliso työpaikka siirtyy toiselle paikkakunnalle, niin tämän toisen puoliosn voi olla vaikea löytää töitä tältä uudelta paikkakunnalta.
miksi ei haluta vaihtaa työpaikkaa, siis puolison työ, lapset, asunto, sukulaiset jne.
Mutta pakko on kommentoida, että kyllä tuntuu pk-seudun ulkopuolella olevan väärää tietoa ja kateuttakin pk-seudulla asumisesta. Itse olen kasvanut Länsi-Suomessa ja sieltä opiskelujen myötä muuttanut pk-seudulle, jonne sitten olen asettunut perheeni kanssa elämään. Ja kyllä se oma lapsuudenkaupunki vaan on paljon ahdasmielisempi paikka kuin tämä pk-seutu. Täällä saa kulkea sellaisella autolla kuin haluaa/on varaa, asua saa sellaisessa talossa mikä sopii itselle, siis saa olla sellainen kuin haluaa. Ja ollaan asuttu mieheni kanssa myös lapsuudenkaupungissani, mutta ongelmaksi tuli, että minulla olisi ollut töitä, mutta miehelleni ei. Täällä nyk. asuinpaikassa meille molemmille riittä töitä, ja lapsilla on monipuolinen mahdollisuus harrastaa. Ja loppupelissä aika vähän tulee törmättyä ihan alkuperältään pk-seutulaiseen, etenkään helsinkiläiseen.
Muutimme pääkaupunkiseudulta mieheni työn perässä Kuopioon, emmekä ole katuneet päätöstä kertaakaan.
Tekevälle kyllä töitä löytyy ja etätyösketely mahdollisuudetkin ovat nykysin loistavat. Eli minullekin PUOLISOLLE löytyi hyvä työpaikka helposti!!!
Entisen kerrostaloasunnon hinnalla ostimme omakotitalon järven rannalta!!
Kuopiosta löytyy monipuoliset harrastus mahdollisuudet, teatterit, konsertit, leffat ja kielikylpypäiväkodit ja koulut.
Olemme myös täältä Kuopiosta muuttaneet miehen työn vuoksi komennukselle ulkomaille ja sieltäkin löytyi minulle tekemistä.
Ja takaisin palasimme erittäin mielellämme leppoisaan ja lupsakkaan Kuopioon.
Asiat kyllä järjestyy, jos vain itse tahtoo, eikä piruja maalaa seinille. Tekosyitä ja selittelyä, sanon minä.
Ja vielä siihen, että joku ei ole omaa lääniään pidemmällä käynyt, niin minä olen sellaisen ihmisen tavannut. Hän on nuori nainen, äiti, joka ei ole ikinä pientä paikkakuntaansa pidemmällä käynyt, ei ole ikinä käynyt Mäkkärissä, eikä Hesessä yms. Omalla paikkakunnalla vain aina ollut ja elänyt, lähimmässä kaupungissa käynyt synnyttämässä.
Ei puhettakaan, että olisi esim. koskaan Helsingissä käynyt!!!!
T. Nykyinen kuopiolainen, jos ei Espooseen, Vantaalle, Helsinkiin jne. muuttaisi, vaikka onkin siellä ASUNUT monta vuotta. Yllätyin muuten kovasti, kun siellä olikin myös ystävällisiä ihmisiä ja naapureita.
Palkka voi siis laskeakin ja henkilökohtaiset palkanlisät ( esim max 50% palkasta, mutta mediaani on noin 25%) nousta ja laskea. Luvataan työtä, muttei välttämättä VASTAAVAA työtä. Virat laitetaan uudelleen hakuun.