Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työpaikan siirtyminen pääkaupunkiseudulta toiseen kaupunkiin. Mikä ongelma?

Vierailija
16.01.2009 |

Nyt on ollut puhetta lääketehtaan toiminnan siirtymisesta Kuopioon. Hirveä haloo, kun virkamiestä vaaditaan tekemään noinkin suuri päätös pakon edestä ja muuttaa työn perässä muualle. Miski ihmeessä tämä muuttamisen tuska on paljon pahempi pks-seudulla asuville kuin muualla asuville?

Miksi se on ongelma pks-seudulla asuvalle, kun samassa tilanteessa joudutaan usein olemaan tällä pks:n ulkopuolella?

mekin joudumme muuttamaan työn perässä pääkaupunkiseudulle tai toiseen kaupunkiin muualle Suomeen.

Minusta muutenkin työpaikkoja pitäisi sijoittaa juuri muualle kuin pääkaupunkiseudulle. Siinä on monia etuja: Palkkakustannukset ovta pienemmät, työntkijoiden pysyvyys paljon parempi, kaikki muutkin kustannukset paljon halvempia. Eihän se nykyajan tietotekniikalla ole ollenkaan mahdotonta. Miksi ihmeesa kaikki työpaikat pitäisi olla ahtaalla pääkaupunkiseudulla?

Kommentit (149)

Vierailija
41/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei oo kauppaa eikä postia, ei teatteria eikä tavarataloa, ei ooppeeraa eikä deliä. Pelkkiä toisiaan kyttääviä pipopäisiä juntteja tyyliin kuutamoserenadi (muistattehan, se 80-luun elokuva, jossa maajussi ajaa traktorilla takaa yöpaitaan pukeutunutta kata kärkkäistä pitkin lumista kainuuta...)

Vierailija
42/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se on ongelma pks-seudulla asuvalle, kun samassa tilanteessa joudutaan usein olemaan tällä pks:n ulkopuolella?

mekin joudumme muuttamaan työn perässä pääkaupunkiseudulle tai toiseen kaupunkiin muualle Suomeen.

...jos te muutatte pikkukaupungista pääkaupunkiseudulle niin kummankin puolison mahdollisuudet löytää työtä on aika isot. Sen sijaan jos esim. mies pakkosiirretään pikkukaupunkiin niin hänen vaimonsa ei välttämättä löydäkään uutta työtä koska - kuten itse sanoit - niitä työpaikkoja ei nyt vaan ole niin paljon siellä saatavilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteen kohtaan.

Hirveä haloo, kun virkamiestä vaaditaan tekemään noinkin suuri päätös pakon edestä ja muuttaa työn perässä muualle. Miski ihmeessä tämä muuttamisen tuska on paljon pahempi pks-seudulla asuville kuin muualla asuville?

Mua vaan yksinkertaisesti naurattaa pääkaupunkiseudun väki. Todella suuri prosentti heistä ei ole koskaan käynyt Kehien ulkopuolella. Miten yksinkertaista voi elämä olla???

Kaveri toi kerran espoolaismiehen tänne mun kotipaikkakunnalle, Turun seutu. Ei oo mikään tuppukylä, kaupunki kuitenkin. Hän oli todella kuvitellut, että täällä ei ole edes autoja, vaateliikkeistä puhumattakaan.

Tietty pk-seudulta löytyy kaikki tarvittava, mutta ihan mielenkiinnosta kävisin muuallakin.

Ja hei, olen itse asunut myös siellä muutaman vuoden, nyt taas muualla. Joten tiedän kyllä paikat :)

Vierailija
44/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

eihän pk-seudun ulkopuolella ole yhtikäs mitään

Vierailija
45/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kanssa tuo ajatus on ok, että ei muuta, koska ei halua mjuutta pois pk-seudulta.

Mutta miksi ihmeessä hirveä haloo ja asiantuntija puhuu uutisissa, kuinka virkamies pakotetaan tekemään noinkin kauhea valinta ja päätös pakon edesssä. Siis häh?

minä ainakin etsisin kyllä toisen työpaikan, en ikimaailmassa suostuisi muuttamaan pk-seudulta pois

Kerropa se.

Vierailija
46/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kanssa tuo ajatus on ok, että ei muuta, koska ei halua mjuutta pois pk-seudulta.

Mutta miksi ihmeessä hirveä haloo ja asiantuntija puhuu uutisissa, kuinka virkamies pakotetaan tekemään noinkin kauhea valinta ja päätös pakon edesssä. Siis häh?

minä ainakin etsisin kyllä toisen työpaikan, en ikimaailmassa suostuisi muuttamaan pk-seudulta pois

Vierailija
47/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa on sillä, että joutuu psk:n ulkupuolella/ulkopuolelta muuttamaan työn perässä kuin sillä, että joutuu lähtemän työn perässä pois pks:ltä?

Sen tiedän, että siinä on paljon kaikenlaista ongelmaa, etenkin kun on perhettä, mutta eikö ne ongelmat ole samanlaisia riippumatta siitä, missä asuu ja minne joutuisi muuttamaan?

Minusta tuntuu vain, että pääkaupunkiseudulla asuvat pitävät itseään parempina ja heillä pitäisi olla enemmän etuoikeuksia.

...niin et kuitenkaan suostuisi sitä ymmärtämään.

Kummakin aviopuolison on helpompi löytää töitä isosta kaupungista. Eli jos vaikka Kuopiossa asuvalla vaimolla on tilanne se ettei löydä Kuopiosta töitä ja perhe päättää muuttaa Turku/Helsinki/Tampere akselille niin myös aviomiehellä on suht. helppoa löytää uusi työ.

Sen sijaan jos aviovaimo pakkosiirretään Kuopioon niin aviomiehen voi olla hyvin vaikea löytää uutta työtä Kuopiosta.

Vierailija
48/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttaako ihminen vapaaehtoisesti itse valitsemaansa kaupunkiin itselle sopivana ajankohtana vai tehdäänkö muutto pakkosiirtona.

Vierailija
49/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tietynlaisia työpaikkoja voisi ihan hyvin siirtää pois pk-seudulta, koska niiden toiminnan kannalta ei ole useinkaan väliä, että missä toiminta sijaitsee. silloin molempien olisi paljon helpompi löytää työpaikka muualtakin.

...jos te muutatte pikkukaupungista pääkaupunkiseudulle niin kummankin puolison mahdollisuudet löytää työtä on aika isot. Sen sijaan jos esim. mies pakkosiirretään pikkukaupunkiin niin hänen vaimonsa ei välttämättä löydäkään uutta työtä koska - kuten itse sanoit - niitä työpaikkoja ei nyt vaan ole niin paljon siellä saatavilla.

Vierailija
50/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuttaako ihminen vapaaehtoisesti itse valitsemaansa kaupunkiin itselle sopivana ajankohtana vai tehdäänkö muutto pakkosiirtona.

Jos sinä ap perheinesi päätät että muutetaan työn perässä vaikka sitten Helsinkiin niin voitte tehdä päätöksen ajankohdasta itse. Ette nyt ehkä voi vuositolkulla asiaa lykätä mutta kuitenkin. Ei ole mitään tiettyä 1.4. ei asuta sitten enää täällä vaan tuolla. Ja ap - sinä voit päättää muutatko sitten Helsinkiin, Turkuun, Tampereelle tai Ouluun (tai jonnekin muualle) sen työpaikan perässä. Ja voitte perheenä varmistaa että myös miehesi löytää työpaikan ko. paikkakunnalta.

Pakkosiirrettävällä virkamiehellä ei ole tätä luksusta.

Vierailija
51/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

työpaikkoja, ei vanhoja. Nuo vanhojen hajasijoittamiset tulevat kamalan kalliiksi, kun nuo vanhat kuitenkin saavat jäädä entisille palkoilleen, heitä vaan kehotetaan, ei pakoteta, etsimään muuta työtä.

On ihan selvä, että ei Kuopiolaisen ole yhtään sen kivempi jättää kotiseutujaan, ystäviään ja sukulaisiaan muuttaessaan Helsinkiin työn perässä, mutta tosi moni tekee sen silti nurisematta, koska se on elämää. Ainoastaan tuon puolison työnsaannissa voi tosiaan olla ongelmia enemmän toisinpäin, tosin alasta riippuu vahvasti. Asuminenhan on Kuopiossa halvempaa, niin että elintaso siirtyjillä nousee rutkasti. Ja Canth ja Snellman ovat Kuopiossa viihtyneet, miksi ei sitten nykyinen sivistyneistö?

Vierailija
52/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

pk-seudulla asuva luuleen näin, koska ei ole käynyt kehä kolmosen ulkopuolella.

eihän pk-seudun ulkopuolella ole yhtikäs mitään

Vierailija
53/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitten tehdä sen valinnan, ettei lähde sinne Kuopioon, eikö?

Vierailija
54/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi on ollu helppoa koska minä olen ollut hoitovapaalla eikä mun työtä ole vielä tarvinnut miettiä. Lisäksi Helsingissä oli niin kallista että saatiin samalla hintaa omakotitalo Kymenlaaksosta. Lapset ovat olleet vielä niin pieniä etteivät ole koulussa ja sikäli muutto on ollut helpompi mutta ikävä on tullut kavereita. Vielä varmaan yksi muutto tulossa mutta sitten alkaa koulut yms. ja mies saa sitten tehdä reissuhommia jos työt vievät vielä kotoa kauas.

Mä en kyllä ymmärrä sitä ajattelutapaa että ei voi asua muualla kun pk-seudulla jos se on vaan tästä kiinni. Että muualla maassa ei muka ole "mitään". Mutta jos pitää ajatella myös puolison työtä ja uraa niin silloin on tietysti haastavaa että molemmille löytyis työpaikka. Kaikkien puolisot ei ole sairaanhoitajia tai opettajia joille löytyy töitä kai joka paikasta heti...Mutta vain rahaa jos ajattelee niin asumiskustannukset muualla ovat niin paljon pienemmät että jos vaikka toisen tulot tippuiskin pois(esim. ennen kun saa työpaikan)niin ei pitäis olla ongelmia toimeentulon kanssa jos tyytyy suunnilleen samoihin neliöihin kun pk-seudullakin.

Vierailija
55/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tällaisissa siirroissa vain noin 20% henkilöstöstä muuttaa työn perässä. Ihan ensimmäiseksi mieleeni tulevat seuraavat syyt.

Ensinnäkin toisen aviopuolison olisi vaikea saada töitä Kuopiosta. Toisekseen, aika harva teistäkään haluaa vaihtaa lasten kouluja tms. Kolmanneksi monella on koko sosiaalinen elämä (tukiverkosto) pk-seudulla, sitä ei pystykään rakentamaan uudelleen muuhun kaupunkiin. Neljänneksi, kun on taattu, että muuttaa ei tarvitse, vaan saa uuden vastaavan työn pk-seudulta. Tämähän on aivan mahtava tilanne vaihtaa duunia. Ei tarvitse edes hakea mitään, vaan jokaiselle osoitetaan uusi työpaikka. Kannattaahan se ainakin tsekata mitä omalle kohdalle tarjoutuu.

Kyllä tilanne on se, että jos lääkelaitos tosiaan "siirretään", niin tilanne olisi lähes sama kuin että aloitettaisiin koko homma nollasta. Ei se osaaminen ja arvo sen viraston papereissa ja infrassa ole, vaan niissä ihmisissä jotka ovat siellä töissä. Kun se menetetään, niin hinta on todellisuudessa aivan järkyttävän iso.

Vierailija
56/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

a. siirrettävän työntekijän puolisolla on työpaikka pk-seudulla. Kuopiossa hänelle ei ole tarjolla työtä. Molemmat haluavat panostaa omaan työhönsä, puoliso ei tahdo jäädä kotiin työttömäksi. Onko siis avioero ainoa vaihtoehto jos työpaikka siirretään?

b. siirrettävällä työntekijällä on lapsia. Lapsilla on omat ystäväpiirinsä, harrastuksensa ja koulunsa/päiväkotinsa. Onko kaiken tämän muututtava vain koska KePu haluaa hajasijoittaa? Yksi lapsista harrastaa harvinaista lajia/hänellä on erityisiä tarpeita, jotka pystytään hoitamaan vain pk-seudun palveluissa. Onko lapsi siis annettava huostaan hajasijoittamisen nimissä?

c. siirrettävän työntekijän unelmien asunto on juuri saatu remontoitua/rakennettua. Hän haluaisi nyt asua siinä ja nauttia elämästään, mutta pitääkin aloittaa kaikki alusta.

d. tälläkin palstalla valitetaan usein tukiverkkojen puutetta. Jos siirrettävällä työntekijällä ja hänen perheellään on sukulaisia, ystäviä, lasten kummeja jne (todennäköisesti on) pk-seudulla, pitäisikö hänen luopua niistä ja lähteä Kuopioon missä he eivät tunne ketään?

jne.

Ei ihminen ole vain työntekijä, hänellä on muutakin elämää. Se tuntuu unohtuvan tässä hajasijoitushysteriassa.

Periaatteeessa olen toki kanssasi samaa mieltä siinä, että työpaikkoja tulisi olla myös pk-seudun ulkopuolella enemmän, mutta silloin sinne maakuntiin pitäisi perustaa kokonaan uusia työpaikkoja eikä väkisin viedä ihmisiä sinne. Miksei esimerkiksi EU:n kemikaalivirastoa voinut perustaa vaikka jonnekin kauemmas, miksi piti päästä Helsingin keskustaan? Vaikka Hämeenlinnaan olisi ollut melkein sama matka lentokentältä.

Itse voisin muuttaa jonnekin muualta pk-seudulta, jos:

saisin lapset laadukkaaseen ruotsinkieliseen kouluun (olemme kaksikielinen perhe)

vanhempani ja miehen vanhemmat muuttaisivat myös samalle seudulle (asuvat nyt alle kahden kilometrin säteellä meistä, ovat muuttaneet tänne meidän jälkeen)

meille molemmille olisi mielekästä työtä nykyisellä palkkatasolla tai paremmalla

voisimme asua laadukkaammin (nyt 4h+k rivitalo, 5-henkinen perhe)

Vierailija
57/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sitten tehdä sen valinnan, ettei lähde sinne Kuopioon, eikö?

Suurin osa näistä lääkelaitoksen työntekijöistä on kaiketi jäämässä Helsinkiin. Aikoinaan kun poliisin tietohallintokeskus siirrettiin pks-seudulta Rovaniemelle, niin ei sinnekään kovin moni lähtenyt mukaan.

Vierailija
58/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ei halutakaan että kovin moni muuttaisi.

Näillä virkamiehillähän on palkassaan "Helsinki-lisä" joka ei ole mikään erillinen lisä jonka voi ottaa pois vaan se on leivottu palkkaan sisälle. Virkamiehen palkka --> saavutettu etu --> palkka pysyy samana vaikka muutettaisiin Kuopioon.

Tulee paljon halvemmaksi palkata uutta väkeä Kuopioon koska heille voidaan maksaa pienempää palkkaa. Tässä tilanteessa palkan yhdenveroisuus kun ei ole oleellinen asia koska "vanhalla henkilökunnalla" voi olla isompi palkka juuri saavutettujen etujen vuoksi joita heiltä ei voi ottaa pois.

Vierailija
59/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on alkuun annettu parikin erittäin varteenotettavaa syytä, mutta joku vaan jankkaa itsensä parempana pitämisestä.

Ja en kyllä haluaisikaan asua Helsingin keskustan ulkopuolella.

Vierailija
60/149 |
16.01.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua vaan yksinkertaisesti naurattaa pääkaupunkiseudun väki. Todella suuri prosentti heistä ei ole koskaan käynyt Kehien ulkopuolella.

Eiköhän yli puolet pääkaupunkiseutulaisita ole alunperin muualta tulleita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kolme