lohikeitto? vinkkejä..
siis lohifileestä meinasin keittoa tehdä, koskaan en ole "oikeasta" kalasta keittoa tehnyt. miten tekisitte? kiitos jos autatte :)
Kommentit (7)
Kuori ja pilko perunaa, sipulia ja porkkanaa
Laita ne kiehumaan veteen, johon laitat myös kalaliemikuutioita 1 kuutio/0,5 litraa vettä
Paloittele kala ja nypi ruodot pois
Kun kasvikset ovat lähes kypsiä, lisää kalapalat ja keitä hetki. Kala kypsyy nopeasti.
Lisää yksi purkki kermaa.
Laita mausteeksi reilusti tuoretta tilliä ja rouhi sekaan mustapippuria, lisää suolaa tarvittaessa.
miten sen nahan saa pois?
joskus oon kuullu et kalan keittäisi et siitä iroo liha, onkos kukaan tehny silleen?
vaikka fileerausveitsellä irrotat kalan lihan nahasta ja paloittelet sen. Ja onnistuu kyllä ihan tavallisellakin veitsellä. Ensin iso pala kalaa irti nahasta ja sitten paloittelet sen sopiviksi suupaloiksi.
t. 2
miten sen nahan saa pois? joskus oon kuullu et kalan keittäisi et siitä iroo liha, onkos kukaan tehny silleen?
laitan kalan nahkapuoli ylöspäin perunoiden päälle ja annan kiehua hetken kannen alla. Nahka irtoaa helposti esim. haarukalla tarttumalla. Sitten vaan kala paloiksi ja hetken kiehautus. Minä muuten en laita kermaa enkä voita, vaan rasvatonta maitoa, mausteeksi vain suolaa ja kokonaisia maustepippureita. Hyvää ja terveellistä!
http://www.hs.fi/ruoka/reseptit/artikkeli/Perinteinen+lohikeitto/113524…
on ihanaa lohikeittoa! :)
Kuori ja pilko perunaa, sipulia ja porkkanaa
Laita ne kiehumaan veteen, johon laitat myös kalaliemikuutioita 1 kuutio/0,5 litraa vettä
Paloittele kala ja nypi ruodot pois
Kun kasvikset ovat lähes kypsiä, lisää kalapalat ja keitä hetki. Kala kypsyy nopeasti.
Lisää yksi purkki kermaa.
Laita mausteeksi reilusti tuoretta tilliä ja rouhi sekaan mustapippuria, lisää suolaa tarvittaessa.