Apua! Miks perunamuusi ei onnistu?? Kokit laittakaa ohje!
Laittakaa neuvot miten tulee hyvää. Rakastan perunamuusia mutta omastani ei koskaan tule hyvää.
Kommentit (59)
merkitsee on perunalajike. Jos väärä peruna, tulee liisteriä vaik mitä tekis. Toisekseen on tärkeää survimella survoa kunnolla, ennenkun lisää mitään nestettä, muuten ei tule kuohkeaa. ite en käytä edes voita, ja maidonkin laitan kylmänä, ja aina on muusiani kehuttu.
maidon, voin ja sipulin samassa kattilassa. Eli maito lämpiämään, siihen sulatan voin, ja lisään vielä sipulit hieman pehmenemään. Ja sähkövatkainta käytän, ei missään nimessä sauvasekoitinta.
En osannu, jäi paukkuja silti vaikka noudatin ämmien ohjeita.
Ehkä ne potut on keitettävä reippasti ylikypsiksi, eikä soppakypsiksi.
Ukkonenkin paukkuu, mitä seuraavaksi?
Kuoritut perunat pitää keittää ylikypsiksi, jauhoinen lajike esim. Rosamunda.
keitinvesi pois ja lisäksi haihdutus liedellä
survotaan soseeksi ja lisätään voi ja vatkataan sähkövatkaimella sileäksi
lisätään suola ja maitoa sopivasti ja vatkataan valmiiksi
Et voi epäonnistua tällä ohjeella.
Jos et onnistu niin vielä yksi kikka lisää.
Keitä kuoritut perunat ja soseuta ne sosemyllyllä (kammella veivattava) niin ei jää paakkuja. Lisää voita, suolaa ja sekoita sekä lopuksi maito.
Kuka pöljä tekee muusia kuorineen keitetyistä eihän se tule onnistumaan. Perunat ehtii jäähtyä ja liisteröityä.
Kyllä nää oli ihan kuorittuja.
Meni metsään tuossa ilmeisesti kun en keittänyt ylikypsäksi, rupesin sähkövatkaamaan heti kun olin vedet poistanut kippaamalla lavuaariin.
Laitoin kylmää maitoa ja kuumaa keitinvettä hieman sekaan.
Paukkumuussia tuli, mutta näyttää kelpaavan pojalleni.
Täytyy kokeilla sun ohjetta seuraavaksi, arvon rouva.
Minä keitän perunat ylikypsiksi. Lisäksi en keitä niitä edes kokonaisina, vaan puolitan. Ilman muuta kuoritaan perunat ennen keittämistä. Ja lämmitetään maito. Voita ja suolaa maun mukaan.
Ensin survon perunanpuolikkaat, lisään voin, vatkaan sähkövatkaimella, lisään kiehautettua maitoa haluamani määrän ja vatkaan, kunnes on kuohkeaa.
Heitän siis keitinveden kokonaan pois. Jotkut tekevät muusin ilman maitoa, mutta musta siitä tulee jotenkin vetisen makuista.
Muussiin laitettavan perunan tulee olla jauhoista perunaa.
Muutenkin tuntuu, että ei tajuta perunalaatujen eroja. Keittoruokiin pitää olla puolestaan kiinteä perunalajike. On myös yleisperunoita, jotka muka sopivat kaikkeen ruoanlaittoon, muttei se käytännössä pidä paikkaansa.
Myönnän etten tajua perunoista muuta, kuin että ne maistuu hyvälle suussa.
Myönnettäköön myös, että avovaimo on matkoilla ja minä kokkailen.
Normaalisti mulla ei ole asiaa keittiöön, muija suuttuu.
Pääasiahan tässä nyt kuitenkin on se, että sapuska maistuu pojalle, mutta kiitos oivallisista vinkeistä.
Jos haluat paukuttoman muusin, niin jauha perunat hienoksi sähkövatkaimella ennen nesteen lisäämistä. Muusin paakkuisuus ratkaistaan ennen nesteen lisäämistä ja kuohkeus nesteen lisäämisen jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:56"]
Meni metsään tuossa ilmeisesti kun en keittänyt ylikypsäksi, rupesin sähkövatkaamaan heti kun olin vedet poistanut kippaamalla lavuaariin.
[/quote]
Perunat saavat halkeilla. Meillä kaadamme kaikki keitinvedet pois. Noin litra maitoa kylmänä ja sopivasti voita. Suolaa maun mukaan. Jos tulee paakkuista, lisäämällä vähän vielä voita se tasoittuu. En ole kyllä huomannut, että voita tarvitsisi juurikaan, kun keittää perunat yli.
Neljä tärkeintä asiaa ja aina onnistuu:
1. Jauhoinen perunalajike
2. Riittävästi suolaa ja voita
3. Survotaan, mutta ei liikaa, EI SÄHKÖVATKAINTA!
4. Kuumaa punaista maitoa
Litra maitoa? Taidat tehdä muusia komppanialle.
Neljän hengen annokseen riittää n. kolme desiä. Siksi maito kannattaa lämmittää, ettei muussi jäähdy eikä sitä tarvitse lämmittää uudestaan.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:04"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 11:56"]
[/quote]
Perunat saavat halkeilla. Meillä kaadamme kaikki keitinvedet pois. Noin litra maitoa kylmänä ja sopivasti voita. Suolaa maun mukaan. Jos tulee paakkuista, lisäämällä vähän vielä voita se tasoittuu. En ole kyllä huomannut, että voita tarvitsisi juurikaan, kun keittää perunat yli.
[/quote]
Kuinka paljon sulla on perunoita, jos laitat maitoakin litran?
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:01"]
Jos haluat paukuttoman muusin, niin jauha perunat hienoksi sähkövatkaimella ennen nesteen lisäämistä. Muusin paakkuisuus ratkaistaan ennen nesteen lisäämistä ja kuohkeus nesteen lisäämisen jälkeen.
[/quote]
Juuri näin, eli vielä kerran rautalangasta kaikki vaiheet:
1. valitse jauhoinen (tai yleis-) lajike
2. keitä kypsäksi, mutta ei liikaa. (ei ole väliä kuoritko raakana vai kypsänä, kunhan eivät jäähdy ennen muusausta)
3. kaada vesi pois
4. muusaa perunat, lisää rasva
5. lisää KUUMAA nestettä vähitellen.
6. syö pois.
Paakkuja tulee, kun on väärä lajike, ei ole tarpeeksi kypsää, tai huonosti muusatuista. Liisteriä saa jäähdyttämällä perunoita tai lisäämällä kylmää nestettä, tai vatkaamalla liian kauan.
Ehkä hänellä on sama pulma kuin minulla, arvioin pottujen määrän ja nyt isillä ja pojalla on kattila täpötäynnä pottumuussia.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2014 klo 12:05"]Neljä tärkeintä asiaa ja aina onnistuu: 1. Jauhoinen perunalajike 2. Riittävästi suolaa ja voita 3. Survotaan, mutta ei liikaa, EI SÄHKÖVATKAINTA! 4. Kuumaa punaista maitoa [/quote]
Loistava perunamuusi onnistuu sähkövatkaimella. Vatkaa sen verran, että rakenne on tasainen, mutta ei kauheasti enempää. Maidon ei tarvitse olla punaista, on helpompi, kun tuo kaupasta maitoa jota myös juodaan, jolloin ei ole riskiä, että jää happanemaan. Voita hyvä muusi tarvitsee.
Siis eihän perunamuusin teko ole tähtitiedettä, vaan kun asiat tekee oikeassa järjestyksessä on vaikea epäonnistua.
Perunat kuoritaan, sitten keitetään hieman ylikypsiksi, jolloin ne on varmasti sopivia. Kun ne on keitetty, kaadetaan keitinvedet pois, lisätään suola ja voidaan muusata ne sähkövatkaimella. Voin voi lisätä. Kun ne alkaa olla muusattu, varmistetaan, että vatkain on hiljaisemmalla, kaadetaan sinne litra maitoa ja kun maito on sekoittunut, muusi on valmis.
Oma muusini valmistuu seuraavalla tavalla. Kurotut ja pilkotut perunat keitetään kypsäksi, kaadetaan keitinvesi pois. Survon käsikäyttöisellä (laite/väline) perunat ja lisään voin sekä ehdottomasti maun vuoksi myös oliiviöljyä, kaadan maitoa, tavallisesti kylmää, hiljalleen samaan aikaan sekoittaen ja aromisuolaa. Kunnes tuotos näyttää ja maistuu omassa suussa hyvälle, muusi on valmis syötäväksi.
Keittitaidoton mies
Onko kikkoja millä jo paukutettu muussi saadaan normalisoitua, vai täytyykö toivoa parasta että muijalle kelpaa paukkumuussi?
Hälläväliä, täällä syödään vielä salaa jälkkäriksi mansikkajäätelöä ennen kuin arki taas normalisoituu.
Mä keitän joskus kuorineen perunat jos on kiire, mutta muusista tulee parempaa kun ne kuorii etukäteen ja pilkkoo ensin kylmään veteen ja siitä sit kiehuvaan veteen.
Mä käytän aina kevytmaitoa, parempi maku, ja ton sipulisilpun sijasta laitan sipulijauhetta. Helppoa ja hyvä tulee.
Vaikka maitoa ei tarvi lämmittää, sen pitää jonkin verran kuitenkin lämmetä ettei tule liisteriefektiä. Mä kaadan veden pois, pistän maidon ja annan olla ihan pienen hetken kattilan vielä levyllä, niin ettei maito ehdi pinttyä pohjaan mut lämpenee.
Muusi on aina hyvää, vaikka ois koostumukseltaan vähän liisterimäistäkin.:)