Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hulluimmat hygieniahömpötykset lähipiirissäsi?

Vierailija
03.03.2010 |

Tuli tuosta ylivuotisten pöpöpyyhkeiden ketjusta mieleen, että millaisia hulluja hygieniahömpötyksiä / ylilyöntejä lähipiirissäsi / tuttavillasi on?

Mulle tulee mieleen:

-kalaa ei voi syödä koskaan, koska se pilaantuu niin helposti

Kommentit (222)

Vierailija
141/222 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtaa lapsilleen päiväkotipäivän jälkeen kotona toiset vaatteet päälle. Vuorokaudessa tuleekin sitten pyykättävksi kahdelta lapselta kaksi vaatekertaa. Tämä kuulemma siksi, että päiväkodista tulee vaatteiden mukana pöpöjä kotiin.

siis ei ne pöpöt niissä vaatteissa kulkeudu vaan lapset ovat saaneet jo tarhassa pisaratartuntana viruksia ja bakteereja tai käsistä.. ei ne siellä vaatekuiduissa elä, ihólla kyllä, hengitysteissä kyllä!! olette hauskoja

0*)

...niissä vaatteissa voi olla kaverin räkää tms. suttua. Lapset nyyhäävät siellä päiväkodissa myös kaikki lattiat (jotka eivät aina ole niin puhtoisia). Mä vaihdan AINA lapsille kotivaatteet (en tosin joka päivä uusia). En oikein viitsisi muuten pitää sylissä ja halia. Vaihdan omatkin työvaatteeni kotona pois.

Vierailija
142/222 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas inhoan julkisissa vessoissa, kun jengi ei viitsi harjata pytystä jälkeensäjättämiään p-raitoja. Tosi ihkua nähdä ne ruskeat jarrujäljet siellä pöntössä.

harva viitsii huuhtoa sitä vessaharjaa, joka on sitten siivoojalle mukavasti paskainen. Tosi ihanaa sillä sitten peseskellä pyttyjä.

Terv. Entinen siivoojaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/222 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...niissä vaatteissa voi olla kaverin räkää tms. suttua. Lapset nyyhäävät siellä päiväkodissa myös kaikki lattiat (jotka eivät aina ole niin puhtoisia). Mä vaihdan AINA lapsille kotivaatteet (en tosin joka päivä uusia). En oikein viitsisi muuten pitää sylissä ja halia. Vaihdan omatkin työvaatteeni kotona pois.

ero. Ei-neuroottinen ihminen ei tule ajatelleeksi tuollaisia asioita, koska tuollaiset satunnaiset asiat eivät uhkaa hänen persoonaansa.

Vierailija
144/222 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ero. Ei-neuroottinen ihminen ei tule ajatelleeksi tuollaisia asioita, koska tuollaiset satunnaiset asiat eivät uhkaa hänen persoonaansa.

ei siis välttämättä niin neuroottista vaihtaa puhtaat

Vierailija
145/222 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kylässä. Mukana sisätossut. Vuoraa myös vessanpytyn reunat paperilla ennen kuin "päästää" lapsen pissalle :-O

kun käydään appivanhemmilla tai kylässä jossakin. En itsekään ikinä istu pöntölle, vaan pissin puoliseisovassa asennossa. Aika monessa paikassa siivotaan vaan silmänlumeeksi, pöntöissä lisäksi muhii aina infektiovaara. Esim. papilloomavirus tarttuu.

Onko sulla tapana hinkata häppäreitä siihen pöntönrenkaaseen? Vai pelkäätkö, että saat papillooman takareisiin? Jessussentään.... että oikein infektiovaara : D Terve iho ei infektoidu.

Vierailija
146/222 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. useimmat aikuisten vaatteet pesen 40 asteessa ja lähes kaikki (juhla- ja ulkovaatteita lukuunottamatta) lasten vaatteet 60 asteessa. Lapsilla atooppinen iho vaatii paljon rasvaa, joka ei puhdistu vaatteista 40 asteessa.

2. Aikuisten sukkiin kertyy enemmän hienoa hiekkaa (isompi pohjan pinta-ala?) ja en halua, että se hieno hiekka tarttuu herkkäihoisen vauvan vaatteisiin pesussa. Pesussahan hiekkaa irtoaa pesuveteen, jonka mukana se enimmäkseen menee viemäriin, mutta [ainakin mun kuvitelmissani] osa tarttuu pesussa olevien vaatteiden kuituihinkin ja jää sinne, vrt. zeoliitti. Pesurumpuun en usko hiekan olennaisesti tarttuvan, joten seuraava koneellisen pyykillä ei enää ole hätää :)

Esim. 60 asteen pesun vaativia puklattuja aikuisten paitoja heitän kyllä lasten vaatteiden sekaan pesuun, mulla isoin ongelma koskee noita sukkia...

3. Lapset on molemmat tyttöjä, joten vaatteet paljolti vaaleanpunaisia. Ainakin 60 asteen pesun jälkeen :) Omille vaatteilleni en halua samaa kohtaloa, tai vaihtoehtoisesti harmaannuttaa lasten vaatteita.

4. Se lasten vaatteista irtoava rasva tuntuu pesussa tarttuvan tiukasti kiinni keinokuituihin (ainakin joihinkin ompeleisiin ja pesulappuihin).

Petivaatteet pesen erikseen, koska niitä tulee aina joka tapauksessa täysi koneellinen. Jos petivaatteet täytyy pestä esim. lapsen pissattua sänkyyn, niin heitän samaan pesuun kyllä yöpuvunkin. Mutta tässäkin tapauksessa pesukone täyttyy yhden lapsen sängyn petivaatteista, kun silloin tulee pestyä petauspatjakin.

Lasten ja aikuisten lakanat voin pestä samassa koneellisessa. Samoin pyyhkeitä saatan heittää lakanapyykin sekaan tai pestä lastenvaatteiden kanssa. Pyyhkeet ja lakanat pesen siis 60 asteessa.

Vierailija
147/222 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti mäkin olen jonkin sortin neurootikko, kun meillä pestään lasten ja aikuisten vaatteet erikseen :)

Mulle tapa on jäänyt esikoisen vauva-ajoilta päälle. Eikös vauvan vaatteet suositella pestävän erikseen? Vai olenko nähnyt unta? :D

Miksi pesen erikseen:

-lasten vaatteet ovat usein 60 asteen pesun kestäviä, toisin kuin aikuisten vaatteet, joista suurin osa 40 asteessa pestäviä

-mieheni treenaa ja hikoilee kovasti, en halua että tuo hiki päätyisi lasten vaatteisiin (välillä pesen omanikin erikseen, jos korissa on aimo läjäys miehen hikisiä vaatteita)

-tuo olikin hyvä pointti, että pyykit on helpompi lajitella kaappiin, kun kaikkea ei ole pesty sekaisin!

Vierailija
148/222 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä ketjua lukeneena ymmärrän olleeni väärässä.

Kaikenlaista kamaa tarttuu vaatteista toiseen pesussa.

Ainoa hullutus mulla on etten käytä ollenkaan tiskirättiä, meillä kaivovesi ja alkaa haista raudalta. Paperilla sitten pyyhin pöydät.

Vierailija
149/222 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aina luullut että vaatteet puhdistuvat pestessä. Tätä ketjua lukeneena ymmärrän olleeni väärässä.

Kaikenlaista kamaa tarttuu vaatteista toiseen pesussa.

Niin mäkin luulin, kunnes kerran latasin koneen täyteen mun vaatteita ja miehen hikisiä vaatteita. Pesun jälkeen mun vaatteet haisi miehen hieltä! :/ Taisi olla pesijässä vikaa, joko latasin liian täyteen tai laitoin liian vähän pesuainetta. Joka tapauksessa tuon episodin jälkeen olen ollut "varovainen" mieheni hikisten vaatteiden kanssa :)

Vierailija
150/222 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi on tosiaan aika yleinen ohje, että alusvaatteet ja esim. pyyhkeet pitäisi ainakin aika ajoittain pestä 60 asteessa.

Kyllä, ohje on hyvin yleinen. Syy on ensisijaisesti materiaalista johtuva eli se, että puuvillakuitu ei puhdistu alle 60 asteessa. Kts. mm. http://www.modelia.fi/hoito-ohjeet/2luonkui.htm

Pese värilliset puuvillatuotteet nurinpäin ja erillään vaaleista vaatteista. Puuvillan pesu koneessa on suositeltavaa, jotta voidaan käyttää riittävän korkeita lämpötiloja. Itse kuitu puhdistuu vasta 60 °C:ssa. Noudata kuitenkin valmistajan antamia ohjeita, sillä vaate saattaa sisältää muita materiaaleja tai lisätarvikkeita, joille korkea lämpötila ei sovi.

Hoito-ohjeen lämpötilaa ei saa alittaa.Puuvillatuotteet voivat päästää väriä, jos niitä pestään liian alhaisessa lämpötilassa.

Vierailija
151/222 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi on tosiaan aika yleinen ohje, että alusvaatteet ja esim. pyyhkeet pitäisi ainakin aika ajoittain pestä 60 asteessa.

Puuvillan pesemisestä. Kyllä, ohje on hyvin yleinen. Syy on ensisijaisesti materiaalista johtuva eli se, että puuvillakuitu ei puhdistu alle 60 asteessa. Kts. mm. <a href="http://www.modelia.fi/hoito-ohjeet/2luonkui.htm" alt="http://www.modelia.fi/hoito-ohjeet/2luonkui.htm">http://www.modelia.fi/hoito-ohjeet/2luonkui.htm</a&gt;

Pese värilliset puuvillatuotteet nurinpäin ja erillään vaaleista vaatteista. Puuvillan pesu koneessa on suositeltavaa, jotta voidaan käyttää riittävän korkeita lämpötiloja. Itse kuitu puhdistuu vasta 60 °C:ssa. Noudata kuitenkin valmistajan antamia ohjeita, sillä vaate saattaa sisältää muita materiaaleja tai lisätarvikkeita, joille korkea lämpötila ei sovi.

Hoito-ohjeen lämpötilaa ei saa alittaa.Puuvillatuotteet voivat päästää väriä, jos niitä pestään liian alhaisessa lämpötilassa.

Tai sitten näin:

"Alushousujen pesuohjeet

Kysyimme Stockmannin miesten alushousujen sisäänostaja Riitta Tanskaselta, miksi alushousujen pesuohjeet vaihtelevat jopa 30 asteesta 95 asteeseen, vaikka materiaali olisi housuissa samanlainen.

- Yksiselitteistä vastausta tähän ei ole. Itsekin törmään tähän outouteen päivittäin. Materiaalin valmistajahan antaa pesusuosituksen tuotannolle. Kyse on pitkälti maanosien tottumuksista. Amerikassa annetaan yleensä pesusuositukseksi 30 astetta, Euroopassa 60 astetta, jopa 95 astetta täyspuuvillaisten valkoisten alusvaatteiden kohdalla. Mutta voidaan sanoa, että on ihan ok pestä kaikki alusvaatteet 40 asteessa, kuten ihmiset yleisesti taitavat tehdäkin. Värillisten alusvaatteiden ensimmäinen pesu kannattaa tehdä 60 asteessa, koska se saa värit pysymään kankaassa paremmin."

http://kuningaskuluttaja.yle.fi/node/860

Vierailija
152/222 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten näin:

"Alushousujen pesuohjeet

Kysyimme Stockmannin miesten alushousujen sisäänostaja Riitta Tanskaselta, miksi alushousujen pesuohjeet vaihtelevat jopa 30 asteesta 95 asteeseen, vaikka materiaali olisi housuissa samanlainen.

- Yksiselitteistä vastausta tähän ei ole. Itsekin törmään tähän outouteen päivittäin. Materiaalin valmistajahan antaa pesusuosituksen tuotannolle. Kyse on pitkälti maanosien tottumuksista. Amerikassa annetaan yleensä pesusuositukseksi 30 astetta, Euroopassa 60 astetta, jopa 95 astetta täyspuuvillaisten valkoisten alusvaatteiden kohdalla. Mutta voidaan sanoa, että on ihan ok pestä kaikki alusvaatteet 40 asteessa, kuten ihmiset yleisesti taitavat tehdäkin. Värillisten alusvaatteiden ensimmäinen pesu kannattaa tehdä 60 asteessa, koska se saa värit pysymään kankaassa paremmin."

Vierailija
153/222 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pesin kaikki vauvan vaatteet ensimmäisen vuoden aikana aina erikseen aikuisten pyykistä ja silitin joka ikisen vaatekappaleen. Keitin tutit monta kertaa päivässä, varsinkin jos putosivat lattialle. Tuttipullot keitin joka päivä, vaikkei niitä tullut edes paljoa käytettyä, samoin rintapumppu keitettiin aina jokaisen käytön jälkeen osat erillään toisistaan. Vauva sai hieman vettä, sekin keitettiin. Vauvalle keitin joka aamu vedet, jos olisi tarvinnut pyyhkiä esim. silmistä rähmää, niin se odotti aina kannellisessa astiassa.

Enkä kirjoita nyt äidistäni, josta olis paljon muitakin hupaisia esimerkkejä.

Nykyään vauvan vaatteet pestään samoissa koneissa muiden vaatteiden kanssa, ei silitetä, eikä keitellä vesiä, tutteja desinfioidaan keittämällä tarpeen mukaan, pullot huuhtoutuu pesukoneessa jne.

Vierailija
154/222 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että puranko koneen osiin, kun pesen sen. No, pesukoneen pesemisellä en ihan osiin purkua tarkoittanut. Lähinnä sitä, että puhdistan säännöllisesti tiivisteet pesuaineella, pesuainelokerot myös ja pesen sitruunahapolla koneellisen silloin tällöin. Tätä meinasin pesukoneen pesulla.

Vierailija
155/222 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki perheen alusvaatteet tulee pestä 60 asteessa.

Näin mäkin teen.

Vierailija
156/222 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole hömpötys vaan ihan fiksua. Näin mäkin teen.

Joo, mutta mitä vaaraa on olla pesemättä? Siis muuta kuin että vatsatauti pitkittyy? (lue tätä ketjua, niin selviää) :D

Mä olen pessyt alusvaatteet niiden pesuohjeen mukaan 40 asteessa, puhdasta on tullut, eikä ole ollut mitään vaivoja alapäässä, eikä muuallakaan kropassa. Suihkussakin tulee pestyä itseni taatusti alle 60 asteessa, taidan olla hyvin pöpöisä iholtani? ;)

Vierailija
157/222 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole hömpötys vaan ihan fiksua. Näin mäkin teen.

Joo, mutta mitä vaaraa on olla pesemättä? Siis muuta kuin että vatsatauti pitkittyy? (lue tätä ketjua, niin selviää) :D

Mä olen pessyt alusvaatteet niiden pesuohjeen mukaan 40 asteessa, puhdasta on tullut, eikä ole ollut mitään vaivoja alapäässä, eikä muuallakaan kropassa. Suihkussakin tulee pestyä itseni taatusti alle 60 asteessa, taidan olla hyvin pöpöisä iholtani? ;)

[/i

Ei kai siitä nyt varsinaisesti mitään vaivoja tule mutta minusta ainakin on hauskempaa pukea päälleni ihan puhtaat vaatteet kuin puolipuhtaat.

Vierailija
158/222 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten huono pesukone ja kuinka likaisia pyrstöjä teillä on, jotka pesette aina 60 asteessa alusvaatteet? Missä tällainen hysteria opetetaan?

Vierailija
159/222 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten huono pesukone ja kuinka likaisia pyrstöjä teillä on, jotka pesette aina 60 asteessa alusvaatteet? Missä tällainen hysteria opetetaan?

Ei se ole hysteriaa vaan ihan asiallista tietoa.

Vierailija
160/222 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvan ja aikuisen vaatteet erikseen siksi koska vauvan vaatteet pestään hellävaraisella pesuaineella ja aikuisten vaatteet jollain halvemmalla merkillä ;) Toki jos vauvan vaatteista ei kone täyty niin sekaan menee aikuisen vaatteita...