Luulin, että uskonnon opetuksen annetaan olla sitä haluaville....
Vapaa-ajattelijain liitto ehdottaa, että uskonnonopetus lopetetaan Suomen kouluista, uskonnon tilalla oppilaille annetaan yleismaailmallista arvokasvatusta, jota varten yläkouluihin luodaan uusi oppiaine esim. nimellä maailmanetiikka, tietoa uskonnoista eli uskontotietoa annetaan yläkoulun yhteiskuntaopin yhteydessä, mikäli uskonnonopetus jatkuu koulussa, sen tulee olla nykyistä tunnustuksettomampaa ja sen rinnalla elämänkatsomustiedon opetus jatkuu niille, jotka eivät osallistu uskonnon opetukseen.
Liitto vastustaa uskontotieto-nimisen oppiaineen tuomista kouluun
Kommentit (56)
Vaatisin heille tunnustavan opettajan tunnustuksellista ev.lut uskonnon opetusta sen sijaan. Toivottavasti tähän ei tarvitse mennä.
Jo nyt uskonnon opetuksen pitäisi olla täysin tunnustuksetonta. Uskonnon opettajan ei enää nykyään tarvitse kuulua kirkkoon tai uskoa Jumalaan. ET:n opettaja puolestaan voi vallan mainiosti olla tunnustava kristitytty - monet ET:n opet ovat koulutukseltaan (myös) uskonnon opettajia.
Hyvä opettaja pystyy noudattamaan opetussuunnitelmia vakaumuksestaan riippumatta.
Vaatisin heille tunnustavan opettajan tunnustuksellista ev.lut uskonnon opetusta sen sijaan. Toivottavasti tähän ei tarvitse mennä.
Jo nyt uskonnon opetuksen pitäisi olla täysin tunnustuksetonta. Uskonnon opettajan ei enää nykyään tarvitse kuulua kirkkoon tai uskoa Jumalaan. ET:n opettaja puolestaan voi vallan mainiosti olla tunnustava kristitytty - monet ET:n opet ovat koulutukseltaan (myös) uskonnon opettajia.
Hyvä opettaja pystyy noudattamaan opetussuunnitelmia vakaumuksestaan riippumatta.
Jokaisella on oikeus vakaumuksensa mukaiseen opetukseen. Et:n opetus luokkaa mun vaukaumustani.
ELÄMÄNKATSOMUSTIETO
Vuosiluokat 1-5
Opetuksen ydintehtävänä on tukea oppilaan kasvua ja antaa hänelle välineitä tutkia ja rakentaa elämänkatsomustaan ja maailmankuvaansa.
TAVOITTEET
Tavoitteena on edistää oppilaan pyrkimystä
• etsiä ja rakentaa identiteettiään ja elämänkatsomustaan ja sen myötä oppia hahmottamaan kokonaisuuksia, kasvaa kohtaamaan epävarmuutta ja kehittää taitojaan ilmaista itseään
• kehittää arvostelukykyään ja kykyään eettiseen toimintaan ja oppia huomaamaan kohtaamiensa arkipäivän tilanteiden eettiset ulottuvuudet ja käyttämään eettisen ajattelun taitoja ja katsomuksellista harkintaa
• tutustua ihmisoikeuksien, suvaitsevaisuuden, oikeudenmukaisuuden ja kestävän kehityksen periaatteisiin ja oppia kantamaan vastuuta itsestään, toisista ihmisistä, yhteisöstä ja luonnosta
• tutustua lähiympäristönsä katsomuksiin ja kulttuureihin.
Vuosiluokat 6-9
Opetuksen ydintehtävänä on syventää oppilaan omaa elämänkatsomusta ja maailmankuvaa koskevaa ymmärrystä. Erilaisista katsomuksista ja uskonnoista opiskellaan perustiedot sekä oppilaan kasvua vastuulliseksi ja aktiiviseksi yhteiskunnan jäseneksi tuetaan.
TAVOITTEET
Tavoitteena on edistää oppilaan pyrkimystä
• etsiä ja rakentaa identiteettiään ja elämänkatsomustaan ja oppia samalla hahmottamaan kokonaisuuksia sekä kasvaa kohtaamaan epävarmuutta ja kehittää taitojaan ilmaista itseään ja elämänkatsomustaan
• kehittää arvostelukykyään ja kykyään eettiseen toimintaan ja oppia huomaamaan kohtaamiensa arkipäivän tilanteiden eettiset ulottuvuudet ja käyttämään eettisen ajattelun taitoja ja katsomuksellista harkintaa
• omaksua ja sisäistää ihmisoikeuksien, suvaitsevaisuuden, maailman laajuisen oikeudenmukaisuuden ja kestävän kehityksen periaatteita ja oppia kantamaan vastuuta itsestään, toisista ihmisistä, yhteiskunnasta ja luonnosta
• laajentaa katsomuksellista ja kulttuurista yleissivistystään ja oppia tuntemaan eri kulttuureissa tärkeinä pidettyjä arvoja, uskomusjärjestelmiä ja elämänkatsomuksellisia ratkaisuja sekä niiden taustoja ja välittymistä sekä oppia arvioimaan tieteiden vaikutusta elämäntapaamme.
http://www.edu.fi/page.asppath=498,1329,1522,21830,27236
uskonnon opetukseen eikä tunnustavaan opettajaan! Olisi mielenkiintoista kuulla, miten ET:n opetus loukkaa vakaumustasi.
Vaatisin heille tunnustavan opettajan tunnustuksellista ev.lut uskonnon opetusta sen sijaan. Toivottavasti tähän ei tarvitse mennä.
Jo nyt uskonnon opetuksen pitäisi olla täysin tunnustuksetonta. Uskonnon opettajan ei enää nykyään tarvitse kuulua kirkkoon tai uskoa Jumalaan. ET:n opettaja puolestaan voi vallan mainiosti olla tunnustava kristitytty - monet ET:n opet ovat koulutukseltaan (myös) uskonnon opettajia.
Hyvä opettaja pystyy noudattamaan opetussuunnitelmia vakaumuksestaan riippumatta.
Jokaisella on oikeus vakaumuksensa mukaiseen opetukseen. Et:n opetus luokkaa mun vaukaumustani.
mutta en vastusta koulun uskonnon opetusta. Kuuluu mielestäni yleissivistykseen tietää edes jotain maailman uskonnoista. Itselleni sattui varmaan todella hyvät opettajat kouluissa. En koskaan tuntenut että uskontoa tuputetaan, mutta se silti kiinnosti.
mutta en vastusta koulun uskonnon opetusta. Kuuluu mielestäni yleissivistykseen tietää edes jotain maailman uskonnoista. Itselleni sattui varmaan todella hyvät opettajat kouluissa. En koskaan tuntenut että uskontoa tuputetaan, mutta se silti kiinnosti.
Meidän tytön opettaja on harras kristitty, ja sillä menee ihan överiksi noi jutut. Tekee suunnilleen lähetystyötä luokassa, josta esim. minä en pidä ollenkaan. Eikä kovin moni muukaan varmaan, koska tytön luokalla on vain noin puolet oppilaista ev. lut. kirkkoon kuuluvia.
Eri uskonnot voisi sisällyttää esim. historianopetukseen. Uskonnolliset huolehtikoot itse tunnustuksellisen opetuksen antamisesta omilleen vapaaehtoispohjalta ja muualla kuin pakollisessa koulussa.
Onko tämä huuhaata?
Kirkon mielestä ihan huuhaata. Se on kyllä kummallista, miten uskonnon nimessä saa kirkossa syrjiä esim. naisia. Missä muussa tahansa työpaikassa vastaavaa syrjintää puitaisiin jo oikeudessa. Vaan ei kirkossa. Ja tätä huuhaata sitten opetetaan pakolla lapsille koulussa! Pois vaan.
En halua lasteni osallistuvat mihinkään höpö-aineisiin kuten elämänkatsomustieto ja vastaavat.
Onneksi omat lapseni ovat kohta jo peruskoulunsa suorittaneet, ei tässä enää toivottavsti ehditä mitään ihmeellisiä muutoksia tekemään.
En tykkää, että lapselleni tuputetaan uskontoa joka välissä. Etenkin ihan alaluokkien opettaja oli hyvin uskonnollinen, joka rupesi näkymään kotonakin ekaluokkalaisen raamatun lukemisena. Opelta meni vähän puurot ja vellit sekaisin ja jeesus rupesi esiintymäänb jo muidenkin aineiden kohdalla kuin pelkän uskonnon.
En halua lasteni osallistuvat mihinkään höpö-aineisiin kuten elämänkatsomustieto ja vastaavat.
Hihii ;-)
Et taida ollenkaan olla perillä siitä, mitä elämänkatsomustiedossa tai uskonnossa opetetaan. Höpö-aine! Että semmosta.
Samoja juttuja siellä et:ssä opetetaan kuin uskonnossakin, paitti että niitä ei väitetä todeksi. Enemmän yleissivistävä se et on kuin uskonto.
Maineikas Suomen koulu ja universaali etiikka
Maamme koululaitos on PISA-tutkimuksen myötä niittänyt mainetta maailmalla. Koulu on lähtenyt kehittämään itseään ja onnistunut siinä - Kiitos opettajien, ja päättäjien. Mm. Ruotsissa on käytössä uskontotieto-niminen oppiaine, mutta oppiaineen sisältö on käytännössä sama kuin entisen evankelisluterilaisen uskonnon opetus. Yleismaailmalliset arvot puuttuvat. Suomen ei pidä lähteä matkimaan tätä.
Kun Suomen koulua ollaan viemässä ulkomaille, on oivallinen hetki muuttaa myös sen tuntijakoa vastaamaan ajan haastetta, ja vähän tulevankin. Kehitetään kouluun ristiriitoja herättävän uskonnon tilalle arvokasvatusta vaikkapa nimellä maailmanetiikka. Kun maailmassa lienee vain kolme maata, joissa uskontoa ei opeteta kouluissa (USA, Ranska, Turkki), Suomi liittyisi niiden joukkoon, mutta toisi kouluun uskonnon tilalle uuden oppiaineen, universaalin etiikan.
Vapaa-ajattelijain liitto ry:n mielestä tällaisen yhteisen aineen tunneilla pitäisi ennen kaikkea opettaa eri vakaumuskuntia yhdistäviä asioita etiikasta ja siten edistää vakaumusten tasa-arvoa.
Jännä että vaikka kristityt on niitä kamalan suvaitsemattomia, se porukka joka haluaa kieltää ja rajoittaa toisilta jotain ja jopa määritellä mitä TOISTEN lapsille saa opettaa, on kuitenkin nämä vapaat ajattelijat.
Kannattaisi nyt vapaa-ajattelijoidenkin edes itse elää oman oppinsa mukaan ja jättää hihhulointi niille ahdasmielisille ja kiihkeille uskoville...
Ja tätä huuhaata sitten opetetaan pakolla lapsille koulussa! Pois vaan.
Vapaa-ajattelijain liitto ry:n mielestä tällaisen yhteisen aineen tunneilla pitäisi ennen kaikkea opettaa eri vakaumuskuntia yhdistäviä asioita etiikasta ja siten edistää vakaumusten tasa-arvoa.
Edellinen kosketus heidän julkaisuihin oli yliopistossa opiskeluaikana, kun jostain sain heidän lehtensä. Ajattelin että onpa mielenkiintoista, mitähän se vapaa-ajttelu näin yliopistotasolla pitää sisällään. Lapsellisuudessani kuvittelin että jotain hyvinkin ajattelemisen arvoista ja filosofista.
Pettymys oli melkoinen, kun koko lehti oli niin säälittävän ryppyotsainen. Tyyliin me olemme oikeassa ja muut väärässä, ihan kannesta kanteen pelkkää (kristin)uskontoon kohdistuvaa aggressiota.
Ei kai sellaista kukaan täysijärkinen ja vapaasti ajatteleva ihminen vastusta sellaista mitä ei ole edes olemassa ?
uskonnon opetukseen eikä tunnustavaan opettajaan! Olisi mielenkiintoista kuulla, miten ET:n opetus loukkaa vakaumustasi.
Vaatisin heille tunnustavan opettajan tunnustuksellista ev.lut uskonnon opetusta sen sijaan. Toivottavasti tähän ei tarvitse mennä.
Jo nyt uskonnon opetuksen pitäisi olla täysin tunnustuksetonta. Uskonnon opettajan ei enää nykyään tarvitse kuulua kirkkoon tai uskoa Jumalaan. ET:n opettaja puolestaan voi vallan mainiosti olla tunnustava kristitytty - monet ET:n opet ovat koulutukseltaan (myös) uskonnon opettajia. Hyvä opettaja pystyy noudattamaan opetussuunnitelmia vakaumuksestaan riippumatta.
Jokaisella on oikeus vakaumuksensa mukaiseen opetukseen. Et:n opetus luokkaa mun vaukaumustani.
Minun vakaumustani ei et:n opetus sinänsä loukkaa, mutta katson, että lapsillani on pikeus oman uskontonsa opetukseen (kuten lähes 80 % kirkkoon kuuluvilla suomalaislapsilla). Onhan nykyisinkin ortodokseilla, muslimeilla jne. oikeus saada oman uskontonsa opetusta ja vieläpä tunnustuksellista sellaista, kuten joku juuri kirjoitti, ettei heille kelpaa opettajaksi edes koulutettu uskonnonopettaja, jos hän ei ole itse muslimi. Minusta tässä menee taas puurot ja vellit sekaisin!
Opetussuunnitelman perusteet
Elämänkatsomustieto oppiaineena on perustaltaan monitieteinen kokonaisuus, jonka lähtökohtiin kuuluu filosofiaa sekä yhteiskunta- ja kulttuuritieteitä. Elämänkatsomustiedon opetuksessa ihmiset ymmärretään kulttuuriaan uusintavina ja luovina toimijoina, jotka kokevat ja tuottavat merkityksiä keskinäisessä vuorovaikutuksessa.
Opetuksessa katsomuksia, inhimillisiä käytäntöjä ja niitä koskevia merkityksiä pidetään yksilöiden, yhteisöjen ja kulttuuriperinnön vuorovaikutuksen tuloksina. Elämänkatsomustiedossa painotetaan ihmisten kykyä tutkia maailmaansa ja ohjata aktiivisesti omaa elämäänsä.
Opetuksen tehtävänä on antaa oppilaalle aineksia kasvaa itsenäiseksi, suvaitsevaiseksi, vastuulliseksi ja arvostelukykyiseksi yhteisönsä jäseneksi.
Elämänkatsomustiedon opetus tukee kasvua täysivaltaiseen demokraattiseen kansalaisuuteen, joka globalisoituvassa ja nopeasti muuttuvassa yhteiskunnassa edellyttää eettisen ajattelu- ja toimintakyvyn kehittämistä, niihin liittyviä laaja-alaisia tietoja ja taitoja sekä katsomuksellisen ja kulttuurisen yleissivistyksen kartuttamista.
Elämänkatsomustiedon opetusta ohjaa käsitys oppilaiden mahdollisuudesta kasvaa vapaiksi, tasa-arvoisiksi ja kriittisiksi hyvän elämän rakentajiksi.
http://www.edu.fi/page.asp?path=498,1329,1522,21830