Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Asuntojen jakaminen romaniyhteisön mielen mukaan kiellettiin

Vierailija
02.03.2010 |

En edes tiennyt että romaneja on tällä tavoin hyysätty.

http://www.karjalainen.fi/Karjalainen/Uutiset_Kotimaa/asuntojen_jakamin…

Syrjintälautakunnan mukaan tapa on vastoin perustuslakia.

HELSINKI

STT

Syrjintälautakunta on kieltänyt käytännön, jossa vuokra-asuntojen jakamisesta romaneille päätetään yhdessä romaniyhteisön edustajan kanssa. Lautakunnan mukaan tapa on vastoin perustuslakia, jonka mukaan suomalaisilla on oikeus valita vapaasti asuinpaikkansa.

Päätöksessä otettiin kantaa Järvenpään kaupungin toimintaan. Kaupunki lopetti yhdyshenkilön käytön hiljattain, mutta vähemmistövaltuutetun mukaan vastaavasta toiminnasta tulee yhteydenottoja myös muilta paikkakunnilta.

Järvenpää perusteli käytäntöä muun muassa sillä, että se ehkäisee jo ennalta romanien keskinäisiä kahinoita.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kunnioitettu kulttuuria, vähän niinku tää vl:t ja intti. susta kyllä huomaa, ettet tiedä romanikulttuurista mitään.

Vierailija
2/7 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että alempi (nuorempi?) romani ei voi asua kerrostalossa "korkea-arvoisempaa" ylempänä.

Eihän tuollaista syrjintää voikaan kulttuuriin vedoten hyväksyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kunnioitettu kulttuuria

Oletko kuullut sellaisesta pikkujutusta kuin perustuslaki. Sen mukaan kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia ja vapaita liikkumaan ja valitsemaan asiuinpaikkasi vapaasti. Se ulottuu myös romaneihin, eikä joku Järvenpää voi hyppiä mielivaltaisesti PL:n yli kysymällä joltain paikalliselta romaniyhdyshenkilöltä (mikähän sekin on?) mihin kukin romaniasunnonhakija sopii asuttaa.

Vierailija
4/7 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että alempi (nuorempi?) romani ei voi asua kerrostalossa "korkea-arvoisempaa" ylempänä.

Eihän tuollaista syrjintää voikaan kulttuuriin vedoten hyväksyä.

Jos joku romanihenkilö on sukunsa/klaaninsa (minkälie) kanssa kiistoissa, hän ei saa asua heidän "reviirillään". Yhdyshenkilö selvittelee nämä kaikki näkökohdat ja sitten päätetään voiko henkilö muuttaa asuntoon vai ei. Minun käsittääkseni lain mukaan jokaisen pitäisi saada valita asuinpaikkansa.

Vierailija
5/7 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Romanit kutsuvat tapaansa'väistämiseksi', mutta suomeksi sama asia tarkoittaa sitä, että näin vältetään verikoston toteutuminen. Verikostosta oli kyse esim. taannoisessa tanssipaikkasurmassa, jossa väärät romanit olivat tulleet toisen porukan "omalle" lavalle. Tapettujen isoisoisä oli ilmeisesti tappanut tanssilavatappajan suvun jäsenen.

Mutta ehkäpä verikosto on sitä kulttuuria, jota pitää kunnioittaa, mene tiedä. Lakia vastaan sekin kyllä on.

Vierailija
6/7 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama jos mafiosojen riitojen mukaan alettaisiin jakamaan asuntoja. Olennainen osa kulttuuuria on sen kehittäminen, ei vissiin ole monellekaan romanille tullut mieleen, että voisivat myös muuttua.

Vierailija
7/7 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

verikoston kanssa. Mulla on romanisukunimi ja viime kesänä meidän naapuriin muutti romanipariskunta, joka ei kuitenkaan asunnossaan montaa kuukautta asunut. Pelkäsköhän ne mun sukuani, vaikka minä kyllä olen ihan valkolainen, vaikkakin isoisoisäni on mustalainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yksi