Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

**Toukokuun toukat 2010 maaliskuuhun***

01.03.2010 |

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
26.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli äitiysneuvola.. Oli hyvä käynti. Ensimmäiseksi keskusteltiin läpi pelkopoli käynti ja täti ihmetteli, että miten voi olla tuollainen käynti ja käski varaamaan sinne uuden ajan kätilölle tai psykologille. Totesi, että ehkä sillä lääkärillä oli vaan hyvin hyvin huono päivä, että käynnin ei pitäisi olla yhtään sen kaltainen mikä mulla oli ollut..

Verenpaineet ja pissat ol ihan ok ja määräsi taas hb otettavaksi vaikka sekin on ollut koko ajan yli 130.. Hyvä kun esikoista odottaessa olin kerran tai kaks vaan verikokeilla ja nyt on jo neljäs kerta mielestäni tämä..

Tänään sitten soittelin tyksiin ja varasin uuden ajan pelkopolille ja kätilölle. Kätilö sitten katsoo onko tarve psykologille ja pyytää siihen lähetteen tarvittaessa lääkäriltä. Sen lisäksi loppuraskaudesta mulla on mahdollisuus päästä synnytyssaliin tutustumaan ja siellä sitten salikätilö jututtaa vielä lisää ja opastaa vähän miten mitäisi toimia jne..

Ainoo jännä juttu ol, että neuvolassa sanottiin, että mahassa on aikaa kääntyä 38 viikkoon asti, tyksissä sanottiin että pari viikko aikaa eli vko enää ja ellei sitä ennen käänny niin neuvola tekee sitten lähetteen tyksiin käännytykseen.. Mutta seuraava neuvola on viikko ennen seuraavaa tyksin aikaa eli jossain 36 viikolla niin eivät paljoo tarkkaile kyllä :D .. Ite pitää sitten vissiin tietää ja sen mukaan mennä..

Seuraava neuvola olisi edelleen ihan normaali neuvolakäynti hoitajalla.. Ja oliko tämä nyt muutenkin vasta se kolmas käynti.. Mutta koska on tuo tyks homma ja kaikkee niin pääsen seuraavaksi sitten neuvolassakin lääkärille.. Se on sitten eka lääkärintarkastus koko aikana..

Ei hitto, pyykit on vielä koneessa, pitää mennä ne laittaa. Kai tässä oli kaikki oleellisemmat..

Jaksuja kaikille!

Hirveet liitoskivut alkanut btw.. Alkaa olo olee jo aika tuskaa istuen, seisten ja maaten.. Ei kivaa..

Verticia & vuokralainen ja olisiko rv 31+2?

Vierailija
2/77 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ompas ollu tyly lääkäri Verticalla pelkopolilla :( Toivottavasti tuo seuraava reissu menee paremmin.

Olin keskiviikkona vatsakipujen vuoksi tk:ssa ja lääkäri ultras vauvan ja totes, että lapsivettä on paljon. Vauvan kookosi arveli 2500g. Lähete äitiypolille, ja olinkin siellä jo eilen. Nuo pari yötä meni kyllä täysin valvoessa ja miettien mikä vamma lapsella on. Mutta kaikki on hyvin :) Tää lääkäri arvioi kooksi 2900g ja syntymäpaino olisi 4300g. En sitten tiedä miten noihin arvioihin luottaa, mutta oli ihana kuulla vauvan voivan hyvin. Lapsivesi määrä on rajojen mukainen, reilusti sitä on, mutta isolla lapsella sitä kuulemma onkin paljon.

Kokeili samalla lantion luut ja kuulemma sen kokoinen mahtuu tulemaan. Varmasti tulen repeää ja pahasti, mutta ihme kumma olen tällä hetkellä asian suhteen täysin tyyni.

Toivottavasti vain lapsi syntyy ajallaan. Jos alkaa mennä yliaikaiseksi saavat katsoa mahtuuko se oikeasti tulemaan musta ulos ja jos joku henkilökunnasta sitä yhtään epäileen, lyön nyrkin pöytään ja vaadin sektion. Tällä hetkellä vauva ainakin on pää alaspäin. Tiedä sitten voiko hän vielä pöyrähtää toisin päin?

Kaikista krempoista ja vaivoista huolimatta mukavaa viikonloppua itsekullekkin!

t, Pallomaha 33+5

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
27.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkosta pelkopolin touhua, Vertica... Luulisi, että ton jälkeen pelottaa vaan enemmän. Jospa kätilö ja psykologi osais asiansa vähän paremmin. Mullakin oli jossain kohtaa ajatus, etten tahdo synnyttää yliopistosairaalassa sen kiireen ym. takia. Mutta oon koittanu kääntää ajatuksiani ja saanut itteni tsempattua. Yksi helpottava asia oli se, että me päätimme nyt ottaa meille doulan mukaan synnärille. Voisin kuvitella, että tästä olisi monelle hyötyä. Isän merkitystä äidin tukena tämä ei mitenkään poista vaan doula nimenomaan auttaa myös isää tukemaan äitiä paremmin. Tietää faktoja ja erilaisia kivunlievityskeinoja paremmin ym. Samalla auttaa myös äitiä pitämään puolensa sairaalassa.

Pallomahalle vinkiksi, että kuulemma harvoin repeää jos synnyttää jakkaralla tai siis ylipäätään pystyasennossa. Välilihaa kannattaa pehmittää lämpimillä hauteilla ym. Kivunlievitykseen kannattaa miettiä luomuvaihtoehtoja sitäkin ajatellen, että jos ei jostain syystä enää ehdikään antaa muuta tai että niiden vaikutusten välissä ei joutuisi olemaan täysin keinoton. Näihin asioihin siis tosi hyvä se Hanna Hirvosen kirja Isä syntymässä.

Meillä ollaan selvitty vähitellen noroviruksesta... Huh! Toivottavasti säästytte. Vaikka meikäläinen pääsi aika helpolla muihin verrattuna. Pari tuntia yöllä tyhjensin vatsaa urakalla ja sitten ei oikein mitään. Alilämpöä oli. Kun taas muut oli ihan voimattomia ja kuumeessa jne. Mut 1-2 päivässä meni ohi. Onneksi.

Neuvolakin siirtyi ton noron takia ensi viikolle. Tänään tein ihania vaippalöytöjä kirpparilla enkä malta nyt olla hiplaamatta niitä koko ajan :D Synnytystoivelista löytyy www.bebs.info osoitteesta (ellen nyt ihan väärin muista). Siitäkin voi olla apua. Meillä tulee doula ja varadoula käymään huhtikuussa... Suosittelen oikeesti tutustumaan. Netistä kannattaa kurkata tietoa esim. hakusanoilla doulapiiri ym. Helsingissä oli joitakin maksullisiakin doulia mutta ainakin Tampereella toiminta on ilmaista. Ainoastaan matkakulut korvataan. Kurkatkaa myös Aktiivinen synnytys Ry:n sivuja, ketä sattuu kiinnostamaan. Itselle herännyt ainakin tosi paljon ajatuksia, että kunka asiat tosiaan voi tehdä aika eri tavalla kuin ekalla kerralla. Vaikka koskaan ei tiedäkään, mitä tilanne eteen tuo.

Olikohan taas muuta...

Tuollaanen75

Vierailija
4/77 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOvasti olen käynyt juttujanne lukemassa mutta nyt kun asutaan remontin takia evakossa niin täällä ei ole nettiä ollut kunnes se nyt viikonloppuna saatiin hankittua. Niin nyt pääsee taas kirjottelemaan. Toivottavasti muistan kommentoida mahdollisimman montaa juttua.

Supistuksia alkaa kovasti monella olemaan. Ottakaahan rauhallisesti. Itsellä alkoi tänään viides sairaslomaviikko ja hyvin on huomannut että nykyään supistelee useimmiten vain yksi kunnon supistus silloin tällöin että eivät tule enään silleen sarjana kuten ennen sairaslomaa. Olen kyllä ottanut todella rauhallisesti. Esikoinen neljä päivää viikossa hoidossa ja sen ajan katselen telkkaria tai luen ja herkuttelen:) Olo on että tämäkään vauva tuskin odottaa laskettua aikaa (esikoinen 36+6) joten odotan kuin kuuta nousevaa sitä että rv 35 tulee vastaan niin sitten saa syntyä! Eli tasan kaksi viikkoa vielä. Eilen tuli vessassa käydessä ihan ovisliman tapaista limaa ja sitä vähän säikähdin että ei kai nyt mitään limatulppaa vielä. Olen tainnut liikaa lueskella näitä palstoja...helpommalla pääsisi kun ei niin tietäisi/miettisi kaikkea.

Norovirusta ollut kovasti liikkeellä. Toivottavasti alkaa kaikkien perheissä jo helpottamaan. Meillä esikoinen jonkun vatsataudin sairasti viikko sitten. Kuin ihmeen kaupalla kukaan muu ei sitä saanut ja nyt olen yrittänyt noita maitohappobakteereita syödä.

Synnytys alkaa monella olla jo mielessä. Meillä sukulaiset aika kaukana joten olen varautunut siihen että ainakin sairaalaan saan mennä yksin jos mies joutuu jäämään esikoisen kanssa. Meillä sen verran matkaa sairaalaan ettei oikein uskalla kotona kauaa odotella siinä tapauksessa.

Verticialla tosi kurja pelkopolikäynti. Luulisi että lääkärilläkin sen verran inhimillisyyttä että jos kerran pelon vuoksi tulee käymään niin lisäpelko ei ainakaan auta yhtään mitään.

Nyt meinaa unohtua mitä pitäisi kommentoida. KÄrsiikö kukaan muu kutinasta muualla kuin jalkapohjissa/käsissä? Itse huomasin että suihkun jälkeen olen jaloista aivan punapilkullinen ja näköjään vähän aamullakin vaikken suihkussa ollut käynyt. Näyttää helpottavan rasvauksella mutta vähän ihmetyttää että onko iho nyt yhtäkkiä kuivunut ihan korpuksi. Vähän tuntuu kutittavan joka paikkaa mutta hepatoosissa ei vissiin tule mitään ihottumaa? Täytyy huomenna kysellä neuvolareissulla että mistä voisi olla kyse. Oma terkkari lomalla niin saa nähdä millainen täti siellä sitten vastassa.

Tulen kommentoimaan myöhemmin lisää, nyt en muista muuta.

Hyvää viikon alkua kaikille!

Heffis 33+0

Vierailija
5/77 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kokemuksen mukaan ultralla tehdyt painoarviot pitää aika hyvin paikkansa, kuopus ultrattiin 34 viikolla noin 2,9 kg ja jos siihen laskee sen keskimäärin 200g/vko mitä ne muistaakseni kasvaa lopussa, niin ihan hyvin piti paikkansa (syntymäpaino 4,2) Käsin tehdyt arviot on heittäny ihan häränpyllyä (molemmat on arvioitu noin kilon pienemmiksi, esikko vähän ennen syntymää noin parikiloiseksi ja kuopus kolmekiloiseksi) Vielä tosta koosta ja synnyttämisestä, kuinka helppo synnytys on tai kuinka pahasti repää on kai kuitenkin kiinni vauvan tarjonnasta ja päänkoosta. Minulle sanottiin esikoisen jälkeen ettei yli 3,5 kiloinen välttämättä mahdu. No kuopus oli 4,2, enkä revennyt, ollenkaan, vaikka ponnistin puoliistuvassa asennossa, muutenkin synnytys oli paljon helpompi kuin esikoisen, joka oli vain 3,1 kg. Poika olikin tosi pitkä ja laiha, älä etukäteen mieti repeämistä. Jos joku olisi minulle kertonut etukäteen minkäkokoinen kuopus on, en olisi suostunut synnyttämään alakautta.

Vertica: Se miten pitkään vauva voi kääntyä on aika yksilöllistä, mulla on kohtu sen mallinen, että vauvat mahtuu kääntymään aika pitkään. Uudelleen synnyttäjällä vauva kait mahtuu kääntymään pidempään kuin ensisynnyttäjällä, mulla esikko mahtu ihan kevyesti kääntymään 39 viikolla vielä. En ole alan ammattilainen, enkä osaa muuta kuin kertoa omia kokemuksia ja niitä mitä on mulla kerrottu, kun on ihmetelty, että miten nämä meidän lapsoset aina on omituisissa asennoissa =) En kyllä tota tyksin arviota ymmärrä, mulla kun kakkonen oli vielä 33 viikolla poikittain ja olisin saanu lähetteen asentokontrolliin vasta 36 viikolle, kuopus meinasi sitten tulla ennenaikaisesti ja silloin se asento katottiin. Tämä kolmonenkin oli ainakin viime viikolla poikittain perätilassa ja sain viikolle 34 neuvolakäynnin ja jos vieläkään ei ole kääntynyt, uusi neuvola aika viikolle 35 ja silloin vasta lähtete asentokontrolliin. Tyksin juttujen mukaan tällä ei pitäisi olla siis enää tilaa kääntyä??? Tuntuu, että tyksissä ollaan ihan kuutamolla (ainkin mitä täältä on lukenut)

Omassa olossa ei muutoksia, nyt lounasta pöytään ja sitten lapsosten kanssa puuhastelemaan

T:Jean+Otus 32+6

Vierailija
6/77 |
29.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin aamulla lähdössä viemään tyttöjä kouluun ja vähän ennen olin lupautunut päivällä leipomaan. Olen ollut ihan täynnä energiaa kun äitiysloma alkoi perjantaina ja saan heittää kaiken stressin pois mielestäni ja keskitty vaan kotiin ja lapsiin. No menin sitten lähtiessä vessaan ja pyyhkiessä huomasin että vuodan kunnolla verta. Sitä tuli sen verran että sidettä tonkiessa sotkin paitsi jalkani, myös vessanmaton. Soittelin synnärille ja käskivät käymään. Olin tunnin verran käyrässä ja mahsassa kyllä näytti olevan kaikki hyvin. Vähän piirtyi laimeita supistuksia käyrään mutta on kuulemma ihan normaalia näillä viikoilla. Pissa oli vielä sairaalassa ihan veristä mutta vuoto oli loppunut. Olen parin päivän aikana huomannut turvotusta ja pissassa olikin leukosyyttejä ja valkuaista mikä selittää turvotuksen. Verenpaine on edelleen alhainen joten pissa lähetettiin vaan viljelyyn. Lääkäri ultrasi tosi tarkkaan. Istukka on matalalla ja aika iso mutta ei onneksi kohdunsuulla. Kohdunkaula on mulla pitkä, vieläkin yli 5cm. Mitään selitystä vuodolle ei löytynyt. Lääkäri käski levätä paljon ja tulla takaisin jos jotain tulee. Labroista lupasivat soittaa perään jos löytyy jotain. Että tälläinen säikähdys tähän aamuun...

Painoarvio oli vauvalle tasan 3 viikkoa sitten äitipolilla 1800 ja tänään 2400. Hyvin oli vauva kasvanut ja vastaa viikkoja. 200gr viikkovauhdilla kasvanee siihen samaanmihin meidän muutkin lapset eli liki nelikiloiseksi. Mulla muuten esikoisella tehtiin painoarvio viikolla 39+ kun oli iso ja neuvolassa epäilivät ettei mahtuisi ulos alateitse. Lääkäri veikkasi et painaa max 3300. Tyttö syntyi 5 päivää myöhemmin ollen tasan 4kg ja 54cm. Ei nuo arvioit ole aina niin luotettavia. Niin ja hyvin mahtui tulemaan alateitse vaikka olen pieni.

Mies on nyt loppuraskauden poissa ja tulee kotiin vasta rv 39+1. En todellakaan haluaisi lähteä synnyttämään sillävälin joten vauvan on parasta pysytellä mahassa. Mulla on kaikki mennyt yli joten luotan siihen että tämäkin menee. Täytyy vaan ottaa iisisti ja toivoa parasta!

Vaikka olin aina ajatllut etten alkaisi kestoilemaan, päädyin parin expat äidin suosituksella tilaamaan kestoja. Tilasin 12kpl BumGenius 3,0 taskuvaippoja. Ihan vaan siksi että meidän tulevassa kotimaassa tuontivaipat on suolaisen hintaisia ja paikallisista ei koskaan tiedä mitä myrkkyjä niihin on käytetty vaikka ovatkin ns. tunnettua merkkiä ja lisenssillä valmistettu. Vähän jännittää miten opin kestoilemaan. Vaipat ainakin on ihania:)

Se piti vielä mainita että hb oli lähtenyt laskuun. Vaikka syön rautaa se tippuu, viimeisin mittaus oli 109. Kakkonen käynnistettiin anemian vuoksi että sain verensiirron ja toivon ihan älyttömästi ettei se ole taas edessä. Oli ällöä saada verta vaikka tiedän kyllä sen olevan puhdasta ja turvallista mutta silti. Nyt menee rautaa tuplana ja saas nähdä onko siitä mitään hyötyä.

Tsemppiä kaikille loppuraskauteen ja hyvää vointia!

Marttis 34+3

Vierailija
7/77 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odottelen iltaa, että pääsen hakemaan miehen satamasta.. Kaksin esikoisen kanssa kotona..

Nostoaikeissa tänne kirjoittelin, ei paljoa lisättävää edelliseen tekstiin helmikuun puolella, samoissa fiiliksissä mennään..

Vierailija
8/77 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkästä aikaa kirjoittelen, olen kyllä käynyt lukemassa juttujanne ahkerasti, mutta ei sen kummemmin ole ollut itsellä asiaa kirjoitella..

Mulla maaliskuu alkas aamuyöstä vatsakivuilla, pelkäsin jo synnytyksen alkavan.. Tavallinen pöpöhän se sitten oli!

Kävin sokerirasitustestissä, ja mitään vikaa ei ollut. Kummallista sinänsä että kahdessa edellisessä raskaudessa on poikkeavat arvot ollut! Neuvolassa sanoivat että vaikka mitään vikaa ei arvoista löytynyt ei silti tarvitsisi syödä sokeri herkkuja... No tuntuu etten ole juuri muuta syönytkään :) Päivä on aina pitänyt aloittaa herkullisella suklaalla... Mässytääkö muut?? Mulla kaksi edellistä lasta ollut pieniä, 2920g ja 3310g joten en pelkää tulevan lapsen kokoa.

No nyt sitten tuli taas tämä hiekan himo!!!! Jokaisessa raskaudessani ollut..... Hivenaine puutosta kuullemma, mutta ei nuo lisävalmisteetkaan tunnu auttavan.

Viime neuvola käynnillä kaikki oli ok, että nyt sitte vaan odotellaan h-hetkeä! Omituista ajatella että ei enää montaa viikkoa.. Mulla edelliset lapset syntyneet viikoilla 36+1 ja 37+2 että jos vanhat merkit paikkansa pitää niin tämäkin tulee aikaisemmin, mutta eihän sitä koskaan tiedä!

Hyvää maaliskuun jatkoa kaikille!

Kii ja viipperö rv 30+3

Vierailija
9/77 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...sitten huhtikuu ja sen jälkeen "meidän kuukausi" Tosin olen ihan varma, että tämä kolmonen syntyy kesäkuussa. Varaudun 14 päivän ylimenoon, jos sitten hää päättääkin syntyä ennen sitä niin positiivinen yllätys.

Hurjia synnytyskokemuksia on ollut =( Toivon sydämmestäni, että kaikilla toukokuiset saisivat nyt hyvän synnytyskokemuksen. Minulla ei tyksistä ole mitään kokemusta, molemmat pojat olen kättärillä synnyttänyt.

Kii: MInulla ei ihme kyllä tässä raskaudessa ole ollut mitään suurta makean himoa, mutta nyt muita omituisia haju yms. himoja on. Esimerkiksi meidän äidin kellarin haju tuo veden kielelle, samoin bensan ja tuulilasin pyyhkijöiden hajut...Jostain syystä meillä on tankki täysi kokoajan ja puhtaat tuulilasit. Jos sinulla Kii on hiekanhimo, niin minun tekisi mieli syödä lunta =0 Että juu, onko muilla omituisia syömis tai haistelemishimoja? Sitten vähän normaalimpia himoja, nimittäin hedelmät, voisin syödä hedelmiä kiloittain kokoajan, no tämä on sentään terveellinen himo.

Oma napa voi hyvin, vauva alkaa olla jo "iso" potkut ja liikkeet voimistuvat, jostain syystä tämä kolmonen on mieltynyt kylkiluihini, ja tunkee päätä tai jalkaa tai pyllyä kylkiluiden alle, ei kivan tuntuista yhtään. Perjantaina meidän pojat kävivät teatterissa ja me miehen kanssa syömässä ja ostamassa vähän vauvan vaatteita, kivaa. Muutenkin olen kamoja alkanut kartoittaa, ja kohta alan pesemään pikkuisia vaatteita.

Jeps, nyt ei tule muuta mieleen, voikaahan hyvin mammat

T:Jean+Muru 29+0

Vierailija
10/77 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on outoa, kuinka eri tavalla neuvola käynnit menevät, minä olen käynyt jo kaksi kertaa lääkärissä, kolme kertaa neuvolassa ja kaksi kertaa ultrassa. Ensi viikolla on neljäs neuvola ja sen jälkeen käyntejä alkaa olla ilmeisesti kahden viikon välein. Noin 34-36 viikoilla on vielä kolmas lääkäri. Tämä vauva on kuitenkin jo kolmas vauva, jos odottaisin esikoista niin käyntejä olisi tiheämmin. Neuvola yms käynnit tuntuvat menevän tosi eriasrvoisesti, tylsää

j+Muru yhä edelleen 29+0

Vierailija
11/77 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kuluu kuin siivillä. Viime viikolla olin sokerirasituksessa ja onneksi ei löytynyt mitään poikkeavaa. Karmeeta se litku ja kun sitä piti juoda niin paljon. Muuten kyllä on makeanhimo ja joka päivä tulee syötyä suklaata ja jätskikin maistuisi vaikka koko ajan. :)

Me käytiin viime viikolla hakemassa vaunut ja kaukalo, jotka tilattiin jo joulukuussa. Nyt ne uskalsi hakea kotiin. Vaatteita on tullut osteltua ihan liikaakin ja eilen ostin vielä muutaman tuttipullon ja jotain pieniä vauvan tarvikkeita. Olen nimittäin nyt viikon nähnyt unia, joissa vauva jo syntyy ja en ole mitään häntä varten hankkinut. Ahdistavien unien takia oli siis pakko alkaa shoppailemaan. :) Ai niin ja Manducan kantorepun ostin ja seuraavaksi sitten pinniksen ja ammeen vuoro, kunhan ehtisi sinne kauppaan mennä.

Muuten olen voinut oikein hyvin, mutta välillä heikottaa ja väsyttää kamalasti. Johtuu varmaankin liian vähistä unista yhdistettynä alhaiseen verenpaineeseen ja hemoglobiiniin. Vaihdoin rautavalmistetta ja nyt oli hemoglobiini kääntynyt pienoiseen nousuun.

Ikävä kuulla huonoista synnytyskokemuksista. Itsellä kun ei ole kokemusta kun esikoista odotan, niin olen yrittänyt olla avoimin mielin ja ajatellut että muutkin siitä selviää niin toistaiseksi se ei ainakaan yhtään pelota.

Perhevalmennuksessa olin jo kerran viime vuoden puolella kun asuttiin Vantaalla. Nyt alkaisi synnytysvalmennus Espoossa jota oli useampi kerta, olisikohan 5. En tiedä vielä osallistunko noihin, kun olen näillä näkymin menossa Kättärille Haikaranpesään synnyttämään niin siellä on 2 synnytysvalmennus kertaa ja kerran mennään keskustelemaan synnytystoiveista kätilön kanssa.

Esmeralda ja pikkuinen 28+1

Vierailija
12/77 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvoloita... Mutta onneksi ei ole ollu ongelmia, tai jos olisi niin sitten saisi enemmän aikoja.

Me ei olla vieläkään ostettu mitään tavaroita. Yhdistelmä rattaat on kyllä kamalan hintaisia.

600 eurolla saisi kivat rattaat kaukaloineen...

Mulla tulee kunnon satsi synnytysvalmennusta, koska meen kahteen ryhmään.

Niin toukokuuhun ei ole pitkä matka enää. Milloina loitatte "lomailun". Mä oon ajatellu jäädä lommaileen noin kuukautta ennen laskettua aikaa.

Pomema rv 28+

Vierailija
13/77 |
02.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä sun toista onkin ehtinyt tapahtua sitten viime kirjoittelun...

Kävin yksityisellä ultrassa viikolla 29+1. Lääkäri oli surkea, samoin ultra. Päämitta vastasi 28+5 ja reisimitta 31+2. Meillä on edelliset ollut syntyessään 52-54cm joten oletettavasti taas tulossa pitkä kaveri. Tästä ultrasta ei kyllä jäänyt paljon muuta käteen joten harmitti melkein maksaa. Onneksi ensi maanantaina on aika äitipolille joten pääsen kunnon ultraan.

Maanantaina olin neuvolassa, jatkossa ajat onkin jo 2 viikon välein. Painoa oli tullut 4 viikon aikana kilo, hemppa oli edelleen korkea ja verenpaine omalla matakalla tasollaan. Kaikki hyvin kunnes alettiin mittaamaan. Kohdun korkeus oli viimeksi 4 viikkoa sitten 26,5cm ja nyt yhtäkkiä 26cm. Käyrä sukelti todella huolestuttavasti ja kaksikin terkkaa kävi mittailemassa ja kokeilemassa vatsaa. Olenkin ihmetellyt että maha on varsin pieni kun vertaan suunnilleen samoilla viikoilla olevaan työkaveriin. Mulla kun on aina maha kasvanut aivan yläkäyrillä. No koska mulla oli jo tiedossa aika äitipolille, en saanut uutta lähetettä vaan saavat arvioida asennon ja koon samalla. Terkka sanoi että huonoimmassa tapauksessa istukan toiminto voi olla heikentynyt, kasvu hidastunut ja mitta ei kasva siksi. Paremmassa vaihtoehdossa taas vauva on poikkitarjonnassa mikä ei kuulemma sekään enää ole ollenkaan tavallista näillä viikoilla. Käsituntumalta tämä vanha kätilö-terkka veikkasi tätä. Se tarkottaisi aika pikaista kääntöyritystä. Nyt sitten jännittelen maanantaihin saakka mitä sairaalassa sanotaan. Onneksi mahassa pidetään sen verran kovaa elämää etten ole itse pahemmin huolissani. En kuitenkaan voi asialle mitään joten murehtiminen ei auta.

Käytiin Helmikuun alussa viikon reissussa Shanghaissa. Pitkät lennot meni yllttävän hyvin vaikka vähän jännitin etukäteen. Kiinassa raskaanaolevia kohdellaan kun kuninkaallisia mikä oli aika hellyyttävää. Meidän elämä tuleekin muuttumaan aika radikaalisti tämän kevään aikana. Mies lähtee jo ensi kuun alusta Kiinaan, kotiutuu toukokuuksi ja palaa vauvan synnyttyä takaisin. Me mennään muut perässä kun vauva on saanut 2kk iässä nopeutetusti ekan 6kk rokotukset. Aika rankka kevät tiedossa mutta mihin sitä ei nainen venyisi rakkaimpansa eteen. Olen siis hoitovapaalla 3v. Ihanaa!

Tavarat on hankittuna valmiiksi. Tilattiin vielä toiset vaunut kontissa lähetettäväksi ja jo ostetut Emmaljungan Ceroxit jää kotivaunuiksi. Hassua vaan kun pitää hankkia kaikkea kahdet mutta ei auta. Vauvanhuoneen laittamisen saan nyt unohta hetkeksi.

Aika luksusta ajatella että tämän viikon jälkeen enää 3 viikkoa töitä. Olen päättänyt näyttää mies kolleegoille että odotuksesta voi selvitä ilman sairaslomaa. Vaikka välillä supistelee ja laskimon suonikohjut on varsin kipeät, jaksan silti hyvin töissä. Pian on aikaa levätä! Jumpassa olen edelleen käynyt 3-4 kertaa viikossa. Spinning, pump ja jopa ihan aerobic kulkee. Ei nyt entiseen tahtiin mutta vähän kevennettynä jaksan oikein hyvin.

Himoja... Mä en siis koskaan muuten syö karkkia. Nyt syön pari pussillista viikossa. Lisäksi himoitsen appelsiineja. Mulla on raskauden myötä tullut tosi tarkka nenä. Ihmisten hajut tekee todella pahaa. Voi yöks jos joku haisee hieltä, likaiselta, vanhalta talolta jne. Tosi nolo yökötys... Miehen mummulassa tuli oksennukset hajusta vaikka en koskaan ennen muista että siellä olisi haissut mitenkään erityiseltä. Hävettää edes myöntää:)

Hyvää vointia kaikille!

Marttis 30+4

Vierailija
14/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ihanaa että ollaan jo maaliskuussa! Enää 12 työpäivää!

Vointi on ollut ihan ok, nyt on supistellut välillä enemmänkin. Oltiin Tukholman risteilyllä ja siellä muksujen kanssa muumi-suunnistuksen yms.otti vähän voimille. Onneksi liitoskivut ovat lakanneet.

Mulla ei oikeastaan mitään mielitekoja enää kummemmin ole. Alkuraskaudesta himoitsin hulluna Dracula-salmiakkikarkkeja, mutta nyt en voi kuvitellakaan enää syöväni niitä.

Äitiyspakkauskin tuli ja meidän tytöt tutki sen tosi tarkkaan mutta olivat enemmän innoissaan kuitenkin ruskeasta suojapahvista, siitä tulikin hieno maja :)

Toivottavasti Marttis sulla on kaikki hyvin masussa.

t. Tillinäiti rv 31+2

Vierailija
15/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko oli heti kommentoida tuota haju juttua kun luin sun kirjotuksen...

Mun tekis mieli niin mennä haitelemaan kerrostalon kellareita :D niissä on sellanen jännä haju... Harmi kun asutaan rivarissa :D

Ja sit toinen minkähuomasin niin sellasen merkkaustussin (mustan) haju! Olis tehny mieli impata!!! Aivan uutta mulle tälläset haju-mieliteot!

Tiedätkö kumpaa sukupuolta odotat?? Ja kättärillekkö menossa? Mä oon pojat synnyttänyt seinäjoella ja nyt olisi sitten kättärin vuoro...

Vierailija
16/77 |
03.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli molemmissa edellisissä raskauksissa myös hajuhimoja, tosi omituisia, en tiedä mistä lie tulevat =)Me asutaan kerrostalossa ja siellä pääsen kellareita haistelemaan =D Me ei tiedetä kumpaa odotan, edelliset kaksi on ollut poikia, tästä kolmosesta ei osanneet sanoa. Kättärille olisi tarkoitus mennä, siellä kävin synnyttämässä pojatkin. joten päädyin tuttuun vaihtoehtoon. Mikä sulla oli la, mulla 18.5.

T:Jean+Vauveli 29+1

Vierailija
17/77 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivittäin olen käynyt lukemassa mutta en ole saanut aikaiseksi kirjotella.

Mielihaluista ollut puhetta. Tässä raskaudessa ei tunnu pahemmin kummallisia haluja olevan, mutta yhtäkkiä musta on tullu kauhea pulla ja suklaa hiiri. Aina pitäis kahvin kanssa olla jotain pullaa mussutettavana ja karkkia kaapissa enkä yleensä pahemmin makeaa syö. No eipä noita kiloja ole niin paljon tullut ni mässytän ihan rauhassa:) Viime raskaudesta muistan tuon maakellarihaju himon ihan lopusta. Olis niin tehny mieli mennä mummolan autotallia haistelemaan...

Neuvolakäynneistä sen verran että meillä ne näytti nyt lisääntyvän niin että nyt niitä on kahden viikon välein. kävin nyt 29+0 ja seuraava 31+0. Olen kovasti ollut väsynyt kun en oikeen öisin saa nukuttua ja töissä on tullut paljon supistuksia niin terkkari kehotti hakemaan saikkua maanantaina. Kävinkin sitten lääkärissä maanantaina ja nyt kahden viikon sairaslomalla. KOhdunkaula oli pehmentynyt mutta sisäsuu kiinni ja mittaa oli vielä normaalit. TK-lääkäri ei ollut ollenkaan huolissaan mutta tässä yksin kotosalla miettiessä niin alkaa asiat huolestuttaa ja esikoisen ajalta vuodelepo kummittelee. Eihän siinä mitään, kyllähän sitä muutaman viikon kärsii saadakseen terveen vauvan mutta inhottavaa tämä huoli. Varsinkin kun ei lääkäri ollut huolissaan niin miksi siis minä? Kai se lääkäri ois laittanu lähetteen äitipolille jos olis jotain huolta. Ja uudelleensynnyttäjä saa vissiin enemmän "anteeks". Tämmönen purkaus tällä kertaa. Täytyy ens viikoks keksiä jotain aktiviteettia ettei ehdi niin paljon miettimään. MEillä viikonloppuna edessä pikamuutto rempan takia joten eiköhän siinä hommaa riitä.

Hyviä vointeja!

Heffis 29+3

Vierailija
18/77 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kans kaks poikaa :D 12/03 ja 09/05.

Meille sanottiin ultrassa että selvä tyttö, mutta tiedä uskaltaako tuohon luottaa... :)

Laskettuaika olis 8.5 mutta pojat syntyneet viikoilla 36+1 ja 37+2, että tulisko tämäkin sitten etuajassa? Ja kättärille ekaa kertaa menossa.. Onko hyvä paikka??

Vierailija
19/77 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojat on syntyneet 03/01 ja 05/05. Kyllä mä olen tykännyt kättäristä, ainakin koin, että mua on kuunneltu molemmissa synnytyksissä ja kätilöt on olleet ammattitaitoisia (ainkin ne jotka mua hoisivat) Lapsivuodeaikana esikoisen kanssa tuettiin imetystä ja vauvan hoitoa tosi kivasti, kuopuksen kanssa halusin olla aika rauhassa ja antoivat mulle sen rauhan, kätilö kävi välillä tsekkaamassa ja painotti, että aina voi kysyä, jos mitään kysymyksiä tulee. Mä arvostin tosi paljon sitä, etteivät tyrkyttäneet lisämaitoa, vaikka kuopus oli tosi itkuinen, kysyivät kyllä, että haluanko antaa kuopuksen sinne yöhoitoon, ku poika itki aikalailla päivällä ja yöllä, mutta kun en halunnut eivät painostaneet. Me asutaan nykyään lähempänä Jorvia, mutta olen sen paljon tykännyt kättäristä, että sinne menen, lisäksi olen kuullut tosi huonoja kokemuksia Jorvista, joten ei houkuta ollenkaan. Meille kätilö veikkasi rakenneultrassa enemmän tyttöä, mutta voi se poikakin olla, joten elen epätietoisuudessa. Mulla on molemmat syntyneet 40+0, joten en tätä tulokastakaan odota etuajassa. Tai kuopus syntyi joko 40+0 tai 41+0, miten haluaa laskea, la:ta siirrettiin viikolla ja 41+0 oli ensimmäinen laskettuaika (ja mielestäni oikeampi) joten laskevat neuvolassa että 40+0 on molemmat syntyneet. Saa nähdä tämä tulokkaa kanssa, kun taas la:ta siirrettiin 5 päivää, ensin oli 23.5, mutta rakenneultrassa vastasi tasan 18.5 lasketunajan kokoista vauvaa.

Heffis: Uudelleen synnyttäjälle tosiaan annetaan enemmän anteeksi, kuopusta odottaessani kohdunsuu alkoi pehmetä aika aikaisin ja avautua jo viikolla 34, mutta poika syntyi 40+0, vaikka minua supisteli sen kuusiviikkoa aivan h***tisti ja kipeästi. Toivottavasti et joudu vuodelepoon ja pieni pysyisi vielä monta viikkoa masussa.

Nyt pöperöt pöytään ja sitten muksuja viemään treeneihin

T:Jean+Muru 29+2

Vierailija
20/77 |
04.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli rv29 tasan ja neuvolakäynti oli tänään. SF-mitta 30-31. Kätilon mielestä tulossa on isohko vaavi. Minkälaisia mittoja teillä on ollut?

Vauva istuu diakonaalisesti mahassa mutta tässä vaiheessa kuulemma kääntyilee vielä kovasti.

Katoinpas just että meitä kuukauden "vanhemmat" huhtikuiset ovat jo alkaneet jakaantua! Jännää nähdä milloin eka toukokuun tursas tulee maailmaan!

Pomena rv 29+0