**Toukokuun toukat 2010 maaliskuuhun***
Kommentit (77)
Hienoa että kaikki on hyvin, vaikka pikkuiset syntyivätkin noin etuajassa. Toivottavasti kasvavat nopeasti ja pääsevät pian kotiin. Itsekään en malta odottaa, että saisin jo oman pojan syliin. :)
Mulle veikkailtiin rv 23 isoa vauvaa, vähintään 4kg, kun olin 4D ultrassa. Sf mitta on kuitenkin ollut aika pieni neuvolassa. Olikohan viime viikolla 23.
Esmeralda 28+4
Oikein paljon onnea koko perheelle! Onneksi kuitenkin kaikki on hyvin ja vauvat kasvaa joka päivä. Ja näin sitten saatiin aloitetuksi vauvojen maailmaan tulo onnistuneet vaikeuksien kautta.
Itse en aivan kauheasti ole tänne kirjoitellut, mutta joka päivä käyn kuulumisenne lukemassa.
Samalla tässä kai voisi hieman kuulumisiakin kirjoittaa. Jaahans ja mistä sitä lähtis kertomaan?
Neuvolakerrat ovat menneet hyvin ja ainakin käyrien mukaan mennään siinä keskivertotilastoissa. Painoa on kertynyt jo liikaakin, mutta ei ainakaan vielä ole neuvola huomautellut. Painon nousu saattaa johtua turvotuksestakin, joten en ole siitä kauheasti ottanyt stressiä. Oletan sen myös laskevankin imetyksen aikana suurinpiirtein kaikki mitä on tullutkin. Sokerirasituksessa mentiin hyvissä lukemissa joten jatko seurantaan ei ole aihetta. Valmennukset olivat aiemmin neuvolassamme, mutta nyt ovat muuttuneet Porin keskussairaalan vastuulle. Valmennukseen olisi tarkoitus mennä ensi viikolla ja seuraavanä päivänä onkin sitten lääkärineuvola toista kertaa.
Vauvan hankinnat ovat hyvällä mallilla ja äitiyspakkauksesta lähtee paperit ensi viikolla kelaan. Pinnasänky on vielä kesken, mutta eiköhän sekin valmistu ihan ajallaan. Turvakaukalo telekalla ja sitteri on jo hankittu, hieman vaatteita ja rattaat myös.
Eipä tule nyt noin pääpiirteittäin muuta tällä kertaa mieleen.
Elmer1 29+3
Oikein paljon onnea pikkuisista kaksosista!!! Hienoa kuulla, että kaikki meni hyvin ja ettö vauvat voivat hyvin! Uskomatonta, että nyt alkavat jo nämä tämän keskusteluketjut vauvat syntyä...
Himoista... Itse syon normaalistikin kauheat määrät suklaata ja nyt sitä menee, valitettavasti, myös liian paljon. Ekassa raskaudessa himoitsin pihviä ja tuli iso tyttö. Tokassa raskaudessa en himoinnut oikein mitään, paitsi kesäkuumalla limemehua. Tuli pieni tyttö. Tässä raskaudessa himoitsin ihan raskauden alussa ranskalaisia ja hampurilaisia ym. grilliruokaa, mistä normaalistikin ihan tykkään, mutten mitenkään himoitse niinkuin suklaata. Se himo onneksi meni muutamassa viikossa ohi. Nyt maistuu taas suklaa ja kokakolaa (light) juon myös, vaikka ei kai saisi. Ultrassa povattiin poikaa. Ruoka maistuu kyllä hyvin. Painoa on tullut samaan tahtiin, kuin edellisissä raskauksissa, nyt viikolla 29 noin 7 kiloa. Aiemmissa raskauksissa kokonaispainonnousu on ollut jotain 15 kg tienoilla. (Joista viime raskaudessa laitokselta kotiin tullessa oli jäljellä 12...)
pääsin sanomasta :)
Onnea Katille kaksosista!!!
Pomena rv29 + 1
Hienoa kuulla, että kaikki on hyvin :) Ihanaa ?
Mulla vaan on masussa kauhee jytke :D Tyyppi potkii kylkiluitten alle ja nyrkkeilee alavatsaan. Kivampi näin päin, kun esikoinen tönötti pitkään istuma-asennossa pää tissien alla... Mahtuu kai tuo vielä kieppumaankin, mutta toivon totisesti, että jää raivotarjontaan. Ens torstaina onkin seuraava neuvola.
Mua vaivaa toisinaan levottomat jalat... Tosi inhottavaa keskellä yötä, kun mikään ei tunnu auttavan. Täytynee miettiä ravintoasioita, josko niillä sais korjattua asian (magnesium kuulemma auttaa tähänkin, kuten suonenvetoihinkin).
Himoista: mulla on ihan hirvee mussutuskausi meneillään... Kokoajan tekee mieli suklaata, karkkia, sipsiä, pullaa, jätskiä... Yök! Ihan älytöntä! Normaalisti pystyn pitämään mielitekoni ns. normaalin rajoissa ja olemaan syömättäkin herkkuja, mutta nyt ei oo mitän rotia... Masukin on kasvanut hurjasti ja takuuvarmasti painokin on noussut reippaanlaisesti. No, murehdin ehkä myöhemmin, jos sillonkaan :)
Just pesin vauvalle kestovaippoja ekan kerran :) Jokusen kerran tarvii ne vielä pyöräyttää koneessa, kun olivat ihan uusia. Aika paljon noita äp:n vaippoja sainkin, kun vaan otin puheeks ystävien kans, että meinaan niitä käyttää. Huutiksestakin saa aika edullisesti niitä, 4kpl sieltäkin tarttui matkaan.
Semmosia. Ihana aurinkoinen päivä! :)
Iisa 31+0
Hei te jotka olette jo saaneet äitiyspakkauksen. Kuinka kauan teillä kesti papereiden lähettämisen jälkeen? Itse lähetin hakemuksen pari viikkoa sitten ja odotan jo malttamattomana. Tiedän kyllä että siinä voi mennä vielä viikkojakin..
Esmeralda 28+4
Pienet tulivat kovin aikaisin, mikä lienee monesti kaksosten kohdalla. Mikä onni, että kaikki oli hyvin ja että tänä päivänä voidaan hoitaa heitä niin hyvin vaikka pieniä olisivatkin. Onnea vielä! On nää vaan herkistäviä uutisia :) Itsellä oli helpotuksen huokaus kun totesin, että nyt ollaan niin pitkällä, että vauva toden näköisesti selviää vaikka ajoissa tulisikin. Tosin mä kyllä pahaa pelkään, että tämän kanssa mennään kesäkuulle... Vaan mistä noista tietää.
Nyt en taas muista enää mitään muuta... Äitiyspakkausta ei tilattu kun on niin paljon kaikkea jäljellä/saatu. Aika paljon on jo hankittuna. Jotain pieniä juttuja vielä ja osa tavaroista haetaan kaverin luota prin viikon päästä. Tekis jo mieli alkaa kokoamaan sänkyä ym. Vaatteita olen pessyt ja vaippoja. Nyt ostin kaverilta kasan ihania vaipakankaitakin! Nyt on kunnon matskut hamppua ja bambua ym. vaikka vanhoista pyyhkeistäkin toki on apua erityisesti imuja tehdessä.
Tää viikko onkin mennyt aika lailla vauva-aiheissa. On käyty kestovaippakahvilassa ja synnytysillassa ja perhevalmennuksessa. Täällä siis synnytysvalmennus on järkätty vapaaehtoistoimin. Jo tuo yksi kerta oli paljon parempi kuin aiemmat sairaalan valmennukset. Neuvolan esitykseen en kylläkään taaskaan ollut tyytyväinen. Mutta itsellä heräsi kiinnostus doulaan, eli tukihenkilöön, joka tulisi mukaan synnytykseen ja valmentaisi ennaltakin. Luultavasti synnytän tälläkin kertaa TAYS.ssa ja haluan varmistaa, ettei aiemmat kokemukset toistu. Varsinkin toivon, ettei olisi pakko synnyttää selällään maaten vaan esim. jakkaralla. Siellä ei tällaiselle toiveelle paljoa ollut kuulevia korvia viimeksi ja ensikertalaisena ja huonossa kunnossa, en saanut pidettyä puoliani. Mieskin on niin kilttiä lajia, että tuskin alkaa kovin tivaamaan vastaan. Sekin piti doulaa ihan ok ajatuksena. Kummallakin on kuitenkin selkeästi oma roolinsa. Mies on kuitenkin se rakas ihminen siinä. Toisaalta siinä on sitä kaurapussin lämmittämistä ym. juoksemista. Kätilöhän siellä salissa ei viimeksi käynyt kuin lisäämässä lääkettä plus h-hetkellä, njoten toivoisin, että paikalla olisi myös ns, faktatietämystä ja ehkä enemmän luonnonmukaisen tyylin edustaja siltä varalta, että kätilö sattuu olemaan samaa lajia kuin viimeksi (vaikka sinänsä mukava olikin) (Tuleepas sekavaa tekstiä.) Joihinkin sairaaloihin ei saisi kai kahta tukihenkilöä ottaa, mutta täytyy selvittää asiaa vähän enemmän muutenkin. Ajatuksena vaan jotenkin kiehtoi kun tietää sen kiireen siellä kätilöillä.
No, semmosia ajatuksia. Huomaa, että on sitä kaikkee jäänyt kaihertamaan synnytyksessä vaikka sinänsä ihan tyytyväinen olinkin. Ja ainahan sen sitten näkee, kuinka milläkin kertaa asiat lutviintuu.
Ai niin. Mitään outoja mielitekoja mulla ei juuri ole. Alkuun teki mieli oliiveja. Ja nyt on ollut kauhea mässytys täälläkin. Onneksi vaaka ei ainakaan vielä ollut pahasti heilahtanut... Jos saisi hillittyä. Mutta makeaa mun tekee mieli muutenkin, että se ei ole kovin outoa. Onneks tekee hirmusti mieli myös kaikkee terveellistä. Ja hedelmät usein kelpaa makeannälkään. Että josko sitä selviäisi. Liikunta vaan ottaa päähän kun aiemmin liikuin paljonkin mut nyt ei ole kyennyt juuri mitään. Tosin jostain kumman syystä lumityöt onnistuu. Hiki siinäkin tulee ja lunta on piisannut. Toki pitää ottaa varovasti, mut ees jotakin. Se taitaa kestää sopivan vähän aikaa (paine ei ehdi kertyä suonikohjuihin) ja siinä ei tarvi kävellä kovin nopeeta ja voi hyvin hengähtää välillä. Kumma, kun suorassa istuminen tekee yhtä pahaa jos sitä pitkään jatkaisi...
Mä olen nyt myös oppinut olemaan erityisen onnellinen siitä, että jouduin jäämään näin aikaisin saikulle. Poika on mun kanssa kotona ja sitä oikeesti ehtii sen kanssa olemaankin, toisin kuin töissä käydessä. Samoin ehtii myös suomaan enemmän ajatusta vauvallekin ja valmistelemaan kaikkea. Pystyy luomaan suhdetta vauvaan jo ihan eri tavalla. Ja juurihan tuli joku ohjelma, jossa sanottiin, että stressi on vauvalle yhtä paha asia kuin alko tai tupakka. Ja nyt saa nukkuakin riittävästi. Ei paha!
Oon kans meinannut joinain öinä, että vaivaako mua levottomat jalat. Mutta mulla on ollu ihan kauhee kutina ja varmaan se saa olon levottomaksi vaikka mistä. Ihan hirveetä!!! Se oli jo pois tossa välissä, mut nyt taas. Neuvolassa laitto lähetteen labraan mut en sitten heti mennyt kun ei mulla mitenkään kämmenet kutisseet eikä jalkapohjat vaan kaikkialta muualta. Varsinkin rinnat ja sääret. Mut sitte tulin lukeneeksi aiheesta lisää netistä ja totesin, et tila voi olla vaarallinenkin. Viimeksi neuvolassa sanoin, etten nyt ole tullut käyneeksi siellä vielä, että kuinka tärkeetä se on (silloin taas kutisi vähemmän). Sanoi, että kunhan tässä joskus käyt... No. Luettuani nuo jutut, menin heti. Varsinkin kun nyt on kutissut kämmenetkin vähän. Maksa-arvot olivat kuitenkin hyvät, jopa alle suositusten. Sappiarvoja saa vielä odottaa ensi viikkoon. Nyt oli joku eri täti neuvolassa ja käski silti mennä viikonloppuna äitipolille jos vielä kutittaa vaikka maksa arvot viittaavatkin kaiken olevan hyvin. Mistä tässä nyt sitten tietää, ketä pitää uskoa. Sanoi, että hepatoosikutina ei kyllä hellitä päiviksi mutta tuolla jossain lääkärisivuilla sanottiin, että kutina voi olla pahaa erityisesti öisin. Kyllä mua koko ajan kai vähän kutittaa, muttei sitä päivällä silleen huomaa. Joopa joo... Kellään kokemusta?
Tulipas taas pitkät pätkät... Jotta hyvää viikonloppua!
Tuollaanen75, rv29+1
Vielä olisivat pikkuiset voineet hetken masussa kasvaa, mutta onpa hienoa kuulla, että kaikki on kuitenkin hyvin :) Hirmuisesti onnea koko perheelle!
-Justiina
Paljon onnea kaksosien johdosta. Ihanaa kuulla, että kaikki on hyvin!
Pääsin eilen itse kotiin synnyttämättömien osastolta täysihuilailuista. Parin viikon kotihuilailu ei ollut auttanut vaan kohdunsuun tilanne oli edennyt. Nyt sain sitten kortisonia vauvan keuhkojen kypsyttelyyn ja muutaman päivän täysilepo tasaannutti tilanteenkin ainakin toistaiseksi. Viikolle 34 asti syntymää koetetaan estellä ja sen jälkeen vauva syntyy, jos niin haluaa. Vähän jännittää ja tylsistyttää, kun ei oikein uskalla tehdä mitään. Mutta onneksi on lapset, joiden touhuja seurailla. Nyt pitää vaan kesittyä peleihin ja kirjoihin heidän kanssaan :)
Jokohan tämä ikä alkaa painaa vai kolmas raskaus? Ei ole kyllä pelkkää nautintoa ollut tämä odotus. Niin malttamattomana jo odottelen oman nyytin syliin saamista. Oli outo tunne osastollakin, kun huonekaverit lähtivät synnyttämään ja tiesi, että heillä oli palkinto jo niin lähellä :)
Kevätär 31+4
Suuret onnittelut täältäkin suunnalta kahdesta pienestä nyytistä!!!!
Kii+ mönkiäinen 31+0
Ensinnäkin, tosi isot ja lämpimät onnittelut Katille Pikkuisista! Tuuhan kertomaan aina kuulumisia jahka joudat! :)
Mitäs sitten omasta navasta...hmm...massu kasvaa pikkuhiljaa koko ajan ja pikkuinen potkiskelee kovasti. Painoa tullut nyt sellaiset 6-7 kiloa. Sf-mitta oli viikoilla 28+6 niin 26,5. Neuvolalääkäri oli viimeksi kans siis viikoilla 28+6 ja kaikki oli hyvin ja pikkuinen ei vissii oikeen tykännyt kun kuunneltiin sydänääniä, potki aina anturiin, just kohalle! Lääkärillä oli hauskaa, meinas et tulee tempperamenttinen kaveri :)
Pinnasänky on kasattu, vauvakutsut suunniteltu, turvakaukalo, vaunut ym. ostettu. Ostettiin tuollainen Cragon turvakaukalo, meil on samanmerkkiset matkarattaatkin ni sit kaukalon saa niihin matkarattaisiin. Tosi kätevää esimerkiksi kaupassa tai kaupungilla kesällä, napsauttaa vaan kaukalon rattaisiin! :) Pikkuhiljaa ollaan osteltu kaikenlaista pientä myös aina kauppareissujen yhteydessä, vaippasäkkiä, tuttipulloa, tuttia, hoitotyotteita ym....eli kaikki tosiaan alkaa kohta olla jo kasassa. Pinnasänkyyn vielä patja ja verhotanko, ja sitten kangaskauppaan. Meinasit itse ommella verhot!
Minulle tuli äippäpakkaus 2 viikkoa hakemusten lähettämisestä eli melko nopeesti. Ihan kiva pakkaus oli. Luulen että vuoden 2010 pakkausta alkaa saada vasta loppukesän/alkusyksyn mammat. Tiedä sitten...
Vointi on ollut täällä hyvä muuten, väsyttää vielä jonkin verran mutta olen selvästi piristynyt jos vertaa kuukautta aiempaan olotilaan. Voi olla että johtuu ihan kohonneesta hempastakin, oli nyt neuvolassa 128 kun edelliskerralla oli 118. Synnytys alkaa jo vähän jännittää. Täällä kymenlaaksossa ei ole valmennusta tai en tiedä, se taitaa olla nyt sellaista perhevalmennusta, mut en tiedä ehdinkö siihen, koitin kyllä kysellä mut tosiaan en tiedä ehtimisestä. Antoivat vaan laput kouraa et miltä nettisivuilta voi käydä lukemassa synnytyksestä...melko karua.
Onko kuin moni muuten pitämässä vauvakutsuja?
Ellppa ja rv 29+4
Terveisiä kylpylästä! Viimein päästiin sinne asti ja bikineillä selvisi. Käytiin vielä illalla syömässä hyvin. Ihan loistavaa! Tosin ilta päättyi siihen, etten meinannut päästä ravintolasta omin jaloin ulos kovien kipujen takia kun oltiin oltu koko päivä niin liikkeellä. Mutta onneksi helpotti. Supisti ihan hirveesti ja mietin, että voiko spists tosiaan kestää niin pitkään. Koko jälkiruoan, laskun oottelun ja kotimatkan autossa :O Toivottavasti ei tuu tavaksi.
Vauvakutsuja en ole ajatellut pitää vaikka en ajatusta vastaankaan ole. Voisihan se olla hauskaakin. Tuparitkin pitäisi saada aikaiseksi, mutta taitaa jäädä hamaan tulevaisuuteen... On niin paljon nyt muka kaikkea tässä.
Onkos kukaan ajatellut itselleen doulaa?
Tuollaanen75, rv29+3
Katille onnea pikkukaksosista =) Hurjaa, että jo toukokuiset alkavat jakautua. Toivottavasti saatte pikkuiset pian kotiin.
Minä olen saanut kiusakseni yölliset suonenvedot, osasinkin niitä jo odotella, täytyy varmaan mennä ostamaan magnesiumia, jos se auttaisi.
Nyt täytyy hoitaa pientä potilasta, meidän kuopusta sattui eilen jalkaan kun hää putosi pulkasta =(
T:Jean+Masukki 29+6
Hyvää naistenpäivää kaikille ihanaisille naisille!
Joskos saisin hetken ihan rauhassa kirjoitella, kun esikoinen nukkuu.. Nukkuis vaan tää toinenkin.. Olen alkanut tuntemaan potkut melkein päivittäin tai ei melkein vaan tunnen päivittäin, enemmän tai vähemmän hyvin sanoisinkos.. Ja pää on kivasti tuolla ihan alhaalla jo ja jalat yhtä korkeella kuin esikoistakin odottaessa, että välillä tuntuu kun tämä potkisi kurkkuun.. Eikä ole kiva tunne ei! Esikoisella tosiaan oli kanssa näin, että jalat tuntu melkein kurkussa saakka ja sitten synnytys kun lähti käyntiin niin tämä olikin jaloista jumissa tuolla ihan ylhäällä.. Ja pelkään että nyt on samoin koska tää vaan on niin samanlaista kuin esikoista odottaessa..
Mutta onneksi pelkopolille on se aika 19pvä niin voi sitten pyytää viime hetkien ultraustakin, että näkee sen olevan vapaasti sieltä tulossa..
Mitähän muuten.. Neuvola oli tuossa 3pvä huolettomalla hällä väliä omalla terveydenhoitajalla. Mutta en valita, parempi sekin kuin tämä toinen.. Joku helmikuussa sanoikin, että asiakkaalle ei saisi tuoda korviin sitä, että ei tule toimeen oman työkaverin kanssa. Kun viimeksi kävi ilmi ettei oma th tule toimeen myöskään tämän toisen th:n kanssa jonka kanssa minäkään en tule toimeen.. Niin tällä kertaa sain myös kuulla kivoja letkautuksia :D .. Mut joo se toinen kyl on oikeesti niin pihalla kaikesta, että en ihmettele, että hän letkauttelee asiakkaille tästä toisesta th:sta.. Ja ehkä, kun samalla alalla ollaan niin jutteleepi sit tommosia mulle. Muutenkin nyt käydessäni juteltiin työnteosta vaikka kuinka kauan :D .. Kaik muut jutut meni siin rutiinil vaan sivusta tehden..
Mutta joo.. Painoa olikin nyt tullut sitten kuukauden aikana 3kg.. Ei kiva.. Yläkäyrillä mennään vaikka olisi pitänyt mennä alakäyrillä suuremman lähtöpainon takia.. Mutta eipä se th siihen mitään tokaissut. Ei niille kiloille kun mitään oikeen voi.. Tulee jos tulee.. Esikoisesta vain laihduin koko ajan ja olin synnyttäessäkin vielä alle lähtöpainon, että nyt on vuoro tulla niitä kiloja.. Ja eikä niitä lähtöpainosta vielä montaa ole tullut, viisi vissiin.. Mutta isommalla ihmisellä sit se näkyy käyrillä heti..
Verenpaineet oli yhtä hyvät kuin ennenkin.. Yhtä alhaiset.. Ja verenpaineiden takia varmaan niin usein huimaleekin. Onneksi olen joka kerta istunut, kun on lähtenyt maa jalkojen alta. Etten ole seissyt ja pahemmassa tapauksessa ollut esikoista sylissä.. Verensokerit kun on olleet ihan normaalit koko ajan niin niistä ei johdu ja kaik labra-arvotkin normei..
Sf oli 26, 5cm kasvanu kuukaudessa.. 150 löi sydän. Jeiii..
Jean kanssa laskeskelee sen 2vko ylimenemisen varaan. Kuten minäkin. Samoin ajattelin esikoista odottaessa, että olkoon laskettu aika mikä on, mutta meidän muksu syntyy 2vko yli sen.. Se on hyvä ajatella niin, niin ei tunnu sitten niin tuskaisilta odottamisilta ne la yli menevät päivät. Esikoinen tosin syntykin sitten 40+2, mutta silti..
Joo tosiaan olen tässä päätynyt melkeinpä jo uudelleen alatiesynnytykseen.. Kattoo ny antaako ne synnyttää alakautta, kun on se pelkopoli käynti, mutta näin olen nyt ajatellut.. Yksi sukulainen yli 300km päästä tulee meille asumaan hetkeksi sitten la tienoilla, appiukko meinaan.. Niin on sitten esikoiselle hoitaja.. Ellei sitä olisi niin sitten vaatisinkin sektion. Koska lähimmät sukulaiset on 130km päässä ja meillä ei ole täällä ketään lapsenvahtia niin sitten olisi pakko vain toimia niin, mutta joo.. Pelkopolia odotellessa..
On kyllä jännä miten neuvolakäytännöt muuttuvat paikkakunnittain.. Ja nuo lääkärijutut.. Itsellä ei vielä seuraavakaan ole siis lääkärikäynti.. Ja on ylipäätänsä vasta se kolmas käynti seuraava käynti.. Mun mielestä ne pitäisi olla kaikkialla suomessa samanmoiset!
Yhistelmärattaat on kalliita.. Omista emmaljungista maksoimme reilu vuosi sitten sen joku 800e.. :/ Ja nyt pitäisi ostaa samanhintaiset kaksostenrattaat ja nekin on samanhintaiset plus, että päälle pitää ostaa vielä kantokopat ym toiseen puoliskoon.. Mutta yritämme pärjätä nyt ilman niitä ja mennä noilla meidän yhistelmillä.. Kun ei sitä kuitenkaan kahen muksun kanssa niin tule lähettyä mihinkää.. Ja jos tulee niin sitten on todennäköisemmin mies mukana ja esikoinen voi mennä matkarattaisiin tai seisomalaudalle..
Pitäis kaivaa esikoisen äitiysneuvolakortti niin vois verrata noita vähäisiä mittoja siihen.. Mutta omasta muistikuvasta samanlaisilla mitoilla mennään nyttenkin..
Kati_82 hirmuisesti onnea kaksosista!!
Pitäisi jostain saaha vaatekaappiin hyllyjä, mutta mistä semmosiaka saa.. Kaksiovinen kappi mistä toinen puoli on esikoisen vaatteita täys ja jotain vanhempien juttuja.. Ja toiselle puolelle saisi hyvin toisen lapsen vaatteet, mutta kun ei ole hyllyjä..
Vauvakutsuja en ole ajatellut pitää, kun ei missään hitsin vaiheessa ehdi, kun on esikoisen synttäritkin ensi kuussa jne.. Toisaalta voisi kyllä yrittää puukata johonkin väliin.. Olis taas hyvä syy väsätä kakkuja, kun ei ole aikoihin päässyt tekee niin ettei taidot ruostu..
Mutta joo, nyt pittää mennä kirjottelee vielä vauva puolelle..
Verticia & vuokralainen Rv 28+5
Hei ja upeaa naistenpäivää kaikille!
Itse sain äitiyspakkauksen n.1,5 viikkoa papereiden lähettämisen jälkeen (v.2009 pakkaus).
Useita vauvan hankintoja olen jo tehnyt ja nyt on olokin hieman helpottunut, ruokaa saa alas pienissä määrissä useamman kerran päivässä. Sokerirasitustestissä oli 3 arvoa koholla joten loppuraskaus meneekin suurennuslasin alla mitä suuhun laittaa.
Vauvakutsuja olen kans mietiskellyt mutta kun kavereilla on muita kutsuja koko kevät niin ristiäiset saa riittää :)
Nefertiti, rv 29 (Naistenklinikka)
Koko perheelle tietenkin! Hienoa kuulla että vauvat voivat hyvin. Kerrohan vauvojen kuulumisia kun ehdit.
terkuin Tillinäiti rv 32
Vertica: Joo, lasken sen +2 viikkoa laskettuunaikaan, niin jos sitten ylimeno tuntuisi helpommalta. Kuopusta odottaessani kaikki lääkärit ennakoivat, että pieni ennenaikainen vauva syntyy ja pah, syntyi 4,205 kg 54 cm poika, joka syntyi viikon yli korjatusta la:sta (tosin syntymäpäivä oli alunperäinen la) Mutta kyllä v****i olla vielä toukokuussa raskaana, kun oli ennusetttu, että syntyy reippaasti huhtikuun puolella.Joten tämä siis syntyy kesäkuussa =) Minullakin tämä kolmonen on tosi ylhäällä välillä ja potkut tuntuvat ylös ja on vaikea hengittää, kun pieni painaa keuhkoja.
VAuvakutsuja en aio järjestää, meillä kun oli äidin synttärit helmikuussa, esikon synttärit keskiviikkona, miehen synttärit huhtikuussa ja kuopuksen synttärit toukokuun alussa, joten kyllä tässä näitä juhlia riittää =)
Doulaakaan en ole harkinnut, kaksi synnytystä on jo takana, en jotenkin koe tarvitsevani ketään muuta kuin miehen synnärille, kättärillä kun on vielä mahdollisesti opiskelija mukana, niin hää sitten saattaa olla vielä lisänä seuraa pitämässä.
Vauvanvaatteita aloin pesemään viikonloppuna ja samalla vähän ineventoin, että mitä on ja mitä puuttuu. Potkuhousuja ja muita housuja on paljon, yökkäreitä ja bodeja sitten tarvitsee hankkia lisää.
Nyt pojat alkavat riehua, joten mamman täytyy mennä väliin
T:Jean+Maha 29+6
Sairasloma jatkuu vielä tämän viikon ni on aikaa surffailla. Saa nähdä mitä töihin paluusta tulee ens viikolla. Olen ajatellut mennä kokeilemaan mutta tuskin se yhtään paremmin enää sujuu. Kyllä tässä kotonakin huomaa että supistelee enemmän ku enemmän puuhailee. Onkin ihana katsella rauhassa telkkaria ja lukea kirjoja:)
Verticialta olisin kysyny et onko sulla koko ajan ollu huimausta vai onko se nyt vasta tullutta? Mulla oli jossain raskauden puolessa välissä vähän aamusin et huimas mut nyt on parina päivänä ollu et vaik istuis paikallaan ni saattaa päässä heittää ja äsken ku tulin kävelyltä ja istuin alas ni taas heittää. Mä oon aina luullu et enemmän heittäis päässä kun nousee ylös eikä rasituksen jälkeen.
Paljon onnea Katille vauvoista! Ihana kuulla että voivat hyvin vaikka pieniä vielä ovatkin. Jotenkin omaakin oloa helpottaa että näillä viikoilla vauvat ovat jo aika hyvin kehittyneitä vaikka saavatkin pysyä yksiössään vielä monta viikkoa.
Itse toivon että asukas pysyy viisi viikkoa masussa ja sitten saa tulla. Ennenaikasena tätäkin veikkailen kun siskonsakin oli aikamoinen hätähousu:)
Olen vihdoin pieniä hankintoja alkanut tekemään. Tänään kävin ostamassa pinnasänkyyn uuden patjan ja tilasin pinnasängyn suojuksen ja vauvalle ja esikoiselle samanlaiset pussilakanat:) Tutit ja tuttipullot on tarkoitus että sisko saa valita ni ne saa ostettua vasta kun yhdessä mennään kauppaaan. Vaatetta meillä on jo muutenkin niin paljon ettei mitään juuri tarvi ostaa. Ostetaan sitten kun tiedetään että onko tämä tyttö vai poika.
Äitiyspakkauksen sain 3 viikkoa hakemuksen jättämisestä ja äitiysrahapäätös tuli vajaassa kuukaudessa. Tässä taitaa olla suuria eroja kaupunkien välillä.
VAuvakutsuja en taida järjestää, asumme evakossa näillä näkymin vielä vauvan syntymän aikoihin. Ja nyt unohtui mitä muuta piti kirjoittaa:)
Heffis 30+0 Jee! taas yksi merkkipaalu!
En ole hetkeen kirjoitellut tänne, mutta jos nyt viimeinkin..
Menin reilu 1,5 viikkoa sitten maanantaina ultraan. Viikonloppuna jo pohdin kotona, että mikäköhän vaivaa kun kädet ja jalat alkoivat turpoamaan. Eli ennen ultraa annoin virtsanäytteen, josta sitten löytyikin aika reippaasti proteiinia. Samalla tarkastettiin verenpaine, joka oli kohonnut varsin korkeaksi. Onneksi ultran mukaan vauvat voivat kuitenkin hyvin. Tuomiona kuitenkin raskausmyrkytys ja passitus osastolle.
Jorvista miut siirrettiin viel maanantai-iltana naistenklinikalle ja siellä synnyttämättömien osastolle. Tiistaina lääkäri tutki tarkemmin ja sitten lähdettiinkin jo synnytyssaliin. Löytyi uusi raskausmyrkytyksen oire, vapina. Lääkärit pelkäsivät jo kouristeluja, joten miut laitettiin magneesiumtippaan, joka vähän hidastaa raskausmyrkytyksen etenemistä. Siinä sitten jäätiin odottelemaan, että mitä tapahtuisi ja milloin.
Lääkärit puhuivat pitkään sektiosta ja että se tehtäisiin ihan muutaman tunnin varoitusajalla. Eli eipä sitten mieskään päässyt lähtemään minnekään, vaan odotteli miun kanssa synnytyssalissa. No eipä jokainen mies taida pystyä kertomaan, että on nukkunut synnytyssalissa ;)
Keskiviikkona sain ensimmäiset synnytystä käynnistävät lääkkeet, muttei niillä tuntunut olevan mitään vaikutusta. Yöksi synnytys/käynnistyslääkkeet vaihdettiin yhteen nukahtamislääkkeeseen, koska en oikein ollut saanut nukuttua. Aamulla taas jatkettiin käynnistämistä. Kahden aikaan olin jo vähän avautunut, ja a-vauvan kalvot puhkaistiin. Sitten homma tosiaan alkoi.
Kivunlievitykseen tuli käytettyä niin ilokaasua kuin epiduraaliakin, tosin epiduraalin vaikutus ei miulla kauaa kestänyt. Sen verran se kuitenkin auttoi, että pystyin rentoutumaan ja avautumisvaihe eteni nopeammin. Kätilö antoi miulle taas sen ilokaasunaamarin ja totesi, että epiduraalia pystymme lisäämään vasta 45 minuutin päästä. Samalla hän tarkisti tilanteen, ja totesi että on jo aika alkaa ponnistamaan.
Meille syntyi siis tytär 26.2. kello 00.10 ja poika 00.19. Kaksoset voivat alusta asti ihan hyvin, mutta keskoskaapeissa heidät kiidätettiin lastenklinikalle. Tyttö painoi syntyessään 1145g ja poika 1120g, eli varsin pieninä tultiin maailmaan.
Lapset ovat tänään siis jo viikon ikäisiä ja vielä toistaiseksi elelevät teholla. Pian heidät kuitenkin siirretään jatkohoitoon Jorviin ja sieltä sitten aikanaan kotiin. Menee kuitenkin muutama viikko vielä.. Lapset syntyivät siis rv 30+0.
Pari päivää sitten saatiin jo lapset syliinkin, eli kyllä tämä tästä :) Lapset ovat perusterveitä, kovin pieniä vaan.
Ja maitoakin on alkanut jo tulemaan varsin reippaasti. Kohta taas lähdetään kotoa sairaalaan hoivaamaan pikkasia ja viemään heille maitoa :)