Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi te väitätte, että maito ei riitä?

Vierailija
28.02.2010 |

Tavattiin työpaikan äitiylomalaisten kanssa.

Yhteensä 5 vauvaa äiteineen.

Yksi on täysimettänyt lisäkseni. Tällä täysimettäjällä vauva on nyt 4kk.

Lopuilla vauvat ovat 3kk, 6kk ja 8kk.

Ja nämä kaikki ovat antaneet korviketta, kun oma maito ei "riitä".

Kuinka se on muka mahdollista? Jos maitoa tulee, niin sen vauvan tarvii antaa imeä usein, niin kyllähän se riittää. Kysynnän ja arjonnan laki.

Yksikään näistä ei siis sanonut, että maitoa ei tulisi,vaan että sitä ei tule tarpeeksi.

Minä en usko, että se on mahdollista.

Ainakin kaksi näistä äideistä kehuskelee, kun vauvat nukkuvat 7-8h öitä. Jos parikuinen vauva nukkuu 8h, niin onhan se riski maidontulon vähenemiselle.

Ja se vauva on saatava keinolla millä hyvänsä nukkumaan se yö, esim. vellin avulla.

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolehdin juomisesta ja syömisestä - vettä ja mehuja kuluu ihan tajuttomia määriä päivässä, en ole laskenut litroja mutta tuollainen 3,5 desin iso lasi hurahtaa hetkessä ja niitä menee päivässä ihan liukuhihnalta. Nukkua nyt ei tietty ehdi kovinkaan paljon, mutta päivisin yritän nukkua päikkäreitä samaan aikaan kuin vauvakin. Päivät menevät ok ja vauva on tyytyväinen, mutta iltatankkauksessa rinnat jotenkin tyhjenevät, kun imeminen on aina niin tiheää ja yöt ovat tuollaisia huutotaisteluja. Aamuisin rinnat tuntuvat taas täysiltä, kun ovat saaneet täyttyä edes pari tuntia. Huvittaa ap:n kaltaiset yhden totuuden kuuluttajat.

Vierailija
42/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman imetysoppaan olen myös lukenut. Ja vakuuttunut siitä, että kyllä se maito riittää, kun sitä kerran tulee. Jos siis antaa lapselle rintaa kun tämä sitä haluaa. -ap

vauva on vielä 4 kk iässäkin tunnin välein rinnalla 24/7 niin EI TODELLAKAAN riitä maito. Älä edes kehtaa väittää muuta. Ja painon nousustahan se nähdään riittääkö maito vai ei. Jos paino ei nouse tarpeeksi ja kuitenkin tissillä ollaan koko ajan niin EI RIITÄ. Pitääkö sulle vääntää rautalangasta?

Luulenpa kans että kyseessä sun eka lapsi. Tulepa sitten kertomaan näitä totuuksia, kun sulla on se toinen siinä verottamassa voimiasi. Ei muuten maito nouse niin helposti väsyneenä. Olen puhunut, enkä jaksa enempää asiasta kanssasi väitellä. On sen verran turha aihe taas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on röntgenlääkärinkin toteama. Mammografian ja ultran yhteydessä lääkäri mainitsi että minulla on erittäin vähän maitorauhaskudosta, joten todennäköisesti maito ei riitä ruokkimaan lapsiani.

Eikä ole riittänyt, ennen eikä jälkeen tuon toteamisen, vaikka kaikkeni olen yrittänyt.

Eikä minun tarvitse sitä sinunlaisillesi selitellä. Ihmettele vain rauhassa!

Syy on röntgenlääkärinkin toteama. Mammografian ja ultran yhteydessä lääkäri mainitsi että minulla on erittäin vähän maitorauhaskudosta, joten todennäköisesti maito ei riitä ruokkimaan lapsiani.

Eikä ole riittänyt, ennen eikä jälkeen tuon toteamisen, vaikka kaikkeni olen yrittänyt.

Maitosi riittäisi jos vain tarpeeksi yrität. Jos et tee IHAN kaikkea lapsesi rintaruokinnan eteen, olet epäonnistunut äitinä. *heristelee syyttävää sormea*

Vierailija
44/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi huusi jatkuvasti nälkäänsä ja sisko epäili ettei maito riitä mutta imetti melkein ympärivuorokautisesti silti kun kaikki (myös neuvolassa!) sanoivat että tottakai se riittää, sen kun imetätä vaan. No, lapsen paino alkoi kuitenkin laskea joten vihdoin uskoivat että ei se pelkkä maito aina riitäkään.

Itse imetin normaalisti (täysimetystä 6 kk ja sitten osittaista pitkään).

Vierailija
45/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"juo kolme litraa nestettä niin kyllä maito riittää".

No kun ei riittänyt. Ei edes kuukaudeksi. Vaan kas kummaan, syntyi seuraava, join ihan yhtä vähän kuin normaalisti eli n. 1,5 litraa vuorokaudessa ja maitoa riitti.

Vierailija
46/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 4 lasta syntynyt alle 2v välein. Ja olen jokaista täys imettänyt 4-6kk asti. Ja ihan hyvin sitä jaksanut vaikka olenkin alkuun imettänyt 1-2h välein. Ja minä uskon myös siihen että jos alkaa korvikelinjalle niin siitä ei oo paluuta! Se maidon riittäminen on todellakin kysynnän ja tarjonnan määrästä kiinni. Eli jos sitä korviketta antaa niin "rinnat luulee" ettei nyt tarvi enempää tuottaa kun sitä ei ole imetty, ja näin ollen se maidon tuottaminen lähtee laskuun heti. Minulla on ollut kokemusta siitäkin että kun kävin mieheni kanssa vähän juhlimassa ja en imettänyt moneen tuntiin. Niin ensin kun rinnat oli ihan täysiä, ja siitä kun ne tyhjentyi, meni pari päivää kunnes sitä maitoa taas tuli normaalisti. Seuraavana vuorokautena se vauva oli todella kiinni rinnoissa ja tuntui että se imee vain tyhjää. Mutta niin se maito taas riitti.

Äidin pitää vain jaksaa sen muutaman päivän imettää, JOS aikoo jatkaa imettämistä.

Mutta, ei kaikki äidit halua imettää. Ei se ole mikään perisynti! Pääasia on että jokainen vauva saa ruokaa ja on tyytyväinen. Jos imettäminen ei vain onnistu niin sitten on parempi että sitä ravintoa saa toisella tapaa kuin imettämällä tissit ruvelle ja itkemällä kun ei onnistu.

Jokainen saa vapaasti valita miten lapsensa ruokkii. Tissillä tai korvikkeella, valmis-purkkiruoalla tai itse tehdyllä :)

Eix ookki ihanaa kun nykyään on kumpikin tapa hyväksyttyä!?

Vierailija
47/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niillä ei vain tule maitoa.Terkka kertoikin äidistä jolla oli vain pelkät nännit siis ihan lauta muuten,hän antoi maitoa pois koska sitä tuli niin paljon.Itse olen normaalipainoinen ja suht pienirintainenkin ja kahta lasta olen imettänyt suositellun ajan.Tosiaan nesteitä täytyy nauttia runsaasti,heti huomaa kun se maidontulo vähenee.

Vierailija
48/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei tasan tarkkaan esikoisen aikaan maito riittänyt. Imetin ja imetin ja vielä lisää imetin. Lepäsin paljon (olihan esikoinen kyseessä, pystyin siihen), söin ja join tolkuttomasti. 4,5kk jatkui 24/7 syöttämistä. Ja poika vain huusi nälkäänsä. Ajattelin naiivisti että kyllä se saa tarpeeksi ruokaa, nouseehan tuo paino kuitenkin. Just just, 4kk neuvolassa vasta 5kg. Onneksi tajusin lopettaa imetyksen ja siirryttiin korvikkeelle.

Noh, syntyi toinen ja kaikki on ihan erilaista! Esikoisellakin oli imuote oikea, kuten kuopuksellakin. Mutta kuopuksen aikaan maitoa riittää vaikka millä mitalla. Taisin stressata esikoisen aikaan imettämistä ja aika pahasti. Nyt kokeneempana en jaksa siitä ottaa stressiä ollenkaan, jos ei suju niin sitten ei suju ja siirrytään korvikkeelle.

Kuopus nyt 6kk eikä ole korvikkeita tarvittu :) Imetys sivusto on ihan hanurista, ei se lisää mitään muuta kuin paineita tietämättömälle.

Vierailija
49/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

monistakin syistä.

Itselläni esikoisen synnyttyä lapsen paino aina vaan tippui ja tippui ja oli itkuinen koko ajan.

Minulla ei ole maitorauhasia ollenkaan. Tähän eräs imetyshörhä sanoi, et kylä on, kaikilla naisilla ne on.

Vänkäsi vaan vastaan, vaikka sanoin että lääkärien tutkima juttu.

Vierailija
50/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on paikkansa helvetistä ansainnut.

Vierailija
51/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että imetystuki sivut on ihan hyvät ns yleisvinkiksi, mutta kaipaisi oikeasti sellaista vähän vähemmän tuomitsevaa sävyä.

Esikoinen kun syntyi 6v sitten, kaikkialla puhuttiin kuinka se imettämine on ihanaa jne jne. Siinä samassa kun lapsi nappasi tissistä kiinni päätin ettei enään ikinä! Sattui enemmän kuin synnytys :) Yritin kolmisen viikkoa. Imuotteet ym ym tarkistettiin neuvolassa moneen otteeseen ja lisäksi sairaalassa kätilöiden toimesta.

Lisäksi sairastuin masennukseen ja voin kertoa että jos minun olisi pitänyt todistaa olevani hyvä äiti pelkästään sillä että olisin imettänyt esikoistani.. ei lapsellani olisi äitiä enään!

Kaikille se äitiys ja lapsen saanti ei vaan ole niin luonnollista kuin toisille. Mutta enpä katso että rakastan lastani vähemmän siksi etten imettänyt tai koska sairastuin masennukseen.

Päin vastoin, toisaaltaan sairauteni teki minusta ja lapseni suhteesta vanhemman.

Kuopus syntyi 2v sitten, oli niin väsähtänyt synnytyksen jälkeen 4vkoa ettei imetys siksi onnistunut. maito kyllä tuli, mutta eipä tuo pumpulle herunut... Hyvin on korvikkeella kasvaneet lapset :) ja äiti suht terveenä pysynyt :D

Vierailija
52/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin riitti maito 5 kk täysimetykseen ja sen jälkeen osittaisimetykseen.

niillä ei vain tule maitoa.Terkka kertoikin äidistä jolla oli vain pelkät nännit siis ihan lauta muuten,hän antoi maitoa pois koska sitä tuli niin paljon.Itse olen normaalipainoinen ja suht pienirintainenkin ja kahta lasta olen imettänyt suositellun ajan.Tosiaan nesteitä täytyy nauttia runsaasti,heti huomaa kun se maidontulo vähenee.

Vierailija
53/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

..että KAIKKIEN elimistö toimii täydellisesti, jos ihminen vaan lujasti uskoo itseensä. Varsinkin hormonitoiminta on täysin psyykkinen ilmiö. Tämän vuoksi esimerkiksi diabeetikot voisivat aivan hyvin itse parantaa itsensä - toivoisivat vaan tosi kovasti että insuliinitasot ois normaalit. Ja kilpirauhasen vajaatoiminnasta kärsivät eivät vaan ole ilmeisesti lukeneet internetistä, että kilpirauhasen KUULUU tuottaa riittävästi tyroksiinia, ja se tuottaakin jos asiasta ei stressaa. Samoin kaikki Suomen masentuneet vois pikkuisen tsempata niin jopas alkais serotoniinitasot nousta.

Ja kun joku äiti kehtaa väittää, että elimistö ei tuota riittävästi prolaktiinia, niin eiköhän me kaikki tiedetä että ei se siitä ole kiinni. Vaan tahdosta ja uskosta. Joten äidit, älkää viitsikö vikistä vaan kerätkää itsekurin rippeet ja alkakaa hallita elimistöänne! Tahdonvoimalla asiat onnistuu!

Vierailija
54/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

riittää. Esikoista täysimetin 4kk yhteensä 10kk, kaksosia täysimetin 4kk yhtensä vuodenikään saakka ja neljättä täysimetän edelleen nyt 4kk täynnä ja maitoa riittää. Kaikilla kerroilla, jopa kaksosista olisin voinut luovuttaa maitoa, jos olisin jaksanut. Omaan pakkaseen olen sitä kylläkin säilönyt, mutta kaikesta tästä huolimatta uskon, että kaikilla sitä ei vain heru!

Vierailija
55/59 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

etta taas pitaa patea silla etta tisseista heruu nestetta! Ei nailla ihmisilla sitten kai ole muuta saavutusta elamassaan. Sen viela ymmarran etta siita on itse kovin ylpea mutta en sita etta pitaa muita alkaa mollaamaan ja niiden elamaa arvostelemaan ja pahaa mielta tuottamaan.

Who died and made you king?

Vierailija
56/59 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap voi tietää kuinka kenenkin kroppa toimii?

Kysympähän vain?

Vierailija
57/59 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoisen kanssa maito riitti hienosti, kun tyttö söi ja nukahti nätisti yölläkin rinta suussa 5 minuutin jälkeen. Kasvoi hyvin ja oli tyytyväinen. Nyt kakkonen on poika ja SUURIRUOKAINEN. Varmaan maito riittäisi, jos jaksaisi sitä rinnassa roikkumista, mutta jossain vaiheessa vaan en enää jaksa. Yöllä saattaa syödä yli tunnin putkee vuoron perään kumpaakin rintaa ja sitten torkkuu herken herätäkseen taas lisätankkaukselle. Jos taas haen pullon imetyksen jälkeen, niin yli desi hujahtaa ahmien ja sitten taas unta riittää monta tuntia. En vaan jaksa päiviä, jos yöllä nukun puolen tunnin pätkissä. En jaksa ottaa tuosta lisäkorvikkeesta syyllisyyttä, pääasia, että vauva kasvaa, voi hyvin ja päivät menee mukavasti edes siedettävästi nukkuneena.

Vierailija
58/59 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen kanssa ei mitään ongelmia, maito tuli ja riitti. Kuopuksen kanssa ei ollut samoin. En mä mitään huonoa omaatuntoa siitä pode, kun ei riittänyt niin ei ja siinä se. Sen enempää en edes lähde tilittää mun maidontuotantoa.

Vierailija
59/59 |
01.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taitaa olla oikea expertti tässä. Olet varmaankin ihan seurannut että kuinka kaikilla imetys sujuu. Sitten varmasti lyttäät kaikki jotka antavat korviketta.

Eli IRL, et varmasti sanoisi kenellekään päin naamaa noita asioita.

Jos nyt leikitään mukana että sinulla on kolme lasta niin millä vauhdilla he ovat kasvaneet? Meillä kun poika kituutti ensin alimmalla käyrällä siihen 3kk asti ja huusi joka ikinen hetki kun oli hereillä. Ei muuten ollut koliikkia se itku edes. Raivosi kun oli rinnalla. Ja täällä kokeiltiin joka ikinen kikka kolmonen että saisin maitoa tulemaan lisää, mutta ei. Silloin kun märkiä vaippoja tuli enää pari päivässä, aloin antamaan korviketta ja poika oli tyytyväinen. Hän alkoi hymyilemään enemmän ja oli selvästi tyytyväisempi oloonsa. Herra siis pomppasi sen jälkeen käyriltä ylimmälle käyrälle kasvun kanssa. Itsekin olin niin hölmö että uskoin neuvolaa "kyllä sitä maitoa riittää", ja paskat sanon minä. Kyllä, lepäsin, join vettä, söin hyvin ja terveellisesti, pesin pojan kanssa peiton alla iho kontaktissa, mutta sitä maitoa ei herunut tarpeeksi.

Ehkä sinulla on aikaa istua sohvalla, lapsi rinnalla, mutta itse en siihen kykene, vaikka esikoisesta on kyse.

Toivottavasti joskus vielä joku puhkaisee kuplasi, missä elät.