Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi te väitätte, että maito ei riitä?

Vierailija
28.02.2010 |

Tavattiin työpaikan äitiylomalaisten kanssa.

Yhteensä 5 vauvaa äiteineen.

Yksi on täysimettänyt lisäkseni. Tällä täysimettäjällä vauva on nyt 4kk.

Lopuilla vauvat ovat 3kk, 6kk ja 8kk.

Ja nämä kaikki ovat antaneet korviketta, kun oma maito ei "riitä".

Kuinka se on muka mahdollista? Jos maitoa tulee, niin sen vauvan tarvii antaa imeä usein, niin kyllähän se riittää. Kysynnän ja arjonnan laki.

Yksikään näistä ei siis sanonut, että maitoa ei tulisi,vaan että sitä ei tule tarpeeksi.

Minä en usko, että se on mahdollista.

Ainakin kaksi näistä äideistä kehuskelee, kun vauvat nukkuvat 7-8h öitä. Jos parikuinen vauva nukkuu 8h, niin onhan se riski maidontulon vähenemiselle.

Ja se vauva on saatava keinolla millä hyvänsä nukkumaan se yö, esim. vellin avulla.

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIKSI se kysynnän ja tarjonnan laki ei toimikaan, jos vauva nukkuu 7-8 h yöunia?

Vierailija
22/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta uskon, että itse et selvästikään tiedä asioista niin paljoa, kun esität.

Pointtini on nse, että maito kyllä riittää, jos sitä tulee.

Tottakai sen eteen useinpien pitää nähdä vaivaa.

Eli saada imuote kuntoon. Levätä itse ja juoda tarpeeksi jne.

Ja kaikilla vauvoilla on niitä tiheän imun kausia, jolloin asutaan rinnalla. Ja silloin sitä rintaa tarvii antaa, eikä antaa korviketta siinä luulossa, että nyt maito ei riitäkään, kun hyvin nukkunut vauva alkaakin heräillä.

Ja en udellut tietenkään miksi työkavereideni maito ei riittänyt, mutta kun mun mielestäni se kaikilla riittää. Eli ei voi ola tilannetta, että maito ei riitä.

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta uskon, että itse et selvästikään tiedä asioista niin paljoa, kun esität.

Pointtini on nse, että maito kyllä riittää, jos sitä tulee.

Tottakai sen eteen useinpien pitää nähdä vaivaa.

Eli saada imuote kuntoon. Levätä itse ja juoda tarpeeksi jne.

Ja kaikilla vauvoilla on niitä tiheän imun kausia, jolloin asutaan rinnalla. Ja silloin sitä rintaa tarvii antaa, eikä antaa korviketta siinä luulossa, että nyt maito ei riitäkään, kun hyvin nukkunut vauva alkaakin heräillä.

Ja en udellut tietenkään miksi työkavereideni maito ei riittänyt, mutta kun mun mielestäni se kaikilla riittää. Eli ei voi ola tilannetta, että maito ei riitä.

-ap

Eli sillä kuuluisalla mutulla mennään eteenpäin elämässä ja lujaa!

Kerropa vielä, MIKSI kysynnän ja tarjonnan laki ei päde, jos vauva nukkuu 7-8 h yössä? Kiinnostaisi kuulla mutu-selvityksesi.

Kultapieni.

Vierailija
24/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko esikoisen äiti vai onko lapsia täysimetetty jo enemmänkin?

Hieno on todella jos täysimetys onnistuu ja sitä maitoa riittää!

Itselläni esikoinen tankkasi rintaa 30min välein yötä päivää ekat kolme viikkoa. Ei vaan riittänyt maito! Neuvolan ohjeiden mukaan annoin korviketta lisäksi koska vauva ei saanut tarpeeksi ravintoa kasvaakseen. Join vettä/ maitoa, yritin syödä mahd hyvin ja levätä. Lapsi oli muutenkin hyvin vaativainen ja voimat loppuivat yksinkertaisesti 3kk kohdalla.

Toinen lapsi syntyi 4vkoa etuajassa. Maitoa tuli kyllä, mutta lapsi ei suostunut imemään. Juu, kokeiltiin kyllä kaikki. Herättelyt, ilman vaatteita jnejne.. 4kk pumppasin maitoja 2tunnin välein ja pullosta annoin omaa maitoa. No luovutin koska 3v ja vauva veivät voimani.

Kolmonen syntyi ja maitoa tuli.. Täysimetin 3.5kk ikäiseksi jonka jälkeen tämä vauva päätti ettei enään syö tissiä..

Hyvin on nuo kaikki kasvaneet eivätkä normaalia enempää sairastaneet tms.

Joten pääasia on että äiti on mielenterveytensä säilyttänyt ja lapsi on kasvanut sekä kehittynyt normaalisti/ omalla käyrällään.

Turha on tulla ihmettelemään asioita, on maailmassa paljon sellaista mitä et sinä varmaan voi ymmärtää.

Ole tyytyväinen siitä mitä sinulle on annettu, kaikkille kun ei ole samaa suotu

Vierailija
25/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollakin tulee ihan liikaa maitoa? Jos kerran kaikilla tulee omalle lapselle tarpeeksi, niin miten on mahdollista ylituotanto? Ja jos voi olla ylituotantoa niin miksi ei voi vastaavasti olla ns. "alituotantoa" ?

Vierailija
26/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jollakin tulee ihan liikaa maitoa? Jos kerran kaikilla tulee omalle lapselle tarpeeksi, niin miten on mahdollista ylituotanto? Ja jos voi olla ylituotantoa niin miksi ei voi vastaavasti olla ns. "alituotantoa" ?

Vierailija
27/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos vauva nukkuu 7-8h.

Olen sanonut, että se on riski maidontulon vähenemiselle. Varsinkin, jos vauva pumpataan esim. vellillä tai korvikkeella illalla täyteen, jolloin vauvalle ei tule luontaiseen aikaan nälkä.

Ja klassinen virhe on luulla illalla, että maito ei riitä, kun rinnat tuntuvat tyhjiltä. Maitoa tulee silloinkin. Sen tuleminen ei lopu. Sitä erittyy kyllä koko ajan.

Ja en luule olevani kaikkitietävä. Olen tutustunut omien kokemusteni lisäksi alan kirjallisuuteen ja esim. juuri imetystuki-sivujen kautta imetykseen ja kyllä sieltä olen saanut vahvistuksen ajatuksilleni.

En siis ole itse tätä ideaa keksinyt.

-ap

Vierailija
28/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

maidon erittyminen riippuu milloin mistäkin, äidin syömisistä, juomisista, levontarpeesta, stressistä, vauvan imuotteesta, temperamentista, itkuraivareista, milloin mistäkin. Äidin rinta ei ole mikään oraksen hana.

Vierailija
29/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tosiaankin sen ainokaisensa huumaamina..

Vierailija
30/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nimittäin sama kuin 7 kirjoittaja, enkä ole saanut siihenkään vastausta ! ;)

Vierailija
31/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi lapsemme kasvu hidastui hälyttävästi? Ja nimenomaan PITUUSKASVU, joka kertoo siitä, että lapsi ei saa tarpeeksi ruokaa kasvuunsa. Täysimetyksellä oli, imuote kunnossa.

Ps. asia korjaantui lisämaidolla, jatkoin osittaisimetyksellä.

Vierailija
32/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sitä maitoa työkavereillasi alunperin edes tuli? Ja tosiaan , kyllä se voi hiipua.

t. Neljän lapsen äiti jolla jokainen imetyskerta oli erilainen. Kaskun sitä maitoa ei joka kerta riittänyt tai noussut kunnolla. Siinä tilanteessa korvike on oiva ratkaisu sekä vauvan että koko perheen kannalta.

Vierailija
33/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään vähättelemättä ongelmaasi, niin miten itse nukut/syöt ja ennenkaikkea juot? Tiedäthän että jos et juo vähintään 3 litraa päivässä, maidontulo pikkuhiljaa vähenee ja vähenee. (valitettavasti oma kroppa ottaa ensin 2litraa itselleen ja sitten vasta loput menee maidontuotantoon, yli 3litran juonti vasta lisää maitoa)

Jos mielestäsi juot ja syöt riittävästi, niin anna sitä korviketta yöksi. Ei se vauva siihen kuole, saatte molemmat nukkua rauhassa.

vaikka kuinka imetän. Itse asiassa mitä enemmän imetän, niin sitä vähemmän sitä maitoa iltaa kohti aina on, kun varastot eivät ehdi täyttyä nälkäisen ja isokokoisen/-ruokaisen tissitakiaisen tahdissa. Eilen imetin klo 19-03 tauotta (paria n. 10 min torkkumisjaksoja ja röyhtäytystaukoja lukuunottamatta, jolloin vauva huusi kuin syötävä nälkäänsä). Klo 03 annoin korviketta, kun puristamalla en saanut pisaraakaan irti kummastakaan rinnasta eikä vauvakaan huudosta päätellen. Korviketta joi ahnaasti, eli selvästi nälkäinen, joten kadutti että annoin taas niin kauan odottaa nälkäisenä. Miten sinä voit siis sanoa, että maito ei muka kaikilla riitä?? Mikä kaikkitietävä luulet olevasi?

Vierailija
34/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä ollaan ihan luettu imetykseen liittyvää kirjallisuutta ja tutustuttu imetystuki sivuihin :D

Ja oikeasti väität tietäväsi sen perusteella paljon imetyksestä ja voit tulla väittämään että rivien välistä että olet nyt oikein hyvä äiti.

Ja kyllä annat ymmärtää että olet kaikki tietävä, koska eihän mielestäni ole mitään muuta oikeaa kuin tieto mikä sinulla on.

Ja itseänikin kiinnostaisi, monta lasta olet imettänyt?

4 lasta täysimettänyt, mutta siltikään en tod tuomista ihmisiä jotka eivät halua tai eivät muuten imetä! Ja ihan ilman imetystukia tms on kyllä maitoa tullut.

Vauvalla ei ole luontaista syödä yöllä jos masu on täynnä. Joten ei ole luontaista ruoka aikaa vauvoilla yöllä..

Omistani 2 ovat nukkuneet alusta asti todella pitkiä yöunia. 5-7 tuntia meni helposti ja sitten syötiin masu täyteen ja jatkettiin unia..

Mutta toiset kaksi ovat sitten syöneet väh 3h välein.

Sitä paitsi jos äiti jaksaa paremmin sillä että antaa ruokaa pullosta niin siitä vaan.

Tiedän omasta kokemusesta ettei tuo masennus ja pieni vauva ole välttämättä helppo juttu.. Joten armollinen saa olla myös omalle itselleen..

Vierailija
35/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ylituotantohan on helppo selittää. Eli vauvalle kuuluu tarjota sitä rintaa itkuihin. Eli aina ei edes ole nälkä. Maidontulo runsastuu.

Ja toisilla naisilla tietenkin tuotanto käynnistyy täysillä, jolloin paikat pursuavat maitoa, mutta se kyllä tasaantuu parin kuukauden kuluessa.

Eli yli tuotantoa ei oikeasti lapsne taholta ole. Ja vauvahan pulauttaa sen ylimääräisen pois, joten vauva osaa hoitaa itselleen tarpeeksi.

Alituotantoon en usko, koska vauva tilaa lisää,jos sitä tulee liian vähän. Tietenkin häiritsevästi vaikutta joku lääke tai väärä imuote, mutta jos nämä hoidetaan kuntoon, niin vauva kyllä tilaa sen mitä tarvii.

-ap

Vierailija
36/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on näitä av:n yleityksiä, Imetys onnistuu=hyvä äiti.

Kuuluuhan siihen äitiyteen muutkin asiat. Tietenkin uskon olevani omille lapsilleni se paras äiti, mutta sillä en ole kehuskellut, enkä imetyksen takia niin väittänyt.

36, aika vaikea sanoa miksi vauvasi pituuskasvu pysähtyi. En ole selvännäkijä. En tiedä miten imetät ja mitä olet asian eteen tehnyt jne.

-ap

Vierailija
37/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta imetys sattui koko ajan todella paljon. Olemme koittaneet kaikkea, parantaa imuotetta, imetystukihenkilö kävi, neuvolassa useaan otteeseen tsekkasivat ja yrittivät auttaa.

Sitten meni rinnanpäät verille, iski rintatulehdus, sammas.

Ja imetyksen epäonnistumisen takia sairastuin synnyksenjälkeiseen masennukseen.

Joten arvon imetysfanaatikot, tukkikaa suunne, ette voi tietää, kuinka vaikea asia imetyksen epäonnistuminen on!

Vierailija
38/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ylituotantohan on helppo selittää. Eli vauvalle kuuluu tarjota sitä rintaa itkuihin. Eli aina ei edes ole nälkä. Maidontulo runsastuu.

Ja toisilla naisilla tietenkin tuotanto käynnistyy täysillä, jolloin paikat pursuavat maitoa, mutta se kyllä tasaantuu parin kuukauden kuluessa.

Eli yli tuotantoa ei oikeasti lapsne taholta ole. Ja vauvahan pulauttaa sen ylimääräisen pois, joten vauva osaa hoitaa itselleen tarpeeksi.

Alituotantoon en usko, koska vauva tilaa lisää,jos sitä tulee liian vähän. Tietenkin häiritsevästi vaikutta joku lääke tai väärä imuote, mutta jos nämä hoidetaan kuntoon, niin vauva kyllä tilaa sen mitä tarvii.

-ap

Mutta lähdetään nyt tähän leikkiin mukaan ;)

Jos kerran parissa kuukaudessa ylituotanto tasaantuu (taitaa yleensä olla 3-4kk), niin aika huonossa hapessa olisi se vauva, jonka äidillä olisi alituotanto, jonka tuotanto vastaavasti korjaantuisi tuossa samassa ajassa. Ei se maito samantien sieltä ala tulemaan.

Et vastannut ekaan kysymykseeni, mites ne muut lapset, jos toinen/kolmas tilailee sitä maitoa tunti tolkulla päivittäin. Kukas ne hoitaa?

Vierailija
39/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy on röntgenlääkärinkin toteama. Mammografian ja ultran yhteydessä lääkäri mainitsi että minulla on erittäin vähän maitorauhaskudosta, joten todennäköisesti maito ei riitä ruokkimaan lapsiani.

Eikä ole riittänyt, ennen eikä jälkeen tuon toteamisen, vaikka kaikkeni olen yrittänyt.

Eikä minun tarvitse sitä sinunlaisillesi selitellä. Ihmettele vain rauhassa!

Vierailija
40/59 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ja esim. juuri imetystuki-sivujen kautta imetykseen ja kyllä sieltä olen saanut vahvistuksen ajatuksilleni. En siis ole itse tätä ideaa keksinyt."

Imetystukisivusto on niin aivopesua, että hohhoijaa. Voin melkein syyttää osasyynä synnytyksen jälkeiseen masennukseen sitä sivustoa.

Mulla ei maito riittänyt. Ei tullut pisaraakaan 6 viikon jälkeen. Ei millään. Ei pumppaamalla, ei nesteitä juomalla, ei ihokosketuksella vauvan kanssa, ei rentoutumalla eikä sitten millään.