Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

olen raskaana +8vko ja nyt neuvoa tarvitsen keskeytykseen?

Vierailija
26.02.2010 |

olen aikuinen 4 ihanan lapsen äiti!nuorin 8kk!minulla oli varattu neuvola ja tarkoitus oli laittaa kierukka !olen sitä mieltä että perheemme on tässä?mitä kokemuksia keskeytyksestä ja miten toimia?mietityttää onko haittaa lääkkel tehtävästä keskeytyksestä kun vielä imetän?tavallaan olen surullinen mutta kaikkien ja omaa jaksasmista tässä mietin?kiitos jo asiallisia vastauksia

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä täysin sekaisin, jos nyt saat lapsen. Pahimmassa tapauksessa ero!

Vierailija
22/32 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

a) ehkä rankempi ja köyhempi elämä mutta omatunto puhdas

b) ei taloudellisia/ jaksamisongelmia, mutta mielessä lopun ikää ahdistus abortista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ymmärrät ajatella jo olemassa olevia lapsiasi sekä omaa ja perheesi jaksamista.

Haluaisitko sinä siihen vielä vahinkolapsen lisää. Voisitko katsoa vanhempia lapsiasi hyvällä mielellä kun sinulla ei olisi aikaa eikä voimia heille:

Vierailija
24/32 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on viikkoja jo melko paljon ja se voi estää lääkkeellisen keskeytyksen, mutta sitten se tehdään kaavinnassa.

Vierailija
25/32 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet tuon lapsen äiti! Kyllä te jaksatte. Minulla on 3 lasta kolmessa vuodessa. En voi väittää, että on ollut helppoa, mutta lapset ovat niin ihania, että en ketään antaisi mistään hinnasta pois. Ei ole sattumaa, että tulit äidiksi viidennen kerran.

Mielestäni jokaisen, joka harrastaa seksiä, on kannettava vastuunsa seurauksista. Abortti ei ole vastuun kantamista. seksin seurauksena voi aina olla raskaus, myös ehkäisystä huolimatta.

Vierailija
26/32 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos vastauksista, asia pyörii päässä edelleen ja sisimmässäni haluaisin pitää lapsen mutta silloin olen itsekäs kun mieheni miettii jaksamistamme?rahallisesti ei muuttaisi tilannettamme ja sitä ei edes mietitä !neuvolaan voin vain soittaa varatakseni ajan, en saa muuta neuvoa sieltä koska sielä vastavalmistunut nuori neuvola täti?toisaalta en tiedä mikä nyt avuksi! Toisaalta nyt nautin ihanasta vauvastamme ja tuntuisi väärin häntä kohtaa että tulisi toinen pieni niin pian(ikäeroa 1v4kk)

Vierailija
27/32 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lähetteen kanssa alueenne keskussairaalaan ja varaa aika. Saat ajan gynelle, joka tarkistaa raskauden keston ja sen, että se on kohdunsisäinen. Saat lääkkeet ja särkylääke-reseptin. Nykyisin se itse keskeytyskin tapahtuu monesti kotona ja tuskin se kaikki äidinmaitoon vaikuttaa kuin korkeintaan parin päivän ajan. Voisi olla ehkä muutenkin parempi olla imettämättä silloin ja antaa itsensä toipua.

Toinen vaihtoehto on varata aika yksityiselle gynelle ja saat suoraan ajan keskeytykseen. Pelkän lähetteenkin voi hakea yksityiseltä ja mennä itse toimenpiteeseen sairaalaan.

Koko keskeytys yksityisellä maksaa jonkun satasen. Kerran kyselin asiaa väärässä hälytyksessä ja halvimman keskeytyksen olisin saanut Pihlajalinnan kautta sillä itse en olisi jaksanut alkaa keskussairaalassa ravata, on se henkisestikin kuitenkin raskasta.

Voimia sinulle.

Vierailija
28/32 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

elämä kantaa, Jos jo nyt suretmahdollista aborttianiin mitä sittenkun olet sen tehnyt?

Jäisitkö aina miettimään mitä jos? Tai nyt olis hänen syntymäpäivänsä, mitä jos?

Itselläni on 2 "vahinkoa" (ehkäisy petti) enkä päivääkään ole katunut,että pidin heidät. Ja tulivat vuoden välein. Kummasti sitä vaan jaksaa ja venyy. Nuo kaksi pienellä ikäerolla ovat kuin paita ja peppu vaikka ovatkin tyttö ja poika ja ikääkin jo 15 ja 14.

Anna lapselle mahdollisuus, hyvä siitä tulee :)

Nyt nuorimmaiseni onkin 4kk ihana pikku neiti, ja jos kävisi "vahinko" niin pitäisin senkin.

Vierailija
29/32 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskas aika kestää teillä max 3 seuraavaa vuotta ja sitten helpottaa.

Abortin jälkeinen masennus

Tyypillinen traumaattisen kokemuksen jälkeinen reaktio

Lähtökohtana luonnollisten äidintunteiden ja abortin todellisuuden ristiriita

Normaalin suruprosessin läpikäyminen vaikeaa, koska menetyksen myöntäminen nostaa

esille kysymyksen, mikä on oikein

Tarve kehittää menetelmiä hallita tuskallisia tunteita

Reagointi tapahtuu yksilöllisesti, toisilla vasta vuosien jopa vuosikymmenien kuluttua

Masennuksella altistuvat herkimmin naiset

joilla on vahvat äidilliset tunteet, omia lapsia tai he työskentelevät lasten kanssa

joita on painostettu aborttiin

jotka ovat läpikäyneet yhden tai useampia abortteja

jotka ovat kamppailleet ratkaisunsa kanssa kauan

joilla on ollut mielenterveydellisiä ongelmia

joilla on vahva moraalitaju tai kristillinen arvotausta

joiden abortti on pidetty salassa

joille abortti on tehty terveydellisistä syistä

joille abortti on tehty myöhäisillä raskausviikoilla

joilla on huono suhde äitiinsä

Puolustautumis-/selviytymismekanismeja:

Kieltäminen

Järkeily

Välttely

Tukahduttaminen

Korvaaminen

Reagointi

Torjuminen

Heijastaminen

Puolustusmekanismit murtaa

· toinen raskaus

· jokin menetys tai traumaattinen kokemus

· televisio-ohjelma tai lehtiartikkeli

· abortinjälkeisestä masennuksesta kuuleminen

· uskoon tulo

· muu tapahtuma, joka nostattaa tunteita

Abortin jälkeisen masennuksen oireita

Masentuneisuus

Päätöksenteon kyvyttömyys

Unihäiriöt

Takaumat

Itsensä rankaiseminen,itsetuhoisuus

Menetyksen tunne tietämättä, mistä se johtuu

Tuskalliset ajatukset ja tunteet tiettyinä päivinä

Syyllisyys siitä, että on itse elossa, mutta lapsi ei

Muutoksia käyttäytymisessä

Vauvojen, lasten ja raskaana olevien naisten välttely

Ihmissuhdeongelmat, vetäytyminen / eristäytyminen

Irralliset suhteet / hyväksikäyttö suhteissa

Seksuaalinen kylmyys, läheisyyden ja hellyyden välttäminen

Fyysinen jännitys abortin tullessa esiin puheissa tai muistoissa

Syntymättömiä lapsia koskevien elokuvien, lehtien tai kuvien välttely

Päihteiden käyttö

Halu saada välittömästi toinen lapsi (korvauslapsi)

Paniikkikohtaukset.

Puhuminen auttaa

Abortti jättää aina jäljen. Toipumisen kannalta on tärkeää puhua tapahtuneesta ja siihen

liittyvistä tunteista ja ajatuksista. Se vähentää masennusriskiä, joka voi yllättää vasta

aikojen päästä.

Askeleet (Journey)-tukiohjelma

on suunniteltu naisille, jotka tunnistavat itsessään em. oireita ja haluavat vapautua niistä.

Ohjelman voi käydä läpi joko vertaistukiryhmässä tai yksilöllisesti.

Ota yhteys Ituprojektiin ja lue lisää www.ituprojekti.net

Tampereen NNKY

Ituprojekti

Neuvontapiste Itu avoinna ti ja to klo 12-16, ke klo 15-19, Satakunnankatu 31 B, 33210

Tampere, p. p. 03-2544 055

Puhelinpäivystys ma-pe klo 9-22 p. 050-401 5567

itu@tnnky.fi

Vierailija
30/32 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi, ei voi ottaa sun juttua vakavasti, jos et osaa edes tavallista lausetta kirjoittaa... :)!!!

Vierailija
31/32 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäinen tokalla, seuraava ekalla, kolmas menee eskariin, neljäs 8kk ja viides raskausvkoilla 23 meneillään, en olisi pystynyt tekemään aborttia, vaikka tulin raskaaksi niin nopeaa edellisen synnytyksen jälkeen... Olen kuullut sanottavan ettei jumala anna ihmiselle sen enempää mitä se jaksaa kantaa... Kyllä ne asiat järjestyy itsestään...

Vierailija
32/32 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pystytkö tekemään abortin ja elämään sen päätöksen kanssa. Mieti tarkkaan, ettei tarvitse sitten jälkikäteen katua päätöstä tai sitä, että päätös tuli tehtyä hetken järkytyksessä.