Treveydenhoitoalan ammattilaiset, onnistuuko lapsen rokottaminen kotona omatoimisesti?
Tilanne on tämä. Olen saanut reseptin ja hankkinut lapselle Twinrix-rokotteen. Nyt aika terveydenhoitajalle pistämistä varten on kuitenkin kiven takana. Olemme lähdössä matkalle viikon kuluttua.
Ei kai tuo voi olla vaikeaa itse tehtynäkään? Apteekista saanee ruiskun ja neuloja. Onko jossain netissä tai kirjaston oppikirjassa tästä ohjeita? Vai onko aivan tuomittava ajatus?
Kommentit (33)
Monesko piikki tuo on?
Juu ja älä pistä rokotetta itse.
asian, jolla varmistat että neula ei ole suonessa eli jolla varsistat ettet pistä laskimoon. Joten jätä homma ammattilaisille.
miehelleni ja lapsilleni MUTTA olenkin ammattilainen ja olen tehnyt sen terveysaseman tiloissa.
Olen kohtuullisen epäsovinnainen ajatuksiltani, mutta tee-se -itse rokotusta pidän hyvin tuomittavana ja jopa lastensuojelun asiana.
Rokottaminen ei ole ihan yksinkertainen juttu. Esim sairaanhoitajakaan ei välttämättä saa rokottaa ennenkuin on saanut siihen perehdytyksen.
Tuttu sairaanhoitaja ei pistänyt koko kouluaikanaan muuta kuin appelsiiniin.
Miten on onnistunu sluivimaan pistämisestä harjoitteluissa?!
Kuka tahansa ei saa rokottaa. Pitää olla riittävä terveydenhuoltoalan koulutus.
Miksi et varaa aikaa omalle sairaanhoitajalle? Hänelle saa ajan nopeammin kuin terveydenhoitajalle.
Missään nimessä ei pidä mennä itse rokottamaan. Paitsi, että tosiaan tuo anafylaksia-vaara on aina olemassa, niin tosiaan maallikon on vaikea tietää milloin neulan kärki on oikeassa paikassa, minne aineen voi ruiskuttaa. Kuten joku jo sanoi, mikäli rokote joutuu väärään kudokseen (tässä tapauksessa muualle kuin lihakseen), sen teho häviää. Tai mitä jos se meneekin suoneen. Ei, ei, ei. Sitä varten ammattilaiset opiskelevat ja opettelevat, että heillä on taito. Näyttää helpolta - mutta ei se kyllä kokemattomalta käy niin vain. Neula tulee pitää vakaana ja taktiikka pitää olla hallussa - enpä lähtisi harjoittelemaan kotosalla.
Lisäksi lainaus tartuntatautiasetuksesta:
" 9 § (30.12.2008/1107)
Rokotteen pistoksena saa antaa vain lääkäri sekä siihen asianmukaisen koulutuksen saanut muu terveydenhuollon ammattihenkilö lääkärin valvonnassa."
www.finlex.fi
Lääkärin valvonnassa tarkoittaa tässä tapauksessa siis, että lääkäri on päävastuullinen, hän on vastuussa siitä, että hänen alueellaan alaisuudessaan rokottavat henkilöt ovat saaneet tämän asianmukaisen koulutuksen.
Rokottajan tulee tietää paljon muutakin kuin oikea pistostekniikka tai anafylaksian hoito. Joten kiltit ihmiset, jättäkää nämä hommat meille ammattilaisille! :)
Alkuperäiselle ja muille asiaa pohtiville Terveysasemalla varmasti myös joku sh voi rokottaa, mikäli terkoille on vaikea päästä!
Miksi terveydenhoitajat aina pistävät rokotuksen viimeiseksi ennen kuin huoneesta poistutaan eli 20 sekuntia pistämisen jälkeen yleensä ollaan jo poissa pistäjän ulottuvilta?
Rokottaminen on ammattilaisen tehtävä. Se voi näyttää yksinkertaiselta, mutta se pitää osata tehdä oikein.
Lisäksi rokotus pitää kirjata.
Miksi terveydenhoitajat aina pistävät rokotuksen viimeiseksi ennen kuin huoneesta poistutaan eli 20 sekuntia pistämisen jälkeen yleensä ollaan jo poissa pistäjän ulottuvilta?
ja jos se tulee pahana niin se tulee välittömästi, toki voi viiveelläkin, mutta ei niin pahana. Ja ohjeistus on seurata rokotettua 10-15 min.
pistät piikin väärin tai suoneen tai tulee anafylaktinen shokki. Ei kai tuo nyt niin vaikeaa ole käydä ottamassa rokote ihan ammattilaisen pakeilla???