Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Treveydenhoitoalan ammattilaiset, onnistuuko lapsen rokottaminen kotona omatoimisesti?

Vierailija
26.02.2010 |

Tilanne on tämä. Olen saanut reseptin ja hankkinut lapselle Twinrix-rokotteen. Nyt aika terveydenhoitajalle pistämistä varten on kuitenkin kiven takana. Olemme lähdössä matkalle viikon kuluttua.

Ei kai tuo voi olla vaikeaa itse tehtynäkään? Apteekista saanee ruiskun ja neuloja. Onko jossain netissä tai kirjaston oppikirjassa tästä ohjeita? Vai onko aivan tuomittava ajatus?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään rokottaa itse ilman koulutusta.

Ja toisekseen: Rokotuksessa on aina riski vakavasta allergiareaktiosta. Joten jos sulla ei ole myös valmiuksia sen vaatimaan ensiapuun, mm. adrenaliinia ja taitoa sen antamiseen, parempi, että jätät väliin.

Vierailija
2/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

anafylaktisen shokin mahdollisuuteen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakavan allergisen reaktion vaara on aina olemassa, ja jos lapsi saa reaktion kotona, hän voi kuolla ennen kuin saa hoitoa. Lisäksi jos rokote menee "väärään paikkaan" on se täysin hyödytön, ja voi aiheuttaa vaikean paikallisreaktion.

Vierailija
4/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten ei pitäisi olla vaaraa.

Tuntuu niin turhalta ja kalliilta lähteä tämän takia yksityisellekään, kun on jo monta kertaa katsonut kuinka helppo ja yksinkertaisen toimenpide se on: steriilit paketit vaan auki niin että käsi ei kosketa mitään steriiliä, rokotteen suoja pois, neula purkkiin, imu, neula pystyyn, kopautus, ilmat pois, tarkistetaan määrä, tökätään pakaraan, tyhjennetään ruisku hitaasti, steriili taitos päälle, painetaan hetken.

Ei tätä tämän enempää opeteta sairaanhoitajakoulussakaan?

Vierailija
5/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. miten tsekkaat rokotuspaikan ja aspirointi.

Ja edelleen, vaikka olisi saanut rokotteita, niin voi tulla allerginen reaktio.

Vierailija
6/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kuinka syvälle? Tuon rokotteen pitää mennä lihakseen, ei jäädä ihonalaiskudokseen. Eikä neula saa osua luuhun tai hermoon.

Allerginen reaktio voi tulla, vaikka olisi sadas annos ko. rokotetta... Itse en koskaan rokota kotona tuttuja ilman että mulla on adrenaliinia varalla.

Sitä paitsi, lapsesi saattaa alkaa kiemurrella, kun äiti pistää. Rutinoituneellekin pistäjälle tällaiset tilanteet ovat haastavia.

t. th

Vierailija
7/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet riskit, että jotain menee pieleen, mutta antaisitko itsellesi anteeksi jos menisi pieleen?

Eikö kunnassanne ole terveysasemalla päivystävää terveydenhoitajaa/sairaanhoitajaa? Kouluikäiselle kouluterkkarikin voi laittaa...

Vierailija
8/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... tökätään pakaraan...

Varo vaan ettet iske neulaa iskiashermoon tai lapsesi sinkoaa kattoon kivusta!

t. th

Vierailija
9/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ennen ole tullut anafylaktista reaktiota takaa yhtään mitään. Se voi tulla ihan hyvin silti. Siksi rokottaessa pitää aina olla adrenaliinia saatavilla.

Vierailija
10/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

noin niin kuin harjoitusmielessä. Enpä lähtisi lapsella harjoittelemaan. Vaikka provohan tämä tietty oli...

Vierailija
11/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole olkavarressa kaksi sormea luusta alas päin.

Mene terveysasemalle odotushuoneeseen pistämään. Sitten varmaan saat heiltä adrenaliinia, jos tulee se allergia.

Vierailija
12/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerran noita lääkehoitoa vaativia komplikaatioita voi kaikesta huolimatta tulla. t. ap

Vierailija
13/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos et ole sh tai th, niin älä pistä lapsiasi itse kotona. Syyt löytyvät jo aiemmista vastauksista.

Minä tosin olen opettanut oman tehdasduunari mieheni pistämään minulle vuosittaiset influenssa ym. rokotteet :)

t:sh

Vierailija
14/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole olkavarressa kaksi sormea luusta alas päin.

Ja kuinka syvälle meinasit neulan tökätä? Mm. näitä asioita opetataan siellä sairaanhoitajakoulussa, kun joku mietti että rokottamisen voi oppia kirjasta....

Vierailija
15/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ja mihinkä ammattilaisia enää tarvitaan, jos me kaikki kirjan avulla opetellaan itse pistämään ja kannetaan vastuu seurauksista. Ja tietenkin vielä syrjäytetään lasten oikeudet. Nih!

Vierailija
16/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tosin olen opettanut oman tehdasduunari mieheni pistämään minulle vuosittaiset influenssa ym. rokotteet :)

t:sh

Reiteen.

Vierailija
17/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juurihan sekin tuli todettua, että ympärileikkauksenkin voi tehdä joku muu kuin lääkäri. Ja olenhan minäkin teho-osastossa nähnyt miten haavat ommellaan ja kipsataan. Sitä vaan tarpeet ostamaan askaretlukaupasta, niin ei tapaturmankaan sattuessa tarvi lääkäriin mennä...

Vierailija
18/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Th opetti mulle näin, jotta osaan laittaa lapselle puudutuslaastarin (joka sitten olikin tyhmää, kun ei sitä saa laittaa elävälle rokotteelle, kuten vesirokko.)

Tuttu sairaanhoitaja ei pistänyt koko kouluaikanaan muuta kuin appelsiiniin.

Vierailija
19/33 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saada anafylaksia ja siinä sitten seuraat vierestä kun lapsi pahimmassa tapauksessa heittää henkensä, muutenkin täysin vastuuton ajatus. Ja kyllä varmasti kuka tahansa oppii teknisesti pistämään, mutta ei sitä nyt omalla lapsella harjoitella, haloo? Entäs jos pistät suoneen, hermoon tai epähygieenisesti ja pistopaikka tulehtuu? t.farmaseutti sekä sh

Vierailija
20/33 |
27.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene rokotteen kanssa yksityiselle lääkäriasemalle, pistospalkkio on noin 10-15 e+toimistokulut, pikkuraha, uppoaa hyvin matkakuluihin ja sis. kaiken lisäksi tarv. hoidon, jos jokin menee pieleen!