Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Serkkuni aloitti työt vauvan ollessa 3 kk vanha

Vierailija
26.02.2010 |

Serkkuni, lapsen äiti, aloitti tosiaan työt nyt kun vauva on 3 kk vanha. Sanoi onneksi löytäneensä aivan aarteen lapsen hoitajaksi. Serkkuni kertoi olevansa kateellinen minulle, koska sain olla vuoden ajan vauvani kanssa kotona ennen töihin paluuta. Tyytyväinen ja iloinen olin minäkin ;)

Kaikki eivät siis ole yhtä onnellisessa asemassa äitiyslomien suhteen. Serkkuni nimittäin asuu Yhdysvalloissa ja töihin paluun vaihtoehtona olisi ollut irtisanoutuminen rakkaasta työpaikasta. Nauttikaamme me siis tästä meille suodusta PITKÄSTÄ äitiyslomasta!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

halusin töihin vauvan ollessa 3kk, mutta... Päivät olen vauvan kanssa, parina iltana käyn heittämässä keikkaa. Mieluiten tekisin töitä vain viikonloppuisin (ei vaikuttaisi KELAn maksuihin). Eli kyllä molemmatkin voi saada!

Vierailija
2/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

menin myös töihin esikoiseni ollessa 3kk ja mekin asuimme silloin Yhdysvalloissa. Ihan ok sujui, mutta seuraavien lasten kohdalla jäin kotiin. Minulle esikoisen vauva-aika oli sen verran raskasta ja koin, että sain olla liian vähän aikaa lapsen kanssa, että mieluummin irtisanouduin. Suomessa on hyvä kun voi valita kuinka kauan haluaa olla kotona eikä ole pakko heti luopua työpaikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kuin varmaan monen teistäkin äidit

Vierailija
4/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monessa Euroopankin maassa äityisloma on tuo 3kk, joten ei tuo kovin poikkeuksellista ole. Ja useille varmasti ihan riittävä aika, mutta toki jos haluaisi jäädä pidemmäksi aikaa kotiin, niin varmasti Suomen tilanne tuntuu kadehdittavalta.

Vierailija
5/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku ihmetteli mihin "kaikki kotiäitiyden puolustajat" nyt hävisivät.. en kyllä ymmärtänyt sitä kysymystä aloituksen suhteen?

Mielestäni 3 kk on hyvin, hyvin vähän äitiyslomaa. Tuli mieleen sellainenkin, että kuinka onnistuu esim. täysimetys, jos pitää lähteä töihin jo noin aikaisin?

Kyllä minusta on hienoa, että täällä Suomessa äitiysloma on n. 9 kk ja sen jälkeen on vielä mahdollista jäädä tuetulle hoitovapaalle, ja itse taidan jäädä vielä senkin jälkeen kotiin ehkä siihen saakka, kunnes pienin aloittaa eskarin.

Vierailija
6/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja täysimetin lastani 5 kk 3 viikoa! Tavoite oli tuo 6 kk mutta ei ihan enää oma maito riittänyt. Vauva oli päivät isänsä kanssa ja minä lypsin pulloon sossutiloissa. Aamulla imetin ennen töihin lähtöä ja töistä tullessa heti ja yöllä normaalisti. Ainoastaan kerran päivässä tarvitsi lypsää ja meillä tämä toimi loistavasti!

Vierailija
7/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähes lapseni syntymästä asti. Lapsi oli kuukauden kun palasin opiskelemaan ja lapsi meni vieraalle hoitoon. Ja ihan aikuisopiskelija olen ja suomessa.

Vierailija
8/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

(en tarkoita 3 kk:n jälkeen) töihin, jos nuoria ja keski-ikäisiä naisia palkattaisiin vakinaisiin työsuhteisiin, kuten pitäisi.

Vierailija
9/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla kohdallani silti voin sanoa, että täysimetys ei olisi onnistunut mitenkään, tai imetys ylipäätään, jos en olisi pystynyt olemaan kotona vaan olisin joutunut olemaan 8-9 tuntia päivisin pois vauvan läheltä.

Ja luulen, jos nyt lähdetään yleisesti tilannetta arvioimaan, että on se imetys varsin paljon hankalampaa (joskaan ei siis mahdotonta), mikäli äiti on työssäkäyvä :)

Vierailija
10/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

saat kotiäidit varpailleen?

Itse voin kommentoida tuohon serkkusi ja yhdysvaltojen tilanteeseen, että sairasta on. Vauvan tarpeista lähtevä äitiys ja vanhemmuus ei tuolla toteudu ja hoitajasta tulee vauvalle se lähin hoitaja ja tärkein vuorovaikutussuhde on hänen kanssaan.

Jos itse asuisin maassa, missä työ on laitettava noin räikeästi perheen edelle, niin harkitsisin kahteen kertaan ennen perheen perustamista. En siksi, että luopuisin toiveesta saada lapsia, vaan siksi, että talous ja muut asiat olisi hoidettava ennen perheen perustamista vakaalle pohjalle ettei työn tarvitsisi määrittää koko elämää.

Mihinköhän kaikki kotiäitiyden puolustelijat nyt katosivat?

Ap

Vierailija
11/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole mitään lakisääteistä äitiyslomaa, vaan riippuu täysin työnantajasta. Itselläni se oli palkallisena max 6vkoa, johon olisi kulunut kaikki kertyneet loma ja sairasloma päivät. 12kk työnantaja olisi pitänyt työpaikkani, mutta olisin ollut palkattomana.

Toisaalta tuloverotus Jenkeissä on niin kevyt, että se mahdollistaa monen kotiäitiyden, kun työssäkäyvä puoliso lasketaan elättäjäksi verotuksessa.

Päivähoito saattaa maksaa jopa 1000€/kk niin silloin kannattaa miettiä paljonko palkasta jää käteen.

Vierailija
12/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli mieleen sellainenkin, että kuinka onnistuu esim. täysimetys, jos pitää lähteä töihin jo noin aikaisin? .

Kirjoitin jo tuossa ylempänä, mutta piti jatkaa imetyksestä. Eli lähdin ite töihin vauvan ollessa 3kk, työpäivät matkoineen 9-10 tuntisia. Hyvin onnistui täysimetys vajaan 5kk ikään (olisi onnistunut pidempäänkin, mutta aloitettiin silloin kiinteät lapsen ollessa niistä selkeästi kiinnostunut). Kaiken kaikkiaan imetin lähes 2v ikään asti.

Pumppasin vauva-aikana 2 kertaa työpäivän aikana, hyvin riitti oma maito, lapsi ei koskaan tarvinnut korvikkeita. Eli ei imetys välttämättä mikään kynnyskysymys ole, itselleni oli vain vaikeaa olla erossa lapsesta niin monta tuntia päivässä ja siksi halusin tehdä asiat toisin muiden lasten kohdalla. Monissa usalaisissa (isoissa) firmoissa on erityinen imetys/pumppaushuone, jota imettävät äidit voivat käyttää. Meillä oli vain tila käytössä, mutta joissain firmoissa on firman puolesta jääkaapit ja pumput (jokainen ostaa omat imuosat...). Eli siellä työpäivän aikana pumppaaminen ei ole mitenkään tavatonta.

Vierailija
13/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kynnyskysymys. Itse en ole saanut pumpattua mitään parin ensimmäisen viikon jälkeen vaikka maitoa on tullut riittävästi 6 kk täysimetykseen. Näin kahden lapsen kohdalla.

Vierailija
14/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin pojan ollessa 4kk vanha. Isä jäi lapsen kanssa kotiin.

Vierailija
15/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap

Vierailija
16/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olisin mennyt töihin heti jo kun lapsi oli 2-3kk vanha jos töitä olis löytynyt.Nyt lapsi 1,5v ja inhoan kotona oloa mutta ei ole löytynyt työpaikkaa.

Vierailija
17/17 |
26.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa menin töihin kun lapsi 3 kk... ja ihan täällä suomessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän neljä