mitä päälle lapsille hautajaisiin?
veljen vaimo kuoli yllättäen, ja nyt on edessä hautajaiset. Käyn läpi tytön 6 v ja pojan 4 v vaatekaappia, ja ihmettelen, jos sieltä löytyisi sopivaa. Mustia vaatteita ei siis ole.
Tytölle löytyy viininpunainen juhlava liivimekko, sinne alle valkoinen paita ja valkoiset sukkahousut, kenkinä hopeanväriset ballerinat.
Pojalle vaaleat housut, vaalean sininen paita ja tumman sininen liivi ja mustat juhlakengät.
Voiko näissä mennä, vai pitäisikö olla tummempaa?
Samoin voiko itse mennä tummanharmaassa housupuvussa, jonka alla musta toppi tai poolopaita.
Kiitos niille jo etukäteen, jotka auttavat.
Kommentit (60)
En laittaisi punaista mekkoa. Punaista ei kuulu laittaa hautajaisiin. Hanki tummansinen, musta tai harmaa mekko tytölle. Muut tytön vaatteet käy.
Pojan vaatteetkin käy, tosin itse ostaisin valkoisen paidan ja mustat tai tummasiniset housut.
Itsellesi siihen harmaaseen pukuun valkoinen kauluspaita. Harmaa voi kyllä loistaa räikeästi aikuisen päällä kun muilla mustaa tai tummansinistä.
toppatakki ja housut, tytöllä on kyllä puna-harmaa.
Joo, ostan varmaan pojalle tummat housut, onhan niillä varmaan myöhemminkin käyttöä.
kiitos kommenteista.
t.ap
että kenelläkään meidän perheessä ei ole hautajaisiin sopivia vaatteita. Itsekin olen ollut hautajaisissa viimeksi 12 vuotta sitten. Pitää kai vähitellen ruveta hankkimaan ko. tilaisuuteen sopivia vaatteita.
että kenelle on sanottu, ettei lapsia saa tuoda hautajaisiin? Jos siis puhutaan lähiomaisista, kuten esim. iso- tai isoisovanhemmista?? Ei kait kukaan ole niin juntti, että tekee tällaisia kieltoja? Tietysti, jos on joku kaukaisempi ihminen, niin en minäkään sinne lapsiani veisi, mutta jos sellainen, jonka kanssa oltu tekemisissä/lähisukua, niin totta hitossa lapset lähtee mukaan. Yhtä lailla hekin surevat tätä kuollutta.
Omassa lähipiirissäni on esimerkkejä, kun lapsia ei viety isoisovanhemman hautajaisiin, niin nyt lapsi sitten aina isomummilta kyselee, että missäs se pappa on ja miksi papan sänky on viety pois jne.
että kenelle on sanottu, ettei lapsia saa tuoda hautajaisiin? Jos siis puhutaan lähiomaisista, kuten esim. iso- tai isoisovanhemmista?? Ei kait kukaan ole niin juntti, että tekee tällaisia kieltoja? Tietysti, jos on joku kaukaisempi ihminen, niin en minäkään sinne lapsiani veisi, mutta jos sellainen, jonka kanssa oltu tekemisissä/lähisukua, niin totta hitossa lapset lähtee mukaan. Yhtä lailla hekin surevat tätä kuollutta.
Omassa lähipiirissäni on esimerkkejä, kun lapsia ei viety isoisovanhemman hautajaisiin, niin nyt lapsi sitten aina isomummilta kyselee, että missäs se pappa on ja miksi papan sänky on viety pois jne.
ja ammattini puolesta tiedän, ettei nykyisin juurikaan vietetä hautajaisia, kuin lähipiirissä..
t. 38
Minä ainakin olen laittanut tummansiniset tai mustat toppahousut, villakangastakin kanssa lapsille haudalle. Eli siihen juhlahousujen päälle laitat siistit toppahousut ja villakangastakin. Muistakaa myös hattu, käsineet ja kengät tummaa.
että on aika vaikea pukea lapsia kovilla pakkasilla hautajaisiin. Siellä ulkona kun saattaa mennä tosi pitkäänkin. Aika hurjaa seisottaa tyttöjäkin jossain sukkahousuissa parinkymmenen asteen pakkasessa. Kokemusta on.
meillä on ollut aina itsestäänselvää,että myös lapset osallistuvat hautajaisiin,vaikka ei niitä teinejä nyt niin huvittaisi.
Oli todella iso rahareikä kun meillä tuli ensimmäiset hautajaiset ja oli pakko ostaa viidelle hengellä kaikki vaatteet alusta loppuun (talvella) myös päällysvaatteet,kengät,pipot,hanskat ym.
Kun joku olisi ohjeistanut,että ei tarvitse niin vimpan päälle olla,varsinkin kun lapsille piti ostaa uudet vaatteet seuraaviin hautajaisiin vajaan vuoden päähän..
ja lisäksi mulla on valitettavan vankka hautajaispraktiikka. En menisi lähisukulaisen hautajaisiin housuissa, ehdottomasti hame. Tumma housupuku kuulostaa enemmän työvaatteilta.
Lasten vaatteet kuulostaa ihan siisteiltä (tytölle tosin ostaisin mustat kengät), mutta minusta ei ole ok, että vainajan käly tulee hautajaisiin housupuvussa.
täytyy kyllä kysyä, että mikä sitten olisi soveliaampi asu.Itse käytän housupukua (jakku & housut) siistiä, muodollista pukeutumista vaativissa tilaisuuksissa.
Eri asia toki, jos kyseessä olisi häät tms.
housupukuja on varmaan väh 50 % hautajaisissa olevista naisista, joten ilman muuta voi laittaa. Eikä ole mitenään etiketin vastainen. Työasunakin naiset käyttävät hyvin paljon jakkua ja hametta, joten..
Ei siis missään kirjavissa Reimateceissä!
Haalari käy: <a href="http://www.yhteishyva.fi/pukeutuminen/neuvoja_pukeutumiseen/perhejuhlie…" alt="http://www.yhteishyva.fi/pukeutuminen/neuvoja_pukeutumiseen/perhejuhlie…">http://www.yhteishyva.fi/pukeutuminen/neuvoja_pukeutumiseen/perhejuhlie…;
Miten tytön asu onko kokonaan puna-harmaa vai riittäisikö vain takin osto ja housut olisi harmaat ym. Voisiko takki olla jo kevät takki? Alle vaan villatakki tai tumma fleesetakki ym?
toppatakki ja housut, tytöllä on kyllä puna-harmaa. Joo, ostan varmaan pojalle tummat housut, onhan niillä varmaan myöhemminkin käyttöä. kiitos kommenteista. t.ap
toppatakki ja housut, tytöllä on kyllä puna-harmaa. Joo, ostan varmaan pojalle tummat housut, onhan niillä varmaan myöhemminkin käyttöä. kiitos kommenteista. t.ap
ja osoittaa välittämisensä omaisille sekä kunnioituksensa vainajalle.
Kokemuksesta kerron, että kukaan ei edes katso/tajua/muista mitä kenelläkin oli päällä, jos pukeutuminen on asiallista, vaikka ei olisikaan etiketin mukaista.
ja osoittaa välittämisensä omaisille sekä kunnioituksensa vainajalle. Kokemuksesta kerron, että kukaan ei edes katso/tajua/muista mitä kenelläkin oli päällä, jos pukeutuminen on asiallista, vaikka ei olisikaan etiketin mukaista.
ja osoittaa välittämisensä omaisille sekä kunnioituksensa vainajalle. Kokemuksesta kerron, että kukaan ei edes katso/tajua/muista mitä kenelläkin oli päällä, jos pukeutuminen on asiallista, vaikka ei olisikaan etiketin mukaista.
Joten ostin kankaat ja ompelin itse. Hinnaksi tuli pari kymppiä takilta. Ja takin kaveriksi haudalle laitettiin toppahousut jalkaan, joista toiset piti ostaa uutena, mutta ei maksanut kuin kympin HM:ltä. Ei tuo ollut mulle pihillekään liikaa lasten isoisän hautajaispanostukseen. Ja hautajaisten odotus meni mukavasti takkeja väsätessä.
lapset haalareihin. Ei olisi tullut mieleenkään olla pukematta haalareita lapsille, kun haudallakin meni yli puoli tuntia pakkasessa ja lumen keskellä. Vanhempi oli juuri täyttänyt kolme vuotta ja nuorempi oli alle 2-vuotias. Joten täysissä toppauksissa oli meidän lapset, kuten myös muutkin lapsivieraat.
Meillä ei ole minkäänlaista tarvetta (eikä rahaakaan) ostaa neljälle lapselle erikseen "hautajaistakkeja" eli jotain ihme villakangastakkeja niinkuin nyt tuntuu av:n mielestä olevan pakollista. Niillä haalareilla ja puvuilla mennään, mitkä on ulkoiluun hankittu.
punaista ja viininpunaista. Ihan eri juttu.
Joten ostin kankaat ja ompelin itse. Hinnaksi tuli pari kymppiä takilta. Ja takin kaveriksi haudalle laitettiin toppahousut jalkaan, joista toiset piti ostaa uutena, mutta ei maksanut kuin kympin HM:ltä. Ei tuo ollut mulle pihillekään liikaa lasten isoisän hautajaispanostukseen. Ja hautajaisten odotus meni mukavasti takkeja väsätessä.
lapset haalareihin. Ei olisi tullut mieleenkään olla pukematta haalareita lapsille, kun haudallakin meni yli puoli tuntia pakkasessa ja lumen keskellä. Vanhempi oli juuri täyttänyt kolme vuotta ja nuorempi oli alle 2-vuotias. Joten täysissä toppauksissa oli meidän lapset, kuten myös muutkin lapsivieraat.
Meillä ei ole minkäänlaista tarvetta (eikä rahaakaan) ostaa neljälle lapselle erikseen "hautajaistakkeja" eli jotain ihme villakangastakkeja niinkuin nyt tuntuu av:n mielestä olevan pakollista. Niillä haalareilla ja puvuilla mennään, mitkä on ulkoiluun hankittu.
enkä edelleenkään näe järkeä sijoittaa pariakymppiä per lapsi kertakäyttövaatteeseen. Kyllä se kunnioitus lähtee ihan jostain muusta kuin siitä, onko lapsella haalari vai ei.
enkä edelleenkään näe järkeä sijoittaa pariakymppiä per lapsi kertakäyttövaatteeseen. Kyllä se kunnioitus lähtee ihan jostain muusta kuin siitä, onko lapsella haalari vai ei.
Muistetaan läheisiämme ja pidetään heistä huolta elinaikanaan, niin tuntuu nämä hautaujaishommatkin hieman luonnollisemmilta.
mutta hautajaissin ei sitten viitsottäiskään ostaa sopivaa vaatetta.
http://www.yhteishyva.fi/pukeutuminen/neuvoja_pukeutumiseen/perhejuhlie…