Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä päälle lapsille hautajaisiin?

Vierailija
25.02.2010 |

veljen vaimo kuoli yllättäen, ja nyt on edessä hautajaiset. Käyn läpi tytön 6 v ja pojan 4 v vaatekaappia, ja ihmettelen, jos sieltä löytyisi sopivaa. Mustia vaatteita ei siis ole.

Tytölle löytyy viininpunainen juhlava liivimekko, sinne alle valkoinen paita ja valkoiset sukkahousut, kenkinä hopeanväriset ballerinat.

Pojalle vaaleat housut, vaalean sininen paita ja tumman sininen liivi ja mustat juhlakengät.

Voiko näissä mennä, vai pitäisikö olla tummempaa?

Samoin voiko itse mennä tummanharmaassa housupuvussa, jonka alla musta toppi tai poolopaita.

Kiitos niille jo etukäteen, jotka auttavat.

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hautajaissin ei sitten viitsottäiskään ostaa sopivaa vaatetta.

häihinkin niin, että lapsilla on ne haalarit päällä.

Vierailija
2/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä osaa lapsille ne takit pukea moneen muuhunkin tilaisuuteen, kun ne nyt on tehtynä. Hautajaiset olivat hyvä syy alkaa hommaan. Ja nyt on helppoa käydä ihan vaikka lääkärissä, kun lapsilta ei tarvi siellä riisua pois koko haalari-kenkä-arsenaalia, vaan pelkkä takki pois, ja sitten hyvä.

Älä nyt tee mun takkihankinnasta ongelmaa, kun se ei sitä ole. Muut tehkööt tavallaan, annoin vain oman kokemukseni tähän idealisäksi.

Joten ostin kankaat ja ompelin itse. Hinnaksi tuli pari kymppiä takilta. Ja takin kaveriksi haudalle laitettiin toppahousut jalkaan, joista toiset piti ostaa uutena, mutta ei maksanut kuin kympin HM:ltä. Ei tuo ollut mulle pihillekään liikaa lasten isoisän hautajaispanostukseen. Ja hautajaisten odotus meni mukavasti takkeja väsätessä.

lapset haalareihin. Ei olisi tullut mieleenkään olla pukematta haalareita lapsille, kun haudallakin meni yli puoli tuntia pakkasessa ja lumen keskellä. Vanhempi oli juuri täyttänyt kolme vuotta ja nuorempi oli alle 2-vuotias. Joten täysissä toppauksissa oli meidän lapset, kuten myös muutkin lapsivieraat.

Meillä ei ole minkäänlaista tarvetta (eikä rahaakaan) ostaa neljälle lapselle erikseen "hautajaistakkeja" eli jotain ihme villakangastakkeja niinkuin nyt tuntuu av:n mielestä olevan pakollista. Niillä haalareilla ja puvuilla mennään, mitkä on ulkoiluun hankittu.

enkä edelleenkään näe järkeä sijoittaa pariakymppiä per lapsi kertakäyttövaatteeseen. Kyllä se kunnioitus lähtee ihan jostain muusta kuin siitä, onko lapsella haalari vai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä ihmisillä oli päällä! Viininpunainen mekko pikkutytöllä on ihan ok. Ja jos haudalla lapsilla on haalarit päällä, niin so!

Vierailija
4/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

millainen hän oli. Loukkaantuisiko jos lapset eivät olisi ns. etiketin mukaisessa asussa. Lapsia ei jokatapauksessa kuulu pukea mustaan edes etiketin mukaan. Itse omissa hautajaisissani toivoisin että lapset olisi puettu värikkäisiin vaatteisiin.

Aikuisilla itse pidän että on koko mustaa päällä, miehillä tietty valkoinen kauluspaita.

Vierailija
5/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työkseni ollut noin puolessa tuhannessa hautauksessa mukana ja kaikkea on tullut nähtyä. Lapset näyttävät usein olevan tummahkoissa tai sitten valkoisissa vaatteissa. Kirkkaanpunaista ei ole näkynyt kuin ulkovaatteissa, mutta eipä kappelissa ulkovaatteita pidetä päällä.

Ammattilaisen mielestä pahimpia hautajaisvieraita ovat ne, jotka yrittävät liikaa toimia korrektisti. Samoja ihmisiä siellä on, joiden kanssa muutenkin ollaan tekemisissä, ja luonteva käytös ja kohtelias mieli kantavat pitkälle. Pönötys ja epävarmuus siitä, osaako olla oikein näkyvät ikävänä vaivautuneena tunnelmana.

Ja ne naisten housupuvut: ainakin pääkaupunkiseudulla edustavatkin naiset pitävät hautajaisissa housupukuja. Maalla voi vielä olla hamekulttuuri kunniassa.

Vierailija
6/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten kappelissa ja siellä ollaan niissä varsinaisissa hautajaisvaatteissa. Jos on kunnon pakkanen, niin pakkohan ne haalarit on kai päälle lapsille pukea. Enemmän minua huolestuttaisi teinit ja aikuiset naiset, hehän sinne koviin pakkasiin sukkahousuissaan jäätyvät. Kyllä haudalla vierähtää helposti tuntikin. Ensin odotetaan, että kaikki ovat paikalla, sitten jokainen jättää jäähyväiset vuorollaan ja sitten vielä siirrytään muistotilaisuuteen, kylmä pikkulapsille tulee sukkahoususillaan.

Vierailija
7/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla vitsi että lapset haalareissa hautajaisiin???

Ja ihan oikeestiko ei lapsilla ole muuta talvivaatetta kuin haalarit?

Ettekö te käy muissa juhlissa talvisin? Ravintolassa? Teatterissa? Kylässä? Näyttelyissä? Elokuvissa? Shoppailemassa? Kahviloissa? Museoissa?

Turha uskotella että käydään mutta lapsilla on haalarit,

EN USKO!

Joka muksulla on oikeesti villakangastakki/samettitakki/vastaava!

Eikä varmaan ole muuta kuin ne yhdet kengät, kirkuvan punaiset tai siniset Kuomat???

Ja jos ei ole niin mars, ostamaan! Kuuluu ihan yleiseen sivistykseen pukeutua asianmukaisesti. Ja oikeesti, ei se varmaan vainajaa liikuta, mutta entäs muut hautajaisvieraat? Minä ainakin loukkaantuisin tuollaisesta etikettimokasta, ihan vastaava kun esim. häissä vieraalla pitkä valkoinen mekko tai farkut.

Vierailija
8/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jännä , että häihin voidaan satsata mutta hautajaissin ei sitten viitsottäiskään ostaa sopivaa vaatetta.

Mutta lapsia ei paljon pueta mustiin muissa yhteyksissä ja vaatteet käy nopsaan pieneksi.

Vierailija
9/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa tolloa väkeä täällä! Lapset puetaan hautajaisiin vaaleisiin juhlavaatteisiin. Se on viattomuuden ja elämän viesti.

Vierailija
10/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla vitsi että lapset haalareissa hautajaisiin??? Ja ihan oikeestiko ei lapsilla ole muuta talvivaatetta kuin haalarit? Ettekö te käy muissa juhlissa talvisin? Ravintolassa? Teatterissa? Kylässä? Näyttelyissä? Elokuvissa? Shoppailemassa? Kahviloissa? Museoissa? Turha uskotella että käydään mutta lapsilla on haalarit, EN USKO! Joka muksulla on oikeesti villakangastakki/samettitakki/vastaava! Eikä varmaan ole muuta kuin ne yhdet kengät, kirkuvan punaiset tai siniset Kuomat??? Ja jos ei ole niin mars, ostamaan! Kuuluu ihan yleiseen sivistykseen pukeutua asianmukaisesti. Ja oikeesti, ei se varmaan vainajaa liikuta, mutta entäs muut hautajaisvieraat? Minä ainakin loukkaantuisin tuollaisesta etikettimokasta, ihan vastaava kun esim. häissä vieraalla pitkä valkoinen mekko tai farkut.

Meidän lapsilla oli pienenä vain ne haalarit ja nyt isompana vain yksi talvitakki, jonka on käytävä hiihdosta hautajaisiin. Myös talvikenkiä on vain yhdet kullakin.

Äitini hautajaisissa lapseni olivat 5v 3½v ja 1v 9kk. Sisävaatteiksi löysin kirpparilta yhdelle mustan samettimekon valkoisella pitsikauluksella, toiselle vihreän mekon, jossa helmaosa pitsiä ja kolmannelle tummansinisen mekon. Kaikilla oli ulkona iloiset puna-kelta-oranssi-violetit haalarit ja punaiset talvikengät.

Itsellänikin oli viininpunainen toppatakki. Tokkopa äitini siitä pahastui. Jos olisi ollut elossa, olisi sanonut, että älkää tuhlatko hänen vuokseen.

Muiden hautajaisvieraiden ajatuksista en piitannut. Minä olin kuitenkin lähiomainen.

Vierailija
11/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset puetaan juhlavaatteisiin, värillä ei väliä. Vaikka sitten iloisen värisiin. Onhan surun keskelläkin aina toivoa ja lasten kautta toivo ja ilo, elämän jatkuminen ovat läsnä.

Itse muistan olleeni mummuni hautajaisissa punaisessa ulkotakissa ja mustissa lakerikengissä 4-vuotiaana. Muistan, että itkevät sedät ilahtuivat kun menin heille höpöttelemään. Mummusta en ehtinyt saada muistikuvaa.

Vierailija
12/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

hautajaisissa (kesällä) vaaleankeltaiset juhlamekot ja pojalla pellavahousut ja valkoinen kauluspaita. tytöt oli 3 ja 8 vuotiaat ja poika 6v

Lasten ei tarvi pukeutua hautajaisissa mustiin tai tummiin.

Ei missään nimessä farkkuja, vaikkaolisivatkin mustat.

Vierailija
13/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirpparilta, huutiksesta saa.

sossusta saa hautajaisvaatteet lainaan tai rahaa niiden ostoon. jokaisella on joku tuttu jolta lainata jne.

jä kyseessä on kulttuurinen tapa pukeutua tummiin. ei auta vaikka keltainen ois miten sievä muuten. kyse toisten kunnioituksesta.

Vierailija
14/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

entä jos ostaisit jotkut tummat housut pojalle. esim samettifarkut tai tummat kangashousut.. löytyy usein vaikka kirpparilta tai HM myös..

ja mitään avonaista toppia en itse ainakaan hautajaisiin laittaisi.. se poolo parempi

Vierailija
15/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta sinun ja pojan vaatteet ovat oikein sopivat. Tytön kohdalla miettisin vielä. Vaikea sanoa, kun ei ole vaatteita nähnyt, mutta ne kuulostivat vähän joulujuhla- tai joltain synttärijuhlavaatteilta. Jos mekossa on jotain kimalletta, niin en ainakaan silloin laittaisi. Se on kuitenkin surullinen juhla. Löytyisikö tuttaviesi tyttärien vaatekaapista jotain toista hametta tilalle, vaikka jotain vaaleaa, sinistä, vihreää tai melkein mitä vain muuta kuin punainen.

Vierailija
16/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan vaatteet ovat siistit ja juhlavat, ja väritys on hillitty. Ei siis räikeitä värejä eikä kuvioita/printtejä. Tummempi on parempi, mutta vaaleakin käy, erityisesti kesällä.

Vieraankaan ei tarvitse olla kokomustissa, jos ei ole ihan lähisukulainen tai ystävä. Harmaa on ihan ok mustaan yhdistettynä ja valkoistakin voi olla esim. paidassa tms. Samoi kuin värejä hyvin tummina versioina.

minusta lasten vaatteet kuulostavat asiallisilta. Ja kuten sanottiin, jos ostat jotain uutta, osta tummat housut pojalle. Niillä on käyttöä muissakin juhlissa.

Vierailija
17/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pojalle hankkisin tummat housut.

Tuo aikuisten hautajaisetiketti voi olla tarkempi mustan vaatetuksen suhteen. Voisin ehkä itsekin mennä tummanharmaassa puvussa.

Vierailija
18/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytyisikö tuttaviesi tyttärien vaatekaapista jotain toista hametta tilalle, vaikka jotain vaaleaa, sinistä, vihreää tai melkein mitä vain muuta kuin punainen.

Minä kyllä laittaisin nennemmin tummaa viininpunaista kuin jotain vaaleaa sinistä hautajaisiin. Kirkkaat punaiset ovat väärä valinta, tumma ja murrettu ei.

Vierailija
19/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en laittaisi punaista hametta lapsellekaan.

Vierailija
20/60 |
25.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

en kirjoittanutkaan "vaaleaa sinistä", vaan: vaaleaa, sinistä. Lähinnä ajattelin jotain beigeä. t. en muista mikä numero

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kolme