Koulukiusatut, missä ammatissa olette ja
miten pystytte hyödyntämään asemaanne kiusaajianne kohtaan??
Kommentit (24)
entisiä kiusaajia olen jonkun kerran nähnyt, kaikki kauppojen kassoilla, joten siinä mielessä paremmin kuin mulla kuitenkin.
Pystyisin varmaan tekemään kiusaa, mutta ei ole tullut mieleenkään.
Olen pystynyt kääntämään kiusaamiskokemukset henkiseksi vahvuudeksi. Esimerkiksi tyhmäpaineenkin alla uskallan pitää omat mielipiteeni, jos katson ne perustellusti oikeiksi. Ja uskallan sanoa ääneen ajatukseni. On ihan sama mitä muut minusta ajattelevat, koska tiedän, että kaikkia ei voi koskaan miellyttää. Aina on joku, joka saattaa katsoa kieroon milloin mistäkin syystä. En välitä sellaisesta. Kiusaaminen teki minusta rohkean ihmisen. En kummemmin jännitä esiintymistä enkä arastele minkäänlaisia ihmisiä. Olen myös oppinut ymmärtämään erilaisuutta: en heti tuomitse ulkonäön perusteella ja olen valmis kuuntelemaan erilaisia näkemyksiä elämästä ja maailmasta. Haluan tutustua ihmiseen kulissien takana. Työssäni kykenen myös paremmin ymmärtämään kiusattuja ja syrjittyjä oppilaita. Olen meidän koulussa se, joka pitää nollatoleranssia kiusaamisen suhteen. Älähdän ja puutun heti, jos kiusaamista havaitsen. Ja yritän tukea enemmän niitä arkoja ja syrjäänvetäytyviä tapauksia. Nostan näitä asioita säännöllisesti esille opettajainhuoneen keskusteluissa ja vanhempainilloissa. Kiusaajiin en sen kummemmin ole pitänyt yhteyttä. Kävin yläastetta isossa koulussa (lähes 1000 oppilasta), joten kaikkia kiusaajia en edes tuntenut. Koska en yläasteella suostunut siihen ainoaa tytölle hyväksyttyyn rooliin eli hiuksia tupeeraavaksi teinipissikseksi, olin melkein koko koulun silmätikku, joten tönimistä ja huutelua, syrjimistä, jopa seksuaalista häirintää esiintyi monelta taholta. Meidän luokalla olleista kiusaajista yhdestä on tullut siivooja, kolmen lapsen yh, joka lapsella eri isät. Näin kuulin.
pärjäät hyvin elämässä. Mutta aliarvioitko siivoojan ammattia ja työtä?
akoko ala- ja ylä-aste kiusattiin monin eri tavoin