millainen nainen on tradenomi?
kertokaas? kun minulla on käsitys, että he luulevat olevansa jotenkin hienosti ja korkeasti koulutettuja..mutta sehän nyt ei ole koulutus eikä mikään, kauppis vaan. vai onkohan se joku alemmuuskompleksi, mikä heitä vaivaa??
Kommentit (45)
82-v tradenomi. eilen kysyttiin papereita kun hain tupakkia ärrältä.
Kaikki henk.koht. tuntemani tradenomit on fiksuja ihmisiä ja heillä on ihan realistinen kuva koulutuksestaan ja pätevyydestään. Ne, jotka tunnen työympyröistä ovat hyviä ja motivoituneita työntekijöitä. Eivätkä todellakaan pidä itseään erityisen korkeasti koulutettuna, kun ympärillä on pääsosin yliopistossa opiskelleita.
Täällä av:lla olen muutamassa aiemmassa keskustelussa törmännyt tradenoimeihin, joilla on suuri tarve korostaa koulutuksensa korkeutta, mutta taitavat olla kovin pieni vähemmistö, kun tosielämässä en ole heihin törmännyt.
t. juristi, ktm
on kaveri joka lukee itselleen BBA-tutkintoa englanniksi ammattikorkeessa ja kovasti aina haukkuu ja pyrkii tekemään pesäeroa tradenomeihin. Minusta hän on aivan sama asia, mutta vain englannin kielisellä tutkintonimikkeellä, olenko ihan väärässä?
ja hän on taiteellinen, tekee paljon käsitöitä, sisustaa hauskasti ja modernisti, rakastaa Almodovarin leffoja, lukee paljon ja joo, on projektisihteeri ;)
Itse olen humanisti enkä ehkä täytä humanistihörhöjen perusehtoja, koska kaverini on tradenomi :p
En minä oo tommonen vaan tämmönen ja multa kysytään paperit vaikka on jo vaihdevuodetkin menossa!
Vähän pilipaliporukkaa, mutta toisaalta kaupalliset aineet on aina vähän sellaisia, joita kannattaa lukea jos haluaa mennä sieltä missä aita on matalin. Siksipä alkaakin olla ne työpaikat kiven alla...
Täälläkin on yksi ammattiKORKEAkoulun käynnyt tradenomi.. ja täytyy nyt sanoa että ainakaan meidän linjalle (tiimiakatemia) ei noin vain päässyt ja esimerkiksi yksi yo-merkonomikaverini ei päässyt sisään!
Alan valitsin siksi, koska koulu oli lähellä kotipaikkaani ja tradenomi voi suuntautua niin monelle alalle :) itse olen pankkitoimihenkilö ja samaan aikaan valmistuneista löytyy yrittäjiä, vientiassareita, kaupan kassoja, ulkomaan kaupan ammattilaisia, kiinteistönvälittäjiä, osastopäälliköitä jne!
Ikeaa löytyy, viimeeksi kävin shoppailemassa yhdessä kavereitteni kanssa, joista toinen on tradenomi, filosofian maisteri ja viittä vaille valmis diplomi-insinööri ja toinen vieläkin ammattikoulun kirjoilla (25v) roikkuva kotiäiti! Hyvin löytyi tavaraa meille kaikille ja silti meillä kaikilla on ihan erilaiset kodit, vaikka osin ikeaa onkin käytetty :D
ja kiinnostaisi kuulla mikä 29 on ammatiltaan.. onko edes peruskoulu suoritettu??
ja kiinnostaisi kuulla mikä 29 on ammatiltaan.. onko edes peruskoulu suoritettu??
Ja mitä alemmuuskompleksiin tulee, niin sekin taitaa löytyä helpoiten ap:n vessan peilistä.
Ihmettelen suuresti tätä joillain ilmenevää tarvetta pyrkiä alentamaan toisen koulutuksen arvoa. Onko toisen koulutusvalinta jotenkin itseltä pois?
Ap: get a life.
millainen nainen on tradenomi?
kertokaas? kun minulla on käsitys, että he luulevat olevansa jotenkin hienosti ja korkeasti koulutettuja..mutta sehän nyt ei ole koulutus eikä mikään, kauppis vaan. vai onkohan se joku alemmuuskompleksi, mikä heitä vaivaa??
joko meillä on sama kaveri tai sitten tuossa englanninkielisessä linjassa toitottavat tuota opiskelijoillensa.
on kaveri joka lukee itselleen BBA-tutkintoa englanniksi ammattikorkeessa ja kovasti aina haukkuu ja pyrkii tekemään pesäeroa tradenomeihin. Minusta hän on aivan sama asia, mutta vain englannin kielisellä tutkintonimikkeellä, olenko ihan väärässä?
ITERONOMI-nimike on 2,5-vuotisen Porvoon matkailuopiston tutkinnon suorittaneen ylioppilaan
titteli. Koulutus on vanha opistoasteen tutkinto ja nykyisin Porvoon matkailualan oppilaitos kuuluu
ammattikorkeakoulu Heliaan ja sieltä valmistuu
matkailurestonomeja.
Porvoon matkailuopisto on englannin kieliseltä nimeltään Institute Travel and Tourism in Porvoo
Iteronomit työllistyvät mm. lentoyhtiöihin, matkatoimistoihin, hotelleihin, matkailukeskuksiin,laivayhtiöihin jne.
tradenomiystävä on muuten oikein ihana, mutta lulee todella olevansa jotain hienompaa kuin muut. Hän on kuulemma "lähes ekonomi"... Mä en oikein jaksa koko aihetta, kun en ole koskaan arvioinut ihmisiä koulutuksen perusteella. Mut luultavasti hänellä on vaan alemmuuskompleksi.
Mä oon vasta 43 v (ja tradenomi), mutta kukaan ei oo kysynyt papereita ainakaan 15 vuoteen! Mitä kasvovoidetta käytät?
mä olen 45v tradenomi ja papereita kysytään multakin. ei muuta.
Peruskoulun ja lukion päästötodistukset yli 9 keskiarvolla,ja kirjoitin E:n paperit, eli ei kolahda ainakaan minuun tuo ap:n yleistys. Kaikilla ei välttämättä kiinnosta yliopisto-opinnot, vaikka lukupäätä olisikin. Ja en ymmärrää muutenkaan ap:n pointtia, itselläni kun ei ole tapana arvottaa ihmisiä ja arvioida heidän älykkyyttään pelkän koulutuksen perusteella. Ap:lle se silti suotakoon, jos se hänen itsetuntoaan kohottaa :)
Minä olen tradenomi, ja yo-merkonomi. En kyllä muuten oikein vastaa tuota ap:n kuvausta... Moinen valinta tapahtui oikeastaan siksi, etten osannut kuvitella lukevani vain yhtä tai kahta ainetta, vaan halusin jotain monipuolisempaa, joten ajauduin sitten kauppikseen.
Kävin sellaisen linjan, että töitä on piisannut heti merkonomiksi valmistumisesta saakka, tradenomiksi luin iltatutkintona, vaikkei olisi ollut tarpeen. Niin, enkä todellakaan ole kaupan kassa tms., vaan ulkomaankauppaan liittyvissä hommissa ollut jo n. 15 vuotta.
82-vuotias tradenomi - en tiennyt, että se on niin vanha tutkinto, tai sitten kyseessä on todellinen teräsmummo :D
Joku kyseli että kellä ei ole kotonaan Ikeaa tai Pentikiä. Meillä ei ole Pentikin Pentikiä. Tradenomeja ei myöskään kotoa löydy.
82-v tradenomi. eilen kysyttiin papereita kun hain tupakkia ärrältä.
M-paperit lukiosta ja tradenomiksi opiskelin, koska jotain oli pakko opiskella eikä mikään kiinnostanut.
Nyt olen töissä insinöörien seassa eikä työ kiinnosta yhtään, mutta pakkohan se on jotain tehdä ja palkkakin juoksee ihan kivasti.
Kotona on ikeaa, koska sisustaminen ei kiinnosta, mutta huonekalut on oltava ja ikeasta saa kaiken mahdollisen.
Hmm, taidan tosiaankin mennä sieltä missä aita on matalin. Mutta ketä kiinnostaa :)
keski-ikäinen, työssäkäyvä suurperheen äiti
tienaan 4000 € käteen kuussa
kotona ei ole yhtään pentikiä (eikä tule), iittalaa ja arabiaa senkin edestä
kukkapuroa ja jacobsenia ja ikeaakin löytyy
marimekkoa myös
eikä ole mitään komplekseja, ei alemmuus eikä ylemmyys, vaan olen älyttömän tyytyväinen olotilaani
En koe olevani erityisen hienosti tai korkeasti koulutettu. Olen suorittanut alemman korkeakoulututkinnon. Työskentelen asiantuntijatehtävissä ja palkka on vähän yli 4200 €/kk. Moni opiskelukaveri tekee suoritustason hommia, osa on johtajana suuressakin firmassa ja suurin osa on asiantuntijatehtävissä. En koe, että olisin jotenkin ketään opiskelukaveriani parempi tai huonompi. Tai ylipäätään ketään muutakaan ihmistä parempi tai huonompi.