Miten joku voi vapaehtoisesti asua kerrostalossa tai rivitalossa?
Ei voi ymmärtää... Aina naapurit seinäntakana, ei omaa pihaa yms... Ymmärrän kyllä, jos pakosta joutuu vuokralla asumaan, mutta vapaehtoisesti!
Kommentit (115)
varsinkin iltaisin ja öisin. Mä tunnen oloni turvallisimmaksi kerrostalossa, kun tiedän että on paljon ihmisiä lähellä. Pelkotilan tullessa kuuntelen kuuluuko naapureista mitään ääniä ja lohduttaudun sillä, että paljon ihmisiä on ympärillä, kun kuulen naapureiden askeleet, pesukoneen äänen, vesiputkien kohinan, musiikkia jne.
Periaatteessa meidän kannattaisi asua omakotitalossa, että ois tilaa enemmän, mutta noiden pelkojen takia ei kiinnosta. Olen asunut omakotitalossa aiemmin, ja oli tosi kamalaa noiden pelkojen kanssa.
maksa kuin kerrostaloasunnotkaan.
Tää on musta ihan naurettava harhakäsitys, että jos haluaa omakotitaloon pitää olla rahaa enemmän kuin jos asuu kerrostalossa!
Meillä on tulot jotain 3000e kuussa nettona ja asutaan omakotitalossa. Voitais kyllä ihan yhtä hyvin asua samanhintaisessa kerrostaloasunnossa. Mitenhän sitten oltais varakkaimpia ?!
Tää niinku multa menee aina ohi.
Asumiskulut on omakotitalossa aika merkittävästi isommat, kuin esim. rivarissa, tästä oli just taannoin juttua talouselämässä... Lisäksi omakotiasujalla on aina vain oma kuve kaivettavana, jos tulee äkillisiä ongelmia talossa. Rivarissa ja kerrostalossa taloyhtiö takana.
Ja ilmeisesti kuulun siihen harvinaiseen kansanryhmään, joka ei ikinä halua omakotitaloa. Siis missään olosuhteissa. Asun ihanassa rivaripäädyssä, meillä on iso suojaisa oma piha ja hyvät seinät. Naapureista ei kuulu inahdustakaan. Kuitenkin naapurit on seinän takana, jos esim. lapsille tulee koulun jälkeen hätä tms.
Ja jos tulee ongelmia, niin on aika helppoa soitella isännöitsijälle, että hoida homma.
Olen monesti oikein ihmetellyt omakotiasumista. Monet alkavat pihdata esim. lämmityskuluissa ja fleece-takit ja villasukat kuuluvat sisällä perusvarusteluun... Itse en kokisi ollenkaan mukavaksi elämäksi moista.
Mutta hei, kukin tavallaan, eiks je!? :)
Monet ei ole koskaan edes nähneet hyvää kerrostaloasuntoa - sellaista kuin meidänMistään muusta ei voi johtua tuo kerrostaloasumisen väheksyminen. Meillä on yhtä paljon tilaa kuin (pienehkössä, toki) omakotitalossa, isompi piha (jota ei tarvitse itse hoitaa, mutta kukkia saa kastella kesällä jos haluaa), hienot näköalat (ei mitään puskanjuuria) ja 10 minuutin kävelymatka torille, työpaikoille, kouluihin ja Stockmannille. Naapureita ei kuule, ei näe - paitsi silloin, kun haluaa esim. lainata pari ruokapöytää juhlia varten.
asuvilla kerrostalon mielikuva on ankea betonimöhkäle, josta näkymät sisäpihan roskikselle.
Me asumme kerrostalossa lammenrannalla. Omaa pihaa on - kukkia saa istutella, mutta nurmikonleikkaukset hoitaa huoltoyhtiö, samoin talvella lumityöt. Lähellä on luontoa, päiväkodit, koulu ja kauppakeskus.
Täällä se vaan on paljon helpompaa eikä naapurit mietitytä pätkääkään, tavallista perhe-elämää viettävät he, kuten myös me. Puhumme kotona Suomea, joten sitä ei monikaan ymmärrä, 1 Suomalainen perhe tässä talossa asuu meidän lisäksemme. Piha-alue on iso uima-altaalla ja leikkimahdollisuuksilla.
meren rantaan jos haluaa ja palvelut sekä harrastukset pitää lähellä niin ei oikein muuta toimivaa ratkaisua ole meidän alueella.
Asuimme tätä ennen omakotitalossa syrjemmässä ja se oli ihan hieno talo joo, mutta kaikki ne on niin ritirinnan, että enemmän siellä häiritsi naapurit kun halusi pihassansa olla (ei muita aktiviteetteja alueella juurikaan), kaikki kun näki pihaan esteettä. Espanjalaisista omakotitaloista äänetkin kuuluu naapuritaloon, joten se on sinänsä aivan sama asia kuin kerrostalossa. Ehkä kohdallemme on osunut nyt hyvin rauhallinen kerrostalo en tiedä. Tyytyväisiä olemme kuitenkin. =)
koska ei ole omaa pihaa. Ok-talossa ja rivarissa olen molemmissa viihtynyt yhtä hyvin. Tärkein kriteeri on piha. Ainakaan meidän rivaripäätyasunnossa en kuullut ääniä naapurin puolelta.
Suomalaisten unelma on omakotitalo, siitä oli joku kysely tossa jokin aika sitten.
Mäkin tunne muutaman ihmisen joka asuisi mieluiten rivi- tai omakotitalossa mutta rahatilanne on se että ei onnistu.
Minä olen asunut ok-talossa enkä enää koskaan halua semmoista työleiriä elämääni. Tekemistä on muutenkin vähintäänkin tarpeeksi.
nimim. onnellinen rivarissa :)
enää omakotitaloon!!! Kerrostalo on mun toteutunut unelma! Ylin kerros ydinkeskustassa isossa kaupungissa. Aaah tätä ihanuutta kun kauppa on tien toisella puolella ja palvelut lähellä. Ei tarvii omaa autoa ja ei tarvii tonkia pihaa!!!! Mökilläkään en viihdy kahta päivää kauempaa..
Sinkkuna asuin kerrostalossa, viihdyin ihan hyvin. Oli jotenkin turvallinen olo kun oli seinän takana naapurit. Sitten kun laitettiin kimpsut ja kampsut miehen kans yhteen, ostettiin rivarikämppä jossa on oma piha, eli on nurmenleikkuuta ja lumenluontia vaikka toisille jakaa. Tykätään tosi paljon! Ehkä omakotitaloon sitten kun lapset kasvaa ja ohittavat tän vauva-ajan... Kukin taaplaa tavallaan :)
Mä olen sinkku joten ei ole varaa muuhun kuin kerrostaloon mutta en muutenkaan vaihtaisi tätä mihinkään. Ei pihatöitä, ei lumitöitä. Helppoa ja kivaa asumista. En mä kaipaa omaa pihaakaan kun on iso parveke jossa saa grillata sähkögrillillä.
Ja joo, olen asunut vastavalmistuneessa omakotitalossakin mutta ei se juuri tästä asumisesta eronnut koska tykkään olla sisällä kaikessa rauhassa.
Ei voi ymmärtää... Aina naapurit seinäntakana, ei omaa pihaa yms... Ymmärrän kyllä, jos pakosta joutuu vuokralla asumaan, mutta vapaehtoisesti!
asua lähellä työpaikkaani = työmatkat eivät kestä yli tuntia suuntaansa. EI ole varaa ostaa omakotitaloa Helsingissä. SIis asumme kerrostalossa.
Olen vallan onnellinen. n. 1/3 lainaa siihen verraten, jos omakotitalo oltaisiin ostettu. Antaa ihanasti vapautta rahallisesti, jää elämiseenkin.
ja haluan asua mahdollisimman lähellä Helsingin keskustaa.
kerrostalossa, koska ei meidän rahat riitä pääkaupunkiseudulla myytävänä oleviin järkevän kuntoisiin omakotitaloihin. Emme halua muuttaa myöskään mihinkään kauemmas, missä olisi halvempaa, koska viihdymme täällä.
Hirveästi vaivaa ja maksamista tyhjän takia. Mieluummin käytän aikani ja rahani johonkin hauskempaan kuten matkustelu.
meillä se on suurelta osin rahakysymys. Meidän kerrostalokolmio 72neliöö maksoi 80 000e. Jos me ostettais sillä rahalla täältä omakotitalo...no, ei todellakaan sais minkäännäköstä röttelöä. Talot joita oon katsellu, (n. 100-130 neliöö, 80-90- luvulla rakennettu, ne on sellasta 150-220 000e. En todellakaan uskaltas ottaa niin paljon enempää lainaa, tämä summa on ihan riittävä. Meillä nettotulot yhteensä n. 3500/kk, 2v ja 3kk lapset. Ja kerrostalossa on helpompaa ja ei tarttee pelätä hiippareita :)
Se on jotenkin käsittämätöntä. Olen asunut pari kertaa kerrostalossa ja aina se on ollut ankeeta. Tuntu että ne penskatkin jotka asuivat kerrostaloissa kävivät jotenkin ihan kierroksilla, ihan kuin olis käytöstavat puuttuneet kokonaan.
Hirveästi vaivaa ja maksamista tyhjän takia. Mieluummin käytän aikani ja rahani johonkin hauskempaan kuten matkustelu.
Miten se että asuu omakotitalossa sulkee pois sen että ei voi matkustella?
Ei herraisä että osaa osa ihmisistä olla yksinkertaisia. Ihan oikeestiko luulette että kaikki vapaa-aika menee jossain puutarhassa kykkiessä?
Ei voi muuta kuin nauraa :D
mä olen asunut lapsuuteni ja nuoruuteni omakotitalossa, sitten hetken aikaa puolison kanssa kerrostalossa ja lopun viimein isossa omakotitalossa tuli asuttua seitsemän vuotta...se riitti, aika äkkiä kyllä muistin miksi EN halua asua omakotitalossa. eikä tämä mikään vuokraluukku ole, tilaa ja huoneita on tarpeeksi, seinätkin tuntuu olevan sen verran paksut ettei naapurin elämä kuulu meille. ei tarvii hikoulla lumitöissä vaan voi mennä muksujen kanssa likumäkeen tai hiihtoretkelle tai luistelukentälle. meille tää nyt sopii paremmin näin :)
mutta tilanne on tämä.
Omakotitalo on mun unelma niin kauan kuin sen saan.
Olis ihana tehdä keväällä-kesällä-syksyllä pihahommia ja istuskella rauhassa omalla pihallaan.
Lapsi saisi olla omalla pihalla, ei tarvitsisi lähteä oikein lähtemällä ulos puistoon yms.
Talvellä lumityöt menisi hyötyliikuntana. Arkisin vois tietty olla vähän tekemistä että aamulla aikaseen alkais lumitöihin...
Tekisin nekin hommat mieluusti jos vain saisin asua omassa töllissä.
Onhan nyt rivareissa omat pihat ja muuten harrastan puutarhanhoitoa, joten se siitä.
Monessa omakotitalossa on naapurit joka sivulla. Meillä vain sivuilla.
Takapihalta ihana näkymä, nimittäin luonto ja järvi.
Tässä asun ja viihdyn erinomaisesti ja aamukahvit nautin kesäisin terassilla.