Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kolmen tai useamman lapsen äidit ovat rasittavia besserwissereitä!

Vierailija
23.02.2010 |

Tietenkin heille on kokemusta kertynyt, ja varmaan hyviä niksejäkin, mutta hei, jos joku odottaa vasta ensimmäistään (joka vielä melko varmasti tulee jäämään ainoaksi), niin ei ole kovin kiinnostavaa neuvoa kysyessään (eri tarvikkeista) kuulla kuinka heillä ensimmäisen kanssa oli kaikenlaista erityistä hoitotarviketta, mutta nuorimmat lapset sitten hoidettiin ihan siinä sivussa missä nyt milloinkin ehdittiin.

Ei minun esikoistani tarvitse hoitaa jossain kaiken muun hulinan ohessa!

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

osittain pitää paikkansa tuo, että ekaa odottavat tietävät asioista enempi, kun vaikka neljättä odottavat. Monilapsisen perheen äidin ei tartte tuoda julki ihan kaikkia juttujaan, mutta yksilapsisen perheen äidin tarvitsee tuoda ihan kaikki jutut esille. Kun kaikki lapset ei todellakaan toimi noiden oppaiden mukaan. Meillä ei ole yksi ainoakaan lapsista niin toiminut!! Jokainen on kehittynyt ihan omaan tahtiin. Lastentarvikkeista meillä ei ole tarvittu vaunuja, kun ehkä 3 kk, koska meidän vauvat ovat olleet niin suuri kokoisia. Kahdella lapsista on ollut lainassa vaunut ja itse ollaan panostettu kunnollisiin kuomurattaisiin. Rattaissa on työnnelty kahta lapsista ja hyvin on pärjätty! Hoitopöytää käytin tasan ensimmäisen kanssa. Muiden kohdalla en ole ehtinyt seistä niin kauaa yhdessä paikassa, että olisin saanut sen vaipan siinä vaihdettua. Pinnasängyssä meidän lapset on inhonnu nukkua!! Ainoastaan yksi lapsista on muutaman kuukauden siellä nukkunut. Kahdelle nuorimmalle en ole edes kasannut pinnasänkyä. Heille on pedattu suoraan jatkettava sänky ja siihen laitettu reunoille paljon peittoja ym. ettei ole liian iso. Mutta kuten sanottu nämä ovat kaikki niitä makuasioita!!!!! Ja jos joku multa neuvoa kysyy, niin aina ensimmäiseksi sanon, että meillä tämä toimii, mutta esim. naapurissa ei toiminut! Saahan sitä kertoa, mikä toimii ja jokainen etsii sen parhaan toimintatavan omille lapsilleen ja omalle perheelleen! Mutta jos joskus on jotain apua omista hyväksi koetuista jutuista, niin sehän on hieno juttu, että kaikkien ei tarvitse tehdä ihan samoja virheitä. Koska niitäkin ehtii kaikki tehdä ihan varmasti!! Vauvanvaatteistakin ollaan eri mieltä. Toiset tarttee enempi, koska osa vauvoista pulauttelee osa ei. Osa pissaa aina läpi ja toinen ei koskaan. Toiset ei tartte harsoja ollenkaan, kun meillä taas vanhimman kanssa niitä tarvittiin joka syötöllä! Uskon kuitenkin näin, että monilapsisen perheen äidit osaavat neuvoa, mitä ihan oikeasti tarvitaan!! Ei yhden lapsen kokemuksella vielä oikein sellaista osaa sanoa, että mikä toimis useamman lapsen kohdalla. Mutta jokainen löytää omaa lasta kuuntelemalla parhaan tavan toimia ja mitä tavaroita kukin tarvitsee!!!

Vierailija
2/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli että se vauva ei tarvii niitä kaiken maailman tarvikkeita ja sinäkin voit keskittyä olennaiseen. Siis siihen vauvaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää yli kaiken ne yhden lapsen äidit, jotka neuvovat äitejä, joilla useampia lapsia!!!!!!

Vierailija
4/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö siis yhden lapsen äiti saa kertoa kokemuksiaan vauvanhoidosta äidille jolla useampi lapsi? Jos esim. keskustellaan jostain lastenhoidollisesta asiasta tai vauvatavarasta niin eikö yhden lapsen äiti saa osallistua keskusteluun omasta kokemuksestaan? Ja jos osallistuu niin heti otetaan se neuvomisena tai arvostelemisena..

Yritin neuvoa kerran erästä useamman lapsen äitiä lapsen kivunhoidosta, niin jopa sain korvilleni. Olen yhden lapsen äiti, joten eipä osannut arvostaa ohjeitani. No lapsihan siinä kärsii sitten...

Ai niin. Olen koulutukseltani proviisori ja työskennellyt lääkealalla 90-luvun puolivälistä.

Vierailija
5/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne neuvot haittaa ja voi itse kysyäkkin että mitä kannataa ostaa, että kyllä sen sit voi hannkia, kun huomaat että tarviit, jos tarvii.

mutta se harmittaa että ihan kuin siitä ekasta lapsesta ei saa haaveilla, hypistellä turhuuksia, ihmetellä raskautta ja lasta.

Vierailija
6/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se harmittaa että ihan kuin siitä ekasta lapsesta ei saa haaveilla, hypistellä turhuuksia, ihmetellä raskautta ja lasta.

Mutta kannattaa myös muistaa, että kaikki saman jo useampaan otteeseen kokeneet eivät ehkä jaksa ihmetellä loputtomasti kanssasi. Eli säästä isommat ihmettelyt vaikka miehellesi, äidillesi jne. niin varmasti he ihmettelevät mielellään kanssasi, koska juuri se lapsi on heillekin se kaikkein ihmeellisin ja erikoisin. :-)

Vierailija
7/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tälläisen ihmisen kanssa, koska ajattelen että ei sitä voi kiinnostaa kun ei toi ole mitään uutta tms. voin kysellä että mistä ostit sen ja oliko hyvä. mutta eipä se monen lapsen äitikään kysy MITÄÄN. itse olin kiinnostunut kun joku kaveri odotti ja tutkin äitiyspakkausta yhtä innokkaasti yms.

Vierailija
8/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkerrä sä vaan kaikkien vaipparoskisten ja rintareppujen kanssa, tulet joskus huomaamaan että vähemmälläkin hösäämisellä olisit tullut toimeen.

Vierailija
9/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ainakin esikoisella oli kaikenlaista ihan turhaa tavaraa, joita ei koskaan käytetty tai käytettiin minimaalisen vähän ja nämä rahat olisi voinut tosiaan käyttää järkevämminkin. Eihän sitä etukäteen voi tietää, vasta sitten kun on kokemusta asioista. Ja jos on useampi lapsi, on enemmän kokemusta. Saako sinusta vanhempi työkaveri, jolla on paljon kokemusta, neuvoa vasta-alkajaa, vai onko sekin sinusta rasittavaa?

Vierailija
10/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se sun esikoinen oo sen kummempi ku muidenkaan. :)

Vierailija
11/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se sun esikoinen oo sen kummempi ku muidenkaan. :)

Ei ole sen kummempi kuin niiden monilapsisten äitienkään esikoiset, joille he naureskelleen kertovat ostaneensa kaikenlaista ja huom! myös käyttäneensä niitä!

Neuvoja kysyessä oli tosiaan se ajatus, että kokeneemmat olisivat kertoneet mikä ainakin on pakollista tai tarpeellista, ja mitä ei tarvi ollenkaan, mutta tosi nopeasti ne jutut näyttää menevän siihen että "ensimmäisen kanssa sitä hankkii kaikenlaista, mutta neljäs saa kaiken käytettynä ja sitä hoidetaan (jos ehditään) keittiön pöydällä".

Kun ei ole mitään käytettynä eikä todennäköisesti tulee lisää lapsia.

Vierailija
12/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisen lapsen kohdalla elämä pyörii kokonaan vauvan ehdoilla. Kun on monta lasta, elämä pyörii koko perheen ehdoilla, ja vauva on vain pieni osa sitä.

Vierailija
13/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ekaa odottaessa. Ja lapsen saatuani vielä enemmän kyselin kaikkea, en mä ainakaan mitään mistään älynnyt.

Lapsi oli vaativa, imetys ei onnistunut, pakko oli kuunnella kaikki mahdolliset kikat. Mistä h-vetistä mä ne olisin tiennyt??

Tyhmää olla kyselemättä vinkkejä, eihän niitä tartte noudattaa, ja osa voi olla ihan bullshittiä, mutta monelta turhalta stressiltä olen säästynyt muita kuuntelemalla.

terv nyk. 3 lapsen besserwisseräiti

Vierailija
14/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ensimmäisen lapsen kohdalla elämä pyörii kokonaan vauvan ehdoilla. Kun on monta lasta, elämä pyörii koko perheen ehdoilla, ja vauva on vain pieni osa sitä.

Nyt vaatisi vähän empatiaa niiltä monilapsisilta äideiltä ja tajua asettua esikoista odottavan tilanteeseen, ja muistella hyviä neuvoja niiltä ajoilta kun lapsia oli vaan yksi.

Miksi ensiodottajan pitäisi nyt heti kauheasti ruveta ymmärtämään suurperheen vauvanhoitohässäkkää?

Vierailija
15/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä aina sanon, että on ihan mahdotonta sanoa, mistä itse kukin tykkää. Minä olen 4:n lapsen äiti ja minulla on omat vauvarutiinini ja asiat, jotka olen kokenut hyviksi ja käytännöllisiksi.

Olen kuitenkin huomannut, että muilla mammoilla on ihan erilaisia makuja ja mieltymyksenkohteita. Niinpä aina sanonkin, että vauvan kanssa pääsee alkuun yllättävän vähällä ja sitten kun se oma nyytti on siinä käsissä, näkee itse, että mistä tykkää. Ja esikoisen kanssa on sitten kivaa lähteä itse shoppailemaan mitä tarvitsee!

Vierailija
16/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä olet ap vielä siinä vaiheessa, että koet monet neuvot vielä ylimielisenä pätemisenä. Se taitaa vähän kuuluakin esikoisen odotusaikaan, kun on muutenkin herkkänä ja haluaa tehdä kaiken just oikein ja täydellisesti.

Muista noita neuvoja kuunnellessa noiden äitien näkökulma - eivät he yritä sua vähätellä, vaan kertovat vain et noinhan se menee. Heillä on takanaan monia pettymyksiäkin omissa äitiyden odotuksissaan, ja monen lapsen äidit kokee myös usein riittämättömyyttä siitä, ettei jokaisen lapsen kanssa ehdi tai jaksa viettää aikaa niin intensiivisesti kuin on kuvitellut tai halunnut. Mä ainakin olen ymmärtänyt, et monet monen lapsen äidit kokee vähän syyllisyyttäkin siitä, että siinä se joukon viimeinen saa mennä mellastaa joukon jatkona ja pärjäillä paljon enemmän itsekseen kuin ensimmäinen ja toinen lapsi.

Onnea sulle vauvan odotukseen!

Vierailija
17/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi tulee olemaan teidän ainokainen, niin sitä suuremmalla syyllä varmaan kannattaa kuunnella mistä on hyötyä ja mistä ei, ettet kertakäyttöiseksi hanki kaikkia mahdollisia turhakkeita joita markkinoilla on.

Toki faktaa on, että se, miten kukakin kokee hoitotarvikkeet hyödyllisiksi vaihtelee todella paljon, mutta kyllä kokeneempien vinkeistä varmasti saa poimiuttua fiksujakin vinkkejä omalta kannalta: Ajatellaan nyt vaikka se sitruunan tuoksuinen vaipparoskis: Kerrostalossa ilman parveketta asuvalle roskin voi olla ihan älyttömän hyvä juttu, kun kakkavaippoja ei saa minnekään ulos. Omakotitalossa tai parvekkeellisessa asunnossa kaupan hedelmäpussit ja vaipan laitto ulos ajavat varmaan saman asian.

Vierailija
18/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne besserwisserit ole olleet aivan samanlaisia 'hyvien neuvojen' antajia jo lapsettomina =)

Itse olen ainakin törmännyt muutamaan otteeseen tähän ihmistyyppiin ja niitä neuovoja ja ohjeita riittää kyllä lapsimäärästä ja tiedontasosta riippumatta :o

Toiset nyt vaan rasittavia.

Vierailija
19/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuommoiset neuvot ja ohjeet omaan arvoonsa. Poimia sieltä ne, jotka kuulostava hyviltä ja unohtaa kaikki muut.

Vierailija
20/52 |
23.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskon itse aikalailla ihmisen vilpittömyyteen. Fakta on, että sillä kolmen lapsen äidillä on kokemusta enemmän ja haluaa ehkä sitä jakaa sille ekan odottajalle. Äidit ja odottajat olemme kauhean herkkiä ja otamme aina kaikki arvosteluna. Itselläni on kaksi lasta ja eräällä kaverilla yksi. Pyrin välttämään besserwisserismiä, mutta kun toinen tunnin päivässä avautuu milloin vatsan toiminnasta milloin ryömintäasennon oikeellisuudesta, niin katson olevani velvoitettu/oikeutettu jotain vinkkiä antamaan. Kärjistettynä ja yleistäen voisin sanoa, että ainokaisen äidit ovat aika rasittavia; miten kaikki asiat, mitä vauva tekee tai jättää tekemättä ovatkin niiiiin maata kääntäviä juttuja, että niiden kanssa pitää oikein kohkaamalla kohkata....Samaan hengenvetoon voisin sanoa, että ovat kamalan itsekkäitä luullessaan kaikkien olevan kiinnostuneita joka ikisestä vingahduksesta, jonka heidän lapsensa päästää :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi