Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vieläkö neuvola kehottaa possurokotukseen?

22.02.2010 |

Heippa uudet odottajat,

mikä on tällä hetkellä tilanne, vieläkö teille raskaanaoleville kehoitetaan neuvolassa ottamaan sikainfluenssarokote?

terv. äippä

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. Ja otinkin ekassa neuvolassa 5.2.

Vierailija
2/9 |
15.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisellä neuvolakäynnillä minulta kysyttiin että olenko miettinyt possulenssu rokotetta ja sanoin kelanneeni asiaa ja päätin etten ota, koska luettuani paljonko keskenmenoja sattui vielä 12 raskausviikon jälkeen jopa viikoilla 22 niin päätin etten ota!!!! Sanoin että kyllä perusterve ihminen possulenssun kestää enkä näe syytä ottaa rokotetta jos niitä ei muutoinkaan raskausaikana suositella ja luontaistuotteetkin ovat haitallisia raskausaikana!!! Neuvolatäti sanoi että kunnioittaa päätöstäni kun on itsekin vähän pihalla voiko sellaista odottavalle äidille suositella otettavaksi ettei hän ainakaan osaisi sanoa juuta eikä jaata, mutta voisi kuvitella ettei itse ottaisi.

No lääkärikäynnillä sitten neuvolassa oli toinen neuvolatäti paikalla ja hän kysyi samaista asiaa, että onko possulenssu rokotteesta ollut puhetta ja sanoin heti että "On enkä ota" Hän taasen kehotti sitä otettavaksi...

Lääkäri taasen oli sitten eri mieltä :D Eli hän sanoi ettei tietenkään koita vaihtaa mielipidettäni koska ei osaa itse sanoa varmaksi onko sillä haitallista vaikutusta sikiöön vai ei...

No mutta jokainen taplaa tyylillään... meillä mennään näin :D

T. Jamesoni ja "Papu" rv 14+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei edes kysytty, enkä ole itsekkään hirveän innokas ottamaan

Vierailija
4/9 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein ennen raskautta päätöksen, että en rokotetta ota (olisin saanut töissä).

Unohdin ekassa neuvolassa kysyä, että mitä siellä ollaan asiasta mieltä. Pitää yrittää huomisen lääkärineuvolassa muistaa kysyä tuosta asiasta.

Vierailija
5/9 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin neuvolassa viime viikon pe. ja meiltä kysyttiin halutaanko rokote.

mä olin sen jo ottanut ennenkuin tiesin edes koko raskaudesta.

Vierailija
6/9 |
22.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu thl:n nettisivuihin (www.thl.fi), joista voi katsoa asiantuntijoiden suositukset. Jokainen sitten itse kohdallaan päättää, onko oma asiantuntemus parempi...

Itse olen jo viikon yli lasketun ajan ja otin syksyllä sikainfluenssarokotteen. Halusin suojella itseäni ja myös vauvaa mahdollisen taudin komplikaatioilta. Luotan enemmän asiantuntijoiden tutkimustietoon perustuviin suosituksiin kuin "musta tuntuu"-mielipiteisiin. Lisäpontimena oli juuri edeltävästi sairastamani tavallinen syysflunssa, joka raskausaikana koettuna oli paljon normaalia flunssaa hankalampi.

Hieman ihmettelen, jos terveydenhuollon ammattilaiset neuvolassa ovat olleet tietämättömiä thl:n suosituksesta, että raskaana olevat kuuluvat riskiryhmään ja heille yksiselitteisesti suositellaan rokotteen antamista.

Vierailija
7/9 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse otin rokotteen rv 7 ja edelleen ollaan raskaana rv 28. Rakenneultrassa ei näkynyt mitään epätavallista. Olen mukana tutkimuksessa, jossa vielä 2 kk synnytyksen jälkeen katsotaan, onko rokote aiheuttanut mitään. Kysyisin vaan Jamesoni85:lta, mistä hän on lukenut näistä keskenmenoista, jotka johtuisivat rokotteesta? Epäilen syvästi niiden välistä yhteyttä. Keskenmenon rv 22 takana voi olla paljon muitakin syitä. Kaikki minun ystäväni ja tuttuni, jotka ottivat rokotteen, eivät ole saaneet keskenmenoa ja osa jo synnyttänyt terveitä lapsia.

Vierailija
8/9 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas kerran olin näköjään kiireessä selittänyt hitusen heikohkosti tän mun ulosantini :D Koitin tässä nyt etsiä sitä artikkelia jonka luin tuossa tammikuussa jostain, kun muistaiskin mistä.. Mutta siis joka tapauksessa kun työkaverilla on 2v poika ja hän oli sattumoisin lukenut saman artikkelin ja siinä läpätettiin jotain keskenmenoista jotka oli sattuneet viikon 12 jälkeen ja viel viikoilla 22 ja 24! Mut en nyt suoranaisesti väittänytkään, että ne johtuu rokotteesta, meinasin vaan että itse perusterveenä ihmisenä en lähde rokotetta ottamaan ja työkaveri sanoi ettei aio myöskään itselleen eikä lapselleen sitä ottaa... Kohta pitää lähtiä kouluun joten linkitän artikkelia jos sen jostain löydän...Toki takana voi olla muita syitä, esimerkiksi se kun osa nuorista odottajista syö melkoisen heikosti etc muut asiat jotka eivät artikkelista ilmene kuten kolarit, pahat kaatumiset ja läpä läpä :D

Jokainen nyt tietenkin päättää itse ottaako vai eikö, mutta nyt ainakin uutisoidaan että possulenssu lähtis liiteleen... mutta palais tossa syyskuun tienoilla. Tutulla on la viikko mua ennen syyskuussa ja otti rokotteen jotta masuasukki saa suojan sitte lenssua vastaan, mutta koska mä en ole lukenut yhtään varmaa artikkelia siitä että rokotteella EI ole mitään haittavaikutuksia, eikä yhteyksiä keskenmenoihin tai muihin kehityshäiriöihin mitä ilmenee raskausvaiheessa tai lapsen synnyttyä.. niin minä en sitä ota!!!

Tosiaan ymmärrän myöskin sen, että jos perus flunssakin on jollekin jo todella vaikea ja vielä kun on raskaana, niin ilmankos rokotteen ottaa...

Meiti nyt sairastanut aina kaiken muailman lenssut without any problems nii ite en lähe ottamaan, enkä puutu toisten rokotteen ottamisiin koska asia ei minulle kuulu pätkän vertaa enkä omaa näkökantaani lähde vaihtamaan

T. Jamesoni & "Papu" 15+6

Vierailija
9/9 |
24.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole uusi odottaja, mutta aloin odottamaan sen jälkeen kun suurin kohu laantui. Nyt mennään rv 24 ja missään vaiheessa terkkari tai lääkärit eivät ole asiasta edes puhuneet, vaikka oon äippäpolin erikoisseurannassa. Itse tosin tein päätöksen, etten ota, joten en ole sitä omatoimisesti kysellytkään.

Itse olen törmännyt jokuseen perheeseen, jossa myöhäinen keskenmeno tai kohtukuolema on tapahtunut pari päivää - pari viikkoa possupiikin jälkeen. Tosin kukaan ei voi tietää onko noilla mitään yhteyttä vai onko se vain sattumaa. Ja noihin ihmisiin törmäämiset johtuu siitä, että pyörin kohtukuolemaperheiden keskustelupalstalla.