Miten päästä eroon huonosta esimiehestä?
Meille tulla tupsahti maailman kunnianhimoisin, mutta maailman kylmin, alaisten kiusaaja ja orjapiiskuri pomoksi. Hän sanelee jatkuvasti mitä uskomattomampia pikkusääntöjä, mutta ei näe metsää puilta. Jos joku jotain asiaa kritisoi, niin joutuu kohta esimiehen puhutteluun ja esimies uhkaa varoituksilla. Esimies käyttää kaiken valtansa ja uhmaa jopa ammattiyhdistyksen suosituksia, mutta katsoo tarkkaan, että ne ovat vain suosituksia ja tehty siis esimiehen rikottaviksi.
Mitä me voimme tehdä? Ilmeisesti vain me kaikki 60 alaista nyt sitten vain vähin erin nostamme kytkintä ja vaihdamme työpaikkaa?
Kommentit (16)
Hänen puheilleen hyvin valmistelluin esimerkein varustettuna ja niin, että kukaan ei lipeä joukosta.
Ei huonon ilmapiirin luominen ja nipottaminen ole mitään laissa rangaistavia asioita. Kuvaavaa olisi esimerkiksi se, että kenenkään työhuoneessa ei saisi olla mitään valokuvia esimerkiksi perheestä ja esimies vahtii ettei kukaan päivän aikana pidä yhteyttä kotiinsa puhelimella. On siis oltava täysin erillinen professionaali minä ja täysin erillinen perheminä. Tämmöisestä valittaminen ylemmälle taholle ei kuitenkaan onnistu, sillä ei kai kellään ole pokkaa valittaa, että haluaisi tämmöistä tehdä työajalla?
Luottamusmiehiltä on jo varmistettu tuo, että menee juuri ja juuri sääntöjen sisällä eli tosiaankin rikkoo vain ammattiyhdistyksen suosituksia, mutta hänellä on siihen siis pokkaa.
Mun entinen esimies oli juuri tuollainen. Kun tuli taloon, ensimmäiset työntekijät kyllästyivät 2kk kohdalla ja etsivät uudet työpaikat. Osasi kertakaikkiaan viedä työn ilon, vuoden kuluttua oltiin kaikki ihan kypsyneitä siihen naiseen. Esim. kaksi työntekijä kertoi raskaudestaan, esimiehen reaktio oli; voi vittu (tämä suora lainaus). Puhumattakaan siitä miten suhtautui työasioihin. Onneksi itse lähti 1,5v jälkeen pois, palasi taas rauha taloon. Suurin osa meidän osaston työntekijöistä lähti pois sinä aikana kun se nainen oli esimiehenä. Ylemmän tason esimiehet oli tyytyväisiä, kun toi tulosta taloon.
Eli kehotan sinua etsimään uuden työpaikan.
Meillä myös paha pomo, josta on valitettu jo useampaan otteeseen esimiehen esimiehelle. Mitään ei tapahdu silti, lähinnä suhtautuminen on ollut, että "nohnoh, koittakaapa selvittää välinne itse".
voih, googlaten etsin ratkaisua omaan esimiesongelmaan. Ei ratkea. Minä kun en muuten haluaisi työpaikastani luopua...
Heh, palstamammalla on aina paska pomo ja paskat työkaverit
No mutta onhan tuo aika normaalia, en minäkään esimiehenä halua että työntekijät vuoraavat työhuoneensa lastensa ja lemmikkiensä kuvilla.
Samoin, työaika on työaikaa, ei silloin tarvitse paljoa soitella kotiin kesken päivän.
onkohan sama nainen kuin mun ex-työpaikalla? Tuli vuosi sitten syksyllä. Nyt siis melkein kaikki vaihtaneet työpaikkaa ensin sairauslomien kautta. Niin se vain on, että luonnevikaiset porskuttaa työelämässä. Itse olen ollut toukokuusta kotona. myyn vaikka persettä mieluummin kuin menen enää ikinä sen hullun akan kiusattavaksi.
[quote author="Vierailija" time="06.09.2013 klo 07:12"]
No mutta onhan tuo aika normaalia, en minäkään esimiehenä halua että työntekijät vuoraavat työhuoneensa lastensa ja lemmikkiensä kuvilla.
Samoin, työaika on työaikaa, ei silloin tarvitse paljoa soitella kotiin kesken päivän.
[/quote]
Aha. Minä taas esimiehenä haluan, että työntekijät personoivat työpisteensä ja viihtyvät töissä. Työtahtia, saati työn laatua ei kyllä nosteta nipottamalla sivuseikoista!
Ap. En nyt tiedä, millaisesta työpaikasta on kyse, mutta yleensä työilmapiirin ongelmat kiinnostavat ylempää johtoakin. Voit valittaa luottamusmiehelle, työterveyshuoltoon, työsuojeluvaltuutetulle. Voitte kirjelmöidä - huom. konkreettisten esimerkkien kera - esimiehen esimiehelle. Ikävä kyllä nuo k-päät esimiehet yleensä ovat varsin taitavia pelottelemaan ja harjoittamaan hajoita-ja-hallitse -menetelmää, jolloin yhteisrintaman muodostamisesta jää pian kiinni ja saa hankaluuksia.
Joten nyt sopii vaan pitää pää matalalla ja toivoa, että esimies vaihtaa osastoa ennen pitkää...
Tunnollisten työntekijöiden viihtyvyys voi jopa parantua tuollaisesta esimiehestä. Sillä nyt muiltakin vaaditaan, että työajalla tehdään töitä eikä tuhlata aikaa vauvanetissä, puhelimessa lätisemässä tai viettäen kahvipaussia kolme varttia. Röyhkeät työntekijät eivät saa enää rellestää.
Valitettavasti hullusta esimiehestä on todella vaikea päästä eroon. Taitava manipuloija pitää kulissia itseään ylempiin ja mustamaalaa alaisensa. Itseään alempia kohtelee miten sattuu. Ja tietysti hyväveliverkosto on rakennettu harkiten niin, että kaikki tahot, joiden tukea kiusatut alaiset tarvitsisivat pomon ruotuun laittamisessa, ovatkin kummallisesti pomon kavereita.
Kannattaa katsella muita työpaikkoja.
Valitettavan usein pomoiksi päättyy persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä.
Käykää juttelemassa asiasta luottamusmiehelle tai työsuojeluvaltuutetulle, mielellään niin että teitä on useampi kertomassa kokemuksianne ja sanokaa suoraan että koette tämän nykyisen touhun kiusaamiseksi.
Jos teillä on joku vuotuinen henkilöstötyytyväisyyskysely, niin siinä nollat pomolle joka asiassa. Ainakin meillä esimiehet päätyvät HR'n tarkkailuun jos nämä tulokset ovat todella huonot.
Usein esimiehen palkkakehitys on sidottu myös tuohon, jolloin tämä joutuu selittelemään sitä sitten myös omalle esimiehelleenkin.
..ellei siitä ole hyötyä niin sitten kannattaa miettiä työpaikan vaihtoa.