Maalaiset eivät osaa ajaa autoa.
Heti pelti rytisee, kun hieman keli pahenee.
http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/02/pellit_ovat_rytisseet_kolareissa_…
Kommentit (33)
antaa tilaa! pötypuhetta! Kaupungissa ajaessa voi sanoa että kaikki vain rynnii. Sama lomien aikaan kun Helsingistä lähtee porukka pohjoiseen. Ihmiset tekevät ihme ohitteluja, vaarallisiakin! Törttöilevät toisten puskurissa yms.
varmastiko? Missähän se talvi yllättää joka vuosi autoilijat? Eiköhän se ollut Helsinki eikä maaseutu, jossa liikenne on välittömästi syksyn ensimmäisen lumisateen jälkeen täysin sekaisin. Maalaiset nauraa aina typerille helsinkiläisille, kun eivät osaa ajaa talvikelillä.
otsikoita?
Mä tulin just vähän aikaa sitten himaan kun oli kuskina sukulaiselle joka tulee maalta. On muutaman päivän mun vanhempien luona. Soitti ja kysyi lähdenkö kuskiksi kun se ei uskalla ajaa helsingissä liikenteen takia :)
Pakkohan se oli reppanaa auttaa.
Kyllä ne maalaisserkkujen autot on aina ajettava sinne laivaan ihan minun, jos ovat vaikkapa Viroon tai Ruotsiin autolla menossa. Kun se kaupungissa ajaminen on niin vaarallista ja stressaavaa, autojakin on ihan liikaa, niin ei pysty keskittymään ajamiseen ja suunnistukseen.
Olen ollut joskus kyydissä kun serkku hyperventiloi Mannerheimintiellä. Ajoin sitten loppuun sen retken, eikä tästä ajamisasiasta ole tarvinnut sen jälkeen keskustella. :D
Ja Helsingissä liikkennekulttuuri on esimerkiksi väistämisen suhteen valovuosia edellä muuta Suomea. Missään muualla Suomessa en ole esimerkiksi törmännyt toimivaan vetoketjuperiaatteeseen risteyksissä, ja sellaisen ihmeen näkee Stadissa joka päivä töihin mennessä.
ja kun suhteuttaa kolariluvut autoilijoiden määrään, niin Helsingissä ei ajeta sen enempää kolareita kuin muuallakaan.
otsikoita?
ja kun suhteuttaa kolariluvut autoilijoiden määrään, niin Helsingissä ei ajeta sen enempää kolareita kuin muuallakaan.
otsikoita?
ps. Vaikka teidän joidenkin maalta olevat sukulaiset eivät uskalla ajaa Helsingissä, ei se tarkoita että olisivat muuten huonoja kuskeja. Ja turhaa yleistystä. Itse maalta ja hyvin menee Helsingissä ajo, vaikka ensimmäisellä kerralla meinasi olla paikat hukassa.
ps. Vaikka teidän joidenkin maalta olevat sukulaiset eivät uskalla ajaa Helsingissä, ei se tarkoita että olisivat muuten huonoja kuskeja.
Tuota... kyllä se tekee.
jotka vaan talsii saappaat sonnassa.
Mitä te sitten vaahtoatte?
kokemusta lumipyryssä ajamisesta kuin "maalaisilla". Meillä on Joensuussa päin tavallista vähemmän lunta, enkä ole itse asiassa ajanut koko talvena edes lumisateessa.
Jos maalla kohtaa kaksi autoa, ne ajavat kolarin. Toista se on kaupungeissa, niissä osataan antaa tilaa.
Meilähän nuita leveäkaistasia teitä niin paljon onki että jos tilaa antaa niin on äkkiä penkka vastassa. Ja tilannenopeudetki on hieman isommat ko teilä sielä kaupungissa. Ja ihan näin lappilaistollona voin sanoa. että kun turistit tulee niin ne luulee omistavansa koko Lapin teitä myöten. Ajetaan 20 auton letkassa ja niin on hoppu että periltä pitää lähteä ohittamaan, vaikka vastaan tulis mitä. Ja sitten kiilataan seuraavaan perseeseen kiinni. Loppujen lopuksi ollaan perillä ihan yhtä aikaa niiden perällä ajavien kanssa.
Ihan oikeasti, tuo oli aika paska provo! Käyttäkää järkeä tuola tiellä. Autojen lisäksi meillä täällä maalla on tiellä myös poroja, hirviä ja ihan ihmisiäkin!!!
ps. Vaikka teidän joidenkin maalta olevat sukulaiset eivät uskalla ajaa Helsingissä, ei se tarkoita että olisivat muuten huonoja kuskeja.
Tuota... kyllä se tekee.
Minä väitän, että on aika vaikeaa ajaa tuntemattomassa kaupungissa tuosta vaan. Toki se onnistuu, mutta usein menee sähläykseksi. Kun on tottunut hieman erilaiseen - yksinkertaisempaan - liikenteeseen, on yhtäkkiä aika vaikea orientoitua siihen, että kaistanvaihdot ym. pitää tietää hyvissä ajoin. Asutko Helsingissä? Kun itse asuin siellä (muutin pois n. vuosi sitten) meillä oli tapana miehen kanssa bongailla Helsingissä sellaisia liikennejärjestelyjä, jotka pitää vaan TIETÄÄ, niitä on todella vaikea ennakoida. Ja niitä on paljon.
Se, että ei tunne jonkin kaupungin liikennejärjestelyjä ulkoa, ei tarkoita sitä, että on huono kuski. Huono kuski on pähkinänkuoressa tällainen:
- ei tunne liikennesääntöjä ja -merkkejä
- ei huomioi liikenteessä turvallisuusnäkökohtia (ajaa liian lähellä, ajaa liian kovaa ja sen takia joutuu tehdä äkkinäisiä jarrutuksia, ei osaa ennakoida vaikkapa risteyksiä)
- ei kommunikoi liikenteessä (esim. ei näytä vilkkua)
- suhaa kovaa eikä kurkkaa olkapäänsä yli, vaan vaihtaa kaistaa ainoastaan kurkattuaan peiliin
- on aggressiivinen, ajattelee vain itseään
- ei käsitä, että ajaa kulkuneuvolla, jolla voi tappaa kanssaihmisiä tai itsensä
Toki kuka tahansa, maalainenkin, voi olla tällainen kuski, mutta se, että ei halua lähteä autolla kaupunkiin möhlimään ja etsimään pysäköintipaikkaa, ei tarkoita, että täyttää nuo tuntomerkit.