Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulukiusauskulttuuri. Kerro miten sinua kiusattiin ja minä vuosikymmenenä?

Vierailija
21.02.2010 |

Olin yläasteella 1986 ja tyypillisimmät kiusaamisen muodot olivat:

-Ilkkuminen tai syrjintä

-Räkärinki (kiusattu joutuu ringin keskelle tönittäväksi ja kun uhri on maassa, rinkiläiset räkivät päälle)

- Laulattaminen

- Punnerrukset

- Pään pesu pissapöntössä, lievimpänä lavuaarissa

- Vessaan lukkiminen, vessan oven eteen raahataan penkki tmv. painava esine.

Tuossa tulee mieleen kaikki ne muodot joista itse sain osani yläasteella ja lukiossa.

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen omien lasten kiusaajien perheille kostanut. On tuottanut tyydytystä.

Vanhemmat ei välittäneet ja koulu syyllisti minun lapseni kun on liian kiltti.

Onneksi äiti ei ollut liian kiltti:)

Kiusaajien perheet ihmettelee vieläkin, mitä heille tapahtui.

Vierailija
22/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se joku sitten kuka tahansa ja se toinen sitten kuka tahansa. Mut sun moraalis on just kiusaajan moraali. Todennäköisesti oletkin kiusaaja, mutta kuten useimmat, olet liian tyhmä tajutaksesi sitä itse. Uskot olevasi "oikeassa".

Kyllä tämä on sitten vaikeaa joillekin: en ole kiusannut. Minua kiusattiin jonkun aikaa ja sitten hakkasin kiusaajani ja hän lopetti kiusaamisen.

Jos en olisi näin tehnyt, kiusaaminen olisi jatkunut ja jatkunut... Väkivalta siis auttoi synnyttämään rauhan.

Ja todellakin nautin sen kiusaajan hakkaamisesta -joka siis tapahtui sen yhden ainoan kerran 30v sitten.

Hän -kusaaja- se nautti väkivallasta ennen kuin nousin vastarintaan. (En muista enää kiusattiinko minua viikkoja vai kuukausia, on sen verran aikaa eikä mitään traumoja syntynyt)

Mikä siinä itsensä puolustamisessa on niin pahaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette kuitenkin laskeneet omat lapsenne kouluun? Tai laskette lapsenne kouluun vailla murheita?

Muuten, tuo lyöminen ei auta. Se porukka tai se kiusaaja kerää isomman ryhmän ja sitten sattuu. Eli uskoisin tuon olevan provo.

Vierailija
24/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olette kuitenkin laskeneet omat lapsenne kouluun? Tai laskette lapsenne kouluun vailla murheita? Muuten, tuo lyöminen ei auta. Se porukka tai se kiusaaja kerää isomman ryhmän ja sitten sattuu. Eli uskoisin tuon olevan provo.

Uskoisin sinun olevan kovakalloinen. Asia on juuri niinkuin kirjoitin.

Ja lasken lapseni rauhallisin mielin kouluun. Ovat paljon vilkkaampia kuin minä ja sisaruspalven painiotteluiden jäljiltä kaikkia muuta kuin arkoja. Itse olin ja olen hiljainen, ainoa lapsi nääs.

Vierailija
25/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se joku sitten kuka tahansa ja se toinen sitten kuka tahansa. Mut sun moraalis on just kiusaajan moraali. Todennäköisesti oletkin kiusaaja, mutta kuten useimmat, olet liian tyhmä tajutaksesi sitä itse. Uskot olevasi "oikeassa".

Kyllä tämä on sitten vaikeaa joillekin: en ole kiusannut. Minua kiusattiin jonkun aikaa ja sitten hakkasin kiusaajani ja hän lopetti kiusaamisen.

Jos en olisi näin tehnyt, kiusaaminen olisi jatkunut ja jatkunut... Väkivalta siis auttoi synnyttämään rauhan.

Ja todellakin nautin sen kiusaajan hakkaamisesta -joka siis tapahtui sen yhden ainoan kerran 30v sitten.

Hän -kusaaja- se nautti väkivallasta ennen kuin nousin vastarintaan. (En muista enää kiusattiinko minua viikkoja vai kuukausia, on sen verran aikaa eikä mitään traumoja syntynyt)

Mikä siinä itsensä puolustamisessa on niin pahaa?

Olisi aiheellista laittaa myös naiset armeijaan niin maamme olisi puolustuskykyisempi.

Minua ei ole koskaan kiusattu sillä olen jo pienestä asti ollut fyysisesti ja henkisesti muita voimakkaampi. Olen näillä lahjoilla auttanut kiusattuja sekä heikompia.

Sääli etten voinut auttaa teitä muita. Jokaisessa koulussa on kuitenkin yksi minun kaltainen joka kykenisi auttamaan kiusattuja.

Olen pahoillani teidän puolesta.

Vierailija
26/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen kun poika pieksi kunnolla kiusaajansa. Kiusaaja jäi pieneksi tupeksi ja poikani kasvoi isommaksi. Hakkasi kiusaajan kunnolla ja uhkasi vielä, että tulepa kerran pimeässä vastaan niin vetelee hampaat kurkkuun seuraavalla kerralla.

Kiusattu kaveri oli juossut kuset housussa piiloon vessaan. Ei muuten kiusannut ketään sen jälkeen ja luikkii piiloon nykyään kun näkee poikani.

Että viekää ne kiusatut lapsenne treenaamaan taistelulajeja. Pari kertaa kun hakkaa kiusaajan niin se loppuu siihen. Mutta sanokaa, ettei lyö kasvoihin, ettei jää jälkeä ja katsoo sellaisen paikan, ettei kukaan näe.

Vierailija
27/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiusattu mua, eikä ketään mun lähellä. Yhtä meidän talon tytöä yrittivät, mutta mä lopetin sen alkuunsa.

Jos useampi vahvaluontoinen lapsi ei tuota hyväksyisi, ei kiusausta olisi - tai ainakin se olisi vähäistä. Opettakaa lapsillenne, että kiusaaminen on väärin. Ja jos sitä näkee, siihen pitää puuttua!

Vierailija
28/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minä ymmärrän. Itse tein saman. Koskaan en ole ketään itse kuisannut... Lopetiin vain oman kiusaamiseni.

Vierailija
29/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lähinnä yläasteella muutama poika otti mut silmätikukseen. Yksi niistä oli "pomo" ja pahin kiusaaja. Mua lähinnä nimiteltiin mutta joskus saattoi potkukin tulla. Naureskeltiin mun vaatteille ja vanhemmille. Yhden kerran mun päälle syljettiin.

Vierailija
30/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen kun poika pieksi kunnolla kiusaajansa. Kiusaaja jäi pieneksi tupeksi ja poikani kasvoi isommaksi. Hakkasi kiusaajan kunnolla ja uhkasi vielä, että tulepa kerran pimeässä vastaan niin vetelee hampaat kurkkuun seuraavalla kerralla.

Kiusattu kaveri oli juossut kuset housussa piiloon vessaan. Ei muuten kiusannut ketään sen jälkeen ja luikkii piiloon nykyään kun näkee poikani.

Että viekää ne kiusatut lapsenne treenaamaan taistelulajeja. Pari kertaa kun hakkaa kiusaajan niin se loppuu siihen. Mutta sanokaa, ettei lyö kasvoihin, ettei jää jälkeä ja katsoo sellaisen paikan, ettei kukaan näe.

En oikein ymmärrä mitä hyötyä kenenkään hakkaamisesta kenellekään on? Vaikuttaa kivikautiselta menettelyltä.

Vierailija
31/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen kun poika pieksi kunnolla kiusaajansa. Kiusaaja jäi pieneksi tupeksi ja poikani kasvoi isommaksi. Hakkasi kiusaajan kunnolla ja uhkasi vielä, että tulepa kerran pimeässä vastaan niin vetelee hampaat kurkkuun seuraavalla kerralla. Kiusattu kaveri oli juossut kuset housussa piiloon vessaan. Ei muuten kiusannut ketään sen jälkeen ja luikkii piiloon nykyään kun näkee poikani. Että viekää ne kiusatut lapsenne treenaamaan taistelulajeja. Pari kertaa kun hakkaa kiusaajan niin se loppuu siihen. Mutta sanokaa, ettei lyö kasvoihin, ettei jää jälkeä ja katsoo sellaisen paikan, ettei kukaan näe.

En oikein ymmärrä mitä hyötyä kenenkään hakkaamisesta kenellekään on? Vaikuttaa kivikautiselta menettelyltä.

Se toimi kivikaudella ja toimii nyt. Joskus ei muu vaan auta.

Vierailija
32/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika jopa teki sen minun luvalla. Olin kyllästynyt siihen, että poika tuli kotiin hakattuna, hiustukkoja revittynä, kuristusjäljet kurkussa, tavaroita varastettiin repussa. Poika oireili psykosomaattisesti mahakivulla ja oksentelulla.

Käskin hakata tuon pahimman kiusaajan ja sanoin, että siihen on minun lupa. Kiusaaminen loppui siihen.

Tämä on ainoa kerta kun poika on nyrkkiään nostanut. On empaattinen ja auttaa pienempiä ja puolustaa heitä kun heitä kiusataan. Siksi poikani jäihin luokkansa parin hullun hampaisiin.

Nyt on kaikkien lasten sankari kun hakkasi sen kauheimman tapauksen, joka kiusasi muitakin.

Vierailija
33/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti kävi oikein kädestä pitäen onnittelemassa poikaani kun teki tämän teon.

Poika jopa teki sen minun luvalla. Olin kyllästynyt siihen, että poika tuli kotiin hakattuna, hiustukkoja revittynä, kuristusjäljet kurkussa, tavaroita varastettiin repussa. Poika oireili psykosomaattisesti mahakivulla ja oksentelulla.

Käskin hakata tuon pahimman kiusaajan ja sanoin, että siihen on minun lupa. Kiusaaminen loppui siihen.

Tämä on ainoa kerta kun poika on nyrkkiään nostanut. On empaattinen ja auttaa pienempiä ja puolustaa heitä kun heitä kiusataan. Siksi poikani jäihin luokkansa parin hullun hampaisiin.

Nyt on kaikkien lasten sankari kun hakkasi sen kauheimman tapauksen, joka kiusasi muitakin.

Vierailija
34/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

äiti kävi oikein kädestä pitäen onnittelemassa poikaani kun teki tämän teon.

Tosin minulla oli jo 8 vuotiaana judossa ja jujutsussa 1. dan arvo, kiitos isäni. Nykyään arvoja löytyy myös karatesta ja muista moderneista kamppailulajeista.

Puolustin kiusattuja ja toimin isosena rippikoulussa. Nykyään olen vartija ja portsari. Minua kunnioitetaan ja pidetään sankarina. Joillekin olen kuitenkin "ilkimys".

Kovien pitää puolustaa heikompia. Se on maailman järjestys.

Vierailija
35/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimittely/töniminen/räkiminen..jne. jep, kivoja muistoja koulusta..ala-ja yläaste meniki oikain kivasti..kiusaajilla..:/

Et eipä siinä opettajien "puuttuminen" kiusaamiseen auttanu..vieläkin v-taa, et tietyillä ei ollut pokkaa puuttua asiaan..:/

Ja tokihan se kiusaaminen loppui joksikin aikaa, kun suutuin tosissaan..et tarpeeks ku joutu kestämään sitä paskaa, ni palo käämit totaalisesti..

Et tottapa otti poikien luonnolle, kun nuorempi ja pienempi tyttö veteli turpiin..et sen jälkeen sai olla rauhassa..ettivät sitten "helpomman" uhrin..

Ja tuostakin tapauksesta saatiin sellainen, et minä olin se "pipipää"..jep, mitä siittä, et vuosikaudet kiusataan ja ku puolustaa itseään, ni alkaa se kiusaajien paapominen..:/

Vierailija
36/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

päälleni räittiin, sain melkein jokapäivä pyyhkiä räkää päältäni. Minua nimiteltiin ja koulun pojat kourivat, lääppivät, nipistelivät minua estotta.

Tytöt yrittivät leikata kaunista tukkaani saksilla, ruokailussa jokainen ohitti minut jonossa, myös opettajat...

kaikki tämä vain väärän hiusten, silmien värin takia. Olin tavallaan kouluni jeesus. Kärsin heidän syntinsä. Olin syntipukki ja nyrkkeilysäkki.

Elämä on huono.

Vierailija
37/55 |
22.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljettiin porukasta, minulle ei puhuttu, eikä kukaan koskaan sanonut mitään ystävällistä.

Naljaulua, vinoulua, matkimista, haukkumista. Tavallaan he käyttäytyivät minua kohtaan kuin olisin jälkeenjäänyt ja vielä nauttivat siitä piikittelystä.

Eräällä luokkaretkellä olimme uimassa ja kun tulin takaisin pukeakseni päälleni niin huomasin vaatteeni haisevan virtsalle. Ne olivat lämpöiset ja märät. Olimme leirialueelta kaukana joten jouduin pukeutumaan niihin aamupäivän ajan.

En tiedä kuka sen teki tai ketkä. Vuosi oli 87.

olen tarkka lasteni koulunkäynnistä. Jos heitä kiusataan vaihdan koulua ja tarpeentullen opetan heitä kotona. Luovun vaikka työpaikastani alkaakseni opettaa kotona.

Vierailija
38/55 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suljettiin porukasta, minulle ei puhuttu, eikä kukaan koskaan sanonut mitään ystävällistä.

Naljaulua, vinoulua, matkimista, haukkumista. Tavallaan he käyttäytyivät minua kohtaan kuin olisin jälkeenjäänyt ja vielä nauttivat siitä piikittelystä.

Eräällä luokkaretkellä olimme uimassa ja kun tulin takaisin pukeakseni päälleni niin huomasin vaatteeni haisevan virtsalle. Ne olivat lämpöiset ja märät. Olimme leirialueelta kaukana joten jouduin pukeutumaan niihin aamupäivän ajan.

En tiedä kuka sen teki tai ketkä. Vuosi oli 87.

olen tarkka lasteni koulunkäynnistä. Jos heitä kiusataan vaihdan koulua ja tarpeentullen opetan heitä kotona. Luovun vaikka työpaikastani alkaakseni opettaa kotona.

Vierailija
39/55 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja ei uskonut kiusaamiseen koska he olivat luokkansa priimuksia. Nykyään ovat menestyneitä ja luulen että kiusaavat muita myös työpaikallaan.

Kyllähän menestys ja johtajuus tuo mukanaan eräänlaisia pimeitä puolia kuten sadismin ja ylemmyydentunteen muita kohtaan.

Vierailija
40/55 |
28.02.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätettiin ulkopuolelle kaikesta mahdollisesta, opettajan edessä oltiin mukavia ja jopa ystävällisiä.

Puhuttiin itse paskaa kavereista, sitten kun jäivät siitä kiinni, kumpikaan osapuoli ei uskonut toisen tehneen niin ja syyttivät sitten minua valehtelemisesta.

Pelättiin muiden mielipiteitä joten mukaan kiusaamiseen tulivat myös ne, jotka eivät erityisemmin inhonneet minua aiemmin.

Valehdeltiin että joku oli käynyt meillä ja sitten muka nähnyt kuinka vaan syön karkkia koko ajan jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi