Työhakemuksen "kerro itsestäsi" -kohta?!?
eli nettihakemuksessa on kohta "kerro itsestäsi" ja pitkä tila kirjoittaa. Ajattelin kertoa luonnollisesti luonteestani, kiinnostuksistani jne. Mutta miten on, kertoako vai ei perheestä ja lapsista? Tyyliin " 30 vuotias KTM, aviovaimo ja kahden lapsen äiti".
Miehen mielestä mitään ei saisi kertoa perheestä. Ei edes mainita onko sitä vai ei. Mitä mieltä olette?
Kommentit (13)
CV:ssäkin. Ja on ihan jonkin EU-standardin mukaan tuunattu CV. Eipä se tietty pakollista ole. Mutta mulla perhe liittyy aika lailla työnhakuunkin, niin haluan mainita. Esim. että kotiäitivuodet on täynnä, haluan elättää perhettäni jne...
kamalaa kyllä, mutta en kerro. toivon työhaastatteluissa ettei minulta kysyttäisi.
perheellisiä nyt vaan syrjitään, nuori perheetön on aina vaan se parempi hakija.
itsekin palkkaisin mielummin nuoren miehen kuin naisen, äitiysloman ja lasten sairasteluiden pelossa. vaikka olenkin itse nainen! :(
shoot me.
olet tehnyt paljon kaikkea työhön liittyvää, niin varmaan perheen mainitseminen on turhaa.
Toisaalta minun CV:ssäni lukee työtehtävien kohdalla "äitiysloma ja hoitovapaa pvm - pvm", sillä pakkohan se kolmen vuoden tauko työnteossa pitää jotenkin selittää.
Eli jos laittaa "kaksi lasta", eikä lähde kertomaan sen kummemmin...
... ja toisaalta 30v. nainen jolla on kaksi lasta on riskittömämpi palkata kuin esim. siskoni joka on 33v. ja lapseton. Sillä tämän ikäisenä lapseton nainen on aikamoinen riski - jää heti äitiyslomalle.
se alkaa poikimaan heti kun saa vakipaikan.
Antaa typerän kuvan, ikäänkuin sillä olisi työstä suoritumisen kannalta väliä oletko naimisissa! Eihän se ole mikään titteli! Kas kun ei rouva... En kyllä laittaisi myöskään avovaimo vaikka olisin, eihän sekään liity asiaan. Jos on pakko sanoa niin "perheeseeni kuuluu puoliso ja kaksi lasta", tätä olen itse käyttänyt. Tuskin kukaan minua sillä perusteella palkkaisi että olen oikein avioliitossa :D
että olen naimisissa ja lapset on syntyneet vuosina se ja se.
Nyt kuitenkin kaipaan uusia haasteita...
Olen ollut kotona 5,5v.
Kaikki tämä ihan siksi että ei tarvitse turhaan juosta haastatteluissa jos työnantaja suhtautuu kielteisesti perheelliseen.
Voin kertoa että kiinnostuneita on ollut, siksikin varmaan että asiat on kerrottu rehellisesti ja siksi että en ole enää poistumassa työelämästä äitiys tai muille vapaille.
Et varmaankaan tule valituksi jos vasta haastattelussa kerrot ettäs inulla on kaksi pientä lasta.
eli nettihakemuksessa on kohta "kerro itsestäsi" ja pitkä tila kirjoittaa. Ajattelin kertoa luonnollisesti luonteestani, kiinnostuksistani jne. Mutta miten on, kertoako vai ei perheestä ja lapsista? Tyyliin " 30 vuotias KTM, aviovaimo ja kahden lapsen äiti".
Miehen mielestä mitään ei saisi kertoa perheestä. Ei edes mainita onko sitä vai ei. Mitä mieltä olette?
Ellei sitten ole työpaikka jossa arvostetaan sitä että sinulla on omia lapsia. Mutta muuten en.
Osio missä pitää kertoa itsestään on se johon kirjoitetaan se varsinainen hakemus.
Eli aloitat vaikka "Olen 30-vuotias KTM ja valmistunut vuonna X yliopistasta Y". Antaa huomattavasti ammattimaisemman vaikutelman. Tämä on nyt sinun työ-minäsi jota esittelet. Se että tykkäät vapaa-ajallasi tehdä sanaristikoita ei kiinosta oikeesti ketään. Tässä kerrot mitä olet ennen tehnyt työssä, miten siedät hyvin paineita, osaat työskennellä ripeästi ja tarkasti. Ja miksi haluat juuri tähän työpaikkaan töihin, jne.
sillä perhe ei hakeudu töihin vaan sinä yksilönä. Naiset sepustavat ja naisilta aina kysytään asioita heidän perheestään, mutta miehiltä ei. En haluaisi tukea oma-aloitteisesti tätä juttua
nopsaan rykäisin esimerkiksi jonkun lauseen että porukka tajuaisi mun pointin.
Ap
Antaa typerän kuvan, ikäänkuin sillä olisi työstä suoritumisen kannalta väliä oletko naimisissa! Eihän se ole mikään titteli! Kas kun ei rouva... En kyllä laittaisi myöskään avovaimo vaikka olisin, eihän sekään liity asiaan. Jos on pakko sanoa niin "perheeseeni kuuluu puoliso ja kaksi lasta", tätä olen itse käyttänyt. Tuskin kukaan minua sillä perusteella palkkaisi että olen oikein avioliitossa :D
miten niin lapseton on parempi? se alkaa poikimaan heti kun saa vakipaikan.
Viestissäni kirjoitin että kahden lapsen äiti on riskittömämpi kuin saman ikäinen lapseton. Eli että kahden äitin lapsi olisi turvallisempi valita kuin se (melkein/pian/joskus lähiaikoina) raskautuva. Tietty kahden lapsen äiti voi aina tehdä vielä sen kolmannen ja neljännen, mutta en minä.
ap
Eli jos perhe tulee esiin cv:ssä, älä toista.
Sen siijaan mieti siihen asioita jotka erottaa sinut hakijoista. Harrastatko mitään erityistä? Oletko opiskellut tai asunut ulkomailla? Oletko mukana järjestötoiminnassa? Oletko megahyä juhlien järjestäjä?
Meinaako miehesi, että sun pitäisi esittää jotain menevää sinkkua?