Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua 6-vuotiaan pojan kasvatukseen!!!

20.02.2010 |

Olemme nelihenkinen perhe. Miehelläni ja minulla on siis kaksi lasta, pian 4v tyttö ja pian 6v poika. Asumme ulkomailla. Poikamme on meille hurjan rakas, mutta hänen kanssaan on vaan alkanut nousta hiukset pystyyn viime aikoina. Ihmiset sanovat, että kyllä se ajan kanssa helpottuu, kun tulee ikää lisää ja järkeä päähän mutta minusta tuntuu äitinä, että tämä menee vain pahempaan suuntaan.

Hän on hyvin sosiaalinen ja energinen pakkaus, omapäinen myös niinkuin äitinsä ja isänsäkin. Siitä ei voi siis häntä syyttää. Aivan suloinen poika, mutta...

Hän ei nykyään ota kuuleviin korviinsa, kun äitinä komennan häntä. Kuulee selvästi, muttei edes katso minuun eikä korvaansa letkauta vaan jatkaa puuhiaan. Kaikesta joutuu sanomaan moneen kertaan, ihan pienistäkin asioista. Monesti äidin ja isän ääni kohoaa, kun hermot kiristyy. Lisäksi nyt on alkanut tulla vastaukseksi: "mä en enää viitti olla sun poikas", "en tottele sua" jne. En käsitä. Tekee oman elämänsä vaan niin hankalaksi, ja samalla tietty meidän muidenkin. Silti pidämme rajana sen, että on vain joitain asioita, joita lapset voivat päättää. Isommat asiat päättää aina äiti ja isä. Tästä syystä olemme vähän väliä napit vastakkain esikoisemme kanssa.

Tänään hän keksi heittää kaverinsa kengän porttimme katolle, söi syötäväksi kelpaamattomia hedelmiä (asumme ulkomailla ja olemme sanoneet mitä saa syödä ja mitä ei), kiipesi automme katolle siskonsa (pian 4v) kanssa ja rikkoi leluja aivan tahallaan...riepottelee myös kissaamme aina kun aikuisen silmä välttää...ei tunnu olevan asioista pahoillaan. Sanoo kyllä anteeksi, muttei varsinaisesti kadu. Pian tekee taas jotain, vaikka on juuri luvannut totella ja olla kunnolla.

Jotenkin olen luullut, ettei tuon ikäistä ja tuon ikäisen tekemisiä tarvitsisi joka hetki vahtia...mutta meidän poikamme on todistanut luuloni vääräksi. Heti kun jätän lapset hetkeksi pihallemme (joka on siis turvallinen aidattu piha)jotain tapahtuu ja sitten ollaan taas niin syyllisen näköisiä, pyydellään anteeksi, sanotaan ettei enää koskaan tehdä vastaavaa ja pian taas kohta tapahtuu jotain...se on niin turhauttavaa.

Minkälaisia rangaistuksia olette tällaisille "tapauksille" kokeilleen ja mitkä ovat olleet tehokkaita??? Meillä on ollut jäähypenkki käytössä jo useamman vuoden ajan, mutta se ei oikein tunnu auttavan, olemme kokeilleet myös ottaa jonkin lempilelun takavarikkoon tietyksi ajaksi, olemme ottaneet seuraavan karkkipäivän pois jne. Mutta nämäkään eivät ole auttaneet...tuntuu, että hän ihan tahallaan haluaa sanoa kaikkeen vastalauseen, inttää oikein vastaan, huutaa, karjuu, nimittelee häpeilemättä...

Olen aivan ihmeissäni hänen kanssaan. Lisäksi en löydä enää oikein mitään mukavaa yhteistä tekemistä hänen kanssaan. Hän pitää kaikesta jännittävästä ja hurjasta. Menee mielellään isänsä kanssa ajelemaan moottoripyörällä, kalaan, ottaa kiinni kaikenlaisia ötököitä, kiipeilee ja leikkii kepeillä...

Tuntuu kauhealle, hän on esikoiseni, hän on se suloinen pieni poika, jota odotimme mieheni kanssa niin hartaasti ja jota kilpaa hoidimme vauvana ja ihastelimme...nyt hän on kuin toinen poika. :(

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on aikamoinen itsenäistymisvaihe meneillään myöskin ja rajoja koetellaan taas, kuten uhma-iässä.

Eli paljon mahdollista, että on ohimenevä vaihe, mutta en minä nyt ihan poissulkisi tuota ADHD- asiaakaan.

Jos käytös jatkuu pitkään tai jos itse ei enää tiedä mitä tehdä, niin kyllä mielestäni kannattaa varmistaa tuo ADHD:kin. Siitä ei ole mitään haittaa lapselle. Suomessa ainakin voi lapsen kanssa mennä vaikka toimintaterapeutille tai psykologille, jos on ihan avuton olo vilkkaan lapsen kanssa. Ja lapselle nuo tapaamiset ovat aina mieluisia, tehdään tehtäviä, liikutaan ja jutellaan. Aivan kuin neuvolassa kävisi. Ja näiltä asiantuntijoilta voi saada kallisarvoisia vinkkejä, vaikkei mitään syytä (ADHD) löytyisikään. Kannattaa siis kokeilla!

Vierailija
2/5 |
13.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tuttavani sai elämään haastavan lapsen kanssa tosi paljon apua Ross W. Greenen kirjasta "Tulistuva lapsi". Siinä opetetaan yksinkertainen neuvottelumenetelmä, josta on hyötyä niin aikuiselle kuin lapselle ja joka vähentää kuulemma konflikteja huomattavasti. Tuttavani totesi yllätyksekseen, että lapsen kanssa todella pystyi keskustelemaan asioista, vaikka se oli tuntunut mahdottomalta.

Kotiäitiys - elämänura ja elämäntapa!

http://p1.foorumi.info/kotona/

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

... käytöstä 6-vuotiaalta. Omalla pojallani oli aivan samanlainen vaihe samanikäisenä. Hän ei oikein tiennyt ollako iso vai pieni. Koulunaloitus rauhoitti poikaa huomattavasti.

Ei meillä muu auttanut kuin kahdenkeskinen aika silloin tällöin sekä vanhempien peräänantamattomuus. Tämä vaihe menee ohi, vaikkei siltä juuri nyt tunnu.

Itseäni auttoi myös lukeminen erilaisista temperamenteista. Voimia sinulle!

Vierailija
4/5 |
23.03.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta yritän kumminkin...

Itselläni on 5-vuotias poika, jolla on adhd-piirteitä ja hän käyttäytyy kuvailemallasi tavalla. Johtuu impulseisstaan - ei voi itse niille mitään, tajuaa myöhemmin tehneensä väärin - ja pyytää anteeksi. Psykologin mukaan hänestä on niin kiinnostavaa ja jännää tehdä jotain, että hän tekee ensin ja ajattelee vasta sitten.

Minun pitää muistaa kehua poikaa monta kertaa päivässä - kertoa mitkä kaikki hän on tehnyt hyvin ja hienosti ja puhua, kuinka ylpeä hänestä olen. Sellainen rauhoittaa ja lisää yhteenkuuluvaisuuttamme - mutta ei poista kyllä ei-toivottua käytöstä, mutta pikkuhiljaa on kyllä edistystäkin tapahtunut...

Suosittelen käyntiä psykologilla/perheneuvolassa tms kanssaan - ei ainakaan pahitteeksi ole!

Jaksamista!!

Vierailija
5/5 |
15.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo!

Ei kaikki vilkkaat / uhmakkaat lapset ole ADHD-lapsia!!

Kuvaus oli meikein kuin meidän pojan kanssa. Meillä siis myös 6 v. poika joka on nyt tajunnut, että voi pistää hanttiin asioissa.

4-5 vuotiaat ovat vielä ihania mussukoita, mutta monilta olin jo etukäteen kuullut varoitteluita että 6-vuotiaana on sitten h*** irti!

Minusta tuo kuullostaa aivan normaalille 6v. pojalle. Minä käyn kerran viikossa pojan kanssa uimassa, joka on meille mukava yhteinen juttu. Lisäksi poika harrastaa jo paljon.

Jaksamista!