Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pääseekö päiväkotiin lastenhoitajaksi ilman lähihoitajan koulutusta?

Vierailija
20.02.2010 |

Jos pääsee, mikä mahtaa olla palkka?

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

im very surprised to hear that, i just put my child in päiväkoti. how could they let that somebody taking care with kids when they dont even have a passion of what they are doing? i just hope somebody will make an action to that, poor children if they have to be with that kind of person who cant show the love,care even symphaty to them.

Vierailija
2/68 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

on espoolaisessa päiväkodissa pakkatyössä (ei mikään työkkärin työharjoittelu)eikä hänellä tasan tarkkaan ole mitään lähihoitajan koulutusta. Taisi olla kuitenkin lastenhoidosta vähän kokemusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain päiväkodeissa arvostetumpikin tutkinto kuin lähihoitaja...

Vierailija
4/68 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tein keikkaa "lastenhoitajana" eri Espoon päiväkodeissa kun olin kirjoittanut ylioppilaaksi. Tein samaa hommaa myös opintojeni alkuvuosina (psykologia).

Vierailija
5/68 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

pätevää ihmistä tarjolla, niin tokihan silloin otetaan epäpätevä. Lapsia ei oikein voi hoitamattakaan jättää..

Vierailija
6/68 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

täällä päin on 3 ryhmistä, pienessä kylässä ja ajattelin käydä perhepäivähoitajan koulutuksen. työkkärissä sanoivat että lue lähihoitajaksi niin pääsee päiväkotiin töihin. niin jos on vaan vapaita paikkoja.

Vierailija
7/68 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka eräs työnantaja hakee työntekijöitä, joskus usemapaan omistamaansa päivähoitopaikkaan, osa ryhmiksiä.

Kerrankin pisti silmään kun otsikossa haetaan lastenhoitajaa ja kun luin itse työnkuvaukse ym. niin kävi ilmi että lastenhoitajaa kyllä haetaan mutta perhepäivähoitajan pätevyydellä.

Ja mitäs se tarkoittaa... sitä että työntekijä tekee lastenhoitajan työt mutta alemmalla palkalla, eli perhepäivähoitajan.

Työnantaja kai katsoo että jos ryhmässä on jo yksi lähihoitaja niin pärjäähän sitä perhepäivähoitajallakin.

Ihan OK mutta miksi ei hakenut mollissa perhepävähoitajaa, vaan lastenhoitajaa joka onkin perhepäivähoitajan nimissä alemmalla palkalla kuin työkaveri, samoja lapsia pukien ja kasvattaen...

Vierailija
8/68 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta vaikkapa mielenterveys päihdetyön koulutusohjelmasta?

oliko se 5% huonompaa maksavat koska erikoistuminen on eri, itse yritän vaihtaa työpaikkaa ja kun lama tuli niin on se niin vaikeaa saada vaikka olenkin lähihoitaja/ lastenhoitaja kiva lukea kun et ole tullut valituksi että hakijoita on esim. 30 josta on PÄTEVIÄ ollut n. 10 eli oikeesti ihmiset luulee että lastenhoitajaksi todellakin pääsee millä koulutuksella tahansa!!

Vierailija
9/68 |
02.04.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain sääntöjä on noudatettava tasapuolisesti.

Kaverini on ollut 10 vuotta perhepäivähoitajana ja ei päässyt juuri tuon tutkinnon puuttumisen takia. Paikan sai lähihoitaja ilman mitään kokemusta lapsista.

Vierailija
10/68 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi kiva tietää moisen pväkodin nimi, kun koko ajan toitotettu että olen epäpätevä, vaik olen sairaanhoitaja, ja palkastakin otettu väh 10% pois..

Vierailija
11/68 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saadakseen toimen tarvitsee olla joko lastenhoitajan, päivähoitajan tai lähihoitajan tutkinto. Tämä on fakta. Näistä hakijoina pitää valita pätevin, koulutuksen muodolla ei saa olla merkitystä koska nuo kaikki koulutukset ovat kelpoisuusehdot täyttäviä.

t. Luottamusmies päiväkodista

Vierailija
12/68 |
10.05.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

sukulaisia tai tuttuja valtuustossa tai oikeassa lautakunnassa. eihän sitä julkisesti myönnetä, mutta näin epäilen.

Vierailija
13/68 |
14.08.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tuskinpa on vakkarityöläinen. kyllä täällä tre:llakin pääsee pätkäsijaiseksi päiväkotiin -vaikka ei olisi alan koulutustakaan, toki jos ihmisenä ja hoitajana on aivan ihana ja erittäin hyvä niin se painaa vaakakupissa enempi ja voi saada sit pitempiäkin sijaisuuksia lastenhoitajana epäpätevänä :) eli vähän alempipalkka kuitenkin, vakipaikkaa turha kuvitellakaan jos ei ole alankoulutusta, vaaditaan aina se lähihoitajan koulutus ja mieluiten se suuntautumisvaihtoehtokin ; et lapset ja nuoret. toki voi sitten saada opsop paikan päiväkodista jos oikeen pitävät ja tykkäävät! ja siitä varmaan sit vakipaikkakin urkenee -ennemmin tai myöhemmin.. :D

Vierailija
14/68 |
03.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä olen myös ollut jo monta vuotta päiväkodissa ilman koulutusta lastenhoitajana, olen alueellani kuulemma pidetty ja minusta puhutaan paljon muissakin päiväkodeissa.

Toki aion hakea opiskelemaan, mutta silti kun tekee hommansa hyvin ja näyttää että ala on lähellä sydäntä, niin kyllä työpaikan saa.

Aloitin avustajan

Pari vuotta sitten tosin epäpätevillä oli enemmän mahdollisuuksia.

Minusta olisi fiksua ottaa lastenhoitajakoulutus takaisin, koska kaikki eivät halua opiskella lähihoitajaksi juuri sen takia ettei motivaatio riitä niihin muihin opiskelualueisiin, kuten vanhukset, päihde...jne

Vierailija
15/68 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaiseksi pääsee kouluttamatonkin.

[...]

t. Luottamusmies päiväkodista

Itse tein pari vuotta sijaisuuksia Helsingin päiväkodeissa silloisen työvoimapalvelun kautta. Aloitin päiväkotiapulaisen (siis siivoojan) hommilla, mutta siirryin tekemään sijaisuuksia ryhmissä, kun pyydettiin. Muistaakseni nimike oli päivähoitaja. Sen verran poikkesi muiden työntekijöisen työstä, että mulle ei saanut jättää lapsia yksin, koska mulla ei ollut koulutusta hommaan. Käytännössä näin tapahtui välillä.

Mua pyydettiin monesti uudestaan samoihin päiväkoteihin, vaikka koulutettuja sijaisiakin olisi ollut tarjolla. Tämä johtuu siitä, että sijaispalvelusta saattoi tulla vähän millainen työntekijä tahansa, joten mieluusti otettiin sitten tuttu työntekijä, vaikkei koulutusta olisi ollutkaan.

Tykkäsin tosi paljon tehdä päiväkotihommia, useimmat paikat olivat tosi kivoja työpaikkoja.

Vierailija
16/68 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenohjaaja on pätevä myös jos on 3 vuotinen lapsi- ja perhetyönperustutkinto. Olen itse lastenhoitajana päiväkodissa tällä tutkinnolla. Olen valmistunut 2004 ja nykyään mulla ihan vakipaikka. Eli väärää tietoa, että lastenohjaajan koulutuksella ei olisi pätevyyttä. Siinä on pätevyyttä ihan kuin lähärillä.

Vierailija
17/68 |
20.09.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

vakituiseksi ei. Olen ollut kiertävänä sijaisena. Palkka tosiaan on alennettu. Jäiköhän n. 1200€ käteen./kk

Vierailija
18/68 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpahan sekin ihmeellistä ettei pääse kun samat opinnot käydään,ei tietysti mitään lääkejuttuja yms. suoritan itse parhaillaan pphn ammattitutkintoa. on erityistätukea tarvitsevaa lasta,varhaiskasvatusta,kasvatuskumppanuutta,ruoka-terveyshuoltoa.. ja kyllä sanoisin että pph joka on hoitanut monia vuosia lapsia osaa työn päiväkodissakin paremmin kuin sellainen joka ei ole ikinä(muuta kuin työssä oppimisessa) ollut lapsien kanssa tekemisissä! mutta pph:n työ onkin aivan alipalkattu työ! vaikka olet siinä samassa lastenhoitaja,siivooja,kokki,askartelun opettaja,psykiatri(niin lapselle kuin vanhemmalle).. yms..

Vierailija
19/68 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

onpahan sekin ihmeellistä ettei pääse kun samat opinnot käydään,ei tietysti mitään lääkejuttuja yms. suoritan itse parhaillaan pphn ammattitutkintoa. on erityistätukea tarvitsevaa lasta,varhaiskasvatusta,kasvatuskumppanuutta,ruoka-terveyshuoltoa.. ja kyllä sanoisin että pph joka on hoitanut monia vuosia lapsia osaa työn päiväkodissakin paremmin kuin sellainen joka ei ole ikinä(muuta kuin työssä oppimisessa) ollut lapsien kanssa tekemisissä! mutta pph:n työ onkin aivan alipalkattu työ! vaikka olet siinä samassa lastenhoitaja,siivooja,kokki,askartelun opettaja,psykiatri(niin lapselle kuin vanhemmalle).. yms..

Tekee diagnoosit ja kirjoittaa reseptit. Ihan peruskauraa pph työssä ;)

Vierailija
20/68 |
02.11.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenohjaaja on yhtälailla pätevä päiväkodissa työskentelemään kuin lähihoitajakin. Itse olen valmistunut aikuispuolelta kahdessa vuodessa ja vakkaripaikka löytyy.

Meillä on vaan plussana se, että tutkinto on myös Piispainkoulutuksen hyväksymä ja meillä on mahdollisuus työllistyä myös SRK: lapsi- ja perhetyöhön.