Kilpirauhasen liikatoiminta, pienet lapset ja lääkehoito ei enää riitä?
leikkaus vai radiojodi? Lapset kotona 3v ja 1v
Leikkauksessa omat riskinsä ja 3 viikon toipumisaika, fyysisesti rankkaa.
Radiojodissa pitkä eristys omista lapsista. Eli ekalla viikolla max 1/2 tuntia vuorokaudessa lasten lähellä ja seuraavalla viikolla max 3 tuntia. Turvaetäisyys sen 2 metriä. Ei onnistu kuin kotoa pois olemalla. Eli henkisesti rankkaa, mutta kuitenkin helpompi ja turvallisempi minulle.
Kukaan ollut samassa tilanteessa? Mihin päädyitte?
Kommentit (43)
8kk toisen lapsen synnytyksen jälkeen sairastuin kilpirauhasen liikatoimintaan. Olin silloin myös raskaana, joten leikkauksia eikä radiojodihoitoja edes mietitty. Onneksi!
Kyseessä oli ns. Hashimoton tauti eli liikatoiminta- ja vajaatoiminta vaihtelevat. Tätä kesti pari kolme vuotta( jona aikana synnytin 3 lasta). Betasalpaajia sain tykytyksiä varten. Nyt kilppari on ollut vajaalla jo 8 vuotta ja tyroksiinilääkitystä säätelen itse( 0,1- 0,175 mg/vrk). Kontrolleissa käyn 1-2 krt vuodessa oloni mukaan :) Ja olo on ihan ok. Suosittelen myös endokrinologilla käyntiä. Kilpirauhasen sairaudet kun eivät avaudu ihan kaikille lääkäreille... Tsemppiä ja kaunista kevättä kaikille sairauden kanssa painiville!
olin tyrazol lääkityksellä 6 vuotta ja sinä aikana sain 2 lastakin. Sitten kilpirauhanen rupesi tekemään paakkuja. Ja päädyin leikkaukseen. Leikkaus ei ollut helppo menetin verta ja sain lisää eli rutiini leikkaus ei enää ollutkaan rutiini. No mutta siis, toipuminen oli nopeeta ja arpi kaulalla on siisti aika huomaamaton. Ja olen tyytyväoinen että valitsin leikkauksen, radiojodissakin on omat riskinsä ja ainakin mulle sanottiin, ettei vauvaan saisi koskea.. no mutta siis nyt olen elellyt kilpirauhattomana 9 vuotta ja ssanut 3 lasta.
Minulla oli Basedowin tauti, raju kilpirauhasen liikatoiminta ja kilpirauhanen myös suureni struumamaisesti. Koska kilparauhasessa oli myös hyvin hiljakseen kasvava pienehkö patti (tosin neulanäytteissä hyvänlaatuiseksi todettu) niin halusin kilpirauhasen totaalipoiston ja tyytyväinen olen ratkaisuuni. Ei edes äänihuulihermot saaneet siipeensä vaan ääni toimi heti kuten ennenkin.
Sairaalassa olin kolme päivää. jonkun aikaa piti kaulaa varoa mutta yhden kolmevuotiaan lapseni kanssa se ei ollut ongelma.
leikkaus vai radiojodi? Lapset kotona 3v ja 1v Leikkauksessa omat riskinsä ja 3 viikon toipumisaika, fyysisesti rankkaa. Radiojodissa pitkä eristys omista lapsista. Eli ekalla viikolla max 1/2 tuntia vuorokaudessa lasten lähellä ja seuraavalla viikolla max 3 tuntia. Turvaetäisyys sen 2 metriä. Ei onnistu kuin kotoa pois olemalla. Eli henkisesti rankkaa, mutta kuitenkin helpompi ja turvallisempi minulle. Kukaan ollut samassa tilanteessa? Mihin päädyitte?
Radiojodia ei edes suositeltu, koska siinä on kuulema syöpäriski.
Nyt on siis totaalipoisto tehty, ja lääkityksen viilaaminen alkoi puhtaalta pöydältä.
Leikkauksesta on aikaa kohta neljä viikkoa, ja alan olla ihan kuosissani, leikkaushaava parani hyvin, sairaalassa olin neljä päivää.
Minulla oli pahimmillaan t4v 50 paikkeilla ja tsh liki nolla. kaikki mahdolliset oireet tuolloin, lepopulssi 120-130. Hikeä puskin ja ripuloin ja laihduin. Pelkäsin jo että nirri lähtee.
itse en ole ainakaan vielä huomannut mitään ihmeempiä silmäoireita. Onko silmäoireita esim. sellainen, että tuuli tai kaupan ilmastointi aiheuttaa silmien kirvelyä? Toisaalta mulla on piilarit, niin se voi myös johtua siitä.
t. 2
-93.Lääkitystä lääkityksen perään.En muistakauan meni kun homma tasaantu. Tein 2 lastakin tuonliikatoiminnan aikana. silloinhan raskaus tassaa tuon liikatoiminnan ja n. 20 raskasuviikosta pystyi olemaan lääkityksettä, lääkitys palasi kun vauva olin 2kk. Sitten v. 2000 tuohon kilppariin rupesi tulemaan muutoksia joten se poistettiin kokonaan tammikuussa 2001. ja voin suositella leikkausta, vaikka itselläni tuo leikkaushaava tulehtui, arpi on siisti aika huomaamaton ja tyroksiini on mukavampi eikä niin tarkka läääkitys tyrazol. Ja kilpirauhattomanakin olen tehnyt 2 lasta.
Missään vaiheessa en halunnut radiojodia, kun ajatus radioaktiivisesta aineesta kehossa ei houkuta.
on ollut väsyneet silmät, joskus silmänpohjat on arat (sattuu kun yrittää vaikka katsoa sivulle ylös tai alaspäin, siis ääriasentoon liikuttaessa). Teini-iässä huomasin, että joinakin aamuina silmiä meikatessa silmät näytti erikokoisilta, mutta palautuivat kouluun päästessäni, kaikki kaverit piti hulluna, kun selitin asiaa :).
Hämärässä en näe yhtä hyvin kuin ennen, tai silmät väsyy, kun joutuu ajaa autolla pimeällä. Siispä en enää aja, kuin päivällä.
Silmät väsyvät tosi helposti. Joudun käyttämään kosteuttavia silmägeelitippoja päivittäin. Silmät punoittavat silloin tällöin, kutisevat. Varjoisalla säälläkin on käytettävä autoa ajaessa aurinkolaseja kuin häikäisee niin. Välillä näkee tekstin sumeana ja toisenä päivänä taas ihan hyvin.
t. se kohta 4 kk ilman lääkitystä elänyt basedowilainen
Älkää missään tapauksessa antako tavis terveyskeskuslekurin hoitaa tätä sairautta,voi aiheuttaa vaan lisää ongelmia!Lääkkeitähän syödään vähintään puoltoista vuotta ennen lopettamista,muuten todennäkösesti kilppari villiintyy entisestään.Ja lopettaminen ei tapahdu kertalaakista vaan vähitellen ja arvoja/olotilaa kokoajan seuraten.
Ite sairastuin tähän pari kuukautta muksun syntymän jälkeen.Arvot oli mittaamattomissa.Nopeasti saatiinkin pillereillä olo hyväksi,mutta vain joksikin aikaa.Terveyskeskuslääkäri tuijotti vaan arvoja,jotka olivat juurikin viitearvojen sisällä.MUTTA se ei ole kaikille hyvä,joskus arvojen pitää olla ihan keskitasoa,joillekin on parempi että ne ovat juuri ja juuri viitteissä yms.Olo on se mitä pitää kuunnella.Kyllästyin tohon terkkaritouhuun ja hakeuduin yksityiselle,kallista touhua,mutta terveydestä kannattaa maksaa!Sain Tyrazolin lisäksi myös Thyroxin lääkityksen,koska usein voin olla liika-ja vajaatoiminta myös päällekkäin.Olo parani heti kun arvot meni sinne keskivaiheille.Hiustenlähtö lakkasi yms.Nyt toista muksua odottaessa olen päässyt lääkkeistä eroon kokonaan,mutta varmaan sairaus taas villiintyy synnytyksen jälkeen...Tsemppiä teille kaikille,tää on tooosi kurja vaiva ja varsinki ku suurin osa lääkäreistä ei osaa pätkääkään hoitaa meitä.Jos esim sokeritautisia hoidettais yhtä huonosti,olis heistä suurin osa haudassa;(
Pisti silmään toi viesti 29/33...Muistan lukeneeni et jodihoitoa ei sais antaa mikäli silmäoireet on pahat?!?
Kuulostaa vähän hölmöltä kun et edes itse tiedä oman sairautesi nimeä, :)!!!!!
Nyt olen ollut kohta 4 kk ilman lääkitystä ja ainakin pari kk sitten arvot olivat ok. Silmäoireita mulla on tosin koko ajan, ei onneksi muita oireita. Kohta pitäisi taas käydä mittauttaa arvot. Mulla saatiin tuon puolentoista vuoden aikana arvot pysymään viitteissä. Toivottavasti tauti ei uusiutuisi.
He AP sun "Badesovin" tauti on oikeesti Basedowin tauti vähän hölmöltä kun et edes itse tiedä oman sairautesi nimeä, :)!!!!!
Mä aattelinkin, et kun näyttää niin hassulta, mut en tajunnut yhtään - ei mulla kyllä lukihäiriötä ole, mutta väsyneenä tavut ja kirjaimet vaihtaa paikkaa ja yhdyssanat kääntyy puheessakin ympäri. :D
leikkaus vai radiojodi? Lapset kotona 3v ja 1v
Leikkauksessa omat riskinsä ja 3 viikon toipumisaika, fyysisesti rankkaa.
Radiojodissa pitkä eristys omista lapsista. Eli ekalla viikolla max 1/2 tuntia vuorokaudessa lasten lähellä ja seuraavalla viikolla max 3 tuntia. Turvaetäisyys sen 2 metriä. Ei onnistu kuin kotoa pois olemalla. Eli henkisesti rankkaa, mutta kuitenkin helpompi ja turvallisempi minulle.
Kukaan ollut samassa tilanteessa? Mihin päädyitte?
Mulla todettiin Basedowin tauti 02/-01. Ensimmäisen radiojodipillerin sain 09/-03, lapset tuolloin 2v,6v ja 8v. Olin ensimmäiset 2 yötä poissa kotoa ja pariviikkoa koitin pitää lapsiin "turvaväliä".Se riitti silloin.
Arvot pysyivät edelleen korkeina ja sain toisen radiojodipillerin 05/-05. Tässävälissä oli EU-direktiivit muuttaneet "eristystä" tosi radikaalisti. Lääkäri totesi hoidon olevan ihan sama, joten päädyin olemaan taas 2 yötä poissa kotoa ja yritin taas pitää pariviikkoa "turvaväliä" lapsiin.
Sukulaiselle on tulossa tuo radiojodihoito kilppariongelmaan ja meidän piti lähteä yhdessä matkalle. Majoitutaan samoissa tiloissa ja minä olen raskaana + mukana on kouluikäinen lapseni. :O Jos hoito aloitetaan juuri ennen matkalle lähtöä, ei taitaisi reissusta tulla mitään? Tarkoitus olisi reissata yhdessä autolla pitkin maata ja tosiaan majoittua samoissa tiloissa...
Miulla todettiin liikatoiminta pari viikkoa sitten ja nyt on lääkitys päällä (Tyrazol 2 kpl 3 krt/vrk + beetasalpaaja).
Millaisia arvoja teillä muilla on ollut?
Miulla ei arvot ollut kovin huonot: tsh 0,02 ja tv4 24 (olikohan noi lyhenteet oikein) mutta olin silti ihan kuoleman partaalla, ja oon kyllä vieläkin... Mutta ehkä tää olo tästä paranee kunhan lääkitys alkaa tehoomaan.
Sain siihen radiojodi-hoidon joka auttoi! Nykyisin olen täysin terve! Hoidon jälkeen tosin sairastin 2,5 vuotta vajaatoimintaa.
Radiojodia sain suht pienen annoksen, eli 2 viikkoa olin lapsista "erillään", kotona kuitenkin. Söin ja saunoin eri aikaan kuin muu perhe.(mies ja lapset 2,5v ja 4v.) Mies sai jäädä töistä pois 2 viikoksi.
Surullisinta oli kun ei saanut lasten kans olla, mies viettikin lasten kans paljon aikaa esim. mummuloissa. Hyvänyön halit ja suukot lapset sai kuitenkin jokailta!
Muistaakseni mulle sanottiin, että radiojodi poistuu elimistöstä alle puolessa vuodessa lääkkeen oton jälkeen...?
Minä olen ainakin tyytyväinen hoitoon.
Mulla todettiin tauti just nuilla perusoireilla, korkea pulssi, laihtuminen jne.
http://www.kilpirauhas.info/foorumi/viewforum.php?f=15&sid=8277c712187e…
Tuolta löytäny ainaki ite tosi paljon apua ja jopa enempi tietoa tästä sairaudesta ku normaaleilta lääkäreiltä...
En ole mikään asiantuntija, mutta hoidon läpikäyneenä väittäisin ettei sinulla ole mitään asiaa sukulaisesi lähelle muutamaan viikkoon - saatika samaan autoon :o(