Siis haloo: miksi vauvanvaatteet pitäisi pestä ennen käyttöä??? Huhhuh, aivan älytöntä.
En ole ikinä kuullutkaan aiemmin tuollaisesta älyvapaasta ideasta, ja hyvin on lapset kasvaneet terveinä.
Kommentit (28)
Lisäksi uudet vaatteet haisevat - no pahalta.
Pesen aina omanikin (ja miehen ja lapsien) ja ETENKIN vauvan.
Mieti itse, missä vinkuintiassa ne vaatteet ovat pyörineet missäkin pölyssä ja skeidassa. Ja taisi joku puhua niistä myrkyistäkin. Ja kuinka moni muu niitä on hipelöinyt kaupassa??? Tai jos ei ostaja, niin kaupan henkilökunta. Joku joka on just tullut skeidalta...
Etkö pese esim. tomaattejakaan, joita on hipelöinyt ties kuka lähikaupassasi? Sanoisin, että älytöntä, jos ei pese. Huhhuh.
ennen ensimmäistä käyttöä. Ainoa poikkeus on ulkovaatteet (toppapuvut, kuoripuvut jne.), joiden kosteudenpitävyys ym. huononevat joka pesussa.
Ei todellakaan hyväksi vauvan herkälle iholle.
hyvä juttu ettei ole tullut ihottumia ym. mutta minkähän verran kankaista on imeytynyt lapsen ohuen ihon läpi erilaisia kemikaaleja lapseen ja niitä kun kertyy niin eihän kukaan tiedä noiden yhteisvaikutuksista tai mitä ne sitten aikuisena aiheuttaa ??
Mielummin pesen kaikki vaatteet jotka vastaavat iholle mitä pelaan riskillä.
enkä sano että se on hyvä tapa...
Mutta en viitsi pestä kun parhaimmillaan vaate on 2 tuntia päällä ja sen jälkeen puklussa sun muussa... ja kohti pyykkikasaa..
Pesen kaikki vaatteet ennen käyttöä. No en ulkovaatteita.
Totta kai pesen hedelmät jne, sillä nehän lsyödään! Vaatteita en syö, joten en myöskään pese etukäteen eikä tulisi mieleenkään. Jos joku niitä on hipelöinyt ennen minua niin ei se vauva niistä mitään pöpöjä saa. Kuulostaa ihan vainoharhaiselta toiminnalta, ei ihme että nykylapsilla on allergioita.
ja tosiaankin kankaissa käytetään (erityisesti Kiinassa ja sieltähän valtaosa kankaistakin tulee nykypäivänä) aivan mahdottomia myrkkyjä pintakäsittelyaineissa ja väreissä. Kiinan säädännöt ovat vielä sitä ja tätä, joten käsittelyaineina voi olla ihan mitä tahansa myrkkyä. Voit tehdä kokeen itse; käy vaatekaupassa ja hypistele paria, kolmeakymmentä vaatekappaletta sormillasi ja kunnolla. Huomaat, että sormesi ovat aivan tahman peitossa pintakäsittelyaineista. Siksi on suositeltavaa AINA pestä uudet vaatteet ennen ekaa käyttökertaa, aikuistenkin vaatteet.
ja muilta kemikaaleilta etten itsekään laita niitä päälleni pesemättä. Mä en kyllä ymmärrä mitä vainoharhaista siinä on.
Totta kai pesen hedelmät jne, sillä nehän lsyödään! Vaatteita en syö, joten en myöskään pese etukäteen eikä tulisi mieleenkään. Jos joku niitä on hipelöinyt ennen minua niin ei se vauva niistä mitään pöpöjä saa. Kuulostaa ihan vainoharhaiselta toiminnalta, ei ihme että nykylapsilla on allergioita.
Niin ei ihme että nykylapsilla on allergioita, kun ei vanhemmat edes pese noita pintakäsittelymyrkkyjä pois, ne imeytyvät nimittäin ihon läpi. Pintakäsittelyaineita käytetään vähän huuhteluaineen tapaan, jotta vaate/kangas kuljetuksessa ja kaupassa pysyy kuosissaan eikä esimerkiksi rypisty tai nukkaannu.
Nimittäin kun vaatteet rahdataan mantereelta toiselle, niitä pitää käsitellä mm. kosteuden varalta, ja ne aineet voi olla hurjia.
Öko tex -standardin luokan I tekstiilit ovat sellaisia, että ne voi laittaa suoraan vaikka vauvan iholle.
Oon täysin samaa mieltä ap:n kanssa. En oo koskaan pessy uusia vaatteita ennen käyttöä eikä äitinikään oo pessy eikä oo kellään lapsista eikä aikuisista mitää allergioita (lapsia itellä 1 ja äitillä 14)
Oon täysin samaa mieltä ap:n kanssa. En oo koskaan pessy uusia vaatteita ennen käyttöä eikä äitinikään oo pessy eikä oo kellään lapsista eikä aikuisista mitää allergioita (lapsia itellä 1 ja äitillä 14)
Niissä on väriaineita, pölyjä ja ties kenen käsissä ovat olleet. Esimerkiksi ap:n.
Alalla kaikki tietävät, että kankaissa on hurjia myrkkyä (väriaineetkin on kovia myrkkyjä) ennen ekaa pesua. Voihan sitâ vaikka juoda bensaa.
sillä perusteella sitten teilaavat nämä asiat, joista heillä ei ole aiemmin ollut mitään tietoa. Ja ilmeisesti tämä junttius periytyy äideiltä tyttärille.
kun sain karun kokemuksen.
ALkuraskaudesta laitoin päälle H&M:stä ostetun äitiyspaidan ja sain siitä pahan nokkosrokko kohtauksen.
Luulin ensin että joku rokko iskenyt kun en ole allerginen muuten millekään. Työterveyslääkärikään ei tiennyt mikä viella joten lähetti raskauden takia varmuudenvuoksi ihan ihotautilääkärille.
Siellä sitten lääkäri haastatteli ja kysyi vaatteista ja sitten sainkin kuulla kuinka erityisesti juuri sininen ja sitä myöten myös vieoletti ym sävyt sellaisia, että väriaineet vai aiheuttaa herkästikin ihottumaan.
Lääkäri sanoi, että pitäisi pestä kahteen kertaan jos on herkkä iho tai juuri esim raskaana ja siksi iho herkempi.
Vasta kahden pesun tai extra huuhtelun jälkeen on "myrkytön"
ja myrkkyjä. Lisäksi ne ommellaan ties missä, ja ne lentävät ympäri maailmaa ennen kauppaan saapumista.