HS: Lapset syövät päiväkodissa terveellisemmin kuin kotona
Mitäs kotiäidit tästä sanoo?
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Pikkulapset+saavat+päiväkodissa+terv…
Kommentit (34)
Mutta kun luin sitä "mikä on epäterveellisintä mitä lapsesi syö"-ketjua, niin enpä enää ihmettele tulosta niinkään... Monilla lapsiperheillä sokerijugurtit, vaalea leipä, vaalea pasta, peruna (pahimmillaan ranskalaiset) ja kalapuikot sekä nakit on ruokavalion kulmakiviä, kasviksia syödään lähinnä porkkanaraasteen muodossa kerran viikossa vaaleasta pastasta tehdyn makaronilaatikon kanssa.
mulle tuli siitä ketjusta täysin päinvastainen kuva. Että suurin osa vastanneista niuhottaa joka suupalasta ja jos kerran kuussa suuhun saattuu perunaa niin tuntevat olonsa suuriksikin syntisiksi.
ja varmaan suurimmalla osalla totta.
Meillä syödään terveellisesti ja monipuolisesti, vaikka olenkin töissä. Vielä terveellisemmin syötiin mun ollessa vielä kotona. En ymmärrä, miksei vanhemmat halua tarjota lapsille hyvää ravitsemusta. Meillä koko perheen ruokavalio muuttui esikoisen vauva-ajan jälkeen parempaan suuntaan, kasvikset tuli osaksi joka ainoaa ateriaa sekä lämpimänä että kylmänä (no, joskus jää pois, siis max. kerran viikossa yhdeltä aterialta, jos se on esim. sunnuntaina riisipuuro).
Lapset rakastaa kukkakaalia, parsakaalia ja lanttua. Herkkuja tarjoillaan harkiten ja herkkua meillä on esim. sokeroidut jugurtit. Viimeksi joulunaikaan oli poikkeuksellinen aamiainen, kun kaikille oli jugurtti :)
Mutta kun luin sitä "mikä on epäterveellisintä mitä lapsesi syö"-ketjua, niin enpä enää ihmettele tulosta niinkään... Monilla lapsiperheillä sokerijugurtit, vaalea leipä, vaalea pasta, peruna (pahimmillaan ranskalaiset) ja kalapuikot sekä nakit on ruokavalion kulmakiviä, kasviksia syödään lähinnä porkkanaraasteen muodossa kerran viikossa vaaleasta pastasta tehdyn makaronilaatikon kanssa.
syö perunaa ja makaronilaatikkoa osana ruokavaliota... uskoisin, että myös kalapuikkoja!
Kotona lapset syövät huomattavasti enemmän vihanneksia kuin pk:ssa tai koulussa, meillä kun syödään suhteessa lautasmallin mukaan.
en aina jaksa suunnitella sapuskoja, saati sitten valmistaa niitä, kun tietää ettei niitä kukaan syö. Musta on ihanaa tehdä viikonloppuna lasten kanssa pizzaa, syödä ranskalaisia etc.. Alkaa kyllästyttää nää samat vanhat sapuskat, jota viikosta toiseen kierrätät, muu ei maistu lapsille. Tiedän, että olen heidät itse opettanut nirsoilemaan tarjoamalla takuuvarmoja sapuskoja.
Ei jaksa, ei kiinnosta, ei viitsi. Häpeä, olet sentään ÄITI, vastuussa lapsistasi ja heidän tulevaisuudesta! Pitäisi jaksaa ja viitsiä ja tarjota niitä vaihtelevia ruokia, paljon kasviksia jne. vaikka ne ei kelpaisikaan. Kun tarjolla ei ole muuta, ei jugurttia, ei vaaleaa leipää, ei herkkuja niin jossain vaiheessa rupeaa kelpaamaan, voin vannoa. Tuskin lapsesi nälkään kuolevat kattilan ääressä.
en aina jaksa suunnitella sapuskoja, saati sitten valmistaa niitä, kun tietää ettei niitä kukaan syö. Musta on ihanaa tehdä viikonloppuna lasten kanssa pizzaa, syödä ranskalaisia etc.. Alkaa kyllästyttää nää samat vanhat sapuskat, jota viikosta toiseen kierrätät, muu ei maistu lapsille. Tiedän, että olen heidät itse opettanut nirsoilemaan tarjoamalla takuuvarmoja sapuskoja.
Eivät kaikki tarjoa lapsilleen edes toista lämmintä ruokaa päiväkotipäivän jälkeen.
Silti ihmettelen, että epäterveellisiä ruokia jatkuvasti tarjoavia perheitä on niin paljon, että päiväkotiruoka on keskimääräistä kotiruokaa terveellisempää.
Päiväkodissa tarjotaan kuitenkin joka viikko kalapuikkoja/nakkia/makkaraa. Välipalaksi on sokerista kiisseliä monta kertaa viikossa. Ehkä se runsas puurojen määrä niin aamu- kuin välipalana sitten nostaa päiväkotiruuan tasoa.
Listoista kun katsoo, saa sen vaikutelman, että ruoka on monipuolista ja terveellistä. Kuinenkin lähes joka päivä tarjoilaan eineksia ja mahdollisimman halpaa ruokaa. Laatikot tulee Saarioisilta, ja niissä on kamalasti piilosuolaa ja -rasvaa. Kiisselit on sokerimehulitkuja ja tosiaan nakki- ja makkararuokiakin tarjoillaan viikottain. En kumartaisi päiväkoti- ja kouluruokaa, joka on teollisesti tuotettua. Eri asia yksityiset päiväkodit, joissa saatetaan oikeasti ainakin osa ruuista tehdä itse.
Eivät kaikki tarjoa lapsilleen edes toista lämmintä ruokaa päiväkotipäivän jälkeen.
Silti ihmettelen, että epäterveellisiä ruokia jatkuvasti tarjoavia perheitä on niin paljon, että päiväkotiruoka on keskimääräistä kotiruokaa terveellisempää.
Päiväkodissa tarjotaan kuitenkin joka viikko kalapuikkoja/nakkia/makkaraa. Välipalaksi on sokerista kiisseliä monta kertaa viikossa. Ehkä se runsas puurojen määrä niin aamu- kuin välipalana sitten nostaa päiväkotiruuan tasoa.
Kylllä nyt on elämä pilalla ja kaikki menetetty. Saati sitten että kiisseliä syö :O
Mikä sitten on terveellistä ruokaa? Mä olen kuvitellut että tavallinen kotiruoka on riittävä. Missä ihmeessä teidän kriteerit on?
ja meidän lapset ovat olleet varmaan otoksessa mukana, kun osallistuvat DIPP-tutkimukseen. Päiväkodissa ja koulussa syövät mukisematta puurot ja vihannekset, meidän tyttö juo siellä maitoakin vaikkei kotona juo (oli pienenä allerginen, ei pidä maidon mausta). Kotona vihannekset eivät kelpaa kurkkua lukuunottamatta, tomaattikin täytyy piilottaa pastakastikkeeseen. Makaronit ja leivät ovat kyllä meillä tummia.
Meillä syödään päivittäin puuroa, vihanneksia, hedelmiä ja usein marjoja. Raasteita laitan lapsille päivittäin myös välipalaksi. Mitään valmista emme osta. Laitan kaiken itse. On maukasta, edullisempaa ja kaikki syövät. Teen ison määrän kerrallaan ja pakastan tarvittaessa osan.
käyvien lapsetkaan koko valveillaoloaikaansa pelkästään päiväkodissa vietä? Kyseisessä jutussahan sanottiin, että päiväkotihoidettujenkin lasten ravitsemus repsahtaa sitten viikonloppuisin...
Kyllä rasvan, suolan ja sokerin määrä varmaan ON kotiruuassa keskimäärin isompi kuin päiväkodeissa. Valmiseineksiä käytetään myös enemmän.
Mutta kokonaan toinen juttu sitten on, että onko sen niin suurta väliä? Jos kotona syödään oikein epäterveellisesti, lapsi lihoo joka tapauksessa, vaikka lounaan söisikin arkisin päiväkodissa!
Tuppaa siis ehkä noilta tutkijoilta unohtumaan se, että lapsi syö viikossa 14 lämmintä ateriaa, joista max viisi päiväkodissa ja yhdeksän kotona. Muut ateriat sitten vielä mukaan, niin suhde käy entistäkin kotipainotteisemmaksi.
Joten johtopäätös on ap:lla väärä. Sen sijaan, että kuvittelee päiväkotihoidon pelastavan pk-lapset, pitäisi miettiä sitä, mitä ITSE KUNKIN KANNATTAISI TEHDÄ KOTIRUUAN TERVEELLISYYDEN ETEEN.
Kyllä lapset syövät arkisinkin kotona vähintään päivällisen ja iltapalan, viikonloppuisin kaikki muutkin ateriat.
valtaosan aterioistaan siellä kotona. Eli ei se pk-lapsi mikään pelastusrengas ole, joka pelastaa lapsen liikalihavuudelta tai vaikkapa kolesterolilta.
siis ei se päiväkoti mikään pelastusrengas ole...
Lapset saavat usein herkkuja, just noita kiisseleitä, suklaapuuroja, lettuja ja pullaa välipalaksi. Ja vähän väliä leipovat ja sitten on aina jonkun synttärit ja taas on herkkuja.
Meillä kotona tehdään ruoka itse, ei syödä eineksiä. Myönnän toki että meilläkin herkutellaan, viikottain, mutta kyllä lapset ovat tottuneet vihreätä syömään päivittäin.
Niin paljon näkee lapsiperheiden kärryissä kaiken maailman einespinaattilettuja, jackymakupaloja, pakasteranskalaisia, pussimuusia, pussikeittoja, vaaleaa leipää yms ja jos jotain vihreää on, niin se on se yksi kurkku näiden kaikkien mässyherkkujen päällä.
"Perheiden taustat heijastuivat myös lasten ruokavalioon. Tutkijoiden mielestä neuvolassa ravitsemusneuvontaa pitäisi tarjota erityisesti nuorille ja vähemmän koulutetuille perheille. "