Kirjahyllyn sisältö kertoo paljon asukkaasta ja sen puute vielä enemmän.
Kommentit (74)
Ja mitä järkeä ostaa kirjat uusina, kun saat saman kirjastosta? Ekologisempaakin. Enkä muuten tiennyt, että todellinen lukeminen edellyttää kirjan omistamista. En siis oikeasti lukenutkaan viimeksi lukemaani kirjaa, hmmm.
Jos oikeasti kaikki ajattelisivat noin, ei sinullakaan olisi mitään luettavaa. Miksi kaiken pitäisi olla näennäisilmaista eikä mistään pitäisi joutua maksamaan mitään?
mutta tulkinnat ovat varmasti huomattavasti toisistaan poikkeavia : D
mun mielestä ihminen, jolla on iso kirjahylly täynnä kirjoja, on omistushaluinen kirjoja itseisarvossa pitävä, eikä välttämättä ole itse lukenut niistä puoliakaan.
Ihmiset, joilla ei ole kirjahyllyä ja ovat silti viisaita, ovat lukeneet paljon ja suosivat kirjastoja : )
Meillä on sekä minä että mieheni töissä kustantamoissa. Sukuvika, ja suvuissa löytyy myös ei-niin-menestyneitä kirjailijoita. Koti tursuaa kirjoja. Yksi Lundia on olohuoneessa, mutta puolikorkea Lundia kiertää myös ruokailutilaa, meidän makkaria, tv-huonetta ja hätätapauksessa keittiön katonrajakin piti ottaa käyttöön. En edes uskalla arvioida, kuinka monta nidettä meiltä löytyy. Liikaa kuitenkin. Kerran vuodessa yritetään kipata antikvariaattiin tai kirjakirppareihin jotain, mutta kun mistään ei raaski luopua. Oli se sitten laatu- ja roskakirjallisuutta. En tiedä, mitä muuta se meistä kertoo, kuin että ollaan oravien sukua :-)
mutta tulkinnat ovat varmasti huomattavasti toisistaan poikkeavia : D
mun mielestä ihminen, jolla on iso kirjahylly täynnä kirjoja, on omistushaluinen kirjoja itseisarvossa pitävä, eikä välttämättä ole itse lukenut niistä puoliakaan.
Ihmiset, joilla ei ole kirjahyllyä ja ovat silti viisaita, ovat lukeneet paljon ja suosivat kirjastoja : )
Ilmeisesti ihan fiksut ihmiset laukoo tällaisia älyttömyyksiä! Oikeastiko joku muka vetää tällaisia johtopäätöksiä tuttujensa kodeista? Jotenkin en usko.
...Älykäs ihminen tietää, että ihminen voi olla hyvinkin fiksu ja jopa paljon lukenut ja muillakin tavoin itseään sivistänyt, vaikkei itse omistaisikaan kirjoja. Uskallan jopa väittää, ettei kaikkien tarvitse (ainakaan paljoa) lukea ollakseen älykäs! Mielestäni fiksu ihminen osaa priorisoida ja ostaa niillä rahoilla jotain tarpeellisempaa. Ja sivistynyt ihminen ei arvioi ihmisiä yhden asian perusteella..
Eipä tässä ollakaan väitetty, että kirjattomuus suoraan sanelisi ihmisen tyhmäksi ja kirjojen omistaminen viisaaksi. Ainoastaan, että kirjahyllyn sisältö tai kirjahyllyttömyys kertoo ihmisestä jotain.
Minä ostan divarista välillä kirjoja, jotka saatan sitten myydä takaisin divariin joskus myöhemmin.
30
on omistushaluinen kirjoja itseisarvossa pitävä, eikä välttämättä ole itse lukenut niistä puoliakaan.
...Älykäs ihminen tietää, että ihminen voi olla hyvinkin fiksu ja jopa paljon lukenut ja muillakin tavoin itseään sivistänyt, vaikkei itse omistaisikaan kirjoja. Uskallan jopa väittää, ettei kaikkien tarvitse (ainakaan paljoa) lukea ollakseen älykäs! Mielestäni fiksu ihminen osaa priorisoida ja ostaa niillä rahoilla jotain tarpeellisempaa. Ja sivistynyt ihminen ei arvioi ihmisiä yhden asian perusteella..
Eipä tässä ollakaan väitetty, että kirjattomuus suoraan sanelisi ihmisen tyhmäksi ja kirjojen omistaminen viisaaksi. Ainoastaan, että kirjahyllyn sisältö tai kirjahyllyttömyys kertoo ihmisestä jotain.Minä ostan divarista välillä kirjoja, jotka saatan sitten myydä takaisin divariin joskus myöhemmin.
30
ja kirjat (vain klassikot) säilytetään "vaatekomerossa". Eli meillä on muutamia "klassikoita" komerossa ja muuten kirjat lainataan kirjastosta.Ja meillä luetaan paljon.En pidä myöskään muuta "roinaa" tai koriste-esineitä juurikaan esillä/avohyllyissä, sillä inhoan pölyjen pyyhkimistä.
Eipä tässä ollakaan väitetty, että kirjattomuus suoraan sanelisi ihmisen tyhmäksi ja kirjojen omistaminen viisaaksi. Ainoastaan, että kirjahyllyn sisältö tai kirjahyllyttömyys kertoo ihmisestä jotain.Minä ostan divarista välillä kirjoja, jotka saatan sitten myydä takaisin divariin joskus myöhemmin.
30
Jos ihmisellä on kirjoja sisustuksesta, voi olettaa ihmisen olevan siitä kiinnostunut. Jos taas on romantiikkahömppää, voi miettiä mitä tämä ihminen kaipaileekaan. Jos on autokirjoja, ehkä ihminen tykkää autoista. Jos on koriste-esineitä, ehkä ihminen ei tykkää lukea. Jos ei ole kirjahyllyä, ei ehkä silloinkaan tykkää lukea. Jos kirjoja on paljon ja monipuolisesti, voi olettaa ihmisen tykkäävän lukea, ja jos kirjoja on laidasta laitaan "korkeakirjallisuudesta" hömppään ja vaikka paljon tutkivaa kirjallisuutta, voi olettaa ihmisen olevan hyvin ns. kirjaviisas ja kouluttautunut.
Ei se _tietenkään_ aina pidä paikkaansa, mutta tuollaisia olettamuksia voi tehdä, niinkuin muustakin sisustuksesta, vaatemausta ja ehkä asuinpaikastakin.
30
Olohuoneessa tietokirjoja ja aikuisten kirjoja ja lastenhuoneessa lastenkirjoja. Rakastan kirjoja ja suurin osa kirjoista on minulle rakkaita, olen lukenut ne tietyssä elämänvaiheessa, tietyllä reissulla, saanut ystävältä lahjaksi, ostanut itselleni lahjaksi. Kyllä, ostan itselleni kirjoja lahjaksi ja kirjoitan niihin omistuskirjoituksen. Ei ole sellaista murhetta joka ei pienenisi uudella (tai vanhalla, ostan paljon divareista ja kirppiksiltä) kirjalla. En ole lukenut edes kaikkia kirjojani, ostan niitä aika usein, mutta se ei haittaa kun tiedän että on loppuelämä aikaa lukea ne. Ja pidän siitä tunteesta kun voin kahlata kirjahyllyä läpi ja miettiä että mitä lukisin.
Ostan lapsillekin mielummin uuden kirjan kuin karkkia ja lapset tietävät sen. Joskus raaskin luopua kirjoista jos ne tuntuvat tyhjänpäiväisiltä, silloin annan jollekin tai kannan tietylle kirppikselle jonka tuotot menevät kodittomien kissojen hyväksi.
En tiedä mitä tämä kertoo sivistykseni tasosta ulkopuolisille tai meillä käyville vieraille, enkä oikeastaan välitäkään :)
Itse tunnen oloni kotoisaksi jos huomaan kyläpaikassa hyllyn täynnä kirjoja.Ja yritän tiirailla talonväen makutottumuksia kirjallisuuden suhteen. Kirjahylly täynnä koriste-esineitä.. noh, kukin tavallaan, mutta itse pidän sitä vähän mauttomana.
no entä jos sillä ei ole niitä kirjoja?
Että silloin ei ehkä tykkää lukea. Ja minusta on viisautta lukea.
Ei tästä _tietenkään_ varmuutta voi tällä perusteella sanoa, mutta olettaa voi. Väärässäkin ollaan tiedetty olevan, sano.
Niin ja niille, ketkä sitten sanoo kirjahyllyn olevan jossain piilossa kirjastohuoneessa tms, niin sepä onkin toinen tarina se. Silloin se kirjahylly on, ja sen sisällöstä voidaan sitten taas keskustella.
30
Kertoo että asukas on siinä mielessä samanhenkinen kuin minäkin: tykkää kirjoista, sekä esineinä että sisältönsä puolesta, ja että haluaa ostaa niitä, säilyttää niitä ja vielä pitää niitä esillä ja saatavilla.
Vaikka tänä päivänä tuo ajattelu että "kirjat saa kirjastosta" tai "kirjoja kierrätetään" onkin saanut suosiota, olen ilmeisesti sen verran vanhanaikainen etten voi allekirjoittaa. Lempikirjat on oltava hyllyssä, ja vieraisilla käydessä on mukava tsekata kirjahyllyn sisältö, sieltä yleensä saa helposti myös keskustelunaiheita.
mulla mielikuva isoperseisestä lihavasta tädistä joka mussuttaa suklaata ja lukee kirjoja:D
Professori ja kirjallisuutta opiskellut FM, ja kirjamme ovat enimmäksen työpaikoillamme sekä kirjastossa! Hyllypahasessa on lasten valokuvia ja muutama hassu lahjakirja.
No ei sentään professoria ole perheessä, vaan opettaja ja kirjastonhoitaja. Olen lukenut myös kirjallisuutta. Kirjahyllyssä on iso televisio, lasten valokuvia ja koriste-esineitä. Yhdellä hyllyllä on muutama kirja.
Kiinnitti kylla huomiota, kun yhdella ystavapariskunnalla ei ollut yhtakaan romaania, ainoastaan yliopiston luentokansioita ja tyojuttuja.
Ihmetetty siksi, etta itse ainakin nautin lukemisesta. Ei muuta kuin mukava asento nojatuolissa ja kirja kateen. Saatan lukea lapi yon ja menna pariksi tunniksi nukkumaan aamuyolla. Jos on hyva kirja, kaikki ajatukset askaroi siina ja valitettavasti niina paivina lapsikin tulee hoidettua ns. vasemmalla kadella -leikkimisen sijaan aiti on nena kiinni kirjassa.
Asun ulkomailla ja olen vahitellen tilannut mm. huutonetin kautta lempikirjojani. Naita aarteita luen aina uudelleen ja uudelleen. Ostamme myos taalta jatkuvasti uusia kirjoja. Molemmat nautimme mieheni kanssa lukemisesta.
mutta en minä niitä kirjoja kotiini kerää, vaan pistän luettuani kiertoon. Miksi haluaisin täyttää kotini kirjoilla? Minun lukutahdillani me hukkuisimme kirjoihin alle vuodessa
nörtit lukee ja mulla mielikuva isoperseisestä lihavasta tädistä joka mussuttaa suklaata ja lukee kirjoja:D
Kiinnitti kylla huomiota, kun yhdella ystavapariskunnalla ei ollut yhtakaan romaania,
vaikkan nautimme niiden lukemisesta. Harvat romaanit ovat niin hyviä, että niitä tulisi luetuksi uudestaan, joten emme halua omistaa niitä vaan lainaamme ne kirjastosta.
Kysy vaikka Paanasen Markolta.