Pinaavaa odotella pilsujen syömisen lopettamista, niin kauan että riski loppuvuoden LA:sta on ohi.
Ja kauhistelijoille tiedoksi, kahdella edellisellä kerralla olen raskautunut ekasta kierrosta. Ja jos ei niin nyt käy, en ota paineita. Mutta miksi riskeerata että tulisi jouluvauva?
Kommentit (78)
kuulostaa ihan uskovaisen puheelta tuo, että lapsi tulee kun on sen aika, ei meidän aikataulujen mukaan. En sano tätä loukkaavasti, älä ymmärrä väärin! Mutta minun näkemykseni mukaan nykyaikana lapsi tulee kun sille annetaan lupa, ei silloin "kun on sen aika". Se oli ennen ehkäisyä ja perhesuunnittelua, tai tosiaan kuten sanoin, joissain uskonnollisissa piireissä´vielä nykyäänkin.
Kuinkahan monta lasta meilläkin olisi ilman suunnittelua...19:sta vuodessa kun oltaisiin tällä sikiävyydellä ehditty jo aika monta tehdä :D
olen siis itsekäs kun haluan että lapseni saisi mahdollisesti aloittaa koulun 7.5v eikä 6v8kk ikäisenä?
T.en muista monesko olin tossa aiemmin
Siis sinä, olitkohan nro 24, joka epäilit että olen nuori. Ikää jo 33 ja ensimmäinen "laskelmointi" tapahtui kun oli 26, eli ei tämä ole nuorten asia ollenkaan :)
Ja AP:llä oikein hyvä perustelu kannalleen. Ja vaikka Suomessa lapset kouluun menevätkin "vasta" 7-vuotiaina, niin siltikin on parempi saada olla lapsi lähes vuodenkin pitempään kuin loppuvuonna syntyneet.
kohtalotoveri. Monilla suomalaisilla ulkomammoilla on tosiaan tuo sama ajattelutapa (riippuen tietty kuinka aikaisin kohdemaassa koulu pitää aloittaa).
Meillä asuinmaan äiskät ja iskät pitävät ihan luonnollisena sitä, että lapset lähtevät kouluun 4-5 vuotiaina. Kaikki (tai ainakin useimmat) suomiäidit kauhistelevat näin aikaista aloitusikää ja siksi monen täällä asuvan suomalaisen (tai siis täällä synnyttäneen suomalaisen) lapset ovat yllättäen syntyneet alkuvuodesta. On se sitten sattumaa tai suunniteltua, sen saa kukin itse päätellä :)
että ymmärrät, ettei sinun kokemuksesi tapahdu kovinkaan suurella todennäköisyydellä kaikille. Eiköhän ihmisillä ole ihan täysi oikeus olla toiveikas niin kauan, kun ei ole mitään syytä heittäytyä pessimistiksi.
Siis raskauskiekosta katsottu, että syntyy alkuvuodesta. Ja joo joo, eihän sitä voi varmaksi tietää jos tuleekin keskonen, mutta kuitenkin. Ja joka kerta raskauduin ensimmäisellä kierrolla, eli ei ongelmia siinä. Ja jos joku vetää herneen nenään siitä, että toinen pyrkii "tekemään" lapsen itselleen parhaaseen aikaan, niin voivoi. Kaikki ei lapsia saa ja toiset saa juuri silloin kuin haluaa. Kukaan ole väittänytkään maailmaa reiluksi paikaksi. Kyllä silti näistä asioista voi keskustella :)
Minullakin 2 ensimmäistä sai alkunsa helpolla, ja kuvittelin että olen niitä onnekkaita, jotka voivat suunnitella "vauvan teon" kuukauden tarkkuudella. Vaan kolmas vauvammepa kuoli kohtuun ihan yllättäen viikolla 22. Sen jälkeen meni yli vuosi ennen kuin tulin uudelleen raskaaksi. Ja sama tapahtui taas, vauva kuoli kohtuun. Viides raskaus alkoi sitten melko pian, ja siitä syntyi lopulta terve tyttö. Minulla ei enää ole pokkaa suunnitella asioita, koska mitä vain voi tapahtua. En toivo sinulle vastaavaa, ja onhan se kiva jos kaikki menee kuten suunnittelee. Aina ei vain mene, ja sekin kannattaa ottaa huomioon. Taidat olla aika nuori?
kun alettiin yrittämään, ja tärppäsikin sitten ekasta kierrosta.
On kyllä mukavampi mennä kouluun reilusti seitsemänvuotiaana kuin 6,5-vuotiaana. Itsekin ajattelin tuota asiaa jossain määrin kahden ensimmäisen lapsen kohdalla. Kolmatta odotan, ja loppuvuoden vauva on tulossa. Näillä mennään nyt :)
Siis sinä, olitkohan nro 24, joka epäilit että olen nuori. Ikää jo 33 ja ensimmäinen "laskelmointi" tapahtui kun oli 26, eli ei tämä ole nuorten asia ollenkaan :) Ja AP:llä oikein hyvä perustelu kannalleen. Ja vaikka Suomessa lapset kouluun menevätkin "vasta" 7-vuotiaina, niin siltikin on parempi saada olla lapsi lähes vuodenkin pitempään kuin loppuvuonna syntyneet.
Kyllä mun mielestä lapsi saa päiväkodin eskarissa sen ylimääräisen lapsi-vuoden, ei pelkästään se syntymävuodenaika siihen vaikuta.
voi syntyä keskosvauva. Mullakin yksi 2 viikkoa LA:n ylittänyt raskaus, yksi normaaliaikainen ja sitten meidän ylläri, joka syntyi pari kuukautta etuajassa.
Että odottakaa sitten tarpeeksi pitkään, ettei tule hurjia pettymyksiä.
en ole yhtään huolissani että on luokkansa nuorimpia sitten joskus.
Kyllä joulukuussa syntynyt lapsi on AINA lähes vuoden vähemmän viettänyt lapsuuttaan (jos niin voi sanoa) kuin samana vuonna jo tammikuussa syntynyt lapsi. Ei eskarivuosi sitä asiaa muuta =D
älkää nyt AP:tä syyllistäkö hyvät ihmiset! Vaikka tämä juuri sattuisikin olemaan provo jotta saadaan heikkohermoiset, ehkä lapsettomuudesta kärsivät/kärsineet suutuksii, niin ihan tavallinen asia tämä on. Ei se sitä tarkoita, että loppuvuonna syntyneet lapset on huonompia tai jos syntyisi keskosena joulukuussa vauva annettaisiin pois. Järki käteen nyt täälläkin! Miten eroaa siitä, että lapsi tehdään juuri esim. ammattiin valmistumisen jälkeen tai heti kun on saatu vakituinen työpaikka tai kun on ostettu isompi asunto? Eikö jokainen määrittele ihan itse milloin vauvan on sopivaa tulla? Ja tietysti jos vauvaa ei pitkin aikoihin ala kuulua, ei syntymäajalla ole enää väliä, mutta noin lähtöajatuksena oikein hyvä.
Tottakai ymmärrän, että en ole mikään Jumala, ja kaikkea voi sattua. Mutta mitä pahaa on siinä, että vaikuttaa siihen mihin voi? Eikös jokin sanonta mene, että kun saisi voimia vaikuttaa niihin asioihin mihin voi, ja hyväksyä ne, mihin ei voi vaikuttaa.
Uskomatonta katkeruutta, jos joku tosissaan toivoo, että en raskautuisi ollenkaan. On minullakin omat kärsimykseni (eikös kaikilla ole?), mutta ei muiden onni tai onnistuminen ole minulta pois.
Hyvää jatkoa kaikille!
ap
Miten eroaa siitä, että lapsi tehdään juuri esim. ammattiin valmistumisen jälkeen tai heti kun on saatu vakituinen työpaikka tai kun on ostettu isompi asunto? Eikö jokainen määrittele ihan itse milloin vauvan on sopivaa tulla?
Meilläkin ekan "yritys" menossa ja nyt pitäisin siitä mieluusti taukoa pari kuukautta, ettei lapsi syntyisi marras-joulukuussa. Minulla on ollut paljon joulukuussa syntyneitä kavereita, joten olen kuullut ja nähnyt millaista ärsytystä se aiheuttaa. Joidenkin mielestä varmaan pientä, mutta kun omalle kohdalle sattuu se, että on kooltaan pienin tai ei voi koskaan järjestää kaverisynttäreitä, kun kaverit ovat joulunvietossa ja ei saa kunnollisia tai ehkä ollenkaan syntymäpäivälahjoja, kun on se joulu... Kahdestatoista kuukaudesta 10 tai melkein 11 käy minulle, niin miksi en saisi kieltäytyä yhdestä?
kuulostaa ihan uskovaisen puheelta tuo, että lapsi tulee kun on sen aika, ei meidän aikataulujen mukaan. En sano tätä loukkaavasti, älä ymmärrä väärin! Mutta minun näkemykseni mukaan nykyaikana lapsi tulee kun sille annetaan lupa, ei silloin "kun on sen aika". Se oli ennen ehkäisyä ja perhesuunnittelua, tai tosiaan kuten sanoin, joissain uskonnollisissa piireissä´vielä nykyäänkin. Kuinkahan monta lasta meilläkin olisi ilman suunnittelua...19:sta vuodessa kun oltaisiin tällä sikiävyydellä ehditty jo aika monta tehdä :D
MUTTA kyllä viimeisin raskaus sentään vähän opetti nöyryyttä.. ja kun lähipiirissä on perhe, jossa olisi 7 lasta, jos vauvat olisi jääneet eloon. Nyt on yksi elävä. Että ei se kuitenkaan ihan niin simppeliä ole yllättävän monelle.
on kuitenkin, että vauva syntyy täysiaikaisena (meillä kaikki 3 ovat ollet "yliaiakaisia") kuin se, että syntyy keskosena. Totta kai näin voi käydä ja tietysti vauva on silloin tervetullut.
Mutta jos nyt annetaan vauvalle lupa tulla, on VARMAA, että ei tule alkuvuoden vauvaa (jos tärppää ekasta). Tässä siis ero.
niin, että jätän pillerit pois niin, että jos heti tulee raskaaksi, niin kerkeää käymään opinnot loppuun. En tiennytkään, että olen tehnyt syntiä, kun olen kehdannut tällä tavalla suunnitella raskauden ajankohtaa. Valmistuin jouluna -94 ja vauva syntyi 4.2.95
en ymmärrä miksei saisi muka EDES YRITTÄÄ vaikuttaa lapsensa syntymäajankohtaan?
Meilläkin ekan "yritys" menossa ja nyt pitäisin siitä mieluusti taukoa pari kuukautta, ettei lapsi syntyisi marras-joulukuussa. Minulla on ollut paljon joulukuussa syntyneitä kavereita, joten olen kuullut ja nähnyt millaista ärsytystä se aiheuttaa. Joidenkin mielestä varmaan pientä, mutta kun omalle kohdalle sattuu se, että on kooltaan pienin tai ei voi koskaan järjestää kaverisynttäreitä, kun kaverit ovat joulunvietossa ja ei saa kunnollisia tai ehkä ollenkaan syntymäpäivälahjoja, kun on se joulu... Kahdestatoista kuukaudesta 10 tai melkein 11 käy minulle, niin miksi en saisi kieltäytyä yhdestä?
[/quote]
Meillä on kesävauva syntynyt "jussina" eli ei silloin ole ketään kotona vaan kesälomalla joten synttärit pidetään toukokuussa. Joulukuun lapsen synttärit pidetään kuun alkupuolella vaikka on syntynyt viikon ennen joulua.
Jos tuolla periaatteella mentäisiin ei tammilapsellekaan (4.1.) voisi pitää synttäreitä koska kaikki ovat silloin vielä joululomalla.
T. 19
Mäkin olin suunnitellut alkuvuoden vauvaa, mutta tammivauvasta tuli lokavauva. Ja kun katsoi sitä nyljettyä oravanpoikaa kaapissa, toivoi vain että kun selviäisi hengissä.
pahimmassa tapauksessa kolme-neljä kuukautta ennen laskettua aikaa...
Minullakin 2 ensimmäistä sai alkunsa helpolla, ja kuvittelin että olen niitä onnekkaita, jotka voivat suunnitella "vauvan teon" kuukauden tarkkuudella.
Vaan kolmas vauvammepa kuoli kohtuun ihan yllättäen viikolla 22. Sen jälkeen meni yli vuosi ennen kuin tulin uudelleen raskaaksi. Ja sama tapahtui taas, vauva kuoli kohtuun.
Viides raskaus alkoi sitten melko pian, ja siitä syntyi lopulta terve tyttö. Minulla ei enää ole pokkaa suunnitella asioita, koska mitä vain voi tapahtua.
En toivo sinulle vastaavaa, ja onhan se kiva jos kaikki menee kuten suunnittelee. Aina ei vain mene, ja sekin kannattaa ottaa huomioon.
Taidat olla aika nuori?