tänään sovinisti-isän suusta kuultua odotustilassa!
Menimme erääseen tapaamiseen ja odotustilassa oli isä kahden pojan kanssa. Hän jutteli jonkun naisen kanssa joka kertoi miehen nuoremman pojan leikkineen nukeilla (poika 3-4vuotias)
Isä alkoi torumaan poikaansa siitä, että tämä oli leikkinyt nukeilla ja tivaamaan "MIKSI?" Isä myös sanoi pojalle, että tiia leikkii nukeilla, ei sinun kuulu niillä leikkiä. Sinä voit leikkiä vaikkapa leegoilla.
Kyllä pisti vihaksi kuunnella moista soopaa! Mun sen olivat näköisiäkin, pojat puettu mustiin ja tummansinisiin ja isä lihava rekkakuskin näköinen olento! Yök! Teki mieleni sanoa pari valittua sanaa, mutta jätin sanomatta. Minä kuitenkin kasvatan poikani hyvien eri periaattella.
Kommentit (23)
kun joku vanha papparainen jakoi lapsille ilmapalloja. Oli antanut yhdelle pikkupojalle punaisen pallon. Pojan isä tuli papalle uhoamaan, että hänen pojalleen ei punaista palloa anneta ja palautti sen.
Mikä teitä mammoja taas vaivaa, mitään erilaisuutta ei suvaita. "Minä kasvatan lapseni näin, kukaan muu ei saa tehdä sitä eri tavoin!" "Minä en laita isoja summia vanhojen tansseihin, kukaan muukaan ei saa laittaa!"
Kyllä siellä Suomessa ollaan taas niin suvaitsevaisia!
en tajua näitä pellejä miehiä!!! Pahin oli, ei ihan aiheeseen (homofobia) liittyen, mutta kun pieni poika yritti opetella pyörällä ajamaan ja isä huusi naama punaisena, että "ethän sä vittu edes yritä!!!" ja poika kaatui ja alkoi itkeä. Äiti koitti lohduttaa poikaa.
mitä jos isä olisi alkanut suureen ääneen sättimään lastaan, huutanut vaikka pää punaisena tyhmäksi homoksi, olisiko sekin pitänyt "suvaita"
Mikä teitä mammoja taas vaivaa, mitään erilaisuutta ei suvaita. "Minä kasvatan lapseni näin, kukaan muu ei saa tehdä sitä eri tavoin!" "Minä en laita isoja summia vanhojen tansseihin, kukaan muukaan ei saa laittaa!"
Mikä teitä mammoja taas vaivaa, mitään erilaisuutta ei suvaita. "Minä kasvatan lapseni näin, kukaan muu ei saa tehdä sitä eri tavoin!" "Minä en laita isoja summia vanhojen tansseihin, kukaan muukaan ei saa laittaa!" Kyllä siellä Suomessa ollaan taas niin suvaitsevaisia!
:p
ihmettelen, että mikä nukkeleikissä on niin "tyttömäistä" että sitä ei voi poika leikkiä? Saavathan ne pojatkin aikuisena lapsia ja samanlailla hoitavat vauvoja kuin naisetkin. Ei ole mitään järkeä siinä, että pojat eivät voi leikkiä nukeilla niin halutessaan tai tytöt autoilla niin halutessaan.
Ehkä se olisi hieman outoa jos poika valitsisi roolileikeissä aina naisen roolin...esim perinsessan, äidin, siskon, keijun ym, mutta en minä sitäkään pojalta kieltäisi tai missään nimessä siitä toruisi.
AP
että mulla on tapana alkaa provosoimaan (jos vain mahdollista), esim tuossa tilanteessa olisin ehkä soittanut kaverille ja päivitellyt miehen kuullen miehen käytöstä ja lapsen tulevia mielenterveysongelmia :)
Ne valitut sanat voi sanoa myös puhelimeen, mutta sillä tavalla että asianosainen varmasti tajuaa mistä on kyse. Ja kun et sano hänelle suoraan, ei hän voi sinun puhelimessa puhumiseesi puuttua
Ehkä se olisi hieman outoa jos poika valitsisi roolileikeissä aina naisen roolin...esim perinsessan, äidin, siskon, keijun ym, mutta en minä sitäkään pojalta kieltäisi tai missään nimessä siitä toruisi.AP
Kysehän on pienestä lapsesta. Pieni lapsi voi kuvitella ihan mitä vain. Ihan yhtä kummallista pitäis olla sitten se kun lapsi leikkii olevansa leijona tai tiikeri tai kettu tai mikä tahansa eläin.
kuinka toivoin, että poikani olisivat heittäneet jotain siitä, että kotona juuri leikittiin pet shopeilla ja nukkekodilla, mutta eivät sanoneet :)
AP
Ehkä se olisi hieman outoa jos poika valitsisi roolileikeissä aina naisen roolin...esim perinsessan, äidin, siskon, keijun ym, mutta en minä sitäkään pojalta kieltäisi tai missään nimessä siitä toruisi. AP
Kysehän on pienestä lapsesta. Pieni lapsi voi kuvitella ihan mitä vain. Ihan yhtä kummallista pitäis olla sitten se kun lapsi leikkii olevansa leijona tai tiikeri tai kettu tai mikä tahansa eläin.
että jos poika toistuvasti valitsisi rooliksensa naisen roolin leikeissä. Eikä muita rooleja valitsisikaan. Kyllähän se olisi hassua? Mutta en siis sanoisi siitä silti mitään lapselle!
AP
tehnyt, vai? Jos jollain isällä on ns. vanhanaikaiset arvot kasvatuksessa, eli poikienjutut vs. tyttöjenjutut, niin voi voi. Isä voi muuten olla rakastava ja hyvä isä. Miksi erilaisia arvoja on niin vaikea suvaita? Monet teidänkin miehistänne on kasvatettu samoilla pojat on poikia -periaatteella ja hyvinpä onnistutte heidän kanssaan perheenä elämään. Maailmassa on ihan oikeitakin huonoja vanhempia, valittakaa jos on oikeasti jotain syytä.
mitä jos isä olisi alkanut suureen ääneen sättimään lastaan, huutanut vaikka pää punaisena tyhmäksi homoksi, olisiko sekin pitänyt "suvaita"
... on just sellainen valioyksilö, joista av:llä päivittäin valitetaan. Ei tee kotitöitä, ei hoida vauvaa, vaimoa pidetään palvelijana... Huoh.
Omat poikani TODELLAKIN kasvatan tasa-arvoon, eli ottamaan vastuuta kotihommista ja hoivaamaan poikien juttujen ohella. Siitä tuskin seuraa mitään haitallista, toisin kuin ahdasmielisemmästä kasvatuksesta?
Mikä niistä "tyttöjen jutuista" tekee niin kauhistuttavia, etteivät ne sovi pojille? Ja vielä NAINEN, joka ajattelee niin... Surullista.
tehnyt, vai? Jos jollain isällä on ns. vanhanaikaiset arvot kasvatuksessa, eli poikienjutut vs. tyttöjenjutut, niin voi voi. Isä voi muuten olla rakastava ja hyvä isä. Miksi erilaisia arvoja on niin vaikea suvaita? Monet teidänkin miehistänne on kasvatettu samoilla pojat on poikia -periaatteella ja hyvinpä onnistutte heidän kanssaan perheenä elämään. Maailmassa on ihan oikeitakin huonoja vanhempia, valittakaa jos on oikeasti jotain syytä.
Mikä teitä mammoja taas vaivaa, mitään erilaisuutta ei suvaita. "Minä kasvatan lapseni näin, kukaan muu ei saa tehdä sitä eri tavoin!" "Minä en laita isoja summia vanhojen tansseihin, kukaan muukaan ei saa laittaa!" Kyllä siellä Suomessa ollaan taas niin suvaitsevaisia!
Isästähän tässä puhuttiin?
... on just sellainen valioyksilö, joista av:llä päivittäin valitetaan. Ei tee kotitöitä, ei hoida vauvaa, vaimoa pidetään palvelijana... Huoh.
Omat poikani TODELLAKIN kasvatan tasa-arvoon, eli ottamaan vastuuta kotihommista ja hoivaamaan poikien juttujen ohella. Siitä tuskin seuraa mitään haitallista, toisin kuin ahdasmielisemmästä kasvatuksesta?
Mikä niistä "tyttöjen jutuista" tekee niin kauhistuttavia, etteivät ne sovi pojille? Ja vielä NAINEN, joka ajattelee niin... Surullista.
En ymmärrä ahdasmielisiä miehiäkään, mutta että siis NAINEN sahaamassa omaa, tasa-arvo -oksaansa, se minua järkytti.
Varsinkin, kun tosiaan tarkastellaan avioerojen syitä ja perheriitojen aiheita tilastollisesti. Olisi EHKÄPÄ syytä kasvattaa seuraava miessukupolvi osallistumaan perhe-elämään vähän eri lailla. Pysyy sitten ne miniätkin tyytyväisempinä, eivätkä lähde litomaan lastenlasten kanssa, kuten täälläkin poikien äidit ovat pelänneet...
Tietää sitten edes itse tehneen parhaansa kasvattajana ja asenteiden muokkaajana, vaikka aikuiset pojat sitten ihan itsenäisesti tyrisivät avioliittonsa. ; )
Isästähän tässä puhuttiin?
... on just sellainen valioyksilö, joista av:llä päivittäin valitetaan. Ei tee kotitöitä, ei hoida vauvaa, vaimoa pidetään palvelijana... Huoh. Omat poikani TODELLAKIN kasvatan tasa-arvoon, eli ottamaan vastuuta kotihommista ja hoivaamaan poikien juttujen ohella. Siitä tuskin seuraa mitään haitallista, toisin kuin ahdasmielisemmästä kasvatuksesta? Mikä niistä "tyttöjen jutuista" tekee niin kauhistuttavia, etteivät ne sovi pojille? Ja vielä NAINEN, joka ajattelee niin... Surullista.
Ei, nyt keksit ihan omiasi. Minun poikani saavat leikkiä nukeilla, mutta en puhunutkaan omista kasvatusmetodeistani vaan otin kantaa siihen, miksi ihmiset ovat niin suvaitsemattomia kaikkea omista metodeista ja tavoista poikkeavaa kohtaan?
Ympäri maailmaa kasvatetaan vieläkin tuolla pojat ovat poikia -asenteella, ovatko siis miehet ympäri maailmaa kaikki pipipäitä, kun suurin osa on tuolla tavoin kasvatettuja?
Vaikka itse kannatankin erilaista kasvatusta kuin tämä tässä keskustelussa kuvailtu isä, en kuitenkaan koe olevani jäävi tuomitsemaan hänen tai kenenkään muunkaan erilaista kasvatusta, niin kauan kuin lastensuojeluilmoituksen tekokriteerit eivät täyty.
t. 4 13 15
En ymmärrä ahdasmielisiä miehiäkään, mutta että siis NAINEN sahaamassa omaa, tasa-arvo -oksaansa, se minua järkytti.
Varsinkin, kun tosiaan tarkastellaan avioerojen syitä ja perheriitojen aiheita tilastollisesti. Olisi EHKÄPÄ syytä kasvattaa seuraava miessukupolvi osallistumaan perhe-elämään vähän eri lailla. Pysyy sitten ne miniätkin tyytyväisempinä, eivätkä lähde litomaan lastenlasten kanssa, kuten täälläkin poikien äidit ovat pelänneet...
Tietää sitten edes itse tehneen parhaansa kasvattajana ja asenteiden muokkaajana, vaikka aikuiset pojat sitten ihan itsenäisesti tyrisivät avioliittonsa. ; )
asioita on olemassa mitä vanhemmat voivat tehdä mutta kyllä tuollainen käytös on objektiivisestikin väärin, koska tuottaa lapselle ahdistusta ja syyllisyyttä (turhaan).
Lisäksi, jos poika tykkää leikkiä nukeilla ja se johtuu jostain hänen luonteeseensa kuuluvasta pysyvästä ominaisuudesta (esim. on hoivaava) niin sitä on turhaa ja vahingollista yrittää "kitkeä" pois. Toisaalta jos poika vain leikki nukella sattumalta siinä tilanteessa, niin aika turhaa alkaa valittaa asiasta ja tuottaa pojalle pahaa mieltä. Eli isän käytös oli kyllä aika typerää...
Jos minun poikani tekisi jotain, joka ei ole sinänsä väärin, mutta omien asenteideni vastaista, niin en alkaisi häntä ahdistella ja syyllistää (esim. väittäisi, että vain tytöt voivat leikkiä nukeilla) vaan selittäisin rauhallisesti, että ajattelen asiasta eri tavoin ja miksi ajattelen niin.
mutta kun me kaikki emme ole täydellisiä kasvattajia 24/7, joskus olemme väsyneitä, eikä kärsivällisyytemme riitä selittämään asioita lapsille rakentavasti ja perustellen. Harva meistä on täydellinen vanhempi ja kasvattaja aina ja joa tilanteessa.
asioita on olemassa mitä vanhemmat voivat tehdä mutta kyllä tuollainen käytös on objektiivisestikin väärin, koska tuottaa lapselle ahdistusta ja syyllisyyttä (turhaan).
Lisäksi, jos poika tykkää leikkiä nukeilla ja se johtuu jostain hänen luonteeseensa kuuluvasta pysyvästä ominaisuudesta (esim. on hoivaava) niin sitä on turhaa ja vahingollista yrittää "kitkeä" pois. Toisaalta jos poika vain leikki nukella sattumalta siinä tilanteessa, niin aika turhaa alkaa valittaa asiasta ja tuottaa pojalle pahaa mieltä. Eli isän käytös oli kyllä aika typerää...
Jos minun poikani tekisi jotain, joka ei ole sinänsä väärin, mutta omien asenteideni vastaista, niin en alkaisi häntä ahdistella ja syyllistää (esim. väittäisi, että vain tytöt voivat leikkiä nukeilla) vaan selittäisin rauhallisesti, että ajattelen asiasta eri tavoin ja miksi ajattelen niin.
näin et vietiin poikaa 1v kuvauksiin studioon, ja pojalla oli mukana oma rakas unikaveri jota ilman ei osaa nukkua, haluttiin se kuvaan koska esikoistytölläkin oli 1.v kuvassa oma v.vihreä ainu pupu.
pojalla siis tumman punanen ainupupu. valokuvaaja joka oli tosin nainen kysyi 3 kertaa kulmat korkealla että onko tämä todella teidän pojan pupu eikä esikoistytön,aina kun vasttiin että kyllä se on niin pyöritti päätään ja oli että noo, otetaan sitten pupun kanssa kuvia jos todella tahdotte.
oltiin ihan että miten ihmees joku voi vielä pitää värejä niin että on olemassa poikien ja tyttöjen värejä. ja punanen jos mikä on väri jonka vauva näkee alussa hyvin, oli poika tai tyttö ja siksi oli meilläkin ostettu se valmiiksi kun ei edes tiedetty sukupuolta.
Huutaa möreällä äänellä leijonakoru kaulassa ja rööki korvan takana "Jere saatana sä et ämmien jutuilla leiki. Tuu Sari hakee se pois." Jerellä päällään tummansiniset verkkarit, paidassa kuva teräsmiehestä nyrkki ojossa lentämässä räjähdyspilven läpi.
Voi poikaparat. Ihan järkkyä. Saakohan Tiia leikkiä legoilla?