hemmetin ärsyttävää... lapsen synttäreistä!!!
GRRR... Nyt täytyy PYYTÄÄ teitä arvon vanhemmat...
Jos lapsesi saamassa synttärikutsussa on mainittu yhden lapsesi nimi, vaikka sinulla olisi useampia lapsia, koskee kutsu vain tätä yhtä lasta. Ei ole kohtuullista, että lapseni kutsuessa tarhakaverin synttäreilleen, sieltä tuleekin kolme lasta!!
Ja myöskin... jos kutsussa lukee vanhimman lapsesi nimi, se ei tarkoita että voit itse tulla pienemmän sisaruksen kanssa, istua pöydän päähän, laittaa pienemmän sisaruksen syöttötuoliin ja vallata näin tilaa kutsutuilta lapsilta muutenkin ahtaassa tilassa!
Onneksi minulla on tarjottavaa aina runsaasti, mutta nyt oli ongintapusseja VAIN 2 ylimääräistä ja yksi omistani jäi ilman. Tosin ihan suosiolla, kun huomasi tilanteen.
Joo... pitäisi ehkä ehtiä siinä eteishässäkässä jotenkin estämän tämä. Tämä äiti, joka tuli pienemmän lapsen kanssa mukaan oli riisunut tämän pienen jo rapussa sisävaatteilleen ja pikkuinen sitten vaan viuhahti sisään leikkimään. Ja tämä sisarusparvi tuli ilman vanhempia. jee.
Kommentit (67)
En aio muuttaa takahikiälle vain sen takia, että esikoisella on espoolaisia koulutovereita...
myös ne kutsumattomat vieraat sinne Hoploppiin.
Siinä ei ole mun mielestä mitään vikaa jos joku vie samalla sisaruksetkin Hoploppiin leikkimään (maksaa tietty itse eikä nämä mene synttäripöytään, eli eivät varsinaisesti ole synttärivieraina).
kaikki viisi synttäreille aina kun joku lapsista saa kutsun...kätevästi järjestetty parin tunnin rauha ja hiljaisuus kotiin =)
Ja kutsuttuja oli päiväkotiryhmästä 5. Totta kai sinne synttäreille olisi kaikki halunneet mutta en todellakaan halunnut maksaa sinne koko ryhmää vaan vain ne lapset, jotka oikeasti joka päivä lapseni kanssa leikkivät. Ja muutenkin meillä on tapana, että saa kutsua niin monta vierasta kuin vuosia tulee täyteen. Näin pysyy juhlat paremmin hanskassa.
Mutta minusta kummallista oli, että päiväkodin hoitajat alkoivat kysellä, että voisiko "E" kutsua myös "A":n ja "H":n kun nämä niin haluaisivat synttäreille... Mitä se heille kuuluu ketä kutsutaan ja ketä ei? Ymmärtäisin kyllä, jos olisimme jättäneet vain lapsen yhden kutsumatta mutta nyt kutsuttiin vain 5 lasta koko ryhmästä (14 lasta).
Ja kuten olettaa sopii, niin sinne synttäreille tuli kolmesta perheestä myös sisarukset paikalle. Olivat ihan, että "ei kai se haittaa, että otettiin toisetkin mukaan kun ne niin halusivat tulla"... Sanoin, että jos he haluavat jäädä vahtimaan sisaruksia ja maksaa rannekkeet, niin toki voivat jäädä mutta synttäreille on vain nämä viisi lasta kutsuttu ja tarjoilut ovat vain heille. Yllätys, yllätys eivät sitten jääneet kun olisi pitänyt maksaa ja vielä vahtiakin.
Omilla lapsilla on vielä pitkälti samat leikkikaverit, joten yleensä molemmat kutsutaan samoille synttäreille. Jos kutsussa on vain toisen nimi, niin silloin kutsu koskee vain tätä kutsuttua lasta. Ei siinä pitäisi olla mitään epäselvää tai jos on, niin mielestäni asiaa voi kysyä etukäteen eikä vasta eteisessä.
on varmaankin itkettänyt niitä lapsia siellä päivähoidossa. Kiristänyt leikkimään yms. ehdoksi sille että kutsuu.
Kutsumatta ei kuulu kuitenkaan mennä.
jos joku lapseni kaverin äiti tulee meille juttelemaan ja kahvittelemaan lapsen synttäreille. Minusta on hienoa, kun käy vieraita. Myös kaverien sisarukset ovat tervetulleita meille, ovathan yleensä samassa koulussakin. Odotan jo innolla 4 veen synttäreitä, että saan kutsua mukavia äitejä pikkuisineen meille synttäreille.
koska vieraat ovat kolmesta eri tarhasta. Enkä aio kahvitella äitien ja pikkusisarustenkaan kanssa. Meillä oli juuri synttärit, ja äkkiseltään laskien oma perhe, synttärivieraat ja ylimääräiset perheenjäset oli tehnyt yli 60 henkilöä. Aikamoinen kustannuserä, varsinkin kun kevään mittaan meillä on jo viidet synttärit. On meille muutaman kerran yritetty ujuttaa pikkusisaruksia, ja joku vieras kärtti jo etukäteen, että hän ei saa tulla, jos pikkusisko ei pääse. Olen aina kylmästi sanonut, että kutsut ovat vain kutsutuille. Kyllä tämäkin vieras sitten tuli, mutta hänelle piti antaa karkkia ja ongintapussi mukaan myös pikkusiskolle, koska hän ilmoitti, että hän ei saa pitää niitä ongintatavaroita, jos ei siskokin saa.
ei kai ole tarkoitus, että laittaa satasenkin pussistaan kutsumattomiin vieraisiin. Ihan asiallista toimintaa.
jotka laittavat kaikki (tässä tapauksessa molemmat) lapsensa kaikille synttäreille. Vanhemmat eivät myöskään koskaan tuo eivätkä hae lapsia, vaan laittavat matkaan keskenään. Vaikea siinä on sitten sitä kutsumatonta kersaa ulos pakkaseenkaan jättää.
Kun niitä on puuhannut esim. 10 kpl niin ei jaksa enää tällaista vaan haluaa hoitaa ne mahdollisimman vähällä vaivalla - ilman ylimääräisiä vieraita.
kutsuin suosiolla äiditkin ja sanoin että sisaruksia voi ottaa mukaan jos on tarvis. Oli mukavaa vaihtaa kuulumiset äitien kanssa myös ja lapsemme sai ikimuistoiset synttärit, talo täynnä läheisiä ystäviä!!
siis et jos ois kutsuttu perheen vanhempimlapsi ois nuorempi ilmaantunut myös paikalle. Näin syksyllä kun toivat pienemmänkin yksille kutsuille (jotka ei oli muaalla kuin synttärisankarin kotona) vaik vain vanhempi oli kutsuttu. Äiti vain sano et xxx ei vissiin olu kutsuttu mut kai hän voi silti tulla.... meillä ei ollu synttäreitä kotona ja ylimääräinen ihminen ois tullu kalliiksi,joten lapseni päätti ihan itse ettei kutsu tätä vanhempaa lasta koska sit tulee myös nuorempi. Itselle ei tulis mieleenkään viedä lasta kutsuille jos ei ole sanut kutsua omalla nimellä.
onpa oikeesti hirveetä jos yksi lapsi lisää ilmaantuu kutsuille....
missä kohtaa 42 sanoi, että ei jaksaisi huolehtia lapsistaan?
Minä järjestän vuosittain seitsemät synttärit ihan mielelläni, mutta niissä raameissa, jotka itse määrittelemme. Eli ei esim. toista sataa ylimääräistä vierasta vuosittaina.
Mitäs väliä sillä on jos synttäreillä on muutama muksu enemmän kuin on kutsuttu tai jos pöydässä on vähän ahdasta, sopu sijaa antaa, ja ainahan voi tehdä esim. niitä ongintapusseja lisää.
Niinpä, ja jos ongintapusseihin ostettua tavaraa oli vain kutsutuille tarvittava määrä, helpostihan sitä vaikka isi hurauttaa ostamaan lisää krääsää 20 km:n päästä.
Onneksi tämä oli provo, eikö vain?
Miten saatte ne lapsivieraat lähtemään, jotka menevät yksin kotiinsa? Kun ystävällinen kehoitus useampaan kertaan ei auta, eikä tieto siitä,että kutsut ovat nyt päättyneet?
ensi vuonna tee semmoiset kutsut, joissa selkeästi lukee että ne on kaverikutsut, VAIN xxx:lle !
että kutsu koskee vain kutsussa lukevia henkilöitä.
Mutta hyvä, että sinäkin opit sen nyt.
ensimmäisen kerran oli synttärit tahi ei, niin minä olen mukana ja jos ei ole lapsenvahtia niin mukana seuraa myös muutkin lapsemme.
Ja omien lasten synttäreille oletan myös vanhempien ja sisarusten osallistuvan, varaan sen mukaan syötäviä. Minusta on mukava tutustua vanhempiinkiin. Itseasiassa meillä on yleensä synttäreille tullut myös ihan vieras perheeseen kuulumattomiakin lapsia, sopu sijaa antaa.
Ja en ikinä antaisi kenenkään oudon hakea lastani päiväkodista suoraan synttäreille!
Hirveä ajatus!
Minua puolestaan ärsytti, kun tyttöni kutsuttiin päiväkotikaverin synttäreille, mutta samassa päiväkotiryhmässä olevaa kaksoisveljeään ei kutsuttu.
Turun keskustasta max 15 minuuttia Hoplopiin joko Raisiossa tai Kaarinassa. Leaf Arenan leikkimaailmasta keskustaan 5 minuuttia.
Ja jos halutaan lähteä lasten kanssa Helsinkiin teattriin, SeaLifeen tai minne vaan, niin juna tai bussi kulkee tunnin välein ja asemalta sitten 15 minuutin kävely Helsinginasunnolle.
Sukulaisellani, joka asuu Vantaan perukoilla, ei ole yhtä hyviä yhteyksiä Helsingin keskustaan.